Gå til innhold

NPE

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det noen som har forsøkt å søke til NEP (pasientskadeerstatning) for forsinket diagnose og behandling og fått erstatning ?

Ingen penger kan erstatte en kropp/kroppsdel e.l

Ingen penger kan heller ikke erstatte en kropp som kanskje vil bruke lang tid på å bli tilnærmet -normal- igjen, vist en er så heldig at det ikke alt er for sent.

Men det kan kanskje bidre litt økonomisk til at en får dekket dyre utgifter til undersøkelser og behandling som ikke dekkes av NAV for å kunne rette opp noe av feilbehandlingen en har fått på grunn av forsinkelsen.

Noen som hvet hvor mye som skal til for å få godkjent, hvilke beviser en må ha og hvor lang saksbehandlingstid det er på en slik sak ?

Lurer og på hvor mye det -kreves- av jobb for den skadelidende å sette igang en slik prosess ?

En har ofte nok med å forsøke å få et så normalt liv som mulig og er sliten etter å ha jobbet lenge med å komme -i mål- med andre ting før en kommer så langt som til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NPE-ansatt

Hei, jeg jobber i NPE. Jeg kan ikke si noe om hvordan det oppleves å søke om erstatning, men jeg kan gi deg litt faktainformasjon om søkeprosessen:

Saksbehandlingen hos NPE tar i snitt 14 måneder fra vi mottar saken til den har blitt utredet i forhold til om du får medhold eller ikke. Likevel kan det være stor variasjon i saksbehandlingstid; noen saker utredes raskt, mens andre saker bruker man lenger tid på.

Dersom du får medhold tar det ytterligere ett år i snitt til du har fått alle pengene du har krav på (utbetalinger kan foretas underveis i prosessen).

1/3 av alle som søker får medhold. Dersom du får avslag kan avslaget ankes til pasientskadenemnda.

Du behøver ikke å ha beviser for å få saken din utredet. Det eneste du må gjøre er å fylle ut skademeldingsskjemaet og så innhenter NPE alle nødvendige dokumenter i saken din (journaler osv)og gjør hele utredningen. Du vil underveis i prosessen få tilgang til saksdokumenter og informasjon om hvor saken din står.

NPE står ansvarlig for hele utredningen, så prosessen skal ikke koste deg krefter og tid.

Et lite tips forøvrig er at du er nøye med å dokumentere utgiftene (kvitteringer osv) du har i forbindelse med skaden/sykdommen, slik at du har oversikt over utgifter/tap dersom du får medhold og man skal fastsette erstatningssum.

Jeg vil anbefale deg å søke dersom du mener at du har fått feilbehandling. Info om skademeldingsskjema og prosessen ligger på nettet, og dersom du har spørsmål om hvordan skjemaet fylles ut er det bare å ringe servicesenteret til NPE på 22 99 45 00.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar.

Holder nå på å gjøre klart for å sende inn søknad nå.

Har i det siste en del private undersøkelser som var helt avgjørende helsemessig.

Hva med kosntnader som

Undersøkelser, transport ol en har tatt privat, som ikke dekkes av det offentlige. Kostnader til medisiner, utstyr for hjemme trening/behandling, hjelpemiddler en event. må kjøpe eller leid på grun av skaden/ sykdommen . Behandling som ikke går gjennom det offentlige. Eks. Kiropraktor, akkupungtur, div.andre terapauter ?

Er det slike regninger en eventuelt kan legge ved OM en får medhold i saken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette lurer jeg også på.

Etter en bilulykke for 20 år siden(var 6 år da) har jeg slitt nesten konstant med plager i nakke og rygg.

Fikk en liten sum fra forsikringsselskapet, men dette dekker ikke engang mine tap for 2 år sett i ettertid.

Er det sjans for at man kan få mer erstatning etter så lang tid? Jeg kan ikke jobbe med det jeg er utdannet til, pga. skadene jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lurer seriøst på om jeg også skal søke, siden jeg mener jeg fikk forsinket diagnose og behandling.

Det kan se ut til at skaden jeg fikk gjør at jeg må omskoleres og bytte yrke.

Da har jeg en full utdannelse, læretid og bestått fagprøve jeg ikke får bruk for lengre.

På grunn av legens manglende interesse av å gjøre noe med skaden så jeg meg nødt til å si opp jobben etter 12 mnd. (Jobbsituasjonen ble umulig med skaden)

Skaden var i en art hvor den lett kunne blidt gjort noe med tidlig, da ville jeg mest sansynlig både kunne fortsatt i arbeidet i mitt yrke og hatt et helt annet liv i dag.

Jeg hadde blidt forespeilet en mer ansvarsfull stilling med mer ansvar og lønn i nær fremtid før skaden, men dette gikk selvfølgelig i vasken. (ganske kipt å tenke på engentlig)

Hvordan er det med slike situasjoner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trafikkofferet: NPE er Norsk pasientskadeerstatning, de driver kun med saker hvor den reduserte helsen kan skrives til medisinsk behandling, altså feilbehandling og komplikasjoner til behandling. Dersom problemene dine skyldes ulykken, og ikke operasjoner el lignende som måtte gjøres i ettertid, tar ikke NPE saken din.

Det er mulig at du kvalifiserer for attføring, hvis du har begrensede muligheter i yrkeslivet på grunn av din helse, du kan henvende deg til fastlege og NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Gjest NPE-Ansatt

Det er vanskelig for meg å si noe spesifikt om hva som erstattes hvis man først blir tilkjent erstatning. Det viktigste er å dokumentere så mye som mulig av utgifter du har i forbindelse med sykdommen/skaden, også privat behandling.

Er man i tvil om man bør søke, er mitt tips at man søker. Alle saker behandles individuelt og hele utredningen gjøres av NPE.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til NPE ansatt

Om NPE får inn saker hvor de ser at lege, sykehus eller andre instanser har gjort feil.

Blir det meldt fra til Helsetilsynet (både enkeltpersoner og/eller større instanser) ?

Eller gir dere råd om at passienten selv melder fra til Helsetilsynet ?

Blir det noe konsekvenser for de som har gjort feil på noen måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...