Batteri Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Hvor lenge er det normalt at en fireåring får være ute en fredag i ferien? Om h*n er sammen med søsken på åtte, men uten foreldre?
Caramba Skrevet 10. juli 2010 #3 Skrevet 10. juli 2010 Min 3,5-åring må inn i 19-tiden hvis han har det veeeeldig gøy, ellers er det kvelds og legging etter barneTV som vanlig.
Batteri Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2010 Så at denne fireåringen var ute til kl elleve, er altså litt på kanten?
Gjest imli Skrevet 10. juli 2010 #5 Skrevet 10. juli 2010 Fireåring ute til kl 23 høyres litt på kanten ut ja. Men får vel rekne med at det var eit eingongstilfelle?
Gjest Pet Skrevet 10. juli 2010 #6 Skrevet 10. juli 2010 (endret) Så at denne fireåringen var ute til kl elleve, er altså litt på kanten? Husk at i en del andre kulturer er det vanlig at barna er lenge oppe og at hele familien legger seg samtidig. Det trenger ikke bety omsorgssvikt at et barn er ute kl elleve om kvelden. Hadde du tatt med deg ungen din til f eks Pakistan og sluppet ham ut kl åtte om morgenen så ville folk tro at du ikke var riktig klok. Endret 10. juli 2010 av Pet
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2010 #7 Skrevet 10. juli 2010 Nå må enkelte her rulle inn og slutte og bry seg! i bor i Tromsø, har midnattssol og lys hele natten. Her er barna ofte oppe til både ti og elleve om kvelden. Vi er ofte i fjæra, griller, leker, bader, og klokka blir ofte over 11 før vi går opp til husene igjen. Tror du dette er omsorgssvikt? Himmel, jeg blir helt matt av enkelte mennesker! Barna er i seng før midnatt og sover til 09 neste morgen. De er fire og sju. Nabobarna og alle rundt her har det på samme måte. Skulle du liksom melde oss til barnevernet? De ville fått seg en god latter :D
Jade Skrevet 10. juli 2010 #8 Skrevet 10. juli 2010 Så lenge det er ferie, og ungen blir passet på, så ser jeg ikke problemet. Vi ville nok tatt han inn tidligere, men det betyr ikke at det er riktig for andre.
Batteri Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2010 Ungen var sammen med sin søster på åtte. Det var ingen foreldre der, men seks unger til sammen på lekeplassen. Og jeg har ikke sagt ett ord om barnevernet, jeg bare lurer på om dette er normalt.
Lvly Skrevet 10. juli 2010 #10 Skrevet 10. juli 2010 Nå håper jeg du mener at barnet er ute å leker i hagen? Hadde ALDRI latt barnet mitt på 4 fly rundt slik på egenhånd. Hverken på dagtid eller kveldstid, og slik var det også da jeg og lillebroren min var små. En 8-åring klarer vel heller ikke passe små barn? Husker selv en hendelse fra jeg var yngre. Var på resaurant med familien og vi skulle til butikken over gaten. Vel, jeg snudde meg et sekund og borte var lillebror. Fant han til slutt heldigvis. Men det spørs kanskje hvor lekeplassen er?
Batteri Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. juli 2010 Lekeplassen er midt i mellom blokkene der vi bor. Det er imidlertid 25m til bilvei, og det er ikke noe gjerde på noen side av lekeplassen. Det er altså helt åpent både for slemminger, og for at ungen kan løpe ut i veien (ikke at det er så mye trafikk kl elleve på kvelden, men likevel).
marylinm Skrevet 10. juli 2010 #12 Skrevet 10. juli 2010 mine er snart 4 og 5. de legger seg kl 7. men kan være ute sammen med meg til kl 8 i ferien hvis vi griller ol (på hytta).da er de trøtte.. utenom i hagen får de ikke gå noe sted alene. 11 høres utrolig sent ut..
Lvly Skrevet 10. juli 2010 #13 Skrevet 10. juli 2010 Lekeplassen er midt i mellom blokkene der vi bor. Det er imidlertid 25m til bilvei, og det er ikke noe gjerde på noen side av lekeplassen. Det er altså helt åpent både for slemminger, og for at ungen kan løpe ut i veien (ikke at det er så mye trafikk kl elleve på kvelden, men likevel). Barn kan ikke passe på barn. Så det hjelper ikke at søster eller bror er med å passe, med mindre han eller hun er ansvarsfull og over 14-15 år, mener nå jeg da. Biler er ikke det jeg tenker mest på. De aller fleste som jeg har sett er flinke til å passe litt ekstra på om det er barn i nærheten, men selvsagt, ulykker skjer. Det samme gjelder fyllekjøring, sjåfører som ikke har førerkort eller som kanskje ikke burde hatt det. Men det er utrolig lett å lure med seg barn for pedofile, kidnappere og så videre. Men det er også veldig lett for barnet å finne ut at han eller hun vil utforske verden litt...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2010 #14 Skrevet 11. juli 2010 Men det er utrolig lett å lure med seg barn for pedofile, kidnappere og så videre. Bullocks... når ble sist et barn kidnappet av en fremmed her til lands?
litle_my Skrevet 11. juli 2010 #15 Skrevet 11. juli 2010 Lekeplassen er midt i mellom blokkene der vi bor. Det er imidlertid 25m til bilvei, og det er ikke noe gjerde på noen side av lekeplassen. Det er altså helt åpent både for slemminger, og for at ungen kan løpe ut i veien (ikke at det er så mye trafikk kl elleve på kvelden, men likevel). Men bilveien er vel der resten av døgnet også? Vet du, jeg synes ikke det er så rart at ungene får være ute og nyte sommeren. Kanskje denne fireåringen er en slik som sover "når det er anledning", med andre ord kan det hende h*n hadde sovnet tidligere på dagen og slett ikke var i form til å legge seg? Kanskje har h*n allergi og plages når h*n er ute på dagen, men når kvelden kommer og pollenet "roer seg", kan h*n være ute uten pustevansker? Kanskje har foreldrene oppsyn med h*n selv om det ikke ser slik ut for deg?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #16 Skrevet 11. juli 2010 Bullocks... når ble sist et barn kidnappet av en fremmed her til lands? Men det skjer. Har Teresesaken friskt i minnet. Jeg hadde nok ikke latt de være ute så sent i den settingen. I egen hage eller med voksne rundt seg. Helt ok.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #17 Skrevet 11. juli 2010 Jeg reagerer også på at disse to barna var ute så sent uten voksne. Dette er da i et blokkområde - ikke på stranden i Tromsø med hele nabolaget rundt. Therese saken er en ting, hva med Baneheia? Synes det er alt for lett å bare avskrive at det ikke skjer i Norge.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #18 Skrevet 11. juli 2010 Men både Therese-saken og hendelsen i Baneheia var jo tilfeller som skjedde på dagtid...?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #19 Skrevet 11. juli 2010 Ja, man skal passe på barna sine, men man må ikke være så overhyseriske at barna blir så redde at de ikke tørr å gå ut. Om barna leker i hagen med andre barn, kan man passe på iblandt. Og om barna leker på en lekeplass i nabolaget, ville jeg ikke sendt veldig små barn avgårde uten at jeg eller en annen voksen var med. Når det er ferie så får barna lov til å være oppe lenger, og om de skal være ute alene får ikke veldig små lov å gå alene. Og det spørs faktisk hvor man bor også Det er mange tragiske skjebner, men dessverre må det sånne skjebner til for at vi skal lære.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2010 #20 Skrevet 11. juli 2010 Men både Therese-saken og hendelsen i Baneheia var jo tilfeller som skjedde på dagtid...? De var uten tilsyn for lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå