Gå til innhold

Din ideelle basisgarderobe

Ana

Anbefalte innlegg

Mitt mål denne høsten (når det gjelder klær altså!) er å bygge opp den perfekte basisgarderoben. Jeg er så møkkalei av at jeg aldri har det jeg trenger, og at ingenting i skapet mitt passer sammen. Hver gang jeg kjøper noe nytt og fint, ender det alltid opp med at jeg må kjøpe noe annet også fordi jeg ikke har noe som passer til. :roll:

Så da tenkte jeg det kunne vært interessant å høre hvordan deres perfekte basisgarderobe ville sett ut!

Her er min (har ikke inkludert sommerklær):

- 4 par jeans, en mørk og en mellomblå som passer til høyhælte sko, og det samme til lave sko. De må være ganske lav i livet (men ikke sånn at jeg er redd for å bøye meg), ha lommer som sitter lavt på rompa, og ha mer sleng enn bootcut (jeg driter i om det er aldri så in med smale bukser, jeg kler det ikke, og kommer ALDRI til å gå med det! :-? )

- 2 par svarte bukser, i god kvalitet (en ullblanding), passelig lave i livet, ikke altfor trang, og videre ben enn bootcut.

- Et svart skjørt, i samme kvalitet som buksene, lengde til rett over knærne tror jeg. Jeg har ennå til gode å finne et skjørt jeg virkelig liker, så vet igrunnen ikke helt hva som kler meg...

- Et denim skjørt, i passelig kort lengde.

- En tynn svart ullgenser, med rund hals.

- En svart pologenser.

- En svart pologenser, uten armer.

- En svart pologenser, med sånn stor hals.

- En svart cardigan, noe a la denne: http://www.girlshop.com/shop/girls/catalog...k%2D0105&bt=nik

- Et utvalg av t-skjorter (kort- og langermede) og singleter i svart og hvitt.

- En perfekt svart kjole

- En svart figursydd blazer.

- En svart bomberjakke.

- 3 kåper, en som passer til jeans, en svart som passer til alt, og en litt mer 'luksuriøs', gjerne hvit, til spesielle anledninger.

- Ett par svarte, knehøye støveletter, med firkantet tå, og 6-7 cm hæl som ikke er for klumpete (men heller ikke stilletthæl).

- Ett par flate svarte sko, noe a la disse: http://www.lillevinkelsko.no/showId.asp?id=650

- Et par høyhælte svarte pensko.

- Ett par casual sko, vet ikke helt hvordan jeg vil ha, men de må tåle vann, være komfortabel, og varm så jeg kan bruke de om vinteren.

Tror jeg har fått med det viktigste da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg anbefale litt farger?

Antar du mener at farge-klærn ikke er en del av "basisen" kanskje, men...

For meg ville uten tvil en basis måtte inneholde topper i mange klare farger (ikke så dødsopptatt av moter jeg da, men farger jeg liker, og kler. RØDT! Og lilla.

Ellers trur jeg du har nevnt det meste som er viktig, og litt til. (Jeg skulle vært glad om jeg hadde EN kåpe (den sorte som passer til alt), tre har jeg ikke behov for...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje litt kjedelig ut, men jeg bruker faktisk sjeldent mye svart på en gang. :lol: Men dette er som sagt kun basis klær, jeg har veldig mye farger ellers på klærene mine. Men hvis jeg hadde hatt denne basis garderoben hadde det vært så utrolig mye lettere å kjøpe klær, og alltid ha noe som passet sammen! Jeg er veldig impulsiv av natur, og har derfor et skap fullt av klær i alle mulige farger og stiler, og er derfor veldig ofte frustrert fordi ingenting passer sammen :wink: Jeg har derfor bestemt meg for å bli mer fornuftig (og tror kanskje jeg ville spart penger i lengden), dette hadde gjort det mye lettere å oppdatere garderoben med billigere moteklær, tilbehør etc.

Når det gjelder kåper så hadde jeg vel strengt tatt ikke hatt bruk for tre stykker, men i og med at jeg har det så fant jeg ut at det var veldig nødvendig! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniklåner en del av lista di jeg :wink:

Er generelt ALTFOR glad i farger, men innser at jeg bør ha noen nøytrale bukser (beige/brunt/svart) og nøytrale jakker/cardigan-sett. Opp til mitt ansikt ser beige/brunt/svart helt sykt ut.. dvs. JEG ser syk ut med disse fargene opp til ansiktet.

Så min liste blir sånn:

*2 svarte "dressbukser" (gjerne med litt strech i hoftepartiet og vide nederst)

*En beige og en sandfarget bukse av samme type som de svarte

*Har allerede en sanfarget jakke som passer til det meste

*MINST 2 cardigan-sett i en farge som går til alle buksene OG til ansiktet mitt. Kanskje en dyp burgunderrød ++

*Har allerede et par beige/brune, lave støveletter, men trenger et par klassiske svarte med litt hæl.

*Skjerf som jeg kan ha utenpå både jakke og genser (helt mange skjerf)

*Enkle, pene skjorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 jeans (2 lyse, 3 mørke)

4-5 dressbukser (gjerne i forskjellige jordfarger)

1 svart, smalt draktskjørt (lengde: rett under knærne)

1 langt mørkt dongeriskjørt

3 dressjakker (gjerne i forskjellige jordfarger)

3 kjoler (1 "den lille sorte", en galla/ballkjole + en valgfri)

1 kåpe som passer til alt

2 hvite ettersittende t-skjorter

3 svarte ettersittende t-skjorter

diverse nøytralt og pent undertøy i sort, hvitt, rødt og lilla

6-7 feminine skjorter

4-5 pologensere (beige, svart, brun, offwhite)

2 klassiske lammeullsgensere

1 par svarte støvletter

1 par svarte ankelstøvletter

1 par lysebrune ankelstøvletter

2 par lette, elegante svarte sko (til sommerbruk)

1 par hvite ankelstøvletter

4-5 tynne, elegante halstørkler i forkjellige jordfarger, + ett hvitt

vesker: 1 svart, 1 rød, 1 brun, 1 beige og 1 hvit.

I tillegg: Pen og elegant hårpynt, kvalitetssminke og diverse andre småting som utgjør helheten.

Jeg eier ikke halvparten av dette en gang, så dette er i sannhet en ønskegarderobe.

Jeg har vel egentlig ikke satt meg opp noe mål om å få til en klassisk garderobe, da jeg er fornøyd med garderoben min som den er. Tar jevnlig et overblikk i skapene, som har tellekanter og er pent organisert. Da ser jeg fort hvilken nyanskaffelse som vil skape størst effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min basisgarderobe per dags dato:

* Dressbukser: 4 svarte, 1 brun, 1 mørkgrå, 1 beige

* Dressjakker: 2 svarte, 3 brune, 1 beige

* Olabukse: 1 lys, 1 mørk

* Topper både kortermede og 3/4-ermer: svarte, beige, hvite og pasteller

* Enkle gensere i svart og beige

* Skjorter: svarte alle sammen

* Skjørt: 3 olaskjørt, 2 brune, 3 svarte

* Jakker: beige og svart

* Sko/støvletter: svart, brunt og beige

Alle disse klærne matcher alltid fint sammen, i tillegg kommer alle farvene og spesielle topper etc. som ikke er i basisen. Ellers virket listen din grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...