Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #21 Skrevet 11. juli 2010 De var uten tilsyn for lenge. Therese var da bare en tur i butikken?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #22 Skrevet 11. juli 2010 De var uten tilsyn for lenge. Så det du sier er at det var foreldrenes feil...?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #23 Skrevet 11. juli 2010 De var uten tilsyn for lenge. Uten tilsyn for lenge? I Baneheia-saken var det snakk om jenter på 10 og 8 år, som var ute for å bade. Om de var ute en time eller om de var ute i 3 timer hadde ikke spilt noen rolle - de møtte feil mennesker på feil sted, og til feil tid. Tilfeldigheter kalles det. Man kan ikke fotfølge barna sine til enhver tid. Om mamma hadde insistert på å være med meg hver gang jeg skulle ut og leke med vennene mine når jeg var ti år, så er det vel det som er unormalt.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #24 Skrevet 11. juli 2010 Så det du sier er at det var foreldrenes feil...? Nei det er det aldri. Men jeg ville ikke latt mine barn være ute til kl 11 om kvelden uten tilsyn. Jeg ville heller ikke sendt unger av sted til en badeplass der de var alene i så ung alder som Baneheia jentene var. Om det hender dem noe er det voldsutøverens feil. Man skal ikke bli helt overhysterisk - men å la barn i så ung alder være ute så lenge synes jeg er unødvendig. Og jada vi dro og badet vi og men ikke alene og ikke uten "meldeplikt" eller tidspunkt vi måtte komme inn på.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #25 Skrevet 11. juli 2010 Therese var da bare en tur i butikken? Er ikke meg som har nevnt Therese-saken.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #26 Skrevet 11. juli 2010 Man kan aldri garantere seg mot syke jævler som kidnapper unger. Men man kan redusere mulighetene for at det skjer ved å ha tilsyn med barna tilpasset alderen. Det er alt jeg prøver å si. Ikke få det til at jeg legger skyld på foreldrene for det gjør jeg ikke.
Jade Skrevet 11. juli 2010 #27 Skrevet 11. juli 2010 En 8- og 10-åring som reiste alene for å bade, da hadde jeg vært mer redd for drukning enn kidnapping...
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #28 Skrevet 11. juli 2010 En 8- og 10-åring som reiste alene for å bade, da hadde jeg vært mer redd for drukning enn kidnapping... Ja for eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2010 #29 Skrevet 11. juli 2010 Men både Therese-saken og hendelsen i Baneheia var jo tilfeller som skjedde på dagtid...? Feil. Baneheia var om kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2010 #30 Skrevet 11. juli 2010 Men bilveien er vel der resten av døgnet også? Vet du, jeg synes ikke det er så rart at ungene får være ute og nyte sommeren. Kanskje denne fireåringen er en slik som sover "når det er anledning", med andre ord kan det hende h*n hadde sovnet tidligere på dagen og slett ikke var i form til å legge seg? Kanskje har h*n allergi og plages når h*n er ute på dagen, men når kvelden kommer og pollenet "roer seg", kan h*n være ute uten pustevansker? Kanskje har foreldrene oppsyn med h*n selv om det ikke ser slik ut for deg? Kudos til deg for å se det slik! Det kan veldig godt hende du har rett, også
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2010 #31 Skrevet 11. juli 2010 Men det skjer. Har Teresesaken friskt i minnet. Du har nok en altfor god hukommelse, theresesaken er snart 20 år gammel,... Man trenger altså ikke å frykte kidnappingsfare, det vi diskuterer er om det er greit at fireåringer er oppe sent en lys sommerkveld. Og selvsagt er det det!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2010 #32 Skrevet 11. juli 2010 Therese saken er en ting, hva med Baneheia? Synes det er alt for lett å bare avskrive at det ikke skjer i Norge. Sukk enda et idiotsvar. Baneheiajentene leket ikke i nabolaget sitt, de var dratt avstad til en badeplass på egen hånd. Helt uakseptabelt at fedrene lot en åtteåring og en tiåring få dra og bade alene i et tjern, men det er en annen debatt.
Lvly Skrevet 11. juli 2010 #33 Skrevet 11. juli 2010 Bullocks... når ble sist et barn kidnappet av en fremmed her til lands? Det er bare en uke siden venninnen min traff på en fyr som var kliss naken under kåpen/jakken sin. Fikla med seg selv og gikk etter henne. Dette var på dagtid da hun skulle gå til jobb. Hun løp, men han fulgte etter. Det gikk heldigvis bra, men politiet har ikke funnet han enda. Da jeg var liten traff jeg på en slik en da jeg gikk til skolen... Jeg ble fulgt av moren min så var ikke noe problem da. Men det kunne vært værre... Du må ikke være så naiv. En dag så skjer det og da sitter du å angrer i steden for. Bedre føre var. Selvsagt skal man ikke bli overbeskyttende, men man skal heller ikke la 4-åringer fly rundt alene uten tilsyn mener nå jeg.
Batteri Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #34 Skrevet 11. juli 2010 Jeg synes også det er helt greit at en fireåring er ute en varm sommerkveld - men IKKE UTEN TILSYN!
Jade Skrevet 11. juli 2010 #35 Skrevet 11. juli 2010 Jeg ser nå at det er 8-åringer som passer på 4-åringer. Er det bare meg som synes det er for ungt til å passe på en 4-åring? Og nær en bilvei i tillegg?
Gjest imli Skrevet 11. juli 2010 #36 Skrevet 11. juli 2010 Eg syns ungar må vere 10-12 år i alle fall før dei passar på andre ungar.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #37 Skrevet 11. juli 2010 Jeg ser nå at det er 8-åringer som passer på 4-åringer. Er det bare meg som synes det er for ungt til å passe på en 4-åring? Og nær en bilvei i tillegg? Det er jo det jeg har sagt hele tiden - unger ute så sent uten tilsyn. Just say no! For meg er en 8 åring ikke moden nok til å kalles tilsyn.
giril Skrevet 11. juli 2010 #38 Skrevet 11. juli 2010 det er stor forskjell på både fire og åtteåringer. har hatt en fireåring som kunne spasert fra kragerø og til drammen ,før han hadde snudd seg for å se om jeg hadde fulgt etter, mens det andre barnet mitt aldri ville gått på veien, eller gått noe sted uten at det var en trygg person han hadde stolt på hadde fulgt med. 11 på kvelden er derimot veldig sent for så små barn å være ute alene. for 8 åringen også syntes nok jeg. men jeg regner med at det var en grunn for det.
Shade Skrevet 11. juli 2010 #39 Skrevet 11. juli 2010 Jeg reagerte også mest på alderen til barna. Å passe på en fireåring er alt for stort ansvar for en på åtte. Der jeg bodde før var det 2 søsken som hele tiden var ute med lillebroren sin og hadde som oppgave å passe på han. Eldstemann var 8-9, neste 6 og lillebroren var 3. Og jeg syntes så synd i disse eldre søskene som aldri kunne få leke i fred med sine venner på egne premisser og ikke minst på lillebroren som bare måtte dilte etter som best han kunne og hele tiden måtte prøve å følge med på leker han var for liten til. Rett bak huset deres var det også en vei med en gangvei/sti som ledet til den, nesten rett fra hagen deres og veldig dårlig sikt for bilkjørerene pga mye busker. En dag løp gutten rett ut i veien og ble påkjørt. Husker ikke helt hvilke skader han fikk, noen brukkene ben var det ihvertfall men heldigvis ikke noe livstruende. Tenk hvordan det må ha vært for de eldre søskene hans. Skyldfølelsen fordi det var de som passe på han. Håper bare foreldrene lærte etter dette og tok ansvar for å være emd han ut å leke selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #40 Skrevet 11. juli 2010 Man kan iallfall ikke laste en 8-10-12åring som "må" passe små-søskene sine, men helst vil leke med de andre barna. Jeg ville aldri sendt min 4-5åring alene med en 8-10 åring. Heller ikke en 12 åring. Spesielt når de ikke er interessert i å passe småbarn, og heller vil leke og ha det gøy. Om det skulle skje noe med 4 åringen ville jeg lastet meg selv, ikke andre barn. Husker søsteren min som 4 åring var med barnehagen på tur i skogen, og de kom til en liten elv(kulp), det var et sted barn pleide å bade. Søsteren min på 4 stod ved siden av en jente som var 3 år, og 3-åringen datt ned i elven. Søsteren min ble så sjokkert at hun ble stående å se på, og en barnehagetante så hva som skjedde og sprang bort og sa sint til min søster : hvorfor sa du ingenting??!! De fikk reddet opp jenten, det var som sagt et ufarlig badested. Søsteren min klarte ikke å glemme dette og gikk med dårlig samvittighet fordi hun ikke gjorde noe, at hun bare ble stående og ikke si noe og barnehagen som hadde kjeftet på henne. Hun er 14 idag, men hun husker det enda, og vi har sagt at barnehagetanten var bare redd og uttrykte seg på feil måte. Husker jeg passet en 7-åring da jeg var 12. Jeg bare satt i stua deres og så på tv og koste meg med godt om kvelden mens 7-åringen sov, og var der til foreldrene kom hjem, eller så overnattet jeg viss foreldrene ikke kom hjem før langt på natt. De sa at viss jeg hadde vært 10 eller 11 ville de ikke latt meg få lov.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå