Gå til innhold

Black boy


livesen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3716437.ece

Black boy krydder skal altså skifte navn fordi "enkelte" mener det er rasistisk .

Ikke at det spiller noen rolle for meg hva det heter, men hvem i all verden er de "enkelte" som synes det er rasistisk .

Er det noen her som syns det ?

Ikke vet jeg. Hvordan i all verden kan en krydderpose være rasistisk? Enda en ikke-nyhet i praktiske termer. Så lenge krydderet er kontrollert mhb på at det ikke er for mye tarmbakterier i det, (og aller helst gammabestrålt for å være helt sikker) så spiller det ingen rolle om det heter black boy, thai heritage, Toro, eller hva faen som helst. "Enkelte" er kanskje LITT overfølsomme i fht denslags. Men tror dere ikke at det kan være et problem at det nå skal kalles "TORO"? Det kan kanskje oppleves som en støtte til tyrefekting, og virke sårende for dyrevernere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Hvordan i all verden kan en krydderpose være rasistisk? Enda en ikke-nyhet i praktiske termer. Så lenge krydderet er kontrollert mhb på at det ikke er for mye tarmbakterier i det, (og aller helst gammabestrålt for å være helt sikker) så spiller det ingen rolle om det heter black boy, thai heritage, Toro, eller hva faen som helst. "Enkelte" er kanskje LITT overfølsomme i fht denslags. Men tror dere ikke at det kan være et problem at det nå skal kalles "TORO"? Det kan kanskje oppleves som en støtte til tyrefekting, og virke sårende for dyrevernere.

Ja det er sant, kanskje det bare burde hete "krydder "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når de skal bytte ut navnet på Black Boy krydder bør de samtidig bytte ut navnet Blenda vaskemiddel. Det minner meg sterkt om "blendahvitt" som jeg føler krenkende. Men oops, ja det er sant, det er kun minoritetene som får føle seg diskriminerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her burde de heller gå inn i en dialog.

heheh dialog ja, men med hvem ? "enkelte" er ikke så lette å finne .

(går på gule sider og leter etter "enkeltes forening")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av allle disse tullete innspillene. Var jo noen som synes det var rasistisk med den fargede mannen på Uncle Ben´s risen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av allle disse tullete innspillene. Var jo noen som synes det var rasistisk med den fargede mannen på Uncle Ben´s risen også.

tenk om det hadde vært "uncle tom " ris da , giiiiiisp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen klarer å oppfatte så å si alt med ordet "svart" i som rasistisk på et eller annet vis,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen klarer å oppfatte så å si alt med ordet "svart" i som rasistisk på et eller annet vis,

svartmaling, svarte penger , svarte t-skjorter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh glory. Enda noe for "enkelte" av dere å henge seg opp i. Enjoy. :roll:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh glory. End noe for "enkelte" av dere å henge seg opp i. Enjoy. :roll:

ops "enkelte" er det oss, jammen ..jammen... (ser seg forvirret rundt etter "enkelte" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forklarar

Det er slavekonotasjonane som er problematiske. Boy var eit nedsttjande ord brukt om manlege slavar. Saman med ordet "black", produkta (krydder er ein typisk vare frå koloniar) og noverande men særleg tidlegare logo er dette eit særs problematisk produktnamn som dei burde ha bytta for lenge sidan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slavekonotasjonane som er problematiske. Boy var eit nedsttjande ord brukt om manlege slavar. Saman med ordet "black", produkta (krydder er ein typisk vare frå koloniar) og noverande men særleg tidlegare logo er dette eit særs problematisk produktnamn som dei burde ha bytta for lenge sidan!

Hva er egentlig denne greia med å føle seg krenket over filleting? Er det ikke viktigere ting å ta tak i for å rette opp urettferdighet og forskjellsbehandling i verden enn kryddermerkenavn og barneviser? Samme ses jo forsåvidt i likestillingsdebatten, der det også alltid er filletingene som stjeler fokuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bianca26

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3716437.ece

Black boy krydder skal altså skifte navn fordi "enkelte" mener det er rasistisk .

Ikke at det spiller noen rolle for meg hva det heter, men hvem i all verden er de "enkelte" som synes det er rasistisk .

Er det noen her som syns det ?

Herremiiiiin. Den politiske korrektheten går over alle støvleskaft. Hva pokker er rasistisk med det? Er svarte mennesker sååå hårsåre som det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Krydder må bytte navn...

Eventyr skrives om...

Sanger må skrives om...

Uttrykk som Svinedyrt og grisebillig forsvinner sikkert (av hensyn til muslimene)...

Burde jeg føle meg diskriminert? *kikker seg rundt*

Hva om navnet mitt dukker opp i forbindelse med et butikknavn/klesmerke/frisørsalong/matvare? Skal jeg saksøke?

Synes dette har tatt av for lenge siden, og vet ikke om jeg orker å være vitne til fortsettelsen.. *lukker ørene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black boy er nå veldig 50-talls. Så bare bra å oppdatere navnet til noe mer tidsriktig. For de av dere som aldri har lest en bok, og ikke en gang har sett nord og sør; boy var en vanlig betegnelse på slaver, som jo var svarte, og er fortsatt i dag veldig nedsettende, akkurat som pottit, kokosbolle, svarting etc. Man har i Norge nå innsett at vi ikke lever i en isolert boble på Bjerget, selskapet bak Black Boy tar konsekvensene av det og skifter navn. På høy tid. Mulig de også satser på utlandet.

Dette har da lite med politisk korrekthet å gjøre. Det er bare pinlig at man har holdt på dette navnet så lenge. Jeg kunne skjønt det hvis vi var i et bakstrebersk land hvor innbyggerne ikke kunne engelsk eller kjente til amerikansk kultur og historie, og ikke hadde noen ambisjoner om å forholde seg til resten av verden. Men det er ikke tilfellet.

Her tilpasser man seg markedet. Black boy er fullstendig uviktig for vår kultur og har ingenting med våre verdier å gjøre, så det er bare bra å skifte navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Black boy er nå veldig 50-talls. Så bare bra å oppdatere navnet til noe mer tidsriktig. For de av dere som aldri har lest en bok, og ikke en gang har sett nord og sør; boy var en vanlig betegnelse på slaver, som jo var svarte, og er fortsatt i dag veldig nedsettende, akkurat som pottit, kokosbolle, svarting etc. Man har i Norge nå innsett at vi ikke lever i en isolert boble på Bjerget, selskapet bak Black Boy tar konsekvensene av det og skifter navn. På høy tid. Mulig de også satser på utlandet.

Dette har da lite med politisk korrekthet å gjøre. Det er bare pinlig at man har holdt på dette navnet så lenge. Jeg kunne skjønt det hvis vi var i et bakstrebersk land hvor innbyggerne ikke kunne engelsk eller kjente til amerikansk kultur og historie, og ikke hadde noen ambisjoner om å forholde seg til resten av verden. Men det er ikke tilfellet.

Her tilpasser man seg markedet. Black boy er fullstendig uviktig for vår kultur og har ingenting med våre verdier å gjøre, så det er bare bra å skifte navn.

Men det var den gang. Idag har ordet blackboy null betydning, siden slaveriet er over for lenge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...