Gå til innhold

trene, telle kalorier ?


Gjest line

Anbefalte innlegg

Hei alle jenter :-)

Jeg er ei jente på 17 år, jeg er omtrent 160 cm høy og ca 58 kg tung. Jeg vet det ikke er særlig mye, men som mange andre jenter, er jeg redd for å få "for mye rundt magen". Jeg er litt over 70 cm (ca 72) rundt livet, men ønsker å ta inn rundt 4 cm. Jeg ønsker gjerne en flat mage, og i hele kveld har jeg lett på Internett etter kalori telling og kalorikalkulatorer, spreke tips og lignende. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en trenings rocke ring, som jeg skal trene med 10-15 min hver dag. Men er det nok? Må jeg spise sunnere og telle kalorier?

Jeg har planlagt å gjøre dette innen sommeren er omme altså 4 uker. 4 cm, er det for mye på en måned?

Vær så snill og kom med noen tips til meg, hva skal jeg gjøre, evt. spising og trening (øvelser).

På forhånd, takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEG vil ikke anbefale deg å begynne å telle kalorier, det kan lett komme mer vondt ut av å begynne å telle kalorier enn godt. Du burde heller spise sånn noenlunde sunt og trene sånn at du eventuelt blir strammere. Jeg har dessverre ingen andre tips og komme med, men jeg vil tro at 4 cm på 4 uker er litt optimistisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

4 cm på 4 uker kan gå fint det det. Selv om vekten ikke trenger gå ned, så går som regel centimeterne ned. Du må trene mye, og spise bra. Styrke og kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle jenter :-)

Jeg er ei jente på 17 år, jeg er omtrent 160 cm høy og ca 58 kg tung. Jeg vet det ikke er særlig mye, men som mange andre jenter, er jeg redd for å få "for mye rundt magen". Jeg er litt over 70 cm (ca 72) rundt livet, men ønsker å ta inn rundt 4 cm. Jeg ønsker gjerne en flat mage, og i hele kveld har jeg lett på Internett etter kalori telling og kalorikalkulatorer, spreke tips og lignende. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en trenings rocke ring, som jeg skal trene med 10-15 min hver dag. Men er det nok? Må jeg spise sunnere og telle kalorier?

Jeg har planlagt å gjøre dette innen sommeren er omme altså 4 uker. 4 cm, er det for mye på en måned?

Vær så snill og kom med noen tips til meg, hva skal jeg gjøre, evt. spising og trening (øvelser).

På forhånd, takk. :)

Jeg har desverre ikke noen tips å gi deg, men signerer den kommentaren over her; ikke begynn å tell kalorier! Det kan fort gå over til noe veldig negativt. Det er lett å bli avhengi og for fokusert på det.

Ellers er det vel bare å gjøre som de fleste anbefaler.. Spis mat du vet er bra for deg, prøv å beveg deg litt mer og kos deg innimellom med litt "fy mat" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Mye gode råd her...spis små måltider annenhver eller hver tredje time...Holder du blodsukkeret jevnt er det lettere å ikke sprekke etter søtsaker eller annet junk. Hold deg aktiv. Gå en tur i rask gange eller ta deg en joggetur eller sykkeltur. 30 min. med slik aktivitet vil gjøre stor forskjell.

Alt som setter opp pulsen brenner fett og da minker cm... :jepp:

Ikke tell kalorier....da blir du bare gær'n i hodet...kos deg med mat og livet, men i små dose om gangen :enig:

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

4 cm på 4 uker kan gå fint det det. Selv om vekten ikke trenger gå ned, så går som regel centimeterne ned. Du må trene mye, og spise bra. Styrke og kondisjon.

Hvordan kan centimeterne gå ned uten at vekten gjør det? Må man ikke gå ned i kilo for å bli slankere?

Jeg sliter med dette, eller omvendt, kan kutte ned på matinntaket og trene mer og går ned i kilo og blir undervektig og radmager over armene, i ansiktet og over ryggen, mens den lille magekulen (mageflesket) ALDRI blir borte. Klarer aldri å bli slank rundt magen. Er det noe jeg kan gjøre? Droppe karbohydrater helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Hvordan kan centimeterne gå ned uten at vekten gjør det? Må man ikke gå ned i kilo for å bli slankere?

Jeg sliter med dette, eller omvendt, kan kutte ned på matinntaket og trene mer og går ned i kilo og blir undervektig og radmager over armene, i ansiktet og over ryggen, mens den lille magekulen (mageflesket) ALDRI blir borte. Klarer aldri å bli slank rundt magen. Er det noe jeg kan gjøre? Droppe karbohydrater helt?

Man må ikke nødvendigvis ned i kilo for å bli slankere. Når du trener, bygger du muskler, som veier mer enn fett, men tar mindre plass. Ergo blir du strammere, fastere og slankere uten at det nødvendigvis gjør så stort utslag på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så løsningen på mitt problem er å bygge magemuskler? Trene magen? For da vil jeg "bytte ut" fettet med muskler og få flatere mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan centimeterne gå ned uten at vekten gjør det? Må man ikke gå ned i kilo for å bli slankere?

Jeg sliter med dette, eller omvendt, kan kutte ned på matinntaket og trene mer og går ned i kilo og blir undervektig og radmager over armene, i ansiktet og over ryggen, mens den lille magekulen (mageflesket) ALDRI blir borte. Klarer aldri å bli slank rundt magen. Er det noe jeg kan gjøre? Droppe karbohydrater helt?

Mener du at du har en kul/valk på magen når du sitter eller når du står? Det er bare folk som er virkelig underernærte som ikke får en liten valk på magen når de sitter. Når du står er hud og underhudsfett utstrakt, når du sitter er det sammenpresset, og det vil jo synes.

Hvis du har en liten valk når du står er ikke det noen krise heller. For de fleste voksne mennesker er det rett og slett ikke naturlig å ha helt flat mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode råd her...spis små måltider annenhver eller hver tredje time...Holder du blodsukkeret jevnt er det lettere å ikke sprekke etter søtsaker eller annet junk. Hold deg aktiv. Gå en tur i rask gange eller ta deg en joggetur eller sykkeltur. 30 min. med slik aktivitet vil gjøre stor forskjell.

Alt som setter opp pulsen brenner fett og da minker cm... :jepp:

Ikke tell kalorier....da blir du bare gær'n i hodet...kos deg med mat og livet, men i små dose om gangen :enig:

Er en myte dette her. Hvis du spiser usunn mat med mye sukker å slikt så kan det hjelpe. Men Så lenge du har en balansert diett, dvs at du f.eks har en fiber rik frokost, med litt protein og sundt fett. Så blir det tull å spise så ofte, da fiber tar lang tid å bryte ned. DVS at kroppen har noe å jobbe med og forbrenne i mange timer utover dagen. Men ja, det kan funke med mange små måltid, men da må du gjøre motsatt av det som ansees som sundt, DVS å spise mange små måltider med sukker og lett nedbrytbare proteiner.

På en måned kan det meste gå ann, men mest sannsynlig så blir du bare kvitt i hovedsak mye av vannet kroppen holder på, så du blir litt strammere og tynnere, men dette kommer like fort tilbake, da kroppen ikke har egentlig endret seg noe særlig. Magefett er det vanskeligste på kroppen å bli kvitt, og krever mye insats over lengre tid. Men trening er alltid det beste, supplemert med riktig diett. Ingen som kan spise seg fine og stramme i det store bilde. Intervall trening er det beste i forhold til forbrenning av fett. Husk at selv om du fokuserer på mage øvelser, betyr ikke at du forbrenner mer fett i magen, bare at du bygger mer muskler i magen, da forbreningen øker generellt i kroppen, man kan ikke fokusere den på noen måte.

Til deg med problem med spising og at du får kulemage. Kulemagen kjenner jeg godt til, da jeg har slitt med det selv mesteparten av livet, grunnet under ernæring, noe jeg kaller uganda magen. Er når kroppen ikke får nok næring, går inn i spare modus og da øker produksjon av insulin, noe som gjør at du blir radmager og kroppen spiser muskler og fett fra hele kroppen, men ikke magen, den stort sett bare blir stor og kuleformet.

Til dere begge, beste måten å slanke seg på er ikke å spise mindre, men å spise riktig. Skal du virkelig gå ned i vekt og gjøre det på beste og mest effektive måten, så hadde dere trent en god del og spist cirka det doble av hva jeg som mann gjør til vanlig. Da kroppen hadde blitt full av energi å byggeklosser til å fungere optimalt og kunne jobbe i høygir. Da forbrenner den optimalt, men får ikke i seg usunt fett og overflødig næring, noe som gjør at du sitter igjen med en høyere forbrenning som vil fjerne fett og med trening som gir deg enda en forbrennings boost.

Uten mat blir du ikke tynn og fin, men du blir radmager og deformert på det beste. Og så fort du gir kroppen næring, så vil den da suge den opp og tviholde på den, å da raser kilo tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er personen med kulemagen, mageflesket som aldri blir borte. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, trene magemusklene? Og den er tydelig når jeg står oppreist, er det muligens fordi jeg inntar for få kalorier og at det påvirker insulinproduksjonen? Hvis jeg spiser mer kalorier, som er fra sunne matvarer (kjøtt, nøtter, bær osv.) vil den da kanskje bli mindre? Alltid drømt om flat mage, men får det ikke heeeelt til.

Takker forresten for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personen med kulemagen, mageflesket som aldri blir borte. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, trene magemusklene? Og den er tydelig når jeg står oppreist, er det muligens fordi jeg inntar for få kalorier og at det påvirker insulinproduksjonen? Hvis jeg spiser mer kalorier, som er fra sunne matvarer (kjøtt, nøtter, bær osv.) vil den da kanskje bli mindre? Alltid drømt om flat mage, men får det ikke heeeelt til.

Takker forresten for alle svar!

Trenger ikke være bare kalorier, er generellt når du får i deg mindre næring enn kroppen trenger. Ta en typisk vanlig dag for deg, gå gjennom hva du spiser, sjekk kalorier og slikt, i forhold til mengden du spiser. Husk at selv om et måltid har en gitt mengde kalorier, så betyr ikke det at du får i deg de, hvis du ikke spiser opp hele måltidet. Summer opp totalt kalori inntak i løpet av et døgn, kan også i samme slengen sjekke hvor mye protein du får i deg da. Så surfer du nettet og sjekker hvor stor forbrening en person av din størrelse normalt forbrenner. Sammenlign det med hvor mye du fant ut at du typisk får i deg i løpet av en dag. Så ser du hvordan du ligger ann.

For å bli kvitt den, så er det å begynne å undersøke hva en sunn diet består av, vil du ha resultat, så ikke følg typisk "iForm bladets" tips, men sjekk opp noe som er litt mer seriøst, å på et litt høyere nivå. Skal du virkelig gå inn for å bli kvitt den, så kan du veldig gjerne vurdere protein shaker, men er du alt etende og glad i mat så har du mange andre alternativ. Får du dietten på plass, så blir ihvertfall ikke magen mer kulete, og forbrenningen vil øke.

Du kan veldig gjerne trene magen/mage musklene, men ikke forvent å bli noe tynnere av det, men den vil nok stramme seg opp litt og endre bittelitt på fasongen. Hoved fokus bør være forbrenning, da du skal forbrenne mye før magen begynner å forsvinne. Så ikke gå i fella med å stå på tredemøllen eller elipsemaskinen 1 time i strekk. Kjør intervall trening, det vil si høy intensitet deretter lav intensitet, DVS løp hardt i 3min deretter spaser i 30sec-1min, så gjør du det om og om igjen i 20-30min. Da skal du se forbrenningen skyter i taket. Hvis du er i god form med god kondisjon så gjør du det selvfølgelig enda lenger. Men pass på å drikk masse vann hele tiden, ekstra masse når du trener. Prøv å få i deg middag/proteiner fortest mulig etter trening. Gjør du ikke det, så er du underernært i en periode veldig fort, da kroppen har tømt reservene i løpet av trenings økten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Trenger ikke være bare kalorier, er generellt når du får i deg mindre næring enn kroppen trenger. Ta en typisk vanlig dag for deg, gå gjennom hva du spiser, sjekk kalorier og slikt, i forhold til mengden du spiser. Husk at selv om et måltid har en gitt mengde kalorier, så betyr ikke det at du får i deg de, hvis du ikke spiser opp hele måltidet. Summer opp totalt kalori inntak i løpet av et døgn, kan også i samme slengen sjekke hvor mye protein du får i deg da. Så surfer du nettet og sjekker hvor stor forbrening en person av din størrelse normalt forbrenner. Sammenlign det med hvor mye du fant ut at du typisk får i deg i løpet av en dag. Så ser du hvordan du ligger ann.

For å bli kvitt den, så er det å begynne å undersøke hva en sunn diet består av, vil du ha resultat, så ikke følg typisk "iForm bladets" tips, men sjekk opp noe som er litt mer seriøst, å på et litt høyere nivå. Skal du virkelig gå inn for å bli kvitt den, så kan du veldig gjerne vurdere protein shaker, men er du alt etende og glad i mat så har du mange andre alternativ. Får du dietten på plass, så blir ihvertfall ikke magen mer kulete, og forbrenningen vil øke.

Du kan veldig gjerne trene magen/mage musklene, men ikke forvent å bli noe tynnere av det, men den vil nok stramme seg opp litt og endre bittelitt på fasongen. Hoved fokus bør være forbrenning, da du skal forbrenne mye før magen begynner å forsvinne. Så ikke gå i fella med å stå på tredemøllen eller elipsemaskinen 1 time i strekk. Kjør intervall trening, det vil si høy intensitet deretter lav intensitet, DVS løp hardt i 3min deretter spaser i 30sec-1min, så gjør du det om og om igjen i 20-30min. Da skal du se forbrenningen skyter i taket. Hvis du er i god form med god kondisjon så gjør du det selvfølgelig enda lenger. Men pass på å drikk masse vann hele tiden, ekstra masse når du trener. Prøv å få i deg middag/proteiner fortest mulig etter trening. Gjør du ikke det, så er du underernært i en periode veldig fort, da kroppen har tømt reservene i løpet av trenings økten.

Takker, utrolig bra svar! Så hvis jeg ligger på f.eks 1700 kalorier per dag, men mange av kaloriene kommer i fra f.eks sjokolade vil kulemagen forbli selv om jeg går i kaloriunderskudd og opplever vektnedgang? Jeg må faktisk innta masse kalorier, men fra sunne matvarer? Ergo, det går ikke på antall kalorier men hva man faktisk spiser!

Hva hvis jeg begynner å innta 2000 kalorier daglig, men fra kjøtt, grønnsaker, nøtter, smoothier osv.? Muligens et par tallerkner med 1/3 kjøtt, 1/3 salat og 1/3 ris eller annen karbo? Vil jeg da med tiden mest sannsynlig bli kvitt mageflesken/kulen?

Vil en spisedag i uken hvor jeg spiser det jeg vil av is og sjokolade være bedre for å bli kvitt det ekstra mageflesket enn samme mengden is og sjokolade spredt utover med litt hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker, utrolig bra svar! Så hvis jeg ligger på f.eks 1700 kalorier per dag, men mange av kaloriene kommer i fra f.eks sjokolade vil kulemagen forbli selv om jeg går i kaloriunderskudd og opplever vektnedgang? Jeg må faktisk innta masse kalorier, men fra sunne matvarer? Ergo, det går ikke på antall kalorier men hva man faktisk spiser!

