Gjest gikta Skrevet 11. juli 2010 #1 Del Skrevet 11. juli 2010 Noen som har leddgikt her og kan fortelle litt om det? Jeg har vært hos legen og tatt en haug med blodprøver. Sliter med verking i ledd, og uforklarlig tretthet. Har blitt testet ut for vitaminmangel og jernlager og alt sånn som er helt på topp. Så nå har jeg tatt nye blodprøver, eller revma-prøver. Ungene kaller meg lat, og virker ikke som om mannen min heller har helt forståelse. Har på spøk sagt at om jeg får diagnosen leddgikt er det over for oss..han gidder ikke å hjelpe meg å åpne syltetøyglass og lignende... heldigvis klarer jeg det selv. Det verste er at jeg er så trøtt hele tida, kunne sovet hele døgnet tror jeg. Og om jeg rydder bittelitt i et kvarter, må jeg legge meg nedpå dobbelt så lenge etterpå og samle krefter på nytt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 11. juli 2010 #2 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg har ingen tips, men lider av det samme - skjønt jeg har fått avkreftet revmatiske sykdommer hos revmatolog. Jeg følger med på denne tråden! Leddgikt ble primært avskrevet hos meg pga manglende hevelse i leddene, og at det ikke kunne ses skader på leddene på ultralyd. Hun sa det ikke nødvendigvis var helt utelukket, men jeg hadde ingen sykdomstegn akkurat da. Håper de finner ut av det! Jeg har vært sliten og slapp, svimmel og leddvond siden juletider, og det er kjedelig når man ikke vet hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 11. juli 2010 #3 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg tok prøvene på torsdag, så får vel ikke noe svar før jeg reiser på ferie. Jeg har for en liten stund tilbake gått igjennom en veldig stressende periode og en veldig påkjenning psykisk uten at jeg skal gå innpå det. Men legen min kjenner til hele historien og sa at nå som alt har roet seg kan det være stresset som skal "ut" av kroppen. Og at det arter seg som leddsmerter og hodepine og at det er det som gjør at jeg alltid er så trøtt. Men trettheten har vart i halvannet år, men leddsmertene har ikke vart lenger enn en måneds tid. Men de kan vare ganske intense til tider. Natta før jeg var hos legen bada jeg i svette, og sov ikke i det hele tatt. Jeg ba ikke om å få tatt de prøvene, det var legen selv som sa vi skulle gjøre det. Jeg tok også stikk i fingeren, for å sjekke crp. Den var helt fin. Jeg tenkte kanskje at jeg har blitt bitt av flått, men jeg har helt noia for de småkrypa så jeg skulle nok ha merket om jeg hadde hatt en. Har hatt 1 før... og den fikk jeg fort av. Så jeg kan ikke ha blitt smitta av den heller. Det er uansett flere år siden. Får bare vente og se hva prøvene sier. Er ganske lei av å være så utslitt, og ha vonde, stive fingre. Det flytter seg rundt til andre ledd og, men er verst i fingre og til tider tærne eller føttene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 11. juli 2010 #4 Del Skrevet 11. juli 2010 Får vel ikke svar ang leddgikt på blodprøver? Har fastlegen din mistanke om leddgikt burde han absolutt sende deg til en revmataulog, de kan faget sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CathiD Skrevet 11. juli 2010 #5 Del Skrevet 11. juli 2010 Får vel ikke svar ang leddgikt på blodprøver? Har fastlegen din mistanke om leddgikt burde han absolutt sende deg til en revmataulog, de kan faget sitt. Mjo, man tar blodprøver for å sjekke antistoff verdiene dine (ANA) og i 90% (mener jeg revmatologen min sa) av alle leddgiktspasienter, er denne positiv. Blir også sjekket SSa og SSb, uten at jeg vet hva de gjør, men det var altså avgjørende for min diagnose. Har vært diagnosert med leddgikt i 2 år nå, men har hatt symptomer siden jeg var 14 (er 23 nå) Hevelser, mindre bevegelighet og sterke smerter i ledd var grunnen til at jeg ble sendt til revmatolog, og fikk diagnose ganske raskt. Håper at det ikke er leddgikt, men ett eller annet som de faktisk kan kurere Unner ingen de dårlige periodene leddgikt bringer med seg, selvom de nå har medisiner som demper fremgangen og smertene, er det ingenting som kurerer den konstante trøttheten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilleLilly Skrevet 11. juli 2010 #6 Del Skrevet 11. juli 2010 Mjo, man tar blodprøver for å sjekke antistoff verdiene dine (ANA) og i 90% (mener jeg revmatologen min sa) av alle leddgiktspasienter, er denne positiv. Blir også sjekket SSa og SSb, uten at jeg vet hva de gjør, men det var altså avgjørende for min diagnose. Har vært diagnosert med leddgikt i 2 år nå, men har hatt symptomer siden jeg var 14 (er 23 nå) Hevelser, mindre bevegelighet og sterke smerter i ledd var grunnen til at jeg ble sendt til revmatolog, og fikk diagnose ganske raskt. Håper at det ikke er leddgikt, men ett eller annet som de faktisk kan kurere Unner ingen de dårlige periodene leddgikt bringer med seg, selvom de nå har medisiner som demper fremgangen og smertene, er det ingenting som kurerer den konstante trøttheten Jeg har artrose i hoften. Fikk diagnsen for 2 år siden, etter å h hatt store smerter siden 16-17 årsalderen. Jeg er konstant trøtt, kunne sovet hele tiden. Alltid trøtt og det er slitsom å aldri føle seg uthvilt eller opplagt! Jeg har ingen gode råd, men vil bare ønske deg lykke til. Trøtthet er naturlig når en har kroniske smerter. Håper det ordner seg for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 12. juli 2010 #7 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) jeg har artritt som betyr Betennelse,Og artrose i ryggen (polyartritt. )Det finnes mange forskjellige typer "leddgikt" På sophies minde (tror jeg) sa legen til meg at de viste om 1300 varianter.Uansett så kan det ta lang tid å finne ut hva som feiler deg desverre.Jeg manglet et svar for å få diagnose Leddgikt Revmatoid artritt Kjenner igjen trettheten som kommer,stivhet hevelser og smerter.Jeg fikk noen votter/hansker av en venn og de hjelper faktisk litt.Har fått noen hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen,som kniver,sakser osv.I vonde perioder må brød skjæres opp,melkekartonger åpnes,må ha hjelp til å kneppe bukseknapp osv osv Akkurat nå bruker mobic og smertestillende når det er som værst.Glukosamin kan hjelpe litt men de er dyre her i Norge.Må legge til en historie her Jeg kjøpte den boksen som sier Møllers godt for leddene.JOdda fin boks men ikke søtten om jeg fikk opp lokket på denne boksen.Måtte ha hjelp til å skru opp.Sendte mail til produsenten som svarte at dette hadde de ikke tenkt på.Men hjelpes da,et tilskudd for folk med leddbetennelser..Jodda Håper virkelig du ikke har Leddgikt ,men forstår frustrasjonen over å være syk og ikke finne ut hva som er grunnen. http://forum.sle.no/index.php http://www.leddgikt.net/leddgikt.html http://www.fou.uib.no/fd/1998/f/126001/ forskjellige typer leddgikt Endret 12. juli 2010 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå