Vanya Skrevet 9. juli 2010 #61 Del Skrevet 9. juli 2010 Nå jobber bare kjæresten deltid fordi han studerer. Han har en jussrealtert jobb (i advokatfirma)som gir ham mulighet til å spesialisere seg i et ekstra område, og en annen deltidsjobb. Jeg er ikke så stolt av ham fordi han vil bli advokat, men fordi det er noe han virkelig har lyst til å bli! Han så JAG da han var 12, og siden har han bare ønsket å bli det. I utgangspunktet var det ikke noe ønske om å tjene godt etc. involvert (det har det blitt etter hvert). Men han er heldigvis ikke en sånn fyr som velger en utdanning kun på grunn av jobbutsikter. Han elsker faget sitt, leser masse i ferier etc., fordi han synes det er interessant. Det gjør meg tiltrukket av ham, fordi det understreker mange av de andre personlighetstrekkene han har. Ambisiøs, hardtarbeidende, tar initiativ. Må legge til at jeg har datet gutter både med og uten utdanning, og i bunn og grunn er det arbeidsmoralen deres som avgjør om jeg er stolt av dem. Hvis kjæresten hadde klaget over jobben, og gitt tydelig uttrykk for at han ønsket å gjøre noe nytt, hadde jeg sett på det som latskap om han ikke gjorde noe med det. Jeg håper at han er åpen for forandring, og tør å gjøre forskjellig (ikke bare ting relatert til utdannelsen) etter hvert, om han ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitamina Skrevet 9. juli 2010 #62 Del Skrevet 9. juli 2010 Det har nødvendigvis ikke noe med yrket hans, men heller med hans driv mtp å hjelpe mennesker da jeg vet at dette har mye å si for han. At han gikk inn i disse beinharde studiene med et ønske om å hjelpe. Fysioterapeut-studiene er da ikke uvanlig beinharde..? Det er tre år på høyskole. Mye pensum ja, men er vel ikke kjent for å være ekstra hardt. Jeg respekterer yrket og mener det er viktig, men jeg dør ikke av beundring når noen har fullført disse studiene (har bodd sammen med en fysioterapeut-student). Jeg kjenner en del it-folk, og de fleste har som sivilingeniører studert mere en fem år. Fem år med tung matte og man må ha evne til å løse kompliserte tekniske nøtter. Smarte hjerner er sexy!! Å kunne pugge anatomi er ikke like sexy Men uansett, om min kjære vasker dasser eller knar på rygger, det viktigste er at han respekterer sitt eget ykre og er stolt over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loveangel Skrevet 9. juli 2010 #63 Del Skrevet 9. juli 2010 typen min jobber som snekker jeg er selfølgelig kjempestolt. elsker gutter i arbeidsklær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 9. juli 2010 #64 Del Skrevet 9. juli 2010 I alle dager.. TS. Denne tråden er ren underholdning, takk for det! Og da sikter jeg for det meste kun til dine svar. Jeg er stolt av min mann, ikke nødvendigvis fordi han hjelper folk, men fordi han er den herlige mannen han er og driver med noe han hele livet har ønsket å drive med. Han er kirurg. Nå kan jeg også med det samme skrive under på at fysioterapeut-studiene ikke er det spor beinharde for noen med normal intelligens, da jeg har studert det samme selv. Dette ser kun ut som en show-off tråd som rett og slett blir for flau.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest så stolt atte Skrevet 9. juli 2010 #65 Del Skrevet 9. juli 2010 Hurra for en seriøs tråd! Underholdning! Flott at ts er stolt av sin "bedre halvdel", vi trenger fysioterapeuter. Har selv aldri kommet på at det er et yrke jeg skal beundre mer enn andre yrker, men så nærer jeg vel ingen nesegrus beundring for yrker for yrkets egen del. Alt ærlig arbeid er nyttig. Jeg er stolt av min kjære, først og fremst for den han er, men og for den innsats han gjør i oljebransjen. Vi trenger olje og i dette landet, viss noen lurte litt på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest så stolt atte Skrevet 9. juli 2010 #66 Del Skrevet 9. juli 2010 Hurra for en seriøs tråd! Underholdning! Flott at ts er stolt av sin "bedre halvdel", vi trenger fysioterapeuter. Har selv aldri kommet på at det er et yrke jeg skal beundre mer enn andre yrker, men så nærer jeg vel ingen nesegrus beundring for yrker for yrkets egen del. Alt ærlig arbeid er nyttig. Jeg er stolt av min kjære, først og fremst for den han er, men og for den innsats han gjør i oljebransjen. Vi trenger olje og i dette landet, viss noen lurte litt på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2010 #67 Del Skrevet 10. juli 2010 Her var det mye ræl, og jeg skjønner egentlig ikke motivasjonen for å starte tråden, å rakke ned på andre yrkesgrupper enn de man ikke liker? Det er også tydelig at ts ikke helt fatter viktigheten av andre yrkesgrupper enn fysioterapi. Ja, fysioterapeuter gjør utvilsomt en viktig jobb og det er supert at de hjelper folk på beina igjen i den grad det er mulig. Likevel blir det ganske patetisk å rakke ned på f. eks it konsulenter. Både fysioterapeuter og andre som hjelper mennesker direkte er avhengige av en funksjonell infrastruktur i hverdagen, og denne består blant annet av pc'er printere, nettverk og programvare. Det høres nesten ut som ts mener nettsupport og programmering er noe trivielt som nesten alle kan gjøre, uten å si noe om nivået. Selv om de fleste med teknisk innsikt greier å sette opp en hjemmeruter i dag, så er en infrastruktur bestående av nettet selv, pc'er servere, trådlåse aksesspunkter og annet utstyr som kobles på i et større miljø en vesentlig større utfordring. Og det er heller ikke slik at denne jobben ikke hjelper mennesker. IT er i mange bedrifter, også i offentlige institusjoner som sykehus og behandlingshjem en nødvendig del av verktøyet til leger og annet helsepersonell, og når denne infrastrukturen er nede så får mange faktisk ikke gjort jobben sin. Dermed kan man i mange tilfeller helt fint påstå at it folkene på sykehuset hjelper folk indirekte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
<CupCake> Skrevet 10. juli 2010 #68 Del Skrevet 10. juli 2010 Eh.. for et tråd.. Typen er i den britiske marinen og jeg er stolt av han for det.. Utdanningen/kontrakten hans er på 178 år, men jeg legger til her at jeg faen meg er like stolt av fattern som er vaktmester. Greit så er det ikke masse utdanning men sånn på daglig basis så gjør han mer for folk enn typen.. Kommer jo ann på hvem man er.. Jeg har aldr hatt bruk for en fysioterapeut egentlig.. men har OFTE hat bruk for en vaktmester.. Aldri hatt bruk for en advokat men trenger nesten dagelig at noen sitter i kassa på tesco (eller Rimi i Norge om du vil...) Kjenner jeg gir blanke i om hjernekirurgen på nærsykehuset ikke møter opp.. Men er dagens og muligens ukas nedtur om ikke vaskern på jobb gjør det.. Sorry Mr.CupCake- men har aldri trengt marinen.. Har ofte bruk for en bartender.. Poenget mitt er bare at disse jobbene som kanskje ikke du setter så høyt ser jeg ofte som like gode ller kanskje t.o.m bedre.. De yrkene som er med å dra livet mitt og de jeg bryr meg om fremover blir i mine øyne like viktig om ikke viktigere enn yrker som liksom skal dras opp og hedres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #69 Del Skrevet 10. juli 2010 Næh. Samboern min er sosionom og hjelper folk, men forsover seg ofte til jobb og er irritert på mange av kollegaene sine. Han kommer imidlertid godt overens med mange brukere/klienter, og har hjulpet flere i riktig retning. Nå skal han begynne på videreutdanning, noe jeg synes er positivt - det er forhåpentligvis et glimt av engasjement som motiverer ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #70 Del Skrevet 10. juli 2010 Næh. Samboern min er sosionom og hjelper folk, men forsover seg ofte til jobb og er irritert på mange av kollegaene sine. Han kommer imidlertid godt overens med mange brukere/klienter, og har hjulpet flere i riktig retning. Nå skal han begynne på videreutdanning, noe jeg synes er positivt - det er forhåpentligvis et glimt av engasjement som motiverer ham. Jeg kan jo legge til at det for pokker er bra ikke alle i arbeidfør alder jobber i omsorgsyrker, da det ville betydd at størsteparten av befolkningen var pleietrengende... jeg er selv langt fra en omsorgsperson, men gjør nytte for meg på andre måter (blant annet i forhold til miljø og matproduksjon). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BUSTA Skrevet 10. juli 2010 #71 Del Skrevet 10. juli 2010 Hadde det ikke vært for lærere, sensorer, eksamensvakter pluss en rekke andre yrkesgrupper ville typen din Snasen, aldri vært fysioterapeut. Og det hjelper svært lite med et yrke hvor driven er å hjelpe andre når en har ei dame som tilstadighet sitter på et forum og rakker ned på andre. Skjerp deg, du trekker typen din så jæv... ned! Itillegg til at det sier en hel del om han som person,som velger en som deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #72 Del Skrevet 10. juli 2010 Sykepleiere tjener mer enn fysioterapeuter og har en mye mer interessant og variert jobb. Fysioterapeutene har ikke hatt en sterk fagforening med engasjerte medlemmer som har presset lønna opp sånn som sykepleierne har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2010 #73 Del Skrevet 10. juli 2010 Nå tror jeg at Snasen egentlig var ute etter hva som motiverte noen til å velge yrkesgruppe A fremfor yrkesgruppe B og at de som velger de yrkene Snasen foretrekker har en mer strøken eller opphøyd motivasjon enn de andre. Det er altså mer hellig og fantastisk at man velger yrkesgruppe A pga en motivasjon om å hjelpe folk enn at man velger yrkesgruppe B fordi man har en interesse for og evner til denne typen arbeid. At det siden viser seg at yrkesgruppe B er samfunnsnyttig og til og med hjelper folk i stor skala - mye mer enn yrkesgruppe A noen gang kommer til å gjøre er totalt uvesentlig fordi motivasjonen til å velge yrkesgruppe B ikke var hellig nok for frøken Snasen. Og