Gå til innhold

Nettdating og de raske avgjørelsene

Georgine72

Anbefalte innlegg

Selv tror jeg søken etter det perfekte bunner i frykt. Frykt for å binde seg.

Ja, dette har du rett i. Man er da redd for å miste andre muligheter i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje mange henger seg opp i ordene "bra nok" som i dette tilfellet blir negativt.

Slik jeg tolker det så mener gutta her at vi ikke skal sette så høye krav i starten, men gi det tid til å bli kjent.

De gutta jeg har vært sammen med har hverken vært glansbilder eller superhelter ved første øyekast, men har blitt det i mine øyne etterhvert som jeg har blitt kjent med personligheten og utviklet følelser.

Tror mange leter og leter og leter, mens kanskje drømmemannen eller drømmedama er rett rundt hjørnet bare man gir det en sjanse? :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje mange henger seg opp i ordene "bra nok" som i dette tilfellet blir negativt.

Slik jeg tolker det så mener gutta her at vi ikke skal sette så høye krav i starten, men gi det tid til å bli kjent.

Romantiske damer har vanskelig for å forstå rasjonelle og maskuline begreper som "bra nok" ;)

Men du tolker det rett :)

De gutta jeg har vært sammen med har hverken vært glansbilder eller superhelter ved første øyekast, men har blitt det i mine øyne etterhvert som jeg har blitt kjent med personligheten og utviklet følelser.

Tror mange leter og leter og leter, mens kanskje drømmemannen eller drømmedama er rett rundt hjørnet bare man gir det en sjanse? :yvonne:

Gir man aldri noen en sjanse, så finner man i hvert fall aldri ut noe.

Men å gi noen en sjanse betyr da altså å ta det litt med ro for å se hvor landet ligger.

Det betyr IKKE å ha sex før man har blitt godt (nok) kjente.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Bra nok er ikke et rasjonelt begrep. Det er å si det samme som at jeg er ikke bedre enn at jeg bare kan få det middels, eller medium.

Min partner skal være perfekt for meg. Om han bare er "bra nok" for andre, er noe helt annet. Det bryr ikke jeg meg om. Dersom man alltid går for nest best, så blir man bare nest best selv.

Dette har ikke med følelser å gjøre. Dette har med å være rasjonell og klok å gjøre.

Jeg har gått for "bra nok" og det har absolutt ikke vært bra nok i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Bra nok er ikke et rasjonelt begrep. Det er å si det samme som at jeg er ikke bedre enn at jeg bare kan få det middels, eller medium.

Min partner skal være perfekt for meg. Om han bare er "bra nok" for andre, er noe helt annet. Det bryr ikke jeg meg om. Dersom man alltid går for nest best, så blir man bare nest best selv.

Dette har ikke med følelser å gjøre. Dette har med å være rasjonell og klok å gjøre.

Jeg har gått for "bra nok" og det har absolutt ikke vært bra nok i det hele tatt...

Der jeg kommer fra betyr "bra nok" det samme som "han gjør vel nøtta si han å", et litt negativt begrep når man egentlig ikke er helt fornøyd. Det er derfor jeg kun bruker det om inventar og sånt, det er bra nok eller det gjør nytta si men egentlig er jeg ikke helt fornøyd.

Dette gir kanskje en bedre forståelse for hvorfor "bra nok" er et negativt ladet begrep for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

For meg betyr det omtrent det samme. Det er på nivå til "Å ta til takke med".

Og å bruke det om partner, er helt feil. "Jeg får vel ta til takke med ham" Implisitt, jeg får jo ikke bedre allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg kommer fra betyr "bra nok" det samme som "han gjør vel nøtta si han å", et litt negativt begrep når man egentlig ikke er helt fornøyd. Det er derfor jeg kun bruker det om inventar og sånt, det er bra nok eller det gjør nytta si men egentlig er jeg ikke helt fornøyd.

Dette gir kanskje en bedre forståelse for hvorfor "bra nok" er et negativt ladet begrep for meg.

For meg betyr det omtrent det samme. Det er på nivå til "Å ta til takke med".

Og å bruke det om partner, er helt feil. "Jeg får vel ta til takke med ham" Implisitt, jeg får jo ikke bedre allikevel...

Jada, jeg vet at "bra nok" er et negativt ladet uttrykk, men det er egentlig dumt. Fordi det er en realistisk måte å tenke på.

La oss ta et konkret eksempel. Jeg personlig liker ikke tatoveringer. Hvis da ei dame er full av tatoveringer, så er det sannsynligvis IKKE "bra nok" for meg. Hvis hun derimot har bare en nøytral tatovering som jeg syns ikke skjemmer særlig mye, så kan hun da allikevel være "bra nok" i mine øyne. Forutsatt at hun også har tilstrekkelig mange andre positive egenskaper selvfølgelig.

Poenget er altså at ingen er perfekt. Og hva er det som gjør at man syns en annen er/blir "den beste"?

Jo, det er altså følelser/forelskelse i en selv. Men blir personen egentlig noe bedre av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Fortsatt ikke enig. Er hun kvinnen i ditt liv er hun perfekt for deg. Ikke bare bra nok. Er hun bare bra nok, så er hun ikke perfekt, og det bør hun være FOR deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke enig. Er hun kvinnen i ditt liv er hun perfekt for deg. Ikke bare bra nok. Er hun bare bra nok, så er hun ikke perfekt, og det bør hun være FOR deg.

Som sagt, INGEN eller ingenting er perfekt. Derfor er det helt urealistisk å bruke uttrykket "perfekt". Bare tull.

Derimot kan ei dame bli "den beste" (den rette) for meg. Men det vet jeg altså ikke i utgangspunktet når jeg ikke kjenner henne.

I utgangspunktet kan hun derimot være "bra nok" til å bli bedre kjent med. Utifra visse individuelle og subjektive kriterier.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg snakker om i et forhold, og i et forhold er hun den perfekte. Det er mye mer urealistisk å snakke om at noen som er bra nok vil fungere i lengden. Jeg har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om i et forhold, og i et forhold er hun den perfekte. Det er mye mer urealistisk å snakke om at noen som er bra nok vil fungere i lengden. Jeg har prøvd

Det å være perfekt er for meg et helt fjernt begrep. Ingen er perfekt.

Men dama kan altså være den rette, selv om jeg ser at hun ikke er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Ikke det at du vil ha tips fra damer, men altså, dersom du faktisk vil ha ei dame, så bør hun være perfekt for deg. Med vekt på FOR deg, og du,min venn, bør være perfekt for henne. Hvis ikke fungerer ikke forholdet. Tro meg.

Hadde en mann omtalt meg som bra nok. Så hadde jeg ikke villet ha ham heller, og er han ikke perfekt for meg, i mine øyne, så passer han ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min var ikke perfekt men han var perfekt for meg. :)

Ikke det at du vil ha tips fra damer, men altså, dersom du faktisk vil ha ei dame, så bør hun være perfekt for deg. Med vekt på FOR deg, og du,min venn, bør være perfekt for henne. Hvis ikke fungerer ikke forholdet. Tro meg.

Hadde en mann omtalt meg som bra nok. Så hadde jeg ikke villet ha ham heller, og er han ikke perfekt for meg, i mine øyne, så passer han ikke for meg.

Jeg liker som sagt ikke uttrykket "perfekt", ettersom det ikke eksisterer i virkeligheten.

Det som gjør noen "perfekt" for deg, er altså bare følelser. Dine egne følelser. En slags illusjon i ditt eget hode. Denne personen er verken noe dårligere eller noe bedre enn h*n var før dine følelser kom inn i bildet.

Kan vi være enige om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Enige, nei. Poenget er at et forhold ikke fungerer uten følelser. Og å gå for noe halvgreit bare for å være i et forhold, er altså helt uaktelt for meg. JEG HAR PRØVD! Har du, Steinar? Kanskje erfaring burde tale høyere enn teori?

At du ikke liker uttrykket perfekt er meg revnende likegyldig, men om du sjekker opp ei dame med at hun er Heilt grei, så tro meg, det blir ikke noe pels på knaggen av det!

Hvorfor er du så redd for følelser Steinar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Prøvekandidat

Jeg liker som sagt ikke uttrykket "perfekt", ettersom det ikke eksisterer i virkeligheten.

Det som gjør noen "perfekt" for deg, er altså bare følelser. Dine egne følelser. En slags illusjon i ditt eget hode. Denne personen er verken noe dårligere eller noe bedre enn h*n var før dine følelser kom inn i bildet.

Kan vi være enige om dette?

Hvorfor skal vi være enige om det når du ikke er enig i min definisjon av "bra nok"? Og spiller det egentlig noen rolle om vi har felles definisjoner på ting så lenge vi finner den personen som passer for oss, du finner en dame som er "bra nok" for deg og jeg finner en mann som passer meg perfekt selv om han ikke er perfekt. :)

Jeg tror rett og slett vi bare må være enige i at vi ser forskjellig på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke liker uttrykket perfekt er meg revnende likegyldig, men om du sjekker opp ei dame med at hun er Heilt grei, så tro meg, det blir ikke noe pels på knaggen av det!

Jeg syns det er utrolig teit at man skal måtte gå rundt å si at noen er "perfekt" bare fordi at denne personen ønsker å kunne få innbille seg det. Og dette behovet er altså typisk for dere kvinner. Jævla irriterende og lite realistisk! Dere burde prøve å få hodet litt ut av all romantikken iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi være enige om det når du ikke er enig i min definisjon av "bra nok"? Og spiller det egentlig noen rolle om vi har felles definisjoner på ting så lenge vi finner den personen som passer for oss, du finner en dame som er "bra nok" for deg og jeg finner en mann som passer meg perfekt selv om han ikke er perfekt. :)

Jeg tror rett og slett vi bare må være enige i at vi ser forskjellig på ting.

Men forstår du at "perfekt" bare er en illusjon inni ditt eget hode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Noen av dere forstår jo åpenbart ikke hva som menes med "bra nok". Typen deres var vel ikke "perfekt" fra starten av, var han vel? Men han ble det etter at følelsene kom. Jeg er heller ikke fan av å kalle noen perfekt, men perfekt for DEG eller MEG kan jeg være veldig enig i.

Men kanskje passer begrepet bedre på eks. menn som sitter å scanner datingsider og finner noe galt med absolutt alle damene. Da bør han vel stoppe opp og se om det ikke kan være han det er noe galt med. Å være for kresen og finne noe galt med alle sammen risikerer jo at han aldri vil få seg dame, at han burde jekke litt på kravene for de er rett og slett for urealistiske. Da kan det hjelpe å stoppe opp, finne ei som er "bra nok" og se om det kan komme noen følelser, altså gi det en sjanse. Og kanskje er han heldig å finner den "perfekte" for SEG.

Det er iallefall det jeg tenker om "bra nok". I et forhold f.eks hadde jeg heller aldri godtatt at jeg bare var "bra nok" for ham. For HAM vil jeg være "perfekt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...