Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Det klør, det klør, det klør!

Edit: Måtte bare blåse litt i går. :gjeiper: Ganske trøtt blir man etter hvert. Jeg klør over hele kroppen, også er det meningen at man IKKE skal klø for da blir alt verre.

Endret av Krizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jm eller legen din for å få utelukket farlig svangerskapskløe - intrahepatisk kolestase. Typiskt er det at man klør ille mye i hender og under føtter og plages med nattesøvn pga kløen. Og, at det ikke er utslett i huden og salver, kremer osv ikke lindrer.

Jeg ble satt i gang i uke 37 med første pga av dette og selvvalgt ks i uke 35 med siste pga denne kløen. Sist ble jeg først medisinert for å kunne vente til uke 37, men medisinen virket ikke på meg.

Skrevet

Eg klødde og ein god del med nr 2, men det var heldigvis ikkje den farlege varianten. Det er vanleg å klø, men lurt å sjekke at det ikkje er det farlege varianten ja :jepp:

Skrevet

Prøv å kjøle ned huden :jepp: Enten ved å ta en kald dusj, eller å bløte en håndduk i kaldt vann og legg den der du klør...

Men gjør selvfølgelig som de over skriver og sjekke om det er den farlige varianten først... Jeg klødde bare på magen og litt på resten av kroppen, men ikke inni hendene og føttene, og da hjalp det å kjøle ned huden litt :)

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

:overrasket: Kan det være farlig? Legen min sa ingenting om at det kunne være farlig når jeg var på kontroll denne uken. Får ringe tilbake på mandag :glare:

Jeg klør hender, armer, ben, føtter, mage, bryster og ryggen. Har nå valgt å klippe neglene fordi jeg klør meg til blods gjentatte ganger om dagen. Nedkjøling og kremer funker ikke.

Nå ble jeg litt nervøs, men får bare krysse fingrene for at det ikke er noe farlig! :tommelsmil:

Endret av Krizzy
Skrevet

Ja, den farlige varianten kan dessverre være veldig farlig for babyen :tristbla: Men med oppfølging og eventuell medisin så går det veldig fint.

Om legen ikke aner hva du snakker om så skal du ta blodprøve for gallesyre, alat og asat. Gallesyre må skrives på ekstra, da den ikke er på blodprøveskjemaet.

Lykke til, håper du slipper den farlige varianten og at du finner noe som lindrer kløen.

Skrevet

Svangerskapskløe kan være tegn på svangerskapsforgiftning sa legen til meg. Jeg hadde denne kløen med nr. 2 og hadde svangerskapsforgiftning (uten kløe) med nr 1. De var nok derfor veldig obs på meg.

Skrevet

Svangerskapskløe kan være tegn på svangerskapsforgiftning sa legen til meg. Jeg hadde denne kløen med nr. 2 og hadde svangerskapsforgiftning (uten kløe) med nr 1. De var nok derfor veldig obs på meg.

Det er vel om kløen er forårsaket av veldig mye vann i kroppen, som kan tyde på sf?

Den farlige svangerskapskløen har ingenting med svangerskapsforgiftning å gjøre, den er forårsaket av galleopphopning i blodet som kan gjøre det farlig for babyen. Om det skjer før uke 37 får man medisin frem til uke 37 hvor fødsel blir satt i gang. I noen få tilfeller virker ikke medisinen og man blir da indusert prematurt.

TS: jeg anbefaler deg å bytte vaskemiddel, lotion o.l. du bruker, i tilfelle kløen kommer av allergi mot noe, om du ikke alt har prøvd dette.

Gjest Krizzy
Skrevet

Prøvd mye rart. Mamma har kommet med flere råd :hjerte: Hun er sykepleier, men ikke helt inni det med svangerskap :)

Kom meg til legen i dag :) skal tilbake i morgen igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...