Hva hvis jeg begynner å innta 2000 kalorier daglig, men fra kjøtt, grønnsaker, nøtter, smoothier osv.? Muligens et par tallerkner med 1/3 kjøtt, 1/3 salat og 1/3 ris eller annen karbo? Vil jeg da med tiden mest sannsynlig bli kvitt mageflesken/kulen?

Vil en spisedag i uken hvor jeg spiser det jeg vil av is og sjokolade være bedre for å bli kvitt det ekstra mageflesket enn samme mengden is og sjokolade spredt utover med litt hver dag?

Høres ut som du har forstått det. Er nettopp det første du sier der. Ligg heller litt over enn litt under på kalorier, men da med "sunne" kalorier. Huske på at kalorier er energi, så for å si det på en litt enkel/dum måte, så har du for lite energi i kroppen, så kan den ikke forbrenne optimalt.

Du vil nok med et slikt regime se en gradvis forbedring ja, bør selvfølgelig trene i tilegg og være aktiv. Men du vil ihvertfall stoppe kulemagen i å bli verre og ting vil begynne å ta vanlig former. Det du sier i forhold til mat, så må du ha en del mer kjøtt, masse kjøtt. Spise masse fiks, kyliing og tunfisk typisk. tenk heller 3/4 kjøtt/fisk, 1/4 ris/pasta/poteter og 2/4 salat. Kjøtt er nummer en. Og prøv å bytt ut alt av vanlig hvit ris/pasta/brød med fullkorn. Da fiber er mye bedre, sunnere, og tar lenger tid å bryte ned, slikt at du får jevnt med energi og er mett lenger.

Er nok best å samle det usunne på en dag, da får kroppen et avbrekk/pause fra "rutinen" med sunn mat og den klarer nok å bearbeide det bedre. Men selv om du har en spise dag, prøv og moderer deg og finne "litt" sunne utgaver av det du spiser da. Trenger ikke ta den sjokoladen med mest fett og sukker. Blir ofte større total mengde når du spiser litt hver dag, enn hvis du heller slipper deg litt løs på spisedagen. Så lenge du ikke tenker det er fritt frem så lenge det er spise dag.

Et lite tips, hvis du drikker øl, så tenk litt på at det er veldig mange kalorier i det. Jeg prøver å holde meg til vin, eventuellt drinker, for å slippe å overdrive en kveld med kalori fest. Og for guds skyld drikk mye vann mens du drikker og etter du drikker, da du ødelegger en del når du blir dehydrert i et døgn. Eventuellt reduser drikkingen, da den bare motarbeider treningen/kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Spise masse fiks, kyliing og tunfisk typisk. tenk heller 3/4 kjøtt/fisk, 1/4 ris/pasta/poteter og 2/4 salat.

Dette blir 6/4... :klø:

Jeg har forrsten lært 1/2 kjøtt og fisk, 1/4 salat/grønnsaker, og 1/4 ris, pasta, eller potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir 6/4... :klø:

Jeg har forrsten lært 1/2 kjøtt og fisk, 1/4 salat/grønnsaker, og 1/4 ris, pasta, eller potet.

Hehe, kom ikke på det helt nøyaktige riktige. Men ville illustrere det så godt som mulig. Poenget er at man spiser et stort stykke fisk/kjøtt, litt ris/pasta, og en god del salat.

Så det du skrev kan være ganske fair, hvis man endrer salat til 2/4. Dobbelt så mye salat ihvertfall i forhold til ris/pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Hehe, kom ikke på det helt nøyaktige riktige. Men ville illustrere det så godt som mulig. Poenget er at man spiser et stort stykke fisk/kjøtt, litt ris/pasta, og en god del salat.

Så det du skrev kan være ganske fair, hvis man endrer salat til 2/4. Dobbelt så mye salat ihvertfall i forhold til ris/pasta.

Du mener altså 1/4 kjøtt/fisk, 1/4 pasta/ris/poteter, og 2/4 salat/grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså 1/4 kjøtt/fisk, 1/4 pasta/ris/poteter, og 2/4 salat/grønnsaker?

Nei, skal vi få det til å bli 4/4 så blir det 2/4 kjøtt/fisk, 0.5/4 pasta/ris/poteter, 1.5/4 salat.

Det skulle nok stemme bedre.

F.Eks 100g skinke på 2 husman knekkebrød og litt salat på siden for å ta et litt ekstremt mellom måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Høres ut som du har forstått det. Er nettopp det første du sier der. Ligg heller litt over enn litt under på kalorier, men da med "sunne" kalorier. Huske på at kalorier er energi, så for å si det på en litt enkel/dum måte, så har du for lite energi i kroppen, så kan den ikke forbrenne optimalt.

Du vil nok med et slikt regime se en gradvis forbedring ja, bør selvfølgelig trene i tilegg og være aktiv. Men du vil ihvertfall stoppe kulemagen i å bli verre og ting vil begynne å ta vanlig former. Det du sier i forhold til mat, så må du ha en del mer kjøtt, masse kjøtt. Spise masse fiks, kyliing og tunfisk typisk. tenk heller 3/4 kjøtt/fisk, 1/4 ris/pasta/poteter og 2/4 salat. Kjøtt er nummer en. Og prøv å bytt ut alt av vanlig hvit ris/pasta/brød med fullkorn. Da fiber er mye bedre, sunnere, og tar lenger tid å bryte ned, slikt at du får jevnt med energi og er mett lenger.

Er nok best å samle det usunne på en dag, da får kroppen et avbrekk/pause fra "rutinen" med sunn mat og den klarer nok å bearbeide det bedre. Men selv om du har en spise dag, prøv og moderer deg og finne "litt" sunne utgaver av det du spiser da. Trenger ikke ta den sjokoladen med mest fett og sukker. Blir ofte større total mengde når du spiser litt hver dag, enn hvis du heller slipper deg litt løs på spisedagen. Så lenge du ikke tenker det er fritt frem så lenge det er spise dag.

Et lite tips, hvis du drikker øl, så tenk litt på at det er veldig mange kalorier i det. Jeg prøver å holde meg til vin, eventuellt drinker, for å slippe å overdrive en kveld med kalori fest. Og for guds skyld drikk mye vann mens du drikker og etter du drikker, da du ødelegger en del når du blir dehydrert i et døgn. Eventuellt reduser drikkingen, da den bare motarbeider treningen/kroppen.

Så man kan faktisk ha BMI som viser normalvekt eller undervekt og likevel ha flesk rundt magen? Min BMI er på 20-21, og jeg ser slank ut, men med bar overkropp ser jeg at jeg har litt "kulemage", kan jo hende jeg innbiller meg det, men intressant at det faktisk er fullt mulig.

Jeg ligger i disse dager på ca 2100 kcal matinntak daglig, 1500 av dem i form av vanlig mat (kjøtt, fisk, litt potet til maten, grønnsaker, nøtter etc.) og kanskje 4-500 av sjokolade, is, boller eller lignende snop.

Det du altså sier er at hvis jeg tar og bytter ut de 500 kcal med is/sjokolade osv. med mer protein og andre sunne produkter vil magefettet bli mindre? Og for å få mindre fett er det bedre å samle utskeielsene på en dag, enn litt hver dag?

Ser at det kanskje i starten blir litt vanskelig å fylle opp resten av kvoten, så tenker en del på å begynne å drikke smoothie. Men smoothie er greit eller, selv om det er rikt på karbo? Litt juice, yoghurt og soyamelk gjør ingenting?

Takker for alle svar, tydelig at du har peiling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...