Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #1 Del Skrevet 12. juli 2010 Hvor mye koster det å dra til psykolog? Jeg har utsatt det lenge pga økonomi, og sikkert pga mye annet. Er usikker på om jeg skal gå gjennom fastlegen min eller oppsøke privat. Eller om det finnes noe økonomisk hjelp/støtte for dette? Jeg må virkelig få livet mitt tilbake igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puzifina Skrevet 12. juli 2010 #2 Del Skrevet 12. juli 2010 Heihei Jeg vil anbefale deg å få henvisning via fastlegen din, da blir det mye billigere. Da betaler du du bare egenandel på 250 kr pr time, og etter at du har nåd en sum på litt over 2000 kroner får du frikort. Førtse konsultasjonstime koster litt mer, grunnet oppstart, men slik er det med alle behandlinger. Om du går til psykolog privat tror jeg du må betale mer en egenandelen siden det blir privatpraktiserende og de ikke får støtte fra staten. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 12. juli 2010 #3 Del Skrevet 12. juli 2010 Takk for svar Men, Da følger jeg faktisk enkelt og greit rådet ditt og ringer fastlegen, jeg. Ser at det er mest anbefalt, er bare litt usikker. Håper jeg ringer idag. Er litt skummelt Skaffer jeg time hos fastlegen når jeg skal gjøre det her, eller kan h*n hjelpe meg med det uten time? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puzifina Skrevet 12. juli 2010 #4 Del Skrevet 12. juli 2010 Ja krysser fingrene for at du ringer i dag, like greit å få det værste over overstått!Jeg ville nok dratt å pratet med fastlegen min var jeg deg, slik at han får litt info om hvorfor du trenger/vil til psykolog. For da sender h*n henvisning til poliklinikken og søker deg til psykolog med en vurdering av hastegrad til time. Å jo fortere du oppsøker lege å får sendt henvisning jo fortere får du svar, for det kan være litt ventetid. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ueland Skrevet 12. juli 2010 #5 Del Skrevet 12. juli 2010 Hvor mye koster det å dra til psykolog? Jeg har utsatt det lenge pga økonomi, og sikkert pga mye annet. Er usikker på om jeg skal gå gjennom fastlegen min eller oppsøke privat. Eller om det finnes noe økonomisk hjelp/støtte for dette? Jeg må virkelig få livet mitt tilbake igjen. Privat kan det bli snakk om type 700ish per time, da får du gjerne time kjapt. Ellers har du det offentlige som er billig, men som igjen har veldig lang ventetid. (3mnd+ er visst ikke uvanlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #6 Del Skrevet 12. juli 2010 Du bestiller tilme hos fastlegen og snakker en del med legen din om hvorfor du vil til psykolog. Det er viktig at du er veldig ærlig og forteller ordentlig om de symptomene du har. Mange leger skriver for dårlige henvisninger med for lite info slik at saken ser mindre alvårlig ut enn den egentlig er, og man blir da avvist hos offentlig psykolog. Så snakk med legen og fortell ordentlig hva du ønsker skal være med i henvisningen. Det som er viktigst å få med er hvordan plagene dine hemmer deg i dagliglivet, påvirker det forholdene dine, søvnen din, evnen din til å jobbe, evnen din til å ta vare på deg selv/andre? Det er desverre ikke så lett å komme til offentlige psykologer, og ventetid på over tre måneder er vanslig for sykdommer som ikke er veldig alvårlige (suicidalitet, mani, psykose/halisunasjoner), men det er verd det å være tolmodig og ikke gi opp mens du står på lista og venter. Siden det ikke er så lett å komme til er det viktig at du forteller legen mye slik at han kan skrive en god henvisning for deg. Det er da ikke så interessant at du forteller hvorfor du tror det har blitt slik, men at du forteller mye om hvordan du har det følelsesmessig og i dagliglivet og hva problemene dine hindrer deg i å gjøre. Lykke til!! Du har tatt et godt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minea Skrevet 12. juli 2010 #7 Del Skrevet 12. juli 2010 Ville satset på offentlig hvis det ikke haster veldig ja. Da ender du antageligvis først opp hos DPS, eller du kan selv ta kontakt med en psykolog og sette deg opp på venteliste. Psykologene prioriterer gjerne "alvorlighetsgraden" før de gir deg time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå