Gå til innhold

Hva sparer dere penger på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal gifte meg og trenger litt tips til hvordan vi kan få det fint, men alikevel til levelig pris.... Forslag???

Bare kom med alle gode forslag!

Jeg har et punkt selv; bestill kjolen hos jkdress.com !!!;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- KLÆR: Det er masse kjempe fine kjoler på finn også. Mye penger og spare, folk har brukt kjolen 1 gang og renset den, og selger den for slikk og ingenting! Fant drømmekjolen der for 2500 kr. (Desverre var jeg for seint ute da:(

- BLOMSTER: Du kjenner helt sikkert noen som har bittelitt kunnskap eller som er kreative med blomster. Kjøp 2. sorterings bøtter med roser (de ser helt greie ut, og koster rundt 200 kr for en bøtte) og litt andre blomster, og få noen du kjenner til å lage oppsatsene som skal stå på bordene!

- BIL: Vi skal låne veteranbil av venner, og det blir gratis, kanskje dere kjenner noen som er behjelpelige også?

Skrevet

Hei! Skal gifte meg og trenger litt tips til hvordan vi kan få det fint, men alikevel til levelig pris.... Forslag???

Bare kom med alle gode forslag!

Jeg har et punkt selv; bestill kjolen hos jkdress.com !!!;)

Vi sparer 10 000 kr på å la vær å ha 3 retters, vi har forett og hovedrett og bruker hjemmelagde kaker fra familie og venner til dessert:)

Vårt bryllup kommer på ca 50 000 kr og da med all alkohol...

Skrevet

Hei!

Gratulerer som kommende brud :)

Det første som faller meg inn er: ha et lite bryllup!

Da min søster giftet seg for mange år siden hadde hun over 100 gjester, kokker, serveringsdamer, bartendere, toastmaster og husband. Puh. Jeg husker fortsatt pappas bekymrede uttrykk da han løftet meg opp på fanget og sa: "Hvis du noen gang skal gifte deg, jenta mi, så finn en mann som kan betale bryllupet selv." :ler:

Hvis min kjære engang frir, vet jeg at jeg vil lage et lite og personlig bryllup med kun de nærmeste, enkel middag, og mye glede. Denne dagen vil jo bli en markering av vår lykke, så jeg ser ikke helt behovet ved å bruke penger på en fest for alle andre, og gjøre meg selv ulykkelig når regningen kommer ;)

Skrevet

Enig med personen over, du får et like fint bryllup med færre enn 100 gjester, og det viser garantert igjen på regningen.

Bruk lokaler som grendehus o.l. som dere pynter selv. Det er litt jobb, men verdt strevet. Dekketøy og duker kan lånes hos venner og slektninger, eller dere kan leie dette.

Plukk blomster selv til å pynte med. Rhododendron i vaser er jo nydelig. Bordkort kan du lage selv av steiner eller skjell fra fjæra som du skriver navn på med sølvtusj.

Lag invitasjoner på PCen og print ut.

Spør noen av gjestene om de kan bidra med kaker. I vårt bryllup var det så mange som meldte seg uoppfordret til dette at vi ikke trengte å spørre en gang.

Dropp live band og gå for spillelister på PC i stedet. Jeg har selv vært mest fornøyd med musikken i brylluper hvor det ikke har vært band.

Bestill slør, smykker og sko på e-bay. Dette er ofte latterlig dyrt i Norge.

Dropp unødvendig dill-dall som dokurver, små gaveposer eller engangskameraer til gjestene.

Skrevet (endret)

Dobbeltpost

Endret av Tralla la
Skrevet

Nå er ikke bryllupet vårt akkurat lavbudsjett, men vi har da noen spareposter likevel:

Trykksaker - vi lager alle trykksaker selv. Jeg kjøpte billige kort og konvolutter, skrev ut invitasjonene på PC-en hjemme, og klippet hjerter til å teipe på forsiden. Samme med bordkort, og vi skal også trykke opp kirkeprogram og kuvert-hefte selv.

Bil - vi bruker mine foreldres bil til bryllupsbil. Det er en helt vanlig sort familiebil, så ikke noe spesielt med den. Jeg kjøpte en rull med bredt satengbånd på salg i vinter, og med en vask på forhånd og pyntebånd på, tror jeg det blir fint.

Smykker - jeg lager alle smykkene mine selv. Regner med kostpris på 1/4 til 1/3 av å kjøpe i butikk.

Musikk - vi har spilleliste på PC-en istedenfor å ha DJ eller band. Jeg har gått igjennom masse musikk for å velge hva som er dansbart, og som vi liker, og håper at det blir god stemning likevel.

Drikke - lokalet vårt lar oss ha med drikke selv. Dette utgjør nok en stor forskjell når man skal ha både vin til maten og fri bar utover kvelden.

Andre tips:

-Gift dere i kirken dere sogner til (det er mye billigere).

-Ha koldtbord istedetfor 3-retters. Da kan dere lage noen enkle retter selv, og ha noen spennende retter fra et cateringfirma i tillegg. Og dere trenger ikke så mange servitører, siden de bare behøver å servere drikke.

Skrevet

-Dropp fri bar. Ha heller noe utvalgt drikke til maten eksempel

-fik blomstene selv med hjelp fra venner

-kjøp brudekjole på finn.no

-man trenger ikke 8 etasjes bryllups kake.lag selv :D

Skrevet

* Kjøp blomster på plantasjen eller markblomster og lag bordpynt selv. (Se på f,eks www.stylemepretty.com for tips)

* Lag din egen brudebukett (Søk på DIY flowers på youtube)

* Kjøp brukt brudekjole, eller få sydd fra kina. Jeg fant min brukt på ebay til 10% av norsk pris

* Få en venn med fin bil til å kjøre dere

* Bruk freelancefotograf eller venner med erfaring. Øv gjerne på forhånd da vet dere hvordan dere skal posere best mulig.

* Mannen kan bruke en dress han har

* Få venner, familie, du selv til å bake

* Lag din egen bryllupskake (Vi lager ostekake i forskjellige størrelser og har snekret stativer til de ulike stativene

* Lån en hage eller bruk et billig lokale

* Kjøp all sprit i utlandet, evt hold dere til øl og vin

* Velg koldtbord/buffet og ha kakebord som dessert

* Få hjelp av foreldre/venner til å lære å danse, eller dans vanlig roligdans

* Bruk pc med spilleliste på kvelden, få en venn til å ha ansvaret

* Spør venner av familien om å være servitører og toastmaster

* Dropp dyrt hotell på bryllupsnatten. Lån en hytte/campingvogn etc.

* Lag invitasjoner, takkekort og bordkort selv. Bruk ting fra naturen for eksempel.

Skrevet (endret)

Gratulerer som kommende brud! :)

De som har skrevet før meg har vært kjempeflinke synes jeg og kommet med mange flotte sparetips :enig:

Jeg har ikke så mye å legge til, men kan tillegge at Nille har mange flotte billige lysestaker i ulike varianter, kjøp inn i samme matchende farge som blomstene. Hva gjør man med 20 like telysestaker i ettertid? Behold et par selv, og gi resten til venner som har hjulpet dere med noe. Nille har også billige blanke vaser, kjøp et par av dem og fyll dem med blomster fra hagen, eller som det er nevnt før her, kjøp 2.sortering blomster. Man trenger ikke ha damask som servietter, også her har Nille mye fint. Uff, nå skulle man tro jeg jobbet der selv he,he... det gjør jeg ikke, men Nille ligger som nabo til jobben min og jeg er ofte innom der og forelsker meg i små interiørartikler, har egentlig nok fra før men... :rødme:

Varm buffet kan også være et altenativ, man trenger ikke ha mange ulike retter fordet - det holder at man har en god kjøttrett eller fisk, poteter, saus og grønnsaker som man henter selv.

Lykke til med forberedelsene!!

Endret av Emelie
Skrevet

Anbefaller deg å kjøpe lys på ikea. Masse billig i alle mulige farge. Sanntidig som de som offtest ikke brenner ned på en time

Skrevet

tusen takk for masse fantastiske svar! mye hadde jeg tenkt selv, men masse nye ting jeg skal gjøre! JEg tror jammen jeg skal prøve å lage buketten og oppsatsene selv, det finnes vel oppskrift på youtube! hehe, også får jeg den sånn jeg vil ha den... så kan jeg øve meg litt imens da vettu;)

Takk takk takk!

velkommen med mer tips om dere har!

Skrevet

En ting til: Vi bruker gamle syltetøyglass og tomatpurèglass til telys og blomster. Jeg har kjøpt billig bånd fra Kina (e-bay) og pynter dem med det.

Kjøp også underskjørt og slør på ebay, og dropp dyre brudesko. Alle kjedebutikkene har pensko, og de må ikke være hvite.

Skrevet

ÅÅÅ.kan jeg få se bilde av de syltetøy glassene du har pyntet? hørtes spennende ut!

Skrevet

En ting til: Vi bruker gamle syltetøyglass og tomatpurèglass til telys og blomster. Jeg har kjøpt billig bånd fra Kina (e-bay) og pynter dem med det.

Kjøp også underskjørt og slør på ebay, og dropp dyre brudesko. Alle kjedebutikkene har pensko, og de må ikke være hvite.

Ja ikke sant? :enig: Syltetøyglass i ulike varianter er en flott idee, og alldeles gratis... man kan f.eks. kjøpe en liten boks maling hos panduro hobby e.l. som kan brukes rett på glass, så kan man male på noen små hjerter e.l.

Skrevet

Akkurat nå har jeg ikke pyntet noen og tatt bilde av det (gjør det først til bryllupet).

Men kjøp bånd i temafargene, eller blondebånd som dere fester midt på glasset. Vi skal ha utendørs bryllup ved sjøen og derfor skal vi ha sand i bunn av glassene til telysene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange gode tips over her!! Her er noen av mine tips:

- Vi regnet på det og oppdaget at det kostet mer med catering enn kokk. Kokken fikk ansvar for menyen (vi kom med ønsker og godkjente forslagene hans). Da hadde han mulighet til å handle inn billige sensong råvarer fra kontaktene sine. Prisen totalt for mat + kokk + assistenten til kokken var 7500,-. Catering ville blitt 2000 mer, og da måtte vi ha lagt maten på fat selv + varmet den opp.

- Bruk venner/bekjente til å servere: Ei venninne brukte venner som ellers ville blitt bedt som kaffegjester, vi valgte å bruke venner av foreldrene til mannen min (alle hadde han vokst opp med og hadde et spesielt forhold til).

- Hvis dere velger en pakkeløsning der lokalet ordner alt (mat, drikke, pynting, serveringspersonell, opprydding osv) få en fastpris på forhånd!!!!!

- Ring rundt å få priser på duker, blomster o.l

- Få hjelp av venninner som har arrangert bryllup til å sette opp liste over det som må ordnes. Det var de "siste liten" tingene som kostet penger hos oss, for da hadde jeg ikke tid eller overskudd til å undersøke priser...

Også må jeg bare nevne en ting jeg var veldig gla vi brukte penger på: Vask og rydd dagen derpå!! Vi tok med oss gavene å dro, veldig godt å slippe å stå der med hue i vaskebøtta etter en sånn dag!!!!

Lykke til!!

Skrevet

Jeg glemte å si at jeg sparer penger på hår og sminke - jeg er så heldig at min forlover har gått et år sminke på NISS, så hun skal sminke meg. Og kona til fetteren min er frisør, så hun ordner håret mitt. Hvis noen man kjenner kan ordne hår og sminke, så er det noen penger spart.

Skrevet (endret)

Masse gode tips her, kommer nok til å følge med her fremover ja:)

Selv har vi vært så heldige å få storband i gave av tanten min( hu synger i bandet), samme tante er også frisør så sparer litt på det..

Kjolen har jeg funnet på jkdress. Ei venninne av meg kjøpte tilbehør på Glitter( smykker og diadem).

Ellers vil vi komme til å spørre venner og familie om kaker,blomster og fotografering.

Vi har bestemt oss for en sånn alt inkl. pakke pga at vi bor i et annet fylke enn der vi skal gifte oss, så da slipper vi mye organisering i forkant. Det ble samme pris som om vi skulle ordnet det selv utifra de beregningene vi har gjort nå.

Tror nok at det lureste er å spørre venner og bekjente, i min familie er det sjelden et nei å få:)

Lykke til te alle sammen!!!

Endret av kvn84
  • 2 måneder senere...
Skrevet

*dytter på denne*

Noen fler som har gode tips? Ikke nødvendigvis for å spare, men for å få noen gode, inspirerende ideer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...