Gjest Atacand Skrevet 25. september 2003 #1 Skrevet 25. september 2003 Hei på dere :D Oslo Frp vil ta statsstøtten og vigelsesretten fra trosamfunn som praktiserer kjønnsdelte forsamlinger.Dette vil få dramatiske konsekvenser for jødiske og muslimske ,mener Norsk Forening mot Antisemittisme.Forslaget er fremmet i et dokument utarbeidet i styret i Oslo Frp.Dokumentet er enstemmig vedtatt og forfattet av varaordfører Svenn Kristiansen i Oslo.Både muslimer og jøder avholder sine gudstjenester med menn og kvinner i avskilte rom,og vil derfor hvis fremskrittpartiet får det som de vil få måtte si farvel til offentlig støtte og vigselrett.Et slikt regelverk gjør det vanskelig å leve som jøde og muslim i Norge sier Christine Mohn i Norsk Forening mot Antisemitisme.Hvorvit en enkelt relligion setter sinne lover høyere enn landets lover vil resultere et brudd på nasjonens lover.Mohn mener at denne retorikken minner om uhyggelige paraleller og viser til debat omkring opphevelsen av jødeparagrafen i grunnloven.Minner også om at Frp er i mot omskjæring av guttebarn og vil forby dette,noe som ville fått vidtrekkende konsekvenser for jøders og muslimers mulighet til å fungere i landet.
Pip Skrevet 25. september 2003 #2 Skrevet 25. september 2003 :o Blir stadig forbausa over FrP... Dei er liksom så ihuga motstandarar av formyndarpolitikk... Heilt til det passar dei å 'formynda' litt sjølv...
VesleBråka Skrevet 25. september 2003 #3 Skrevet 25. september 2003 Dette er flisespikkeri og overformynderi. Hvis de vil holde gudstjeneste i separate rom, ser jeg ikke at det er det største problemet i samfunnet idag. Har Frp lite å drive med? Mangler de litt prioritering for hva som er viktig, og hva som ikke er? Eller er det frieri til de mer fremmedfiendtlige lag av befolkningen (les: kjernevelgerne)? Jeg kan ikke forstå at politikerne trenger å legge seg opp i hvorvidt de omskjærer guttebarna sine. De betaler da gjerne skatt og finansierer helsevesen de også.
Gjest lurven Skrevet 25. september 2003 #4 Skrevet 25. september 2003 men hvorfor skal jøder og muslimer ha offentlig støtte i utgangspunktet?
Crazee Skrevet 25. september 2003 #5 Skrevet 25. september 2003 men hvorfor skal jøder og muslimer ha offentlig støtte i utgangspunktet? Tja, no er det no ein gong slik at alle trussamfunn får støtte, enten det er kristendom, islam, jødedom, åsatrua(!) eller anna.
Gjest lurven Skrevet 25. september 2003 #6 Skrevet 25. september 2003 Tja, no er det no ein gong slik at alle trussamfunn får støtte, enten det er kristendom, islam, jødedom, åsatrua(!) eller anna.syns ikke det er riktig jegså derfor ser jeg heller ikke noe problem med dette.. tror ikke det blir noe vanskeligere å være muslim eller jøde bare fordi man ikke får penger
*Lavendel* Skrevet 25. september 2003 #7 Skrevet 25. september 2003 Frp slutter jo aldri å overraske.... :-?
OppNed Skrevet 25. september 2003 #8 Skrevet 25. september 2003 Oslo Frp vil ta statsstøtten og vigelsesretten fra trosamfunn som praktiserer kjønnsdelte forsamlinger. Og så??? Hvorfor skal norske myndigheter støtte opp under et slikt system, når de samtidig skal tvangsinnføre kjønnskvotering i norske styrerom f.eks? Snakker om dobbeltmoral!!! En annen ting, er at jeg er imot statstøtte til trossamfunn, uansett retning. Hvis det er så viktig for folk å samles for å be og denslags, så får de vel dette til, så uansett.
Gjest lurven Skrevet 25. september 2003 #9 Skrevet 25. september 2003 Og så??? Hvorfor skal norske myndigheter støtte opp under et slikt system, når de samtidig skal tvangsinnføre kjønnskvotering i norske styrerom f.eks? Snakker om dobbeltmoral!!! En annen ting, er at jeg er imot statstøtte til trossamfunn, uansett retning. Hvis det er så viktig for folk å samles for å be og denslags, så får de vel dette til, så uansett.ja det er det jeg og mener.. man trenger vel ike svære moskeer eller synagoger for å be
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2003 #10 Skrevet 25. september 2003 Ikke kirker, heller! Jeg er enig med lurven (sjokk!) og Maiken (smisk) - men jeg er dessverre ikke så sikker på at FrP er enig med oss. Det FrP gjør her er etter mitt syn billig symbolpolitikk - som i et heldig øyeblikk treffer både de ultrakristne som har løpt fra KrF og ikke minst de litt rase- og religionhygienisk anlagte blant oss. Eller kanskje Søviknessaken har gjort FrP overbevist om at kvinner og menn alltid skal befinne seg i samme rom...?
OppNed Skrevet 25. september 2003 #11 Skrevet 25. september 2003 :o Kanskje...er dette Søviknes-synergien, ja! Må le! Men du Trøff...tror du ikke dette forslaget ville hatt mer schvung som symbolpolitikk hvis det var fokusert mer på for bare et par uker siden? Før lokalvalgene, mener jeg? Er slett ikke rasehygienisk altså! Ikke i det hele tatt...dette har nada med rase å gjøre. Ville reagert slik om det så var titusen albinos som entret landet og fikk støtte for å samles til treff for å tilbe en ripsbærbusk ved hjelp av intense jodlehyl eller no'sånt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2003 #12 Skrevet 25. september 2003 Men du Trøff...tror du ikke dette forslaget ville hatt mer schvung som symbolpolitikk hvis det var fokusert mer på for bare et par uker siden? Før lokalvalgene, mener jeg? Er slett ikke rasehygienisk altså! Ikke i det hele tatt...dette har nada med rase å gjøre. Ville reagert slik om det så var titusen albinos som entret landet og fikk støtte for å samles til treff for å tilbe en ripsbærbusk ved hjelp av intense jodlehyl eller no'sånt. Nei, før lokalvalgene var det mest schwung i å småkrangle litt med Mullah Krekar (som taper enhver krangel bare på grunn av navnet, og som dessverre ble henlagt som "intet straffbart forhold" etter valget) og ellers gi Bondevik og Jens skylden for all innvandrerkriminalitet. Det ville nok bikket litt over med enda et utspill i samme klasse, for å si det sånn... Og jeg vet selvsagt at ikke du er rasehygieniker, kjære smarte venn! Men det er dessverre et faktum at mange av dem som ved dette valget "stemte på Carl I Hagen" og dermed fikk valgt inn en alkoholisert dagdriver eller en voldelig rallycrosser i sitt kommunestyre har slike tilbøyeligheter - og jeg regner egentlig med at du ser den sideeffekten ved dette geniale FrP-utspillet. Albino ripstilbedere burde forresten nektes adgang til riket, slik man tidligere med hell forbød jøder og jesuitter!
Mathias Skrevet 25. september 2003 #13 Skrevet 25. september 2003 SÅ da er vi enige om at vi er enige, men ikk med FRP?.... Vi er enige om at INGEN trossamfunn burde få støtte?..... *ringe frp for å fortelle hva folkeoppunionen mener.... Nå skal vi seeee... snart kommer de med nytt forslag her tenker jeg....
Pip Skrevet 25. september 2003 #14 Skrevet 25. september 2003 SÅ da er vi enige om at vi er enige, men ikk med FRP?.... Vi er enige om at INGEN trossamfunn burde få støtte?..... Tjaaa... Litt usikker. Men i så tilfelle kan iallefall INGEN klage på at dei må betale for å verte vigde i kyrkja, eller for å gravleggje bestemor... Og ingen kan heller legge seg borti kva kyrkja bestemmer og tek seg til...
Mathias Skrevet 25. september 2003 #15 Skrevet 25. september 2003 Skiller vi kirke og stat HELT er det ikke mye de kan ta seg til da... Og betale gjør vi jo for å gravlegge våre kjære...
Pip Skrevet 25. september 2003 #16 Skrevet 25. september 2003 Skiller vi kirke og stat HELT er det ikke mye de kan ta seg til da... Og betale gjør vi jo for å gravlegge våre kjære... Trur du ikkje? Trur eg! Samstundes trur eg det kunne vore nyttig - for alle partar - at dei vart skilde. Trur kyrkja vil få jobbe betre når ho styrer seg sjølv - og folk slepp å irritere seg når dei ikkje er samde...
OppNed Skrevet 25. september 2003 #17 Skrevet 25. september 2003 Skill sulamitten! Det har jeg ment så lenge at jeg blir helt fundamentalistisk nesten :o Det funker fint i andre land, at trossamfunn finner sine egne finansieringsmidler, og hvis hovedformålet med å rope på Gud eller Allah eller en stein eller en gammel skjeggtust eller hva det nå er for noe er omgivelsene...så er det fanker'n ikke MIN jobb å sponse slike prosjekter med 50 øre engang. Og (med all respekt Trøffel) hvem som lanserer forslaget som en starter, betyr ikke så mye for meg. Kunne vært hvem som helst, jeg ville ha støttet det så uansett. Men for all del, hvis folk vil rynke prinsippielt på nesetipppene sine fordi Oslo FrP lanserer dette, så gjør nå gjerne det.. Men jeg tenker mer på saken, enn hvilke yrkesgenrer som florerer i partiapparatet hvis talsrør klasket dette i avisene i dag. Håper bare de følger opp med en mer tungrøstet debatt om den norske stat/kirke-problematikken med det samme.
Mathias Skrevet 25. september 2003 #18 Skrevet 25. september 2003 Problemet med dette frp komme rmed Maiken, er jo at de bare vil stenge ute alle fremmede i kulda! Lukter Demokratene av slikt!! (GRØSS!!!) Men å skille synes jeg er bra. da slipper en å bli påtvunget noe i skolen også da... Er ikke religionsfrihet før en ikke blir inndoktrinert en retning kun fra barnsben av synes jeg...
Pip Skrevet 25. september 2003 #19 Skrevet 25. september 2003 Maiken - Poenget er vel at Frp her foreslår at ein kuttar i støtta KUN til desse to kyrkjesamfunna! Då er det forskjellsbehandling... Og litt av poenget til Trøffel var vel at det neppe er tilfeldig at dei har valt seg ut akkurat desse to gruppene... Det er nemleg stort sett innvandrarar i Noreg som oppsøkjer muslimske og jødiske gudstenester/seremoniar... Og, det kyrkje/stat-greiene var jo litt sånn på sida, men for å ha det klart - eg har ingenting imot kyrkja!Eg er faktisk medlem der... Men når dei fleste medlemmene ikkje bryr seg om det kyrkja driv med, og berre kritiserer kvar gong ho gjer eit vedtak dei ikkje er samde i, så ser eg ikkje heilt poenget med at ho skal vere knytt til staten (og dermed heile folket) lenger...
OppNed Skrevet 25. september 2003 #20 Skrevet 25. september 2003 Jammen Pip da...de foreslo vel disse to gruppene i første omgang fordi de driver bevisst kjønnsdiskriminering. Hvorfor skal den norske staten STØTTE en religion som forfekter slikt, for så med den andre hånda forby det i vårt eget system?? Jeg mener inderlig at vi ikke skal støtte opp under slike trossamfunn (kjønnsdiskrimineringen er en svært så forsterkende faktor for min del her) altså. Det blir så...inkonsekvent. For en gangs skyld så tar noen et standpunkt og vil signalisere sin motstanf mot en slik...grunnleggende syk holdning, og så skal det norske folk hyle opp om disse "stakkars" mannssjovinistene som ikke for lov å be i statsfinansierte bygninger??? Supert, sier jeg bare. Håper FrP vinner dette gjennom, og håper at vi ikjølvannet av dette får en seriøs, nytenkende debatt rundt dette med generell bistand til samtlige trossamfunn. Hvis de vil ha disse gudstjenestene Pip, så får de dette til, uansett. Men at vi skal indirekte supporte en kvinneundertrykkende grunnholdning satt ut i system stritter lukt imot mine prinsipper. Det er nemleg stort sett innvandrarar i Noreg som oppsøkjer muslimske og jødiske gudstenester/seremoniar... Og det skal forhindre våre politikere fra å foreslå tiltak? Velger å tro at hvis den norske kirken med ett bestemte at kvinner får pent holde seg unna gudstjenestene pga sin urenslighet og sine blødninger og sitt lange hår eller hva det nå er som gjør kvinner uverdige til å slenge seg i bakken å be sammen med mennene sine, så ville noen ha skreket opp om det også. Satser på det :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå