Gå til innhold

Fobi mat å spise en del matsorter. Psykolog?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har en slags forbi mot og spise en del matvarer som fisk egg osv det er konsistensen jeg ikke liker og jeg brekker meg.

Jeg har siden jeg ble født alltid syntes det var ubehaglig og føltes unaturlig feil og ekkelt ut og spise. Da jeg var en 9 10 år pleide jeg og kaste opp flere ganger hver dag. Når jeg var en 11 år pleide jeg og mikse mye av maten jeg skulle spise til en slags smothie lignede konsistens. Drikke yoghurter smothie osv. Nå er dette begrenset til at jeg plutselig kan brekke meg fordi jeg plutselig synes konsistensen er ekkel. Et eksempel kan være speilegg.

Dette kan være et problem om jeg for eksempel skal på julebord.

Har tenkt og søke hjelp hos pyskolog mot at jeg har fobi mot konsistensen i mat.

Det med mat konsistensen skjønner jeg ikke for jeg har alltid hatt det og da mener jeg at jeg hadde det sannsynligvis før jeg begynte i barnehagen. Da jeg var baby puttet jeg heller aldri noe i munnen, kunne leke med knapper perler osv. Om foreldrene mine gav meg mat spyttet jeg det ofte ut. Jeg forsynte meg ikke av mat på egenhånd selv om jeg var eller burde vært sulten... Da jeg var nermere to kastet jeg mat om jeg fikk sjangsen hoppet opp og slengte suppe grytene i taket. Flere år senere når vi skulle pusse opp kjøkken og gang fant vi matrester bak listene i taket. :sukk: Alle husker meg da jeg var 4 fordi jeg så kresen ville bare ha mat i en viss farge og eller størrelse :sukk:

Jeg vet ikke hvorfor synes det er helt idiotisk.

Hvordan tror dere psykologen vil gå fram for og kurere dette?

Er det noe en hvilken som helst psykolog kan kurere?

Tror dere jeg får hjelp av dette synes det føles helt unaturlig og ekkelt ut og spise en del typer mat.

Gruer meg ganske mye til å gå til pyskolog absulutt alle har alltid ment at det er super teit og at jeg bare skal ta meg sammen noe ejg også har gjort men maten er så fæl og spise :sukk: . Hadde vært så fint og bli kvitt det :jepp:

Jeg blir glad for alle svar og komemntarer.

(har valgt og være annonym da jeg føler meg som den eneste i hele verden med et slikt problem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Er du normalvektig og spiser normalt av andre matvarer?

Hvis det er tilfelle er det ingen umiddelbar grunn til stor bekymring, selv om dette høres litt spesielt ut.

Hvor gammel er du og i hvilken grad synes du dette påvirker livet ditt i negativ retning?

Har du fremdeles noe av denne adferden som du beskriver at du hadde som barn?

Hvis det er tilfelle burde du kanskje søke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet for lite om dette til å gi noen tips, men ville bare si deg at du ikke har noe å skamme deg for, og at jeg er enig med deg om å kontakte psykolog. Du har nok ofte prøvd å 'tatt deg sammen' uten suksess, og du må jo selvsagt lure på hva som er grunnen til disse problemene. Man trenger ikke være suicidal eller på randen til å skade noen for å oppsøke hjelp. Alle har rett til å prøve å få det bedre med seg selv. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...