Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke ta jerntilskudd sammen med annet?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Har begynt på jerntilskudd etter å ha fått påvist jernmangel, og har lest på boksen at man ikke skal ta tabelettene sammen med andre vitamintilskudd eller med mat. Sambo (som gikk på apoteket for meg og kjøpte dem) hadde fått med seg fra dem som jobbet på apoteket at det var farlig å ta dem med andre tilskudd. Mat var visst bare fordi det hindret riktig opptak av jernet. Men er det noen her som vet hvorfor det er farlig å ta jern med andre vitaminer? (det hadde han selvfølgelig ikke fått med seg; bare at det var farlig, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Flowerbomb

Det eneste jeg vet er at det ikke er bra å ha for mye jern. Så hvis man tar jerntilskudd sammen med C-Vitaminer så kan det være en uheldig effekt da C-Vitamin sørger for hurtigere opptak av jern. Hvis jeg husker riktig fra Anatomiforelesningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oline

det er nok fordi andre vitmin og mineraltilskudd også kan ineholde jern,og da blir det for mye å ta jerntabletter samtidig. Vit C øker opptaket av jern,og det blir faktisk anbefalt å f.eks drikke et glass appelsinjuice sammen med jerntilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg fikk beskjed av jordmor og lege om å drikke et glass appelsinjuice med jerntablettene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kraftig jernmangel, og har fått beskjed om at jeg MÅ ta jern sammen med c-vitamin. Det gjør at det blir tatt opp bedre. Ikke farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jern skal ikke tas med andre ting fordi det reagerer med så mye, eks kalsium. Det skaper vel tungtløselige forbindelser, men hvor farlig det er vet jeg ikke. Kroppen klarer dermed ikke å ta det opp. Ergo blir mye av det en putter inn bundet slik at det blir unyttig for kroppen, og da er det jo ikke noe poeng i å ta det.

C-vitamin hjelper kroppen å ta opp jernet, men det finnes jernpreparater som hemjern hvor en ikke trenger å drikke appelsinjuice til.

Om en blir kvalm av jern kan en ta det en stund etter måltid.

Selv tar jeg multivitaminer til frokost og jern en stund etter middag eller kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...