Gå til innhold

Pappas hemmelighet... fortelle til mamma?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvis din far har fortalt en hemmelighet til deg, som definitivt ikke kan såre noen, forteller du den da til din mor?

Det saken gjelder er at min far fortalte meg at han går til legen hver uke. Han vil ikke at mamma skal vite det. Mens hun (og jeg) går rundt og bekymrer oss for han. Men det er det jo ingen vits i, siden han nå får sjekket seg så ofte. Jeg tenker at hvis jeg forteller det til mamma, og ber henne om ikke å si noe, ville hun kunne slappe av litt. Men da blir det jo bare hemmelighet på hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Hvorfor går han til legen hver uke?

Enten må det jo være en sykdom han får oppfølging med,ellers er han hypokonder!

Han går til legen så ofte fordi han er gammel... snart 70

Er bare innom på ukentlig sjekk (sa han ihvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt ikke fortalt mams. Hvis du lovet pappa'n din å ikke fortelle, så betyr det nok mye for ham at du ikke sier det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Ingen går til legen hver uke bare fordi de er 70.

enig, må være noe de vil ha kontroll med. Min farmor er 82 år gammel, og går bare til lege når det feiler henne noe, og ikke fordi hun er gammel.

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å finne ut hva som feile rhan, spør han, og si at du vet at en ikke går til lege en gang i uken bare fordi en er 70 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han går til legen så ofte fordi han er gammel... snart 70

Er bare innom på ukentlig sjekk (sa han ihvertfall)

Dette er jo selvfølgelig løgn. Ingen har ukentlige legesjekker bare fordi de er gamle. (Faren min blir straks 79 og går bare til legen når det er grunn til det.) Du får spørre han hvorfor han egentlig går til legen og også fortelle ham at moren din er bekymret allerede og at det derfor er bedre å vite hva som er galt enn å leve i uvisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bryte løftet ditt.

Men: Du bør kanskje snakke med ham om hva som er best for din mor og om hvordan hun vil føle seg når/hvis hun finner ut at han har holdt aspekter ved sin helse hemmelig for henne over lengre tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her: du bryter ikke ditt løfte, men snakk med ham, få ham til å fortelle det.

Og, nei, ingen går til legen en gang i uka "bare fordi de er 70 år". Min mormor er 78, og meget syk, (det er vel 5 gangen hun ligger på sykehus i år nå, og hver av gangene KAN være den siste), selv hun går ikke til legen hver uke dog, det gikk 13 dager fra utskrivelse til innleggelse nå sist, så da var hun "på sykehuset annenhver uke", men bare fordi det var behov for det selvsagt.

Jeg ville nok tatt en prat med min far da trur jeg ja, men, uten tvil, du bryter ikke det løftet sånn uten videre, det handler om hans tillit til deg. Finner han ut at du forteller det du lover å ikke fortelle, ja da forteller han deg ikke mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Fredagsbarn og de andre her. Din far ville opplevd det som et alvorlig tillitsbrudd om du hadde fortalt dette til din mor. Men du bør instendig oppfordre ham til å være åpen med henne.

Håper det går bra med faren din, og at det ikke er noe alvorlig galt med ham!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg ville fortalt det til mamma. Fordi jeg selv ville blitt bekymret pga ukentlig legesjekk. Fordi mamma allerede er bekymret. Fordi kanskje pappa også er bekymret og kunne trenge noen å dele dette med, selv om han vil holde det for seg selv. Hvorfor vil han holde det for seg selv? For å spare deg og din mor? Ville ikke han likt å visst om situasjonen var motsatt?

Men det er sånn jeg er. Synes jeg det er nødvendig at andre vet, forteller jeg videre. Fikk hindret at min søster fikk spiseforstyrrelser på den måten.

Han trenger jo ikke vite at du har fortalt det videre. Går an å få ting ut i det åpne på en diskret måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt det til mamma, men jeg vile snakket veldig alvorlig med faren min og funnet ut hvorfor han har ukentlig sjekk. For det er ikke noe noen har uten at det er nope galt på den ene eller den andre måten. Og hadde mamma fått vite at faren min hadde ukentlig sjekk hos lege hadde hun ihvertfall blitt bekymret. Så snakk med faren din du og finn ut hva som egentlig foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke sagt det til mamma' date=' men jeg vile snakket veldig alvorlig med faren min og funnet ut hvorfor han har ukentlig sjekk. For det er ikke noe noen har uten at det er nope galt på den ene eller den andre måten. Og hadde mamma fått vite at faren min hadde ukentlig sjekk hos lege hadde hun ihvertfall blitt bekymret. Så snakk med faren din du og finn ut hva som egentlig foregår.[/quote']

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hvordan tror du din mor vil reagere om hun finner ut at din far er syk, og du har vist om at han har gått til lege en gang i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at du og moren din har all grunn til å være bekymret, for som andre har sagt, det er ingen som går til legen en gang i uken bare fordi de er gamle, dette er det selvsagt mange eksempler på.

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en prat med faren din igjen. Og da ville jeg sagt at jeg skjønner det han sier ikke er sant, og at det er for mye å be om at du går og bærer på denne hemmeligheten alene. At han derfor får et valg; enten forteller han det til moren din selv, eller så kommer du til å gjøre det.

Du kan også kontakte legen, fortell ham/henne denne historien og si at dere i familien er bekymret. Legen kan ikke bryte taushetsplikten, men det er fult mulig for ham/henne å ta opp problemstillingen med faren din neste gang han er der. Dette kan gi faren din en ny innfallsvinkel, og det kan ofte være slik at man hører mer på leger enn på dem man er sammen med til daglig.

Dessuten, hvis faren din mot all formodning går til legen "bare fordi han er gammel" (og jeg synes ikke han er så gammel, han er mer enn 10 år under gjennomsnitts levealder for menn) så kan jo faren din gi legen lov til å informere dere om tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens hun (og jeg) går rundt og bekymrer oss for han

Jeg synes også dere bør ta en snakk, alle tre. Fortell ham hvorfor dere er bekymret, konfronter ham med det dere ser. (Om han er blek, trett, svimmel... Eller hva det nå er).

Er han syk er det sikkert en stor belastning for ham å skulle holde det skjult, selv om han gjør det i beste mening (Nettop for at dere ikke skal bekymre dere).

Det er så viktig å få snakket sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...