Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #1 Del Skrevet 7. juli 2010 I natt ble jeg stukket av en brukt nål. Nålen var en slik som man bruker for å måle blodsukker, og det var en venn meg som hadde brukt den. Jeg var uheldig, og ble stukket av spissen på nålen, hor det var blod på. Jeg begynte også å blø. Jeg vet at vennenen min ikke har noen sykdommer som smitter via blod, men er dette noe jeg likevel bør sjekke? Ta en blodprøve hos legen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2010 #2 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg stakk meg på ei insulinsprøyte da jeg jobbet på et sykehjem. Pasienten var gammel og mest sannsynlig helt frisk, likevel var jeg til lege og tok hiv og hepatitt-test rett etter og hver tredje mnd (tror jeg, lenge siden) det påfølgende året. Hiv trenger nødvendigvis ikke å vises på blodprøve rett etter en er smittet. Gikk bra, og jeg var ikke smittet av noe, som forventet. Hvor godt kjenner du vennen din? Jeg tror jeg ville ha testet meg... Med mindre du kjenner vennen din hundre prosent og du vet h*n ikke er smittet av noe som helst. Ikke bare Hiv som smitter gjennom blod... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2010 #3 Del Skrevet 7. juli 2010 Si det sånn, hadde du uten problemer hatt ubeskyttet sex med denne vennen, alt vel. Men jeg hadde nok bedt han om å teste seg (raskere enn å vente på den eventuelle nysmitten i deg skal oppdages) i ren og skjær paranoia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 7. juli 2010 #4 Del Skrevet 7. juli 2010 Test deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg kjenner henne godt, og vet at hun ikke har HIV eller andre sykdommer som smitter. Hun er heller ikke seksuelt aktiv. Jeg er blodgiver og må jo si fra om dette neste gang jeg er i blodbanken, og jeg regner med at jeg må ha karantenetid og nye prøver. Da trenger jeg vel ikke å gå til legen, men kan ordne det i blodbanken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg kjenner henne godt, og vet at hun ikke har HIV eller andre sykdommer som smitter. Hun er heller ikke seksuelt aktiv. Jeg er blodgiver og må jo si fra om dette neste gang jeg er i blodbanken, og jeg regner med at jeg må ha karantenetid og nye prøver. Da trenger jeg vel ikke å gå til legen, men kan ordne det i blodbanken? Uansett om du kjenner en person godt eller ikke, så må du si ifra til blodbanken. Det er mye man ikke forteller til andre personer, så for å være på den sikre siden er det lurt å teste deg. Det går helt sikkert bra, men for andres sikkerhet (siden du gir blod) har du et ansvar der, så prat med blodbanken så fort som mulig. Noe jeg har hørt, er at om du har blitt smittet med f.eks. hiv, kan du få en medisin som gjør at du ikke får hiv likevel, derfor er det viktig å si ifra om dette på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2010 #7 Del Skrevet 8. juli 2010 Uansett om du kjenner en person godt eller ikke, så må du si ifra til blodbanken. Det er mye man ikke forteller til andre personer, så for å være på den sikre siden er det lurt å teste deg. Det går helt sikkert bra, men for andres sikkerhet (siden du gir blod) har du et ansvar der, så prat med blodbanken så fort som mulig. Noe jeg har hørt, er at om du har blitt smittet med f.eks. hiv, kan du få en medisin som gjør at du ikke får hiv likevel, derfor er det viktig å si ifra om dette på dagen. Det er en hestekur av de skjeldne, og noe de kun gir ved reell mistanke. Selvsagt skal TS være obs, og selvsagt skal h'n ikke gi blod i karantenetiden, men dette her er faktisk mindre riskikofylt enn et "vanlig" ONS uten kondom hvor smittestaus er totalt ukjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S@lly Skrevet 8. juli 2010 #8 Del Skrevet 8. juli 2010 Er du 100 % sikker på at hun ikke har hiv eller andre sykdommer ? Man kan ha sykdommer uten å vite det selv, og det er jo heller ikke alt man eventuelt vet man deler med andre. Uansett bør du teste deg, og blodbanken må få beskjed uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 8. juli 2010 #9 Del Skrevet 8. juli 2010 Dukan ikke med sikkerhet vite at hun ikke er syk. Test deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå