Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går å plages over dette her, og ville bare høre andres meninger. Det er ikke akkurat noe jeg ønsker å fortelle familie og venner akkurat nå.

som sagt, kjæresten min bruker av og til en morfin pille. Noe jeg ikke liker. Men han kaller det "medisin." Jeg har nettopp blitt sammen med ham, og kjenner han derfor ikke veldig godt ennå. Men han har nevnt litt om det. At han egenlig er med i slags program hvor han altså har lov å få utskrevet en slik pille. Han har hatt litt problemer med pillebruk tidligere, uten at jeg vet detaljer rundt det. Men såvidt jeg har forstått var det ikke alvorlige problemer, og ikke lenge. Men likevel nok til å bli i et slikt program?? Uansett, saken er jo det, at han er for stolt til å bli med på dette programmet ( hvor han da altså må dra til sykehuset for å få denne pillen ), fordi han føler ikke han " hører til der" med "de andre" om dere skjønner. Så i stedet kjøper han denne privat. Bare der syntes jeg det blir helt feil. Jeg var med han en gang, uten at jeg visste noe om dette. Da plutselig en "junkie" satt seg inn i bilen, skjønte jeg lite.( dette var ikke i norge altså, da min kjæreste bor i et annet land. ) Jeg var rimelig forbanna da jeg etterhvert skjønte hva som foregikk. Jeg er nemlig så anti piller som det går ann å bli. Jeg hater det, fordi jeg har sett hva det kan gjøre med folk, og jeg har også tidligere vært sammen med en som gikk på litt av hvert. Dette er noe jeg IKKE ønsker i mitt liv. Jeg tar snaut en paracet, kun når det trengs.

HAN mener derimot at dette ikke er no big deal, og noe jeg skal tenke på. Han sier han tar morfin mot smerter han har slitt med.. Som sagt, jeg vet ikke veldig mye om dette, og det er ikke så lett å få detaljer heller. Da jeg nok en gang tok det opp med ham en del senere, ble han heller litt sint, og følte jeg anklaget for å være en "junkie", noe han IKKE var! Han ønsket jo ikke å ta denne pillen, og han skulle jo selvsagt stoppe.

Uansett, så kan dette plage meg i ny og ne. Morfin, det brukes jo trosalt på et sykehus! I følge ham er det ikke mye morfin, men likevel.... Burde jeg la dette være, eller har jeg rett til å reagere? Jeg har allerede sagt til ham at jeg ikke kan leve med en som må bruke den slags.... Jeg mener at han er avhengig av denne ene pillen. For det er absolutt ikke noe han . Men har han kanskje hatt et større problem i fortiden enn hva han har fortalt? Jeg har nemlig hørt at det må en del til for å få utskrevet slike sterke saker.... Dette programmet skal på en måte være en overgang.

Uff, jeg liker det virkelig ikke, og vet ikke hva jeg skal, eller kan gjøre..... Det er jo hans liv. Men hadde jeg visst dette på forhånd, så hadde jeg nok revurdert å innlede et forhold til ham. Men nå er jeg jo blitt veldig glad i ham...... Og han er verdens snilleste. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Feline.
Skrevet

Hva slags program er det?

Hvorfor må han ha morfin?

Hva heter pillen?

Skrevet

Han kan egentlig få pillen på sykehuset, men velger å kjøpe den illegalt? Fishy spør du meg. jeg hadd eikke sett for meg noe forhold med en slik mann.

Skrevet

Hva slags program er det?

Hvorfor må han ha morfin?

Hva heter pillen?

Jeg aner ikke.

Som jeg skrev så er dette et program for ex rusmisbrukere, tror jeg.. en slags overgang. Men han sier også at han tar denne for smerter også. Jeg vet ikke hva slags, da jeg ikke vet no om det. Han bare sier at det ikke er mye/sterkt.

Skrevet

Han kan egentlig få pillen på sykehuset, men velger å kjøpe den illegalt? Fishy spør du meg. jeg hadd eikke sett for meg noe forhold med en slik mann.

Ja, det syntes jeg også. Men han er veldig stolt. Og synte vissnok det er flaut å gå på sykehuset. Han sa han ikke var " en av dem. " Ikke at jeg forstår at å kjøpe privat får han til å føle seg noe bedre, men....Det har jeg også sagt til ham.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis han har et smerteproblem er det vitenskapelig bevist gjennom en årrekke at mindfulness based stress reduction (en form for meditasjonsteknikk) reduserer kroniske og lavorlige smerter med rundt 50% i løpet av en 8 uers periode. Men, da må han jobbe for det i stedet for å bare ta en pille.

Skrevet

Ja, det syntes jeg også. Men han er veldig stolt. Og synte vissnok det er flaut å gå på sykehuset. Han sa han ikke var " en av dem. " Ikke at jeg forstår at å kjøpe privat får han til å føle seg noe bedre, men....Det har jeg også sagt til ham.

Kjærevene..

Nå må du ikke kjøpe historiene og forklaringene hans!

Han lyver for deg rett & slett.

Han kan komme med en million forskjellige unnskyldninger. Morfin er morfin og kan, og skal KUN foreskrives av en lege. Punktum!

Skrevet

Hvis du liker det så lite og ikke vil ha det i livet ditt, så be han om å velge mellom deg eller pillene. Si at hvis han vil være med deg, så må han slutte med pillebruk.

Gjest smurfen
Skrevet

Hna lyver.. morfin er ikke et stoff som blir brukt i behandling av narkomane (i Norge).

Heroin framstilles av morfin. Heroin er det mest vanedannende av alle narkotiske stoffer.

Narkomane lyver, stjeler og tapper de rundt seg for energi. Hvis dette er et nytt forhold håper jeg du kommer deg uttav det.

Hvis du vil jobbe mer med forholdet foreslår jeg at du besøker din egen fastlege og spør han/henne om råd.

Jeg har en vennine som er narkoman, i noen perioder var hun den gode, glad jenta jeg kjente. Men nå har hun vært ut og inn av behandling i så lang tid. At jeg aldri ser den jenta jeg brukte å være så glad i lenger. Ser bare ei dame som er på vill jakt etter penger for å skaffe seg mer dop.

Hun er ei bra dame i utgangspunktet, men når misbruket går for langt blir egoisme det eneste som er igjen.

Gjest kanel
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig. Han bor i et annet land, og du vet ingenting om hva som skjer når du ikke er der. Kjæresten min hev innpå piller i to år uten at jeg visste noe som helst, og vi bodde nærmest sammen. Ting har kommet frem litt etter litt, og i begynnelsen sa min også at han hadde sluttet. At han bare tok noe lite i ny og ne for å roe seg ned. I ettertid har han innrømmet at det var perioder hvor han var nesten konstant på noe, og at dette har vart i mange mange år. Han holdt seg bare unna meg til rusen hadde roet seg litt.

Min er heller ikke en typisk misbruker, og jeg tror ikke mange vet at han engang røyker hasj. Han vil ikke at folk skal vite, og blir, som din, sint/irritert når jeg vil snakke om det. Jeg tror det har sammenheng med at det ikke er gøy å innrømme, engang for seg selv, at man er avhengig. Det letteste er å bagatellisere det, si at det ikke er så farlig, at det ikke er så mye og at han skal slutte helt(en gang i fremtiden). Det er veldig vanskelig å få alle fakta på bordet. Hva som blir definert som normalt stoffbruk kan også variere veldig fra miljø til miljø, slik at det som er litt, eller av og til for ham, ikke nødvendigvis er det samme som du ville definere som litt eller av og til.

Jeg synes i tillegg at morfin er mer skummelt enn mye andre stoffer man kan ta. Da nærmer man seg liksom heroin og de virkelig tunge sakene, eller er jeg ute å kjøre her? Jeg ville vært forsiktig med å begi meg inn på dette. Men jeg bør kanskje legge til at jeg ikke har slått opp med min. Han er den beste kjæresten jeg noensinne har hatt, og har vært det i snart tre år, dop eller ikke. Vurderer det imidlertid løpende. Jeg vil ikke ha barn med en som doper seg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du er naiv. Å bli sammen med en som både lyver og ruser seg er å be om problemer! Hvorfor ikke finne seg en som er ærlig og oppegående? Du har ikke store sjanser til å bli lykkelig sammen med en mann som han du beskriver her.

Skrevet

Og det der tror du på?

Tror du at hvis han var med i et program via legen sin, så vil legen si at han kan velge om han vil komme til sykehuset og hente medisinen, eller han kan velge å kjøpe den fra en junkie i byen? :skratte:

Bare det at han blir sint når du stiller spørsmål, er svar nok. Han hadde ikke blitt sint om han ikke løy.

Og hvordan vet du at han bare tar en pille av og til? De er jo bare de du har sett. Han tar sikkert 10 stk for hver du ser.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Morfin er ett opiat, så dersom det brukes noe sted for å behandle rusmisbruk vil det være snakk om heroinmisbrukere. Eller så skrives det hovedsaklig ut til folk med sterke, kroniske smerter. Forklaringen hans spriker veldig, og høres ut som bortfroklaringer.

Du kan være sikker på at han lyver om noe, og at han blir sint når du spør tyder også på at han har litt av hvert å skjule. Jeg ville ikke tatt risikoen på ett slikt forhold, trekk deg ut før du blir for involvert. Helt ok å være sammen med noen som har slitt tidligere i livet, men det forutsetter at de er åpne og ærlige, og det er ikke denne fyren.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du liker det så lite og ikke vil ha det i livet ditt, så be han om å velge mellom deg eller pillene. Si at hvis han vil være med deg, så må han slutte med pillebruk.

Så sier han - ja skal slutte med engang, alt for deg kjære

Deretter ringer han svartebørs kontakten sin å kjøper neste ukes lille pille lager...

VET du virkelig at det er morfin han tar?

VET du at han ikke tar andre stoffer?

