Gjest domatrix Skrevet 25. september 2003 #1 Del Skrevet 25. september 2003 VG «Vi forstår godt at noen er så desperate at de ville sprenge lokalene til Sannhetens Ord.» Det sier flere eks-medlemmer av menigheten som ble utsatt for bombeeksplosjonen midt i september. - Jeg ble nesten glad da jeg hørte om bomben. Sannhetens Ord har splittet nok familier gjennom årene. Det er en haug med menneskevrak som ikke får se sine kjære, sier en far til VG. - Livsfarlig kvinne De forteller om en rekke familier fra Buskerud som har mistet kontakt med barna sine etter at de meldte seg inn i Slemmestad-menigheten. - Spesielt en profetinne i sekten er livsfarlig. Hun blir fremstilt som Guds utvalgte, og alt det hun sier eller ser, må oppfylles. Sier hun at noen må skille seg, så skjer det, påstår eks-medlemmene. Hele artikkelen finner du her http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=77657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 25. september 2003 #2 Del Skrevet 25. september 2003 Sannhetens Ord? What da Heck betyr det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 25. september 2003 #3 Del Skrevet 25. september 2003 Anar ingenting om Sannhetens Ord... Finst mange rare sekter, med til dels destruktiv karakter... Men uansett kva dei er for noko, så er det ikkje haldbart å bombe dei - det tener ingen, og stiller dei tidlegare medlemmene i eit mykje dårlegare lys enn sekta sjølv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2003 #4 Del Skrevet 25. september 2003 Sannhetens ord stiller omtrent i samme kategori som Levende Ord i Begen. En fanatisk kristenfundamentalistisk sekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 25. september 2003 #5 Del Skrevet 25. september 2003 ...iallefall så er vel ikkje sannhetens ord det same som levende ord, så tittelen på denne tråden burde vel vore endra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 25. september 2003 #6 Del Skrevet 25. september 2003 Tittelen er endret så den viser til rett menighet. Marianne (Moderator) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 25. september 2003 #7 Del Skrevet 25. september 2003 Den virksomhet som slike sekter driver med har jeg ingenting til overs for. Men likevell er det ikke en mindre kriminelt å drive terrorvirksomhet mot en slik organsinsasjon enn det ville vært mot andre mennesker i samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 26. september 2003 #8 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg er ikke glad i sekter uansett. Har hørt om Sannhetens Ord før, og syns de høres farlige ut. Syns alle fanatiske grupperinger virker farlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 26. september 2003 #9 Del Skrevet 26. september 2003 De er nå i flere sammenhenger sammenlignet med Levende Ord. Forstår desperasjonen til de enkelte, men å begynne med bomber er å gå litt vel langt. Selvtekt skal og bør ikke være løsningen - i alle fall ikke når det gjelder et så drastisk virkemiddel. Men, jeg tror jeg forstår folk som gjør dette, når alt kommer til alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjellebassen Skrevet 26. september 2003 #10 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg synes aldeles ikke det er rart at denne kvinnen gjorde noe slikt. Denne menigheten viser helt klart hvor ille det kan bli ved relgionsfundamentalisme med de rette/gale folkene bak alteret. De tingene menigheten gjorde er i seg selv ikke kriminelle og det ville derfor ikke hjulpet særlig å kontakte politiet og det visste sikkert kvinnen som plantet bomben. For henne var det et spørsmål om selvtekt eller ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #11 Del Skrevet 26. september 2003 men hva skal man gjøre med disse fanatiske sektene som hjernevasker medlemmer til familiens store fortvilelse. Dere vet ikke hviket sterkt grep i sjela disse folka har overfor enkelte personer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 26. september 2003 #12 Del Skrevet 26. september 2003 De sier at Sanhetens Ord ,Livets Ord er det samme som Oslo Kristene Senter.De driver med herlighetsteologi tar alt på forskudd. Pinsevenner og andre kirke samfunn er ikke begeistret for deres bibeltolkning. Jeg husker Maranata og Åge Samuelsen har var fin og hadde en lun humor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 26. september 2003 #13 Del Skrevet 26. september 2003 De sier at Sanhetens Ord ,Livets Ord er det samme som Oslo Kristene Senter.De driver med herlighetsteologi tar alt på forskudd. Kven seier det? Trur nok ikkje det er det same, men at det finst fellestrekk mellom Levende ord og OKS (Oslo kristne senter) er det ingen tvil om (sannhetens ord veit eg lite om). Begge er prega av ein del herlegdomsteologi som du nemner, og er dessutan SVÆRT 'patriarkalsk' styrte - altså ein leiar (eller kanskje eit par, eller ei lita gruppe) som bestemmer alt. Dette er LANGT frå det pinsemenigheten og andre frie menighetar står for og praktiserer, og eg veit at ein del av dei er svært leie av å verte samanlikna med desse nyare og meir 'ekstreme' menighetane... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #14 Del Skrevet 26. september 2003 innen trosbevegelsen/karismatikerne var de mer moderate pinsevennene og Maran Ata) ut først. De begynte å bli skikkelig etablert på 60- og 70-tallet, særlig etter Arild Edvartsen inntog som predikant. Etter det fulgte det enda mer fundamentalistiske bevegelser som syntes pinsebevegelsen var for tam. Dette fulgte til opprettelsen av de såkalte kristne senter på slutten av 80-tallet. (Oslo kristne senter osv). Her er det personer som Åge Ålekjær som er den mest sentrale personen (mange personer innen Oslo Kristne senter o.l. synes Pinsebevegelsen er for liberal) Etter det fulgte menigheter som igjen forsøkte å overgå dem igjen og på 90-tallet kom Levende Ord i Bergen (som var sterkt inspirert av Livets Ord i Sverige). Livets Ord oppsto i Sverige på 80-tallet (stiftet av Ulf Ekman) og regnes som enda mer radikal og fanatisk enn Oslo Kristne Senter (driver bla en av Europas største bibelskoler). Samme linje førte Levende Ord i Bergen og forgrunnsfiguren for denne menigheten er Envald Flåten. Menigheten Sannhetens Ord er helt tydelig mest inspirert av Levende Ord i bergen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 26. september 2003 #15 Del Skrevet 26. september 2003 Levende Ord i Bergen het Livets Ord før. Grunnen til at de skiftet navn er spekulert i å være fordi de vil virke å ikke tilhøre sin opprinnelse. Da kan man raskt trekke konklusjoner om andre menigheter med samme politikk og firma-struktur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2003 #16 Del Skrevet 7. oktober 2003 her er videre utvikling i denne saken Hentet fra nettavisen I kraftfulle ordelag maner pastor Normann Olsen menigheten i Sannhetens Ord til full underkastelse. Nå skal den ekstreme sekten granskes. "All ulydighet mot Guds ord - uansett område - er synd. Kritikk av lederskapet er synd. Om du får beskjed som møtevert eller hva det er for noe, vet du at sånn gjør vi det her. Så gjør du det sånn, og ikke noe annet. " "Du blir ikke gammel i tjeneste her om du ikke gjør som vi sier. For du har fått beskjed om å lyde." Slik tordner pastor Normann Olsen frem fra prekestolen, i lydopptaket som ble gjort på slutten av 90-tallet. "Du" er menigheten i den ytterliggående sekten Sannhetens Ord. Sjokkert sogneprest Sogneprest Torstein Lalim i Bragernes menighet i Buskerud er sjokkert over pastorene i Sannhetens Ord. - Dette var sterke saker. Det som gjør inntrykk er mest innholdet, men også formen. Tonefall og latterliggjøring vitner om maktmisbruk. Jeg vil advare mot denne menigheten, sier Lalim til Drammens Tidende. Han slår han fast at dette ikke dreier seg om kristendom. Derimot: - En eller annen religion som knytter seg til dyrking av lederne, som har menigheten i sin hule hånd. Det er lett for utenforstående å ta avstand fra, men det må være skremmende også for medlemmene i menigheten. Dette er virkelig å misbruke følelsene, tilliten og fortroligheten til søkende mennesker. Rollen som leder i en menighet krever varsomhet, evne til innlevelse og at man viser respekt for folks følelser, sier Lalim. Skyhøy kollekt Sannhetens Ord Bibelsenter er en knapt ti år gammel frimenighet som ledes av pastor Olsen. Sekten har om lag hundre medlemmer og holder til i Slemmestad i Buskerud. Ifølge Drammens Tidende ga hvert medlem i fjor intet mindre enn 12.480 kroner i kollekt. Summen er svært mye høyere enn det som er vanlig i andre frimenigheter i Norge. Bombet Lørdag 13. september ble lokalene der menigheten holder til bombet, men ingen personer ble skadd. Fire personer er så langt siktet for ugjerningen, blant dem en 36 å r gammel fembarnsmor og hennes bror. 36-åringen er avhopper fra sekten, og hun ble denne uken løslatt fra varetekt. Granskes Barne- og familiedepartementet har nå bedt Fylkesmannen i Buskerud om å granske den ytterliggående sekten. Departementet finner beskrivelsene av dette miljøet urovekkende med hensyn til barn og unges oppvekst, og vil derfor be fylkesmannen se næ rmere på miljøet og orientere departementet, heter det i brevet til fylkesmannens kontor. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle142743.ece må opplyse om at denne menigheten er langt fra enestående. Det er mange i samme kategori Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 7. oktober 2003 #17 Del Skrevet 7. oktober 2003 :o Er på ein måte ikkje så rart at kristendommen og kristen menighetar får dårleg rykte på seg, når slike som dette kallar seg ein kristen menighet! Vert skremd eg - dette må jo vere grusomme forhold å leve under for medlemmene! Kloke ord frå han presten, forresten. (Alltid ein varsellampe som byrjar å blinke i mitt hovud når leiarar søkjer ære og etterfylging... Det er jo Jesus me skal likne og vere etterfylgjarar etter i kristen tru - ikkje pastorar!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2003 #18 Del Skrevet 7. oktober 2003 når denne sekten blir satt under etterforskning av departemanget så vil de garantert klage over forføgelse av kriste og peke på bibelske profetier selv definerer de seg selvsagt som retttroende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 7. oktober 2003 #19 Del Skrevet 7. oktober 2003 når denne sekten blir satt under etterforskning av departemanget så vil de garantert klage over forføgelse av kriste og peke på bibelske profetier selv definerer de seg selvsagt som retttroende :-? Du har nok dessverre heilt rett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2003 #20 Del Skrevet 15. oktober 2003 Ber om død over hindu-menighet Drammens tidene (med i artikkelen følger er lydspor som bør høres) http://www.dt.no/ Hinduene skal dø, ber Astrid Bentsen i menigheten Sannhetens Ord Bibelsenter på Slemmestad. av Espen Sandli Ingvill Drægni Herborg Bergaplass "Profetinnen" i den omstridte menigheten roper på blod når hun taler om hindumenigheten i lokalmiljøet. Bønne- og omsorgsleder Astrid Bentsen i Sannhetens Ord krever svar fra Gud, ikke på om det skal skje, men hvordan det skal skje. Drammens Tidende har fått tilgang til et kassettbånd der Bentsen fremfører sin bønn for menigheten. Opptaket er gjort i menighetens nå utbombede bibelsenter i Slemmestad. En aggressiv bønneleder går til verbalt frontalangrep mot stedets hinduer, bare avbrutt av egen og menighetens tungetale. Kassetten ble spilt inn i menighetens lokaler i 1997. "Sann profet". Bønnelederen lar sin vrede gå ut over Hindumenigheten Sanatan Mandir Sabha, en menighet Bentsen hevder er forbannet. Astrid Bentsen (67) fra Lier blir av tidligere medlemmer omtalt som menighetens profetinne. Menighetens lederskap bestrider at de har en profetinne, og viser til Bentsen som bønne- og omsorgsleder. Pastor Norman Olsen sier derimot følgende i en preken holdt for menigheten: - Den profeten som er kommet i tjeneste her, er ingen falsk profet. Det er en ekte profet. Det er en sann profet. Og som jeg har sagt før: Jeg har aldri sett noen som har levd så nært til Gud. Jeg har aldri møtt noe menneske som har levd så nært til Gud. Og det er nok for meg. Jeg har aldri hørt en ting som Astrid (Bentsen, red.anm.) har sagt, som er blitt feil. Jeg har ikke opplevd det én gang. Utilgjengelig. I en preken holdt 15. juni 1997 er også pastor Normann Olsen opptatt av å knuse hinduene. I prekenen, tatt opp på bånd av menigheten selv, sier Olsen at Slemmestad må vernes mot hinduismen, og mener Gud har plantet en sterk forsamling (Sannhetens Ord) der for å demme opp for hinduene. - Vi skal be motbønner så det bare flagrer, sier blant annet pastor Olsen. Drammens Tidende har ved gjentatte anledninger de tre siste ukene forsøkt å komme i kontakt med Astrid Bentsen - via telefon, faks og ved besøk. Uansett hvor mange beskjeder som er lagt igjen hos henne eller via menighetens ledelse, har Drammens Tidende ikke lykkes få kontakt med Bentsen. Hindu-menigheten Sanatan Mandir Sabha henviser til president K.L. Sharma for kommentar om bønnen. Sharma var ikke tilgjengelig for kommentar i går kveld. Jeg har aldri hørt en ting som Astrid Bentsen har sagt, som er blitt feil. Pastor Norman Olsen, Sannhetens Ord. for jævlig at slik en fanatisme skal finne sted i 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå