Gå til innhold

Male eller vaske taket?

Kalas

Anbefalte innlegg

Vi holder på å pusse opp, men er litt usikre på hva vi skal gjøre med taket. Vi har grunnet alle veggene i stua, men bør vi vaske taket før det males, bare male det, grunne først - eller bare vaske?

Taket er gresselig skittent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om taket er veldig skittent hadde jeg villet malt det. Vaske først og så male. Vi grunnet ikke og resultatet ble fint likevel. Bruk oljebasert maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare mal i vei...men bare vit at resultatet kommer til å se ut som et helvete etterpå.....

Det gjorde vi, og gjett om vi angrer...du får det faktisk ikke pent fordi fettet trenger gjennom.

Så vask først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuetak ville jeg bare malt! Kjøkkentak ville jeg vasket - så malt.

Tretak/paneltak males med oljemaling. Betongtak eller gipstak males med matt vannbasert maling.

Husk at du bør male med mattere maling i taken enn på veggene. Dette fordi lyset brytes annerledes i taket, slik at det ellers vil bli for blankt.

Mie - (god i teorien, men sitter her med 40 kvm tak som må males, men får ikke ut fingeren! :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sprettoy:

Eh.. Vaske seff!

VI kjøpte ny leilighet til påske.. Når vi gikk runden rundt i huset, sa tidligere eier "det er ikke vits i å vaske taket, for det blir baaare skille"

Jeg ble småirritert.. menmen, tenkte jeg.

Jeg holdt ut med SORT tak i ca en uke. Da var det frem med varmtvann og salmiakk.. Taket ble så rent som bare det! LÆR dere å vaske tak! ;) Det er vist veldig unormalt her sør? Storsett de fleste bare maler over skitten...hehe.

Uansett.

Hvis du SKAL male, bør du jo vaske det først, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du har et tak som kan males! Vi har et tak vi ikke kan male. Jeg tror det heter trukket strie. Tåler forsvidt nesten ikke vann heller. Drittak som de lagde på 60-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om taket er vasket før. Er dte ikke vakset på noen år, så mal! Tak som ikke blir vasket regelmessig er et helvete å få pent blir det, men pent? Nope, som regel skjoldete og ikke fint i det hele tatt!

Og skal du vaske, så sørg for å ha skikkelig utstyr. Gnikke med klut gjør ikke susen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal du vaske, så sørg for å ha skikkelig utstyr. Gnikke med klut gjør ikke susen...

Sier bare en ting jeg; jif-mopp og salmiakvann...(og hansker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange svar - takk for engasjementet!

Har fulgt råd om å vaske først - male etterpå. Var og kjøpte husvask-ting pluss maling i dag. Vi skal bruke samme maling både på vegger og i taket, hvitt silkematt med øøøørlitegrann gult i.

Malingsmannen i butikken virket litt skeptisk til samme farge i tak og vegger, men vi tror det blir fint. Fargen er nesten hvit, altså. Dessuten er det en markert list ca 30 cm ned på veggen fra taket, den er nå gullmalt, men skal beises brunsvart sånn at gullet bare skinner igjennom.

Dette blir spennende! Heldigvis gjør min kjære mesteparten av jobben med både vasking og maling, siden jeg er på jobb på dagtid... Har ikke engasjert meg så mye i oppussingen, gleder meg mest til å shoppe nye møbler.

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke samme maling både på vegger og i taket, hvitt silkematt med øøøørlitegrann gult i.

Eh.. Er du heeeelt sikker?

Fagfolk anbefaler å male tak hvite, eller ihvertfall lysere enn veggene, for på en måte å "løfte" taket og skape luft og romfølelse.

Ville også anbefalt deg å bruke en helt matt maling. Det er mye lettere å få til et jevnt resultat med en maling som er spesielt beregnet på tak (og å male tak pent er faktisk ganske vanskelig).

Er det murtak du har? Har nylig malt murtak selv, og minnes at det var noe om alkaliemaling eller ikke-alkaliemaling man måtte tenke på.

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, nå er både tak og vegger vasket og malt. Riktig fint ble det, selv med samme farge overalt :P

Nå gjenstår det bare å få montert opp lister og male dem + kjøre bort skrap, så kan vi kjøpe nye møbler! Hurra!

Ellers har jeg rundvasket kjøkkenskap og gulv/vegger i dag - det så helt jævlig ut! Husarbeid blir gjerne sørgelig neglisert når en pusser opp, da ser jo alt grusomt ut samme hva man gjør, og da er det lett å drite i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...