Hvor mye bruker han på dette?

Vil du dele ditt liv med en som kjøper ilegale stoffer?

Tør du ta sjansen på at han ikke synker dypere inn i det?

Hadde jeg vært deg hadde jeg krevd avrusningsklinikk, fått alle kortene på bordet FØR du går noe videre i dette forholdet, senere kan det være for sent..

Skrevet

Høres det for godt ut til å være sant, så er det nesten garantert det.

Har selv vært borti et par dophuer i mine yngre dager, og man kunne ikke tro på et ord de sa.

Gjest Blondie65
Skrevet

Et par fakta om morfin, avgjør selv om han lyger.

Morfin er et fantastisk smertestillende middel, det brukes etter operasjoner og i smertelindring ved f.eks. kreft. Hvis du aldri har fått det selv vet du kanskje ikke at det gir en helt utrolig behagelig rus der du flyter av sted smertefritt inne i en boble (jeg har vært operert og fått smertelindring med morfin).

Det gir altså en rus. Det er også svært vanedannende.

Hvis kjæresten virkelig er med i et program der han må dra til sykehuset for å få medisinen så betyr det at han får den på resept (mest sannsynlig blå) og betaler bare en egenandel selv. Men han påstår at han foretrekker å kjøpe den illegalt til en helt annen pris. Høres det logisk ut synes du?

Den mest sannsynlige forklaringen er at han ikke får morfinen lenger fra sykehuset eller at han ikke klarer seg med mengdene han får der og derfor må supplere med illegalt stoff.

Alle rusmisbrukere bagatelliserer sitt eget bruk - i allefall før de er kommet så langt at rusen styrer alt. De fleste av dem tror også helt ærlig på at de kan slutte når de vil, og slutte skal de også - en gang i fremtiden.

Jeg ville stilt krav: slutt nå med den illegale pillen, fortsett med rusavvenningsprogrammet fra sykehuset. Kontakt meg når du kan bevise at du har vært nykter i et halvt år.

Skrevet (endret)

Kjærevene..

Nå må du ikke kjøpe historiene og forklaringene hans!

Han lyver for deg rett & slett.

Han kan komme med en million forskjellige unnskyldninger. Morfin er morfin og kan, og skal KUN foreskrives av en lege. Punktum!

Det er et par ting jeg ikke forstår, hvis han absolutt lyver.

Jeg husker han fortalte da jeg traff ham at måtte på sykehuset neste dag, men sa ikke noe mer, og jeg tenkte at det ikke var min sak hva det var. En annen gang, sa han det samme. Og da tok han meg med, litt fordi han også skulle kjøre meg hjem. Men han valgte å kjøre dit før han kjørte meg hjem. Det var da dennne "junkien" kom på.Vi kjørte til et sykehus, men det var "junkien" som gikk inn, etterpå kom han ut med denne pillen til kjæresten min. Etterpå lurte jeg selvsagt på hva i helvete som foregikk. Da fikk jeg svarene jeg sa innledningsvis. Han ble ikke sint da.

Så det som jeg ikke forstår, hvorfor i alle dager ville han la meg se dette, om han skulle lyve til meg? Det enkleste ville jo for ham bare vært å latt vær å sagt noe som helst. Droppet å ta meg med, så hadde jeg ikke ant noe.

Det var først uker senere at jeg tok det opp med ham igjen. JEg følte han var litt sløv en dag, og spurte om det var fordi han hadde tatt pillen sin. Det var da han etterhvert i samtalen ble litt sint, fordi han mest sannsynelig følte seg angrepet av meg.

Men jeg er enig i, at han ikke burde bli sint fordi jeg stiller sp.mål. Jeg har jo forklart ham at jeg hater piller, og at jeg ikke liker selv den ene pillen han mener han kun tar.

Men etter alle svarene her, så skjønner jeg at jo at jeg absoutt har hatt grunn til å reagere og vel så det.... Problemet er jo bare at det ikke er bare bare å gå i fra...... :(

Endret av Becka
Skrevet

Og det der tror du på?

Tror du at hvis han var med i et program via legen sin, så vil legen si at han kan velge om han vil komme til sykehuset og hente medisinen, eller han kan velge å kjøpe den fra en junkie i byen? :skratte:

Fordi han er for stolt til å gå på sykehuset. Han føler ikke han "hører til der". Er i allefall det han sier.

Det jeg ikke helt forsto her om dagen da, er at han drev å lette etter disse papirene sine hjemme. Han sa ikke no, men han virket så stresset og da jeg spurte hva det var, eller, jeg spurte rett ut om det var disse papirene han lette etter, å sa da ja.

Så tydeligvis så bruker han disse også.

Det får meg selvsagt til å undre om han får mer enn en....Som en foreslo her.... :sukk:

Skrevet

Hna lyver.. morfin er ikke et stoff som blir brukt i behandling av narkomane (i Norge).

Nå er ikke han i Norge

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han er for stolt til å dra på sykehuset, men kjøper dop av en junkie? Noe til stolthet du ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...