Gå til innhold

Tørre øyner og ser bare dugg..

Gjest sue84

Anbefalte innlegg

Gjest sue84

har hatt så vanvittig tørre øyner siste ukene, og så dugger de seg heele tiden, må sitte og blinke hardt hele tia for og klare se orntlig..

bruker linser og har jort det i 10 år, skifter vær kveld og er renslig med de,

har prøvt skylle både øynene og linsene i linseveske flere ganger uten at det hjelper..

bruker også briller, og har brukt det mest i det siste pgav slik øynene har vert, men det hjelper ikke.. kan gå flere dager med briller også og de er like tørre og duggete..

noen som hvet hva det kan være eller hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Allergi kanskje? F eks pollenallergi - det er høysesong for gresspollen nå. Ellers er det vel noen lidelser som gir tørre øyne, f eks Sjøgrens syndrom, men jeg ville sjekket ut allergi først. Gå til lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at optikeren sjekket om øynene mine var fuktige nok når jeg blunket, for hvis de ikke var det, ville han ikke anbefalt linser til meg.

Skjønner utrolig godt hva du mener med at øynene føles tørre og tåkete, mine blir det på kvelden, men da pleier jeg bare å enten ta de ut eller produsere tårer som om jeg begynner å gråte, men stopper like før på en måte.

Syns uansett du burde gå til optikeren og få deg noen øyedråper som hjelper for tørre øyne, eller at du rett og slett bare trenger en ny linsetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er pollen. Jeg vet nøyaktig hva du mener og i denne årstiden må jeg ha en sånn liten tåreflaske tilgjengelig. Det er helt forferdelig tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er allergi. Har opplevd det selv. Men for meg hjalp det å ha på linser, da.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også pollen allergi, men merket ikke noe forskjell på øynene i det hele tatt.. Faktisk så skal det hjelpe mot at det klør i øynene under den værste spredningen. Men alle reagerer ikke likt, så du burde nok høre med optikeren din alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optikeren min har sagt at man kan bli "tørrere" med åra, slik at toleransen for ulike typer linser endres. Snakk med optikeren, kanskje han kan tipse deg om alternative linsetyper? Det fins massevis av linser beregnet på tørre øyne.

Greia er visst at tårekanalene eller hva det nå er (våtkanten) kan tilstoppes, og slik tørke ut. Det gjør at du ikke får den vanlige tårefilmen ved hvert blunk, slik man skal.

Han gav meg et tips som funker utmerket, for å "vekke" slimhinnene:

Ta et lite håndkle, og dypp det i varmt vann. Det skal være skikkelig varmt, men du skal ikke brenne deg på det. Rull håndkleet sammen til en pølse, og legg deg med dette over øynene til håndkleet har kjølt helt. Det vil framprovosere tårefilm. Du kan gjøre dette med og uten linser.

Og ikke bruk kajal på våtkanten, det er en big no-no, sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg måtte slutte helt med linser etter å ha brukt det hver dag i 10 år. Prøvde mange forskjellige typer og optikeren (som selvfølgelig ville fortsette å selge meg linser og timer) sa at selvfølgelig skulle de finne noen som passet. Var hos 3 forskjellige optikere i Norge. Så var jeg hos en optiker i England som sa at jeg absolutt ikke måtte bruke linser i hvert fall i 6 mnd så skulle de se. Nå har jeg tatt laseroperasjon og er storfornøyd. Må dryppe øynene med kunstig tårevæske innimellom, spesielt når jeg sitter mye foran en skjerm, men noen dager kan jeg gå hele dagen uten å tenke på det.

Operasjon er ikke for alle da. Noen kan få forverret tørrhet. Mine er bare like tørre som de var før mens jeg brukte briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte helt med linser etter å ha brukt det hver dag i 10 år. Prøvde mange forskjellige typer og optikeren (som selvfølgelig ville fortsette å selge meg linser og timer) sa at selvfølgelig skulle de finne noen som passet. Var hos 3 forskjellige optikere i Norge. Så var jeg hos en optiker i England som sa at jeg absolutt ikke måtte bruke linser i hvert fall i 6 mnd så skulle de se. Nå har jeg tatt laseroperasjon og er storfornøyd. Må dryppe øynene med kunstig tårevæske innimellom, spesielt når jeg sitter mye foran en skjerm, men noen dager kan jeg gå hele dagen uten å tenke på det.

Operasjon er ikke for alle da. Noen kan få forverret tørrhet. Mine er bare like tørre som de var før mens jeg brukte briller.

Har vurdert laseroperasjon selv, men venter med det til jeg blir litt eldre. Jeg har også skjeve hornhinner på det ene øyet, men jeg kan vel operere de alikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

Optikeren min har sagt at man kan bli "tørrere" med åra, slik at toleransen for ulike typer linser endres. Snakk med optikeren, kanskje han kan tipse deg om alternative linsetyper? Det fins massevis av linser beregnet på tørre øyne.

Greia er visst at tårekanalene eller hva det nå er (våtkanten) kan tilstoppes, og slik tørke ut. Det gjør at du ikke får den vanlige tårefilmen ved hvert blunk, slik man skal.

Han gav meg et tips som funker utmerket, for å "vekke" slimhinnene:

Ta et lite håndkle, og dypp det i varmt vann. Det skal være skikkelig varmt, men du skal ikke brenne deg på det. Rull håndkleet sammen til en pølse, og legg deg med dette over øynene til håndkleet har kjølt helt. Det vil framprovosere tårefilm. Du kan gjøre dette med og uten linser.

Og ikke bruk kajal på våtkanten, det er en big no-no, sa han.

tusen takk :) det skal jeg prøve :)

bruker forresten aldri kajal på våtkanten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

men m de e slik at jeg bør ta laser opperasjon så problemet ikke vedvarer, får man det dekt da?

jeg bruker + 2,75 og + 3,75.. har hørt at jeg har får dårlig syn til opperasjon, og at det ikke er sikkert synet blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

Husker at optikeren sjekket om øynene mine var fuktige nok når jeg blunket, for hvis de ikke var det, ville han ikke anbefalt linser til meg.

Skjønner utrolig godt hva du mener med at øynene føles tørre og tåkete, mine blir det på kvelden, men da pleier jeg bare å enten ta de ut eller produsere tårer som om jeg begynner å gråte, men stopper like før på en måte.

Syns uansett du burde gå til optikeren og få deg noen øyedråper som hjelper for tørre øyne, eller at du rett og slett bare trenger en ny linsetype.

kansje jeg skulla bestilt meg ny time med opptiker og sjekke :)

jeg har det verst på kvelden da, og da sitter jeg og blinker hart hele tiden, ser forferdelig dumt ut de gangene jeg har måtta gjort det på en butikk eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

Det er pollen. Jeg vet nøyaktig hva du mener og i denne årstiden må jeg ha en sånn liten tåreflaske tilgjengelig. Det er helt forferdelig tørt.

så merkelig, har aaldri hatt noe form for allergi før, og er snart 26 år..

men har vert plaget med nysing og at jeg klør på nesen siste året da, men har ikke kunna tenke meg at det kunna vert allergi for det skjer uansett årstid++

har faktisk liggende kjærestens allergi tabeletter i vesken.. kansje jeg skulla tatt en og sett om de funnka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

men m de e slik at jeg bør ta laser opperasjon så problemet ikke vedvarer, får man det dekt da?

jeg bruker + 2,75 og + 3,75.. har hørt at jeg har får dårlig syn til opperasjon, og at det ikke er sikkert synet blir bedre?

Det er da ikke så ille med 3,75... Har hørt om folk som har 8. Nei det er ikke for dårlig for operasjon. De retter også opp skjeve hornhinner.

Metodene blir bare bedre og tryggere. På meg brukte de en ny metode uten kniv og med mindre sannsynlighet for at synet går tilbake. I motsetning til den gamle metoden tar det 3 uker før synet blir bra slik at de må ta ett øye av gangen. Litt slitsomt å gå med briller med bare ett glass! :tristbla:

Laseroperasjon er for de fleste en "skjønnhetsoperasjon" og ikke en medisinsk nødvendighet. Du kan bruke briller. Jeg har ikke angret et sekund på investeringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

jeg hadde +8 og +7 når jeg begynte med briller faktisk..

men det har blitt mye bedre med årene selfølgelig :)

har tengt litt på laser før, men har ingen mulighet og betale så mye for noe jeg eeegentlig klarer meg uten..

selv om jeg er drittlei linser og briller++ :)

har også skjeve hornhinener :)

og noe som heter sjult sjeling eller hva det var.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...