Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Del Skrevet 30. juni 2010 Grunnen til at jeg starter denne debatten er at jeg rett og slett er sjokert.. Har somalske naboer og idag var barna mine ute og hennes.Jeg tilbød dem is siden jeg hadde tatt med til barna mine.Da sa moren nei neeeii det er svinefett på is så barna mine kan ikke spise is.Med svine fett mener hun noen av stoffene isen blir laget av er gelatin,og da bruker de svinefett.Jeg er selv muslim,men så ekstrem er sykt spør du meg. Hun sa også alle godteri var forbudt og pølser av kalkun var blandet med svine kjøtt.De spiste kun halal pølser og alt annet kjøtt skulle også være halal. Da lurer jeg på hvordan disse stakars barna har det?Spessielt i barnahagen. Barna mine holder seg til kylliing og kalkun pølser får ha godis på lørdager osv Er jeg en dårlig muslim? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #2 Del Skrevet 30. juni 2010 Grunnen til at jeg starter denne debatten er at jeg rett og slett er sjokert.. Har somalske naboer og idag var barna mine ute og hennes.Jeg tilbød dem is siden jeg hadde tatt med til barna mine.Da sa moren nei neeeii det er svinefett på is så barna mine kan ikke spise is.Med svine fett mener hun noen av stoffene isen blir laget av er gelatin,og da bruker de svinefett.Jeg er selv muslim,men så ekstrem er sykt spør du meg. Hun sa også alle godteri var forbudt og pølser av kalkun var blandet med svine kjøtt.De spiste kun halal pølser og alt annet kjøtt skulle også være halal. Da lurer jeg på hvordan disse stakars barna har det?Spessielt i barnahagen. Barna mine holder seg til kylliing og kalkun pølser får ha godis på lørdager osv Er jeg en dårlig muslim? Husk på at mange somaliere er analfabeter og kommer fra områder hvor ekstrem overtro, uvitenhet og nasjonalisme har gode vekstvilkår. Det er ikke kirurger og advokater vi snakker om her, men sauegjetere. Vi kan jo tenke oss selv hvilke holdninger som rådde for 1000 år siden i Norge. Det bør altså ikke komme som noen overraskende at det er svært mye trangsynt tankegang blant somaliere. Har også hørt om somaliske mødre som nekter å la barna være sammen med norske barn og sier rett ut at grunnen er at norske barn er "urene og vantro". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #3 Del Skrevet 30. juni 2010 Husk på at mange somaliere er analfabeter og kommer fra områder hvor ekstrem overtro, uvitenhet og nasjonalisme har gode vekstvilkår. Det er ikke kirurger og advokater vi snakker om her, men sauegjetere. Vi kan jo tenke oss selv hvilke holdninger som rådde for 1000 år siden i Norge. Det bør altså ikke komme som noen overraskende at det er svært mye trangsynt tankegang blant somaliere. Har også hørt om somaliske mødre som nekter å la barna være sammen med norske barn og sier rett ut at grunnen er at norske barn er "urene og vantro". Ja jeg bør vel ikke bli overrasket.Jeg bare håper ikke at nordmenn tenker sånn om alle muslimer.Det er så mange forskjellige muslimer akkuratt som kristene.Mange blir jo overrasket når jeg sier at jeg er muslim,men du er jo ikke sånn og sånn du gjør ikke det osv. De setter et dårlig rykte på oss alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #4 Del Skrevet 30. juni 2010 Øy. Det her ser ut som en tråd for skråblikk og generaliseringer. Det er ikke en aktuell sak at du ble uenig med nabon om is er halal. Forresten- det ville du ha visst om sjøl hva som er halal- visst du faktisk var muslim...Og at det er forskjellig hva folk gjør. Så jeg tror du er en person som vil ha fram reaksjoner. Pga du vet nok om andre forum enn KG som du kan lese på visst du vil vite om du er from muslim visst du spiser saftis med gelantin eller kalkunpølser fra dyr som ikke var slakta på halal måten. Og hva er det innlegget med at somaliere er sauegjeterer så dem er analfabeter? Og hva har det med halal mat å gjøre?? Dama hadde faktisk kunnskaper- som hun sa fra om til noen som ville gi mat til ungen hennes. Hørtes ikke så verst ut for meg. Folk må få halal visst dem vil når det kan kjøpes og dem ikke får dårlig kosthold med det. Men det her ser ut som en tråd til å starte hat mot somaliere visst du spør meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #5 Del Skrevet 30. juni 2010 Ja jeg bør vel ikke bli overrasket.Jeg bare håper ikke at nordmenn tenker sånn om alle muslimer.Det er så mange forskjellige muslimer akkuratt som kristene.Mange blir jo overrasket når jeg sier at jeg er muslim,men du er jo ikke sånn og sånn du gjør ikke det osv. De setter et dårlig rykte på oss alle. Sant nok, men du bør huske på at Norge tar imot bevisst de som er dårligst tilpasset til å integrere seg i landet. Personer fra de desidert mest underutviklede regionene av verden hvor svært mye ekstremisme og uvitenhet rår. Det er som regel disse regionene det er konflikter i. De som har best muligheter for å integrere seg blir nektet adgang, med mindre de kommer fra et EU-land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #6 Del Skrevet 30. juni 2010 ed svine fett mener hun noen av stoffene isen blir laget av er gelatin,og da bruker de svinefett.Jeg er selv muslim,men så ekstrem er sykt spør du meg. Hun sa også alle godteri var forbudt og pølser av kalkun var blandet med svine kjøtt.De spiste kun halal pølser og alt annet kjøtt skulle også være halal. Da lurer jeg på hvordan disse stakars barna har det?Spessielt i barnahagen. Barna mine holder seg til kylliing og kalkun pølser får ha godis på lørdager osv Nei- gelantin er ikke svinefett. Men det er kollagen. Fra kokte bein til svin- som ikke er halal. Godterier kan oxo ha gelantin. En anen ting er mysepulver. Det er en diskusjon om det er halal pga det er fra løypen som er fra magen til kalver. I fløteis er det noen ganger mysepulver og gelantin. Noen godterier har det oxo. Da må man lese bak på dem- og kjøpe noe som er greit. Og du kan fint kjøpe is som er halal. Og det fins kjøtt fra Gilde som er halal.Du får oxo halal pølser, pizza og burgere fra Gilde. Og i Ørsta tror jeg -er det noen som lagde ost med myse som var fra planter som du kan kjøpe. Det er ikke noe problem- som du ville visst om visst du var muslim- noe som jeg tror at du ikke er... (Og visst du vil så kan du lese på halalharam.worldpress.com.) (Nå har jeg skrivo alt det her til deg og jeg tenker bare på "Torsdag kveld fra Nydalen": "Takk for det!" :)LOL ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #7 Del Skrevet 30. juni 2010 Nei- gelantin er ikke svinefett. Men det er kollagen. Fra kokte bein til svin- som ikke er halal. Godterier kan oxo ha gelantin. En anen ting er mysepulver. Det er en diskusjon om det er halal pga det er fra løypen som er fra magen til kalver. I fløteis er det noen ganger mysepulver og gelantin. Noen godterier har det oxo. Da må man lese bak på dem- og kjøpe noe som er greit. Og du kan fint kjøpe is som er halal. Og det fins kjøtt fra Gilde som er halal.Du får oxo halal pølser, pizza og burgere fra Gilde. Og i Ørsta tror jeg -er det noen som lagde ost med myse som var fra planter som du kan kjøpe. Det er ikke noe problem- som du ville visst om visst du var muslim- noe som jeg tror at du ikke er... (Og visst du vil så kan du lese på halalharam.worldpress.com.) (Nå har jeg skrivo alt det her til deg og jeg tenker bare på "Torsdag kveld fra Nydalen": "Takk for det!" :)LOL ) Ja som sagt ikke alle er ekstreme muslimer.Og du det språket du skriver på er ikke å annbefale.Vi er ikke på msn nå,men på kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #8 Del Skrevet 30. juni 2010 Sant nok, men du bør huske på at Norge tar imot bevisst de som er dårligst tilpasset til å integrere seg i landet. Personer fra de desidert mest underutviklede regionene av verden hvor svært mye ekstremisme og uvitenhet rår. Det er som regel disse regionene det er konflikter i. De som har best muligheter for å integrere seg blir nektet adgang, med mindre de kommer fra et EU-land. Ehr ja. Det var noe med å starte en tråd med hat mot somaliere... Jeg syns du som skriver det her virker som ekstremt underutviklet som ikke skjønner at det ikke er en aktuell sak at du personlig hater innvandring- når TS spørte om halal mat... Hvordan fant du ut at den her dama som opplyser om ting til TS som TS ikke kan er underutviklet? Konflikter får man av folk som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #9 Del Skrevet 30. juni 2010 Ja som sagt ikke alle er ekstreme muslimer.Og du det språket du skriver på er ikke å annbefale.Vi er ikke på msn nå,men på kg. Språket jeg skriver på? Norsk? Til din opplysning så har jeg skrivd mange innlegg på KG som folk skjønte helt fint- pluss at jeg fikk øvd meg til eksamen med å skrive her- og at det gikk veldig bra. Så det er ikke no feil på min skriving. (Og:Jeg bruker ikke msn.) Du trenger ikke å være ekstrem for å velge halal. Og du kan fint ordne det med barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livesen Skrevet 30. juni 2010 #10 Del Skrevet 30. juni 2010 hmmm, spørsmål om mer eller mindre hjernevaska ..... Neida du er sikkert en bra muslim ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #11 Del Skrevet 30. juni 2010 Språket jeg skriver på? Norsk? Til din opplysning så har jeg skrivd mange innlegg på KG som folk skjønte helt fint- pluss at jeg fikk øvd meg til eksamen med å skrive her- og at det gikk veldig bra. Så det er ikke no feil på min skriving. (Og:Jeg bruker ikke msn.) Du trenger ikke å være ekstrem for å velge halal. Og du kan fint ordne det med barnehagen. Heter ikke skrivd men skrevet.Grunnen til at jeg sier du skriver msn eller sms språk er oxo-på norsk skrives det også Det er synd på disse barna som har slike foreldre.De som er så opptatt av at barna bare skal ha halal,mens de går å stjeler på loppemarked.Sett det med egne øyne.Stjeling er greit i følge islam? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #12 Del Skrevet 30. juni 2010 Ehr ja. Det var noe med å starte en tråd med hat mot somaliere... Jeg syns du som skriver det her virker som ekstremt underutviklet som ikke skjønner at det ikke er en aktuell sak at du personlig hater innvandring- når TS spørte om halal mat... Hvordan fant du ut at den her dama som opplyser om ting til TS som TS ikke kan er underutviklet? Konflikter får man av folk som deg. Jeg hater ikke innvandring. Jeg har heller ikke skrevet at noen er underutviklet. Jeg skrev at regionene er underutviklet. Akkurat slik Norge var i middelalderen. Det er svært relevant. Det er da rett og slett fakta. Det er også relevant å nevne at Norge tar imot en helt spesiell type innvandring, og at det selvsagt påvirker situasjonen. Dersom Norge hadde hatt stor innvandring av kirurger og matematikere fra Istanbul, istedet for analfabeter fra Somalia, ja så hadde integreringen også vært en helt annen. Det er altså helt naturlig at man opplever slike situasjoner med somaliere. Akkurat som man opplevde med nordmenn i middelalderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #13 Del Skrevet 30. juni 2010 Blir ikke barn av vegetarianere og veganere i samme situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #14 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg hater ikke innvandring. Jeg har heller ikke skrevet at noen er underutviklet. Jeg skrev at regionene er underutviklet. Akkurat slik Norge var i middelalderen. Det er svært relevant. Det er da rett og slett fakta. Det er også relevant å nevne at Norge tar imot en helt spesiell type innvandring, og at det selvsagt påvirker situasjonen. Dersom Norge hadde hatt stor innvandring av kirurger og matematikere fra Istanbul, istedet for analfabeter fra Somalia, ja så hadde integreringen også vært en helt annen. Det er altså helt naturlig at man opplever slike situasjoner med somaliere. Akkurat som man opplevde med nordmenn i middelalderen. Ikke i en tråd om halal mat og om du skal gi is til naboen sine unger... Tenk om dem er laktoseintolerant og mora ikke vil at dem skal få is? Skal du skylde på landet mora kommer fra da også. Og snakke om sauegjeterer fra ustabile regioner som du ikke ville integrere? Eller visst dem ikke tålte gluten? Peanutter? Eller om nabon var adventist og ikke ville at nabon skulle gitt barna is med raffinert sukker eller pølser?? Uansett så er det ikke en aktuell sak. Nei- det var ikke relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliisa Skrevet 30. juni 2010 #15 Del Skrevet 30. juni 2010 Altså, selvsagt har disse barna det fint i barnehagen Noen er mer nøye over hva som er haram. Finnes lister over produkter i norske butikker som inneholder svin - og det er vanvittig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #16 Del Skrevet 30. juni 2010 Ikke i en tråd om halal mat og om du skal gi is til naboen sine unger... Tenk om dem er laktoseintolerant og mora ikke vil at dem skal få is? Skal du skylde på landet mora kommer fra da også. Og snakke om sauegjeterer fra ustabile regioner som du ikke ville integrere? Eller visst dem ikke tålte gluten? Peanutter? Eller om nabon var adventist og ikke ville at nabon skulle gitt barna is med raffinert sukker eller pølser?? Uansett så er det ikke en aktuell sak. Nei- det var ikke relevant. Vi snakker overhodet ikke om sykdommer her. Les overskriften på tråden. Det er opplagt at svært underutviklede regioner som Somalia har svært mye ekstremisme og overtro, nettopp fordi grobunnen for denslags er så godt i disse regionene. Det er jo bare sannheten, og sannheten er det viktig å verne om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #17 Del Skrevet 30. juni 2010 Blir ikke barn av vegetarianere og veganere i samme situasjon? Det blir dem Så da bør man vise respekt og tenke at : "Ohj- da skal ikke jeg gi den nabon sine unger is uten å spørre mora og vise papiret med innholdet på." Man byner ikke å lure på sine egene verdier i samma slengen -visst ikke man er veeldi usikker. Eller et troll. (Pga det er andre plasser på nett som er mer naturlig å spørre om fromhet i islam enn på KG- av alle plasser...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #18 Del Skrevet 30. juni 2010 Norge er et altfor dum snilt land.Noe disse utakknemmlige somaliere utnytter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #19 Del Skrevet 30. juni 2010 Vi snakker overhodet ikke om sykdommer her. Les overskriften på tråden. Det er opplagt at svært underutviklede regioner som Somalia har svært mye ekstremisme og overtro, nettopp fordi grobunnen for denslags er så godt i disse regionene. Det er jo bare sannheten, og sannheten er det viktig å verne om. Da sier min dame her til meg at : "Mat ikke trollet" :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livesen Skrevet 30. juni 2010 #20 Del Skrevet 30. juni 2010 Ikke i en tråd om halal mat og om du skal gi is til naboen sine unger... Tenk om dem er laktoseintolerant og mora ikke vil at dem skal få is? Skal du skylde på landet mora kommer fra da også. Og snakke om sauegjeterer fra ustabile regioner som du ikke ville integrere? Eller visst dem ikke tålte gluten? Peanutter? Eller om nabon var adventist og ikke ville at nabon skulle gitt barna is med raffinert sukker eller pølser?? Uansett så er det ikke en aktuell sak. Nei- det var ikke relevant. Klart det er relevant, uten annen utdannelse en høytlesning av koranen er det lettere å tro at alt som er haram kan skade deg uopprettelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå