Gå til innhold

fjerne livmor

Gjest CHRISTINA

Anbefalte innlegg

Gjest CHRISTINA

Hei

Var hos gynekolog i går, og det er bestemt at jeg skal fjerne min livmor,

pga store blødninger. Jeg har fått 3 barn som nå er tenåringer, og skal

ikke ha flere barn.

Men jeg lurer på om noen har vært gjennom dette og kan svare på noen spørsmål?

Jeg har fått beskjed om at den blir tatt ut gjennom navelen i biter og at det blir sannsynnligvis full narkose.

Hvor lenge er man vanligvis sykemeldt, hvor lenge skal en være forsiktig med å

løfte, hvor lenge har en vondt etterpå, sånn ca.

Bivirkninger?

Skal nok beholde eggstokker, noen som vet forskjell derom men beholder eggstokker, eller ikke beholder eggstokker....Men da kommer vel man i overgangsalderen dersom disse blir tatt vekk.

Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg gjorde dette for snart tre uker siden. Så vidt jeg kan se ble den tatt ut gjennom det nederste hullet, altså det rett over kjønnshårene. Det blir fire hull, et i navlen, to på sidene og det over kjønnshårene.

Sykmeldingen min varte i to uker, og det syns jeg var nok. Hadde nok fått lenger hos fastlegen hvis jeg hadde bedt om det. De første tre-fire dagene hadde jeg en del smerter, men nå er det helt ok, bare litt ømt akkurat der sårene var. De har grodd nå, men jeg reagerte på stripsene de brukte, så jeg har noen små sår der de satt. Har bare ett lite sår nå som jeg bruker vanlig plaster på og skifter etter hver dusj.

Nå løfter jeg det jeg trenger å løfte, men ber om hjelp når det er mulig. Jeg føler meg egentlig helt som normalt allerede, kan ligge på magen for eksempel. Har et lite hematom (?) under det laveste snittet, en liten blodansamling som blir bort i løpet av en måneds tid, sider de på avdelingen der jeg ble operert. Lykke til, det er en stor lettelse å ha gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest CHRISTINA

Hei

Takker for svar.

Tar gjerne i mot flere erfaringer :D

Har fått time til operasjon om en måned, veldig spennende.

Jobber i barnehage, er spent på hvor lenge jeg blir sykemeldt, Noen som vet hva som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ffaff

SYnd gynekologer overser- at å bruke progesteron krem kan hindre kvinner å ta bort livmor på grunn av blødninger.

les på futhark.no

progesteronetheraphy.co.uk

hbymail.co.uk

h-by-m.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Moren min fjernet livmoren pga tilstanden "voksende livmor". Vet ikke hva det heter på fint, men én av bivirkningene hennes, var at hun gikk mye opp i vekt etterpå. Hun sliter også veldig med overgangsalderen fortsatt (er 65), bl.a. med heftige hetetokter som medisiner ikke stopper, men man vet ikke med sikkerhet om det har sammenheng med fjerning av livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CHRISTINA

Jeg har brukt mange forskjellige medikamenter for å minske blødningene, men bivirkningene er så plagsomme så nå skulle jeg slippe å gjøre det mere sa legen.

Ser frem til å få fjernet dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Verken overvekt eller tidleg/lang overgangsalder er vanlege "biverknader" av å fjerne berre livmor, så vidt eg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke blande meg opp i legens avgjørelse, full fjerning er sikkert riktig for deg, men med fare for å bli off topic her så vil jeg nevne at det finnes en "light" variant også. Da blir det først tatt en utskrapning og så "brenner" man vekk livmorslimhinnen med en varmtvannsballong.

Jeg har slitt med store blødninger og jernmangel i mange år helt til jeg i fjor vår fikk høre om denne metoden av en lege som vikarierte for fastlegen min da jeg var inne til den vanlige celleprøven. "Gjør det", sa jeg. Operasjon ble foretatt og som "bonus" ble det oppdaget noen temmelig digre (men ufarlige) vanncyster som også ble fjernet.

Mensen er nesten 100% vekk og jeg har fått et nytt liv.

Nå var sikkert dette en mindre operasjon enn "full fjerning", men i mitt tilfelle tok det en måned før jeg var i 100% form igjen (også kikkhullsoperasjon). Smerter hadde jeg aldri, men jeg liker ikke at folk skjærer i meg så jeg er nok litt unødvendig redd for å bevege meg for mye i starten, ettersom jeg er redd for å rive opp noe. Var tilbake i jobb etter en drøy uke (ble operert på en fredag så fikk en helg ekstra). 1,5 uker etter operasjonen så var jeg vel på 80% - 90% av vanlig sprek igjen. Så gikk det langsomt men sikkert oppover de siste prosentene - og de aller siste 5% var skikkelig trege. Jeg fungerte helt greit til alle gjøremål, men kjente bare at jeg ikke var helt i topptrim.

1 måned etter så var jeg imidlertid i fin form, bare med tre små arr rundt om på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Verken overvekt eller tidleg/lang overgangsalder er vanlege "biverknader" av å fjerne berre livmor, så vidt eg kjenner til.

For femten år sidne fikk i hvertfall min mor høre at vektøkning var en vanlig bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tittip

"bivirkningen" av å ta livmoren er vell at du må ta østrogen resten av livet-

se hvordan de feter opp kyllingene med østrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CHRISTINA

Nå skal jeg ikke blande meg opp i legens avgjørelse, full fjerning er sikkert riktig for deg, men med fare for å bli off topic her så vil jeg nevne at det finnes en "light" variant også. Da blir det først tatt en utskrapning og så "brenner" man vekk livmorslimhinnen med en varmtvannsballong.

Jeg har slitt med store blødninger og jernmangel i mange år helt til jeg i fjor vår fikk høre om denne metoden av en lege som vikarierte for fastlegen min da jeg var inne til den vanlige celleprøven. "Gjør det", sa jeg. Operasjon ble foretatt og som "bonus" ble det oppdaget noen temmelig digre (men ufarlige) vanncyster som også ble fjernet.

Mensen er nesten 100% vekk og jeg har fått et nytt liv.

Nå var sikkert dette en mindre operasjon enn "full fjerning", men i mitt tilfelle tok det en måned før jeg var i 100% form igjen (også kikkhullsoperasjon). Smerter hadde jeg aldri, men jeg liker ikke at folk skjærer i meg så jeg er nok litt unødvendig redd for å bevege meg for mye i starten, ettersom jeg er redd for å rive opp noe. Var tilbake i jobb etter en drøy uke (ble operert på en fredag så fikk en helg ekstra). 1,5 uker etter operasjonen så var jeg vel på 80% - 90% av vanlig sprek igjen. Så gikk det langsomt men sikkert oppover de siste prosentene - og de aller siste 5% var skikkelig trege. Jeg fungerte helt greit til alle gjøremål, men kjente bare at jeg ikke var helt i topptrim.

1 måned etter så var jeg imidlertid i fin form, bare med tre små arr rundt om på magen.

Gynekologen min sa at dette ofte ikke var vellyket og anbefalte fjerning. Så slapp jeg med en operasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det stemmer ikkje, det skjer berre dersom du også må fjerne eggstokkane, og må ein som regel ikkje gjere med mindre det vert oppdaga sjukdom på eggstokkane under inngrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jo vektøkning og voksende pupper er nok vanlig bivirkning.

Overgangsalder kommer man ikke i så lenge man beholder eggstokker og eggledere.

Jeg fjernet min for noen år tilbake - hos meg var det fullt keisersnitt med narkose og jeg hadde 6 ukers sykemelding og kunne ikke løfte noe tyngre enn 1 liter melk de 6 ukene. Det blir selvsagt mindre operasjonssår når de ikke kutter gjennom bukveggen.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Nei. Så lenge man kun fjerner livmor er det ikke nødvendig å ta østrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gynekologen min sa at dette ofte ikke var vellyket og anbefalte fjerning. Så slapp jeg med en operasjon

Det samme ble sagt til meg. Siden jeg ikke hadde fått barn måtte jeg få en ekstra forklaring og informasjon om hva inngrepet egentlig innebar, om jeg var helt sikker, etc. Da ble jeg forklart om dette inngrepet, men at det muligens måtte gjentas etter 2 år fordi det ikke fjernet årsaken til blødningene, bare hindret dem for en stund.

Det kan godt være at de er blitt veldig mange ganger flinkere nå. Imidlertid var jeg livstruende blodfattig etter å ha blødd mer eller mindre konstant i flere år, så for meg var det ikke så mange alternativ å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig - det inngrepet er ikke alltid vellykket. Så vidt jeg husker var det 5-10% sjanse for at det fjernet mensen helt. Og 80 % sjanse for at den ble redusert i større eller mindre grad. Og på ca. 10% så ble ingenting forandret. (Tar forbehold om at prosentene ikke er helt rette, men det var omtrent i den størrelsesorden.)

Så langt har det imidlertid funket helt fint på meg og det virker egentlig som blødningene blir stadig mindre også. Fikk imidlertid ikke forståelsen av at jeg risikerte noen stor oppblussing av mensen senere så det er nytt for meg. Men uansett er det en viss sjanse for at overgangsalderen har tatt meg før så eventuelt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest MONICA

Fjernet livmor i 2006 alder 36 år. Har gått OPP 5 kilo etter dett, og prøvd slankepiller (gjennom legen) og utallige slankekurer. Det er nå konkludert med at jeg ikke vil kunne gå ned på en sunn måte, og må innse at dette var en nødvendig bivirkning...... 41 NÅ, OG 5 KILO (1 HEL STØRRELSE) STØRRE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...