Gå til innhold

Black boy


livesen

Anbefalte innlegg

Men det var den gang. Idag har ordet blackboy null betydning, siden slaveriet er over for lenge siden

Stemmer det. Tror jeg skal begynne å bruk nigger igjen. De kan vel ikke være så jævla hårsåre.

Tror jeg skal ut og gå i tog under paroloene: "Beskytt norske verdier! La Black Boy og nigger bestå!" Og siden andre verdenskrig er over skal jeg ta på meg en naziuniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Stemmer det. Tror jeg skal begynne å bruk nigger igjen. De kan vel ikke være så jævla hårsåre.

Tror jeg skal ut og gå i tog under paroloene: "Beskytt norske verdier! La Black Boy og nigger bestå!" Og siden andre verdenskrig er over skal jeg ta på meg en naziuniform.

Du skal ikke ta å brenne noen damer også? Heksebrenninga er det jo enda lengre siden så det er nok helt glemt for de fleste nå.

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black boy er nå veldig 50-talls. Så bare bra å oppdatere navnet til noe mer tidsriktig. For de av dere som aldri har lest en bok, og ikke en gang har sett nord og sør; boy var en vanlig betegnelse på slaver, som jo var svarte, og er fortsatt i dag veldig nedsettende, akkurat som pottit, kokosbolle, svarting etc. Man har i Norge nå innsett at vi ikke lever i en isolert boble på Bjerget, selskapet bak Black Boy tar konsekvensene av det og skifter navn. På høy tid. Mulig de også satser på utlandet.

Dette har da lite med politisk korrekthet å gjøre. Det er bare pinlig at man har holdt på dette navnet så lenge. Jeg kunne skjønt det hvis vi var i et bakstrebersk land hvor innbyggerne ikke kunne engelsk eller kjente til amerikansk kultur og historie, og ikke hadde noen ambisjoner om å forholde seg til resten av verden. Men det er ikke tilfellet.

Her tilpasser man seg markedet. Black boy er fullstendig uviktig for vår kultur og har ingenting med våre verdier å gjøre, så det er bare bra å skifte navn.

Jeg skal ikke lansere meg som en forkjemper for hverken det ene eller andre navnet på krydder. Jeg er ikke merkebevisst i den forstand, og TORO er et like godt innarbeidet navn i fht kvaliteten på krydderet, som Black Boy er. Men jeg syns det er litt merkelig, rett og slett, at man tar seg bryderiet med å endre på slike ting, når det, som du ganske riktig sier, ikke betyr noe. Ingen nordmann har noen gang tenkt at det var noen slavekonnotasjoner i navnet, eller at det lå noe rasistisk i det.

Det er noe med hele denne "Auda, kanskje dette er fornærmelig for noen, unnskyld oss dumme nordmenn for at vi rent ubevisst er rasister, vi skal forandre på det med en gang. Og unnskyld for at vi har sparegriser i bankene." Jeg liker det rett og slett ikke. Det ligger ikke for meg å be om unnskyldning for hvem jeg er.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med hele denne "Auda, kanskje dette er fornærmelig for noen, unnskyld oss dumme nordmenn for at vi rent ubevisst er rasister, vi skal forandre på det med en gang. Og unnskyld for at vi har sparegriser i bankene." Jeg liker det rett og slett ikke. Det ligger ikke for meg å be om unnskyldning for hvem jeg er.

Så du er Black Boy krydder?

At et selskap skifter navn på krydder er noe annet enn at nordmenn føler de må spise halalfår på juleaften og ikke ribbe.

Det som bekymrer meg er kompromissløshet over alle støvleskaft og manglende smidighet. Noe er det verdt å kjempe for og annet er det helt ok å skifte navn på.

Jeg vil alltid spise ribbe med god samvittighet, mene at islam har lite å tilføye Norge, og jeg vil alltid mene at norsk kultur og verdier generelt er bedre enn det meste andre (kompromissløs nisselueaktivitet, derimot, er det bare å legge igjen på Bjerget). Inntil noe bedre dukker opp. Jeg går tross alt ikke ned med skipet.

Og jeg ser samtidig at Black Boy er et dårlig produktnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Vamp¤

Da bør jo krydderserien Hindu endre navn også... For en kan jo ikke betegne etter religion... Og Santa Maria er jo jomfru Maria..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er Black Boy krydder?

At et selskap skifter navn på krydder er noe annet enn at nordmenn føler de må spise halalfår på juleaften og ikke ribbe.

Det som bekymrer meg er kompromissløshet over alle støvleskaft og manglende smidighet. Noe er det verdt å kjempe for og annet er det helt ok å skifte navn på.

Jeg vil alltid spise ribbe med god samvittighet, mene at islam har lite å tilføye Norge, og jeg vil alltid mene at norsk kultur og verdier generelt er bedre enn det meste andre (kompromissløs nisselueaktivitet, derimot, er det bare å legge igjen på Bjerget). Inntil noe bedre dukker opp. Jeg går tross alt ikke ned med skipet.

Og jeg ser samtidig at Black Boy er et dårlig produktnavn.

Misforstå meg rett. Jeg syns ikke det spiller noen rolle, og hvis TORO vil endre navn på sine produkter, så la dem for all del gjøre det. Men HVORFOR man gjør noe, er minst like viktig som HVA man gjør. For mye kulturell sensitivitet er ganske enkelt ikke bra, fordi det problematiserer ting som strengt tatt ikke burde være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misforstå meg rett. Jeg syns ikke det spiller noen rolle, og hvis TORO vil endre navn på sine produkter, så la dem for all del gjøre det. Men HVORFOR man gjør noe, er minst like viktig som HVA man gjør. For mye kulturell sensitivitet er ganske enkelt ikke bra, fordi det problematiserer ting som strengt tatt ikke burde være et problem.

Opprinnelig valg for navnet Black Boy var at de ønsket noe eksotisk. En svart liten gutt var fryktelig eksotisk i orientalske Norge på 50-tallet.

Poenget mitt er at dette navnet burdet vært endret for lenge siden. Lenge før multikulti var et begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jo krydderserien Hindu endre navn også... For en kan jo ikke betegne etter religion... Og Santa Maria er jo jomfru Maria..

Santa Maria var også det største skipet i flåten til Christopher Columbus da han oppdaget Amerika. Det lå riktignok solide religiøse konnotasjoner i DET navnet, for skuta hette Santa Maria de la Inmaculada Concepcion. Anyways, krydder var hovedmotivasjonen for Columbus`s ferd. Så Santa Maria er et historisk relevant merkenavn for krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

*Sukk*

Rieber & søn does it again.

Sist gang var vel navneskiftet på sukkerkuløren.. ?

Jeg ba modern samle på den tomme flaska med "Negro" på. Så nå er det vel ikke lenge til hun kan stille opp i Norge Rundt.. :sjenert:

Mye annet rart om ordet neger, blant annet en dame som i 2003 anmeldte ett konditori i Sverige for å avertere med negerboller (!) Nei det er ikke kødd!

Skulle tro hun hadde sett

filmen litt for mange ganger..

Life imitates art, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkannie mannen er amerikansk, og trodde nesten ikke sine egne øyne da han så Black Boy krydderet! Hadde det vært i USA, hadde de vært så sinnsykt saksøkt og bankerott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Darkannie mannen er amerikansk, og trodde nesten ikke sine egne øyne da han så Black Boy krydderet! Hadde det vært i USA, hadde de vært så sinnsykt saksøkt og bankerott!

Men der borte har slike ord en annen, og reellt negativ betydning. Betydningen kan ikke sammenlignes direkte. Heller ikke ordet "neger", som har en helt annen betydning enn ordet "nigger".

En ting er når hensyn til sårede følelser får bestemme hva slags merkenavn som er "lov" eller ikke (er jo forståelig at Rieber & søn bytter, de er redd for salget sitt). En annen ting er det når følelseshensyn snikes inn i lovverket, slik Navarsete/Storberget prøvde seg på i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3716437.ece

Black boy krydder skal altså skifte navn fordi "enkelte" mener det er rasistisk .

Ikke at det spiller noen rolle for meg hva det heter, men hvem i all verden er de "enkelte" som synes det er rasistisk .

Er det noen her som syns det ?

Jeg synes det går litt for langt. Er det da rasistisk med "Blendahvit"? Det er vel noen som vil reagere på dét også etterhvert. :gjeiper:

Blir helt matt av allle disse tullete innspillene. Var jo noen som synes det var rasistisk med den fargede mannen på Uncle Ben´s risen også.

Herremiiiiin. Den politiske korrektheten går over alle støvleskaft. Hva pokker er rasistisk med det? Er svarte mennesker sååå hårsåre som det der?

Men det var den gang. Idag har ordet blackboy null betydning, siden slaveriet er over for lenge siden

På meg så virker det nesten som om svarte mennesker skal "ta igjen" (for en periode med slaveri) når de roper opp om at alt er rasisme. Kan jo knapt se på noen uten at de må komme med, er du rasist? eller jævla rasist! Begynner å bli jævlig lei det der for å si det mildt. Det er jo ikke rasistisk å SE på noen. Ja, jøss, da er det jammen meg VELDIG rasistisk om en neger ser på meg, på en spesiell måte. Men det går jo ikke an å kalle en svart person for rasist. Det er jo "bare" hvite som kan være det. c028.gifn065.gif

Heller ikke ordet "neger", som har en helt annen betydning enn ordet "nigger".

"Nigger" er vel omtrent sammenlignet med "svarting" på norsk.

blant annet en dame som i 2003 anmeldte ett konditori i Sverige for å avertere med negerboller (!) Nei det er ikke kødd!

Det heter da negerkyss fremdeles. Marengs med sjokolade. Det blir sært å si sjokolademarengs. Det høres jo kjedelig ut. Negerkyss- namme! g110.gif

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Det heter da negerkyss fremdeles. Marengs med sjokolade. Det blir sært å si sjokolademarengs. Det høres jo kjedelig ut. Negerkyss- namme! g110.gif

Da er det (hittil) bedre tilstander i Noreg. Linken jeg viste til, gjaldt Sverige.

Forøvrig aner jeg ikke om det ligger noe som heter "negerkyss" i konditoriene her rundt. Kanskje jeg skal ta en alvorsprat med dem.. ?

Man kan jo ikke selge sånt rasistisk kliss.. !! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Negerdame

Man kan jo ikke selge sånt rasistisk kliss.. !! :sjenert:

Håper det var ment ironisk... Negerkyss er jo DIGG!!! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jonas

Darkannie mannen er amerikansk, og trodde nesten ikke sine egne øyne da han så Black Boy krydderet! Hadde det vært i USA, hadde de vært så sinnsykt saksøkt og bankerott!

Ja, det fins mange skrullinger i USA.

Nå er det på tide å holde opp med dette "absolutt-alt-er-rasistisk"-tullet.

Det er bare patetisk og ingen tjener noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Håper det var ment ironisk... Negerkyss er jo DIGG!!! ^^

Det var det, trodde det var åpenbart! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trajan

Skal ikke forundre meg om at noen snart kommer til å klage på svart maling

eller svarte bord...Eller en svart tv eller en svart bok

og kalle dette rasistisk

Ordet rasisme blir brukt så lett og så enkelt for ingenting. At det ikke har noe menning lenger. Ordet rasisme burde bruke mot det som faktisk er rasistisk og ikke mot tulle ting som ikke har noe med rasisme å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Negerdame

Det var det, trodde det var åpenbart! :sjarmor:

Nei vet du hva, det er faktisk folk som ikke ville skjønt ironien.

Ordet rasisme blir brukt så lett og så enkelt for ingenting. At det ikke har noe menning lenger. Ordet rasisme burde bruke mot det som faktisk er rasistisk og ikke mot tulle ting som ikke har noe med rasisme å gjøre

Ordet rasisme har slik jeg ser det, mistet meningen siden mange bruker det om alt og ingenting.

Ifølge ordbøker står det:

ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

Bare man ser på noen eller for eksempel ikke vil gi en somalisk 12 åring en røyk(!) så er man rasist. Til og med jeg.

Ordet rasist blir som regel brukt for å folk til å holde kjeft. Maktmisbruk med andre ord. Som ikke tjener til noen verdens ting annet enn at noen folk kan ture frem akkurat slik de vil fordi ingen tør å si ifra lenger. Hvis noen måtte si noe så dukker gjerne rasisme-kortet opp. As usual. Jeg er møkkalei, fordi det går utover oss som ikke bryr seg så mye om noe som måtte hete "black" det og det eller svart. Herr G liksom.

Rasisme er det som det står i ordbøkene, rasefordommer. Slik jeg ser det, betyr dette at noen kunne si at hvite er mer intelligente enn negre.

Men det jeg synes er litt teit, er at dette rasisme-kortet liksom kun skal gjelde for svarte eller andre fargede. Det er da like "rasistisk" at noen somaliske menn glor på "et stykke hvitt kjøtt (hore) iført en lett sommerkjole"? Er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke forundre meg om at noen snart kommer til å klage på svart maling

eller svarte bord...Eller en svart tv eller en svart bok

Ærlig talt. Det er jo ikke fargen alene det er snakk om.

Tenk da, menneske. Tror du svarte mennesker vil at svarte mennesker skal forbys?

Jeezezzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trajan

Ærlig talt. Det er jo ikke fargen alene det er snakk om.

Tenk da, menneske. Tror du svarte mennesker vil at svarte mennesker skal forbys?

Jeezezzz.

Ærlig talt les hva jeg skriver så ikke svar om du skal missforstå det jeg skriver til de grader du har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...