Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #1 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg har netopp begynt på p-piller, og er ferdig med det første brettet i dag. Da jeg fikk resepten gikk jeg til apoteket og fikk hentet ut en pakke med mercilon 28. Jeg er hittil veldig fornøyd med pillene, merker ingen bivirkninger, og vil fortsette på disse. Er det sånn at den resepten jeg fikk varer i ett år? Kan jeg dermed gå å hente ut 3 pakker til med mercilon med denne resepten? Jeg er nemlig helt grønn på dette Da jeg hentet den første pakken fikk jeg hvertfall et stempel og et klistremerke med noen greier på resepten. Skal jeg kunne få 3 sånne til før resepten er brukt opp? Er der alltid sånn at man må få ny resept èn gang i året, slik at jeg må til legen min en gang i året? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Awsome Skrevet 5. juli 2010 #2 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Du får ny resept når du trenger det, bare til å ringe inn til legekontoret og be om det. Skal stå hvor mange ganger du kan hente ut på resepten (liten lapp de på apoteket har limt på). Eg kan hente ut 3 ganger på 1 resept, hver pakke har 3 brett (altså for 3 mnd). Endret 5. juli 2010 av Awsome Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 5. juli 2010 #3 Del Skrevet 5. juli 2010 Det vanligste er at p-piller skrives ut for et år om gangen. Da står det re-it 3, hvis jeg ikke husker helt feil. Det vil da si at du kan bruke resepten 4 ganger. Jeg ringer legekontoret mitt da jeg trenger ny resept og de sender den i posten til meg. Men det er lurt å regelmessig teste seg for kjønnssykdommer og da spesielt ved partnerbytte. Man er også anbefalt å ta celleprøve hvert tredje år, spesielt fra fylte 25. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 5. juli 2010 #4 Del Skrevet 5. juli 2010 Du kan også be legen om å få resept som er gyldig i 3 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 5. juli 2010 #5 Del Skrevet 5. juli 2010 Resepten du har fått varer et helt år, ja. Fire ganger. Jeg pleier å hente en pakke om gangen og oppbevarer resepten i posen fra apoteket der jeg også har pilleesken. Om et år, når det nærmer seg slutten på den siste resepten (du får vite at det er den siste på apoteket), skal du få ny resept fra legen. Det er litt forskjellig praksis. Noen steder må du ha ny time, andre steder kan du bare sende en melding via SMS eller på en nettside (eller du må ringe) og så får du en ny resept som du må hente på legekontorent. Håper dette hjalp litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 5. juli 2010 #6 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Jeg tror de på apoteket forteller deg når det er siste gang du kan hente ut p-piller, altså når du henter den siste pakken for 3 mnd. Da har du god tid på å få ny resept. Jeg har resept for tre år, men jeg tror det aller vanligste er ett år, spesielt om man nettopp har begynt på p-piller. Jeg fikk forresten kun resept på tre mnd når jeg første gang startet på p-piller. Legen ville se etter tre mnd hvordan det gikk og etter kontrollen skrev han ut for ett år. Endret 5. juli 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 5. juli 2010 #7 Del Skrevet 5. juli 2010 Ingen av oss kan vel fortelle deg hvor lenge resepten din varer uten å vite hva som står på den. Om du finner (gjerne håndskrevet av legen) reit (og kanskje et tall bak) forteller det deg hvor mange ganger du kan hente en ny pakke p-piller. Reit 0 (eller ingenting) gjelder én gang, reit 1 gjelder to ganger og reit tre gjelder fire ganger. Om du nettopp har begynt på Mercilon kan det hende legen har skrevet ut resept for kun én gang for å se hvordan du fungerer på dem. Trives du med dem, kan du ta en tlf til legekontoret ditt og forklare saken din, så kan du (om de er greie) få skrevet ut en ny resept som du kan hente i skranken eller få fakset til jobben/et apotek i nærheten e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milka Skrevet 5. juli 2010 #8 Del Skrevet 5. juli 2010 Du kan også be legen om å få resept som er gyldig i 3 år Huh? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 5. juli 2010 #9 Del Skrevet 5. juli 2010 Huh? :klø: Hva er uforståelig her da? Det er mulig, jeg får for enten 2 eller 3 år selv, (godt mulig det er 3 år siden jeg ikke tar pauser og dermed bruker 3 uker kortere tid per 3 måneders pakke). Det er som alle andre her sier, ikke unormalt å få for flere år når man ser hvordan man fungerer på en pille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 5. juli 2010 #10 Del Skrevet 5. juli 2010 Første året jeg gikk på p-piller fikk jeg en resept som varte i ett år. Sist jeg var hos legen og skulle ha ny resept fikk jeg en som varer i tre år. I følge både legen og apoteket er det ikke noe tak på hvor mange gange jeg kan avhente resept, og jeg hentet vel minst 5 pakker på respeten som varte i ett år, så ikke sikkert det er noe tak heller. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 5. juli 2010 #11 Del Skrevet 5. juli 2010 Første året jeg gikk på p-piller fikk jeg en resept som varte i ett år. Sist jeg var hos legen og skulle ha ny resept fikk jeg en som varer i tre år. I følge både legen og apoteket er det ikke noe tak på hvor mange gange jeg kan avhente resept, og jeg hentet vel minst 5 pakker på respeten som varte i ett år, så ikke sikkert det er noe tak heller. Jøss. :klø: Jeg har opplevd en gang å få en resept hvor det bare sto "reit - tre år", altså ikke antall pakker slik som er vanlig, og jeg trodde da at jeg kunne kjøpe så mange pakker jeg ville i løpet av den treårsperioden, men det var stopp etter 12 gitt. Jeg var innom i hvert fall tre forskjellige apotek som alle sa at ett års forbruk av p-piller er fire pakker, tre år er dermed 12 pakker, og det var ikke snakk om å få noe utover det, enda resepten ifølge datoen var gyldig i nesten ett år til. Jeg har fått ny fastlege to ganger etter dette, og begge har sagt det samme (ble jo litt nysgjerrig, så jeg har spurt alle jeg kommer over hehe). Alle andre p-pilleresepter jeg har hatt har da også hatt oppgitt et spesifikt antall, enten tre eller 11 (i praksis fire og 12, da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå