Gå til innhold

Tampong på natt?

pusleline

Anbefalte innlegg

Har ikke brukt tamponger før nå de siste mnd, men ser jo helt klart mange fordeler med det! Men, er litt forvirret... Det sies jo at man ikke skal sove med tampong, dette er vel fordi den da blir i skjeden en del timer og risikoen for "tampong-syken" dermed øker. Men, så blir jeg litt usikker når o.b reklamerer for tampong som "gjør at du føler deg trygg hele natten gjennom..." Hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sovet med tampong i flere år. Men jeg bruker det kun når jeg blør nok til at tampongen blir våt i løpet av natta, jeg bytter tampong rett før jeg legger meg og rett etter at jeg står opp. Jeg syns det er veldig praktisk i starten når jeg blør mest, slik at jeg slipper å tenke på om det skulle lekke noe. Føler meg tørr og behagelig hele natta. Og ellers så passer jeg på å være renslig når jeg holder på med tampong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også sett at det står skrevet i pakn.vedlegget, så må jo tro på det. Spørs om det bare er gamle myter som henger igjen ift det å ikke bruke på natt. Men det er sikkert noe i det å ikke la tampongen bli "tørr"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita___

Ja, jeg har også sett at det står skrevet i pakn.vedlegget, så må jo tro på det. Spørs om det bare er gamle myter som henger igjen ift det å ikke bruke på natt. Men det er sikkert noe i det å ikke la tampongen bli "tørr"...

Jeg hadde ikke sovet med tampong hvis jeg var deg.Det er ganske mange timer den må ligge i deg.Bare tanken gjør meg beskymret hvis du kan bruke bind bør du heller bruke bind på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Jeg sover med tamponger og har gjort det i ganske mange år nå. Har ikke hatt noen problemer. Skjønner ikke poenget med å bruke bind på natten når tamponger fint kan brukes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt skeptisk, men samtidig står det på pakn.vedlegget og reklamen sier så - firma ville vel ha blitt saksøkt i både inn og utland hvis det var risiko med det..? Men, er vel tryggest å la være - vil ikke riskikere å påføre div problemer i underlivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt skeptisk, men samtidig står det på pakn.vedlegget og reklamen sier så - firma ville vel ha blitt saksøkt i både inn og utland hvis det var risiko med det..? Men, er vel tryggest å la være - vil ikke riskikere å påføre div problemer i underlivet...

Har brukt tampax om natten i 24år og vel så det.Eneste gangen jeg har hatt problemer er når jeg ikke har skiftet rett etter jeg har våknet,eller har brukt for liten oppsugningsgrad ( gul isteden for orange/grønn)

Normalt skifter jeg rett før sengetid,sover i ca 8 timer og skifter når jeg står opp.

Legge til at jeg har i disse 24 tampax år hatt EN soppinfeksjon og den kom av antibiotikakur

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å sove med tampong. Det som kan være farlig er hvis det går for lang tid mellom hvert skift, men det spiller ingen rolle om det går for lang tid på dagen eller om det går for lang tid på natten. 8 timer er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er veldig lettvint med tampong på natt hvis en finner rett str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Jeg bruker bind om natten, men har egentlig lyst til å gå over til å bruke

tampong. Men så lurer jeg på noe; i helgene så pleier jeg som regel å sove i ca.

9-10timer, og blir ikke det litt lenge å gå uten å skifte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Trodde de skulle skiftes hver 4-5 time jeg, og at det var derfor man ikke kunne sove med de. Jeg synes da menskopp er mye tryggere. Kan bruker 12 timer i strekk, og det har aldri vært registrert noen tilfeller av TSS ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har sovet med tampong i over 20 år. Har aldri hatt noe problem med underlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Hvorfor skulle det være farlig å sove med tampong?? Hva er tampongsyken?

Jeg har "alltid" sovet med tampong, og har aldri hatt noen problemer på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Sover også med Tampax ellers hadde jeg ikke sovet i det hele :sjenert: De gangene jeg vet jeg kommer til å sove lenge (som i helgene) står jeg opp midt på natten og skifter. Opplever ingen problemer. Er vel heller positivt overrasket :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor skulle det være farlig å sove med tampong?? Hva er tampongsyken?

Jeg har "alltid" sovet med tampong, og har aldri hatt noen problemer på grunn av dette.

Den såkalte "tampongsyken" er et annet navn på sepsis, eller "Toxic Shock Syndrome", som det heter på engelsk. Hvis du søker på det, vil du få en del treff.

Det er høyst usannsynlig at noen skulle få en så drøy infeksjon etter 8 timer med samme tampong, men i likhet med alle veldig usannsynlige hendelser, er det selvsagt noen få som opplever det.

Siden sepsis fort kan endre med døden, vil man selvsagt finne dypt fortvilede mennesker som har mistet et familiemedlem, og mener at tampongeskene burde ha en stor advarselsetikett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover med tampong og har gjort det i mange, mange år.

Jeg spurte også min gynekolog om dette var greit, og hun sa at så lenge man sover en "normal" natt +/- 8 timer kunne hun ikke se noen fare.

Ja, jeg har hørt om tampongsyken, og det har sikkert min gynekolog også. Men sett i forhold til hvor mange som får denne sykdommen i forhold til hvor mange som bruker tampong - så tror jeg at det er litt som som å ta en flyreise. Det går bra i 99,99999999 av tilfellene. Risikoen er forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...