nå har vi ikke en gang nevnt yrkesgruppe C der motivasjonen i allefall ikke kan være noe annet enn penger og egen vinning - i følge selvsamme Snasen. Det er i allefall det jeg har kunnet trekke ut av diskusjonen så langt. Det interessante er at mange velger gruppe A ikke fordi de ønsker å hjelpe, men fordi det gir status og mye penger i kassen. Denne typen motivasjon vil du finne innenfor alle yrkesgruppene. Det mest overraskende kan vel være at du finner motivasjon som samfunnsengasjement og ønsket om å hjelpe folk i de andre gruppene også. Og hvis jeg skal gi Frk. Snasen et poeng så er det at hvis man velger et yrke kun fordi noe må man jo bli og egentlig ikke har noe interesse for faget overhodet, ikke yter noe i arbeidet, men tvertimot utnytter systemet til fulle for å sluntre unna fordi man verken passer eller trives i yrket, så er dette noe som jeg ville reagert på hos en partner. Så spørsmålet: "hvorfor valgte du det yrket" og svaret er høyst relevant for karakteren til partneren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikka Skrevet 10. juli 2010 #74 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Klart jeg er stolt av kjæresten min! Skulle bare mangle. Han kjører buss midt inni London-gryta, og har en stressende hverdag. Lange dager, og han jobber hardt. Beundrer han for å holde ut. Å kjøre buss der inne, er ikke helt det samme som å kjøre buss her. Der er det ville tilstander til tider, og går sjelden rolig for seg. Når han flytter hit, ønsker han jobb så fort som mulig, og tar hva som helst, bare for å få en jobb. Sånn, den første tiden, så kan han heller velge mer hva han selv ønsker etterhvert, når han lærer språket, osv. Han er ikke av den dovne typen, og står på for seg selv. Kjempestolt av han. Endret 10. juli 2010 av Nikka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #75 Del Skrevet 10. juli 2010 TS, stilte du ikke spørsmålet om brukerne var stolte av mennene sine? Synes ikke TS holder seg til TEMA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #76 Del Skrevet 10. juli 2010 Han er revisor og selvfølgelig er jeg stolt av han. Og han er ikke så kjedelig som alle tror revisorer er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2010 #77 Del Skrevet 10. juli 2010 Min kjære er uføretrygdet, men jeg er stolt av han for det. Han har aldri jobbet noe særlig, men ser ut som en gud....og jeg er akademiker og har to universitetsgrader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #78 Del Skrevet 10. juli 2010 Men nå tror jeg du leser alt for mye i avisene og ser veldig svart/hvitt her. SELVSAGT blir det gjort feil i helsevesenet. Jeg regner med at du tenker på de to utenlandske legene som jobbet på sykehuset i trondheim var det vel. De som gjorde feil på feil. Alle gjør jo feil, derimot syns folk det er så innmari alvorlig da en i omsorgsyrket gjør en feil. Hvorfor? Ja, og det er viktig for deg, og amen for det. Da har du endelig svart på det jeg lurte på, hehe. Ikke si at du helt alvorlig spør om hvorfor det er så innmari alvorlig når en i omsorgsyrket gjør feil? Tenk deg litt om da frøken... Jeg jobber selv i omsorgsyrket, og jeg vet hva en feil kan gjøre med menneskene som vi skal hjelpe. Vi er der alle for at unge, eldre, syke og pleietrengende skal få den hjelpen de trenger og den fungerende hverdagen alle mennesker fortjener. Når vi i omsorgsyrket gjør en feil kan ta det livet av et menneske eller ødelegge mennesket for resten av livet. Om derimot en butikkmedarbeider stabler Stratos sjokoladen på feil sted i butikkhyllen, ødelegges eller taes ikke liv. Nå var dette bare et eksempel jeg kom opp med, jeg ser ikke ned på mennesker som jobber i butikk, langt i fra. Jeg er av den oppfattelsen av at alle yrker bidrar med noe til samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 10. juli 2010 #79 Del Skrevet 10. juli 2010 Mannen er systemarkitekt (IT) og det er vel greit? Han jobber i et teleselskap og har ansvaret for ordresystemet. Uten det han gjør vil du ikke kunne gå i butikken for å kjøpe mobil og abonnement. Da er vi tilbake til 70-tallet hvor man ventet i ukesvis for å få abonnement. Jeg er stolt av mannen min. Ikke nødvendigvis for jobben han gjør, men fordi han får positive tilbakemeldinger og det ser ut som han trives med det han gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliten kone Skrevet 10. juli 2010 #80 Del Skrevet 10. juli 2010 Min mann jobber altfor mye og har gjort gode penger (penger som han aldri har tid å bruke) på jobben og aksjeselskapet sitt. Stolt kanskje..? Men jeg ser han nesten aldri og skulle ønske han ville tilbringe tid med familien, bruke en del av pengene sine før han blir syk av stress og atfor mye jobbing. Jeg er faktisk mere stolt av meg selv som er førskolelærer, men har gått ned i halv stilling for å være mere sammen med barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå