Envy Skrevet 10. juli 2010 #1 Del Skrevet 10. juli 2010 Hei kg-jenter =) Jeg bare lurer på en liten ting. En gang i tiden var jeg nemlig så dum at jeg kuttet meg i armen. Som en slags "guds straff" fikk jeg et relativt godt synlig arr. I det yrket jeg har valgt meg er det fryktelig upraktisk å ha et slikt synlig arr på underarmen, så jeg valgte å tatovere over. Tatoveringen gjorde ikke spesielt vondt å ta eller noe, men nå, en dag etter at jeg tok tattoveringen ser det på en måte ut som arret har "sprukket opp". Det er blitt en rød strek der og det ser rett og slett ut som om deler av det har sprukket opp altså. Nå vet jeg jo ikke sikkert da, for det blør ikke fra det eller noe, men så har jeg jo fremdeles vaselin over da. Er det mulig at et 2 år gammelt arr sprekker opp når det kommer tattovering over? Hva skal jeg i så tilfelle gjøre med det? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 10. juli 2010 #2 Del Skrevet 10. juli 2010 Jag har ärr över hela kroppen (av samma anledning som du) som spricker upp varje år och då är det ändå 5 år sedan jag skar mig sist. Varje gång jag får lite sol på kroppen blir de röda och svullna och vissa börjar till och med att blöda (trots att jag inte bränt mig). Detsamma gäller om jag fått utslag eller någon annan hudirritation. Hudvävnaden på ärren är ju otroligt känslig och jag kan mycket väl tänka mig att en tatuering kan få det att blomma upp lite grand. Det du ska tänka på är väl först och främst att hålla dig undan solen (vilken du ändå ska med tatueringen) och sedan att du måste smörja in dig ordentligt. Zinkpasta är oerhört bra! Vet dock inte om det passar med tatueringen. Fråga tatueraren för säkerhets skull, du vill ju inte att tatueringen ska bli ful. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #3 Del Skrevet 10. juli 2010 Hvor tok du tattooen hen? Vaselin skal du da ikke bruke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 10. juli 2010 Takk for godt og utfyllende svar LetThemEatCake Når det gjelder spørsmålet til anonymbruker; Jeg tok den på et seriøst og bra tattoo-studio. Har tatt flere tatoveringer der før og har aldri hørt at det skal være noe galt der. Når det gjelder vaselin på tatovering så skal man jo bruke det + plastfilm over tatoveringen de 5 første dagene for å unngå skorpedannelse. Etterpå det skal man smøre med helosan. Dette har jeg fått beskjed om på tattoo-studioet og jeg har gjort det samme på tidligere tatoveringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #5 Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg er tatovør.... Vaselin inneholder masse parabener som bare tetter og smører huden på overflaten. Helosan er en krem som ikke gjør det. Videre skal tatoveringen "vaske" med lunket vann og grønnsåpe. Plasten skal av etter max 24 timer. Seriøst studio? pøøhhh. Lite, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. juli 2010 #6 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Først: om du er redd for tattoveringa di, må du dra til tattovøren din! Ingen av oss kan hjelpe deg spesifikt med problemet du har fått. Men. Plast og vaselin i FEM DØGN? Du må ikke tro på noe sånt. En tattovering kan regnes som et åpent sår. For at sår skal gro, trenger de luft. Vaselin mykgjør huden, men tetter også huden. Plastikk hindrer luft til å komme til såret. Det kommer ikke til å gro. Pleier du å putte plast over vanlige sår? Nei. Du putter plaster på i en dag eller to, men fjerner det fort slik at såret skal få luft. Og du husker å vaske såret. Samme med tattoveringa. Med parfymefri såpe. Du kan jo prøve å smøre en av leggene dine inn i vaselin og legge plastikk rundt i fem døgn. Og så ser du på hvor rar vanlig hud blir. Ikke gjør det mot tattoveringa di.. Edit: jeg er enig i at plasten skal sitte på i 24 timer, men ikke mer. fem døgn er mye! Endret 10. juli 2010 av Kevlarsjäl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 10. juli 2010 #7 Del Skrevet 10. juli 2010 Kevlarsjäl: Man ska visst plasta in tatueringen. Gör man det inte blir det sårskorpor och tatueringen kan bli "flammig". Varenda stor tatueringsstudio plastar in tatueringarna. Fast det är vanligare med Helosan än vaselin. Ett öppet sår och en tatuering ska inte behandlas på samma sätt då tatueringen i princip är ärrvävnad som man vill ska sitta kvar. Låter man det vara öppet gör kroppen sitt bästa för att stöta bort tatueringen och göra vanlig ärrvävnad. Får du sårskorpor på tatueringen får du problem.. Och sårskorpor får du garanterat om du låter det läka utan att smörja in ordentligt hela tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. juli 2010 #8 Del Skrevet 10. juli 2010 Kevlarsjäl: Man ska visst plasta in tatueringen. Gör man det inte blir det sårskorpor och tatueringen kan bli "flammig". Varenda stor tatueringsstudio plastar in tatueringarna. Fast det är vanligare med Helosan än vaselin. Ett öppet sår och en tatuering ska inte behandlas på samma sätt då tatueringen i princip är ärrvävnad som man vill ska sitta kvar. Låter man det vara öppet gör kroppen sitt bästa för att stöta bort tatueringen och göra vanlig ärrvävnad. Får du sårskorpor på tatueringen får du problem.. Och sårskorpor får du garanterat om du låter det läka utan att smörja in ordentligt hela tiden. Jeg betvilte ikke plasten. Har selv en stor tattovering, og den ble selvfølgelig plastet inn de første 24 timene den også. Det er jo for å forhindre bakterier osv. Men jeg betviler tiden plasten skal være på! 5 døgn er veldig mye. Huden trenger luft, ellers dør den. Bokstavlig talt Dessuten skal huden vaskes også, og med plast utenpå kan det bli veldig vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 10. juli 2010 #9 Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg betvilte ikke plasten. Har selv en stor tattovering, og den ble selvfølgelig plastet inn de første 24 timene den også. Det er jo for å forhindre bakterier osv. Men jeg betviler tiden plasten skal være på! 5 døgn er veldig mye. Huden trenger luft, ellers dør den. Bokstavlig talt Dessuten skal huden vaskes også, og med plast utenpå kan det bli veldig vanskelig. Ja, det är klart att den ska tvättas också, och då byter man plast. Men det är väl olika det där då. Alla har ju olika bra läkkött också, men tatuerarens rekomendationer brukar stämma. Två av mina närmsta vänner är tatuerare och de brukar rekomendera 3-5 dygn med plast (med tvättning självklart). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. juli 2010 #10 Del Skrevet 10. juli 2010 Ja, det är klart att den ska tvättas också, och då byter man plast. Men det är väl olika det där då. Alla har ju olika bra läkkött också, men tatuerarens rekomendationer brukar stämma. Två av mina närmsta vänner är tatuerare och de brukar rekomendera 3-5 dygn med plast (med tvättning självklart). Jeg tror vi er ganske enige egentlig! Det som forstyrrer meg, er at det er utrolig forskjellig hva tattovører mener er "sannheten". For eksempel: bestevenninna tattoverte seg. Hun fikk beskjed om å smøre med vaselin hver dag og ikke vaske tattoveringa på sju dager. Hun smørte deretter med Dove. Tattoveringen hennes er kjempebra i dag, selv om dette er ganske motstridende til hva de fleste andre tattovører sier. Hun fikk også vite at hun burde holde seg helt unna sol i 6 måneder, mens i Norge er den gyldne regel "3 uker, så sunblock". Det virker for meg som det har lite å si, men TS bør allikevel møte tattovøren sin, hvis arret under tattoveringa har blitt irritert og skaller opp tattoveringa.. Det er nok hovedsaken i diskusjonen, tror jeg. TS: hvordan går det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 11. juli 2010 Oioi, her har det skjedd mye. Når det gjelder vaselin og plast har tattovøren jeg bruker anbefalt 5 døgn, men jeg kan ta av plasten etter 3 døgn om jeg syns det ser greit ut. Derfor tar jeg utgangspunkt i 5 døgn også ser jeg heller an. Og ja, selvfølgelig vasker jeg nøye med asan (parfymefri og mild såpe) 2-3 ganger om dagen. Da setter jeg på ny vaselin og plast etterpå. Har ikke sett at hverken tattoveringen eller huden rundt har reagert spesielt negativt på dette, hverken nå eller tidligere. Så ja, Kavlarsjäl, det er arret og det faktum at det så ut til å sprekke opp som var poenget her. Når det gjelder arret ser det derimot ikke ut som det er sprukket lenger, det ser mer hissig og rødt ut. Regner med at dette kommer til å rette seg etterhvert, det ser i allefall mye bedre ut nå Takk for tips og hjelp alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå