Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #21 Del Skrevet 30. juni 2010 Hva om dette fosteret har Hitlers sjel, og det er skjebnebestemt at det skal aborteres vekk for at Hitler skal få sin straff? Du kan gjerne bytte ut Hitler med andre du føler passer bedre i denne sammenhengen om du vil. At du personlig er imot abort betyr da ikke at du må fortelle andre som er uenige med deg at de tar feil. Jeg er ikke kristen, men prøver ikke å fortelle kristne at det de tror på er feil. Hva er det som gjør din mening om abort til noe du skal påtvinge mennesker du treffer på et forum på nettet? Er ikke nødvendigvis enig med TS her altså. Bare synes det er så merkelig hvordan religion dras inn i alt! For man kan ikke være imot abort hvis man ikke er kristen?! Blir så irritert når alle konservative synspunkter tilskrives kristendommen, og bare de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
<CupCake> Skrevet 30. juni 2010 #22 Del Skrevet 30. juni 2010 Mnja, grunnen til at man ikke utfører abort etter uke 23 er at fosteret da i teorien er levedyktig. Så jeg er på ingen måte sikker på om man skal være så fryktelig bombastisk på at et 24 uker gammelt foster ikke kan føle smerte, når leger og sykehus vil forsøk å redde de fra uke 23. Jeg syntes dette funnet virker underlig. Jeg har snakket med jordmødre som har tatt i mot barn som kommer i uke 23/24 i forbindelse med debatter om hvilken uke man bør prøve å redde tidligfødte barn. De beskrev prosessen med å forsøke å redde et barn født i uke 23 som ganske forferdelig, fordi det var så tydelig at barnet hadde vondt, og det så tidlig er svært vanskelig å redde dem. Jordmor syntes ikke det var noe særlig å se den lille kroppen bli stukket i og tydelig vise tegn på smerte og ubehag, når man vet at sjansen for å faktisk redde de så tidlig er liten. Avsporing, men, som sagt, jeg syntes det høres svært underlig ut at et 24 uker gammelt foster ikke er si stand til å føle smerte. Når det er sagt, jeg er for selvbestemt abort. Men jeg er litt mot at man omtaler en abort i uke 9 og et svangerskapsavbrudd i f. eks uke 22 i samme åndedrag. De fleste senaborter/svangerskapsavbrudd, altså etter uke 16/18, kommer som en følge av sykdom hos mor eller at fosteret har skader eller sykdom som ikke er forenlig med liv. Det er også en helt annen prosess, iom at man i disse tilfellene faktisk må føde et lite barn. Jeg tror helller det er noe som er vondt for jordmødrene- med tanke på at i uke 23 så vil at foster ha en ordentlig form og det vil kunne virke som om det er noe som kan føle noe. Det er en bitteliten kropp - MEN, som det står i artikelen jeg har linket til - så har ikke 'koblingene' i hjernen ennå blit utviklet slik at det kan føle smerte. Fosteret ligger desuten i en slags koma tilstand på dette tidspunktet så det får ikke med seg hva som skjer heller. (KLIKK og LES) < du kan laste ned hele artikelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 30. juni 2010 #23 Del Skrevet 30. juni 2010 Er ikke nødvendigvis enig med TS her altså. Bare synes det er så merkelig hvordan religion dras inn i alt! For man kan ikke være imot abort hvis man ikke er kristen?! Blir så irritert når alle konservative synspunkter tilskrives kristendommen, og bare de. Da tror jeg ikke du forstod poenget til hun du siterte. Det går fint an å være mot abort, uten å skremme og presse andre til å mene det samme. Det går også fint an å være kristen uten å presse sin religion over på andre, andre som har en annen religion eller hart tatt et standpunkt som ikke er forenelig med dette. Det går også an å være veggis, uten å presse og skremme andre til å bli det samme. Skjønner du? Greit at trådstarter er imot abort, men når debatt og ordentlige argumenter uteblir og det hele blir en synsetråd hvor ts synser mest og best, da er det unødvendig. Det er unødvendig å skremme gravide kvinner som allerede har veid for og imot, tatt et vanskelig valg, og til slutt bestemt seg for abort. De vet hva de går til, og de gjør det ikke nødvendigvis fordi de ikke gadd å bruke kondom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rød Heltinne Skrevet 30. juni 2010 #24 Del Skrevet 30. juni 2010 isopor, du provoserer meg. Du er ett av disse menneskene der ute jeg avskyr . Få nesen din ut av andres reir. Håper denne jenta ser bortifra dette tullete enmet, og ikke lar seg påvirke av sånne skruller som deg. Hun må ta et tøft valg, og fortjener respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 30. juni 2010 #25 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Er ikke nødvendigvis enig med TS her altså. Bare synes det er så merkelig hvordan religion dras inn i alt! For man kan ikke være imot abort hvis man ikke er kristen?! Blir så irritert når alle konservative synspunkter tilskrives kristendommen, og bare de. Da tror jeg ikke du forstod poenget til hun du siterte. Det går fint an å være mot abort, uten å skremme og presse andre til å mene det samme. Det går også fint an å være kristen uten å presse sin religion over på andre, andre som har en annen religion eller hart tatt et standpunkt som ikke er forenelig med dette. Det går også an å være veggis, uten å presse og skremme andre til å bli det samme. Skjønner du? Greit at trådstarter er imot abort, men når debatt og ordentlige argumenter uteblir og det hele blir en synsetråd hvor ts synser mest og best, da er det unødvendig. Det er unødvendig å skremme gravide kvinner som allerede har veid for og imot, tatt et vanskelig valg, og til slutt bestemt seg for abort. De vet hva de går til, og de gjør det ikke nødvendigvis fordi de ikke gadd å bruke kondom. Selvfølgelig har ecureuil rett her, jeg har ikke sagt et ord om at ts er kristen. Det var et eksempel på at jeg synes ts skal la være å prakke på andre meningen sin om noe h*n ikke har noe med. Jeg håper ikke hun som startet den opprinnelige tråden leser denne engang, heller ikke noen andre som har tatt abort, vurderer det nå eller kommer til å ta abort. Det må være en j*vlig situasjon å sitte i, og det unner jeg ingen. Endret 30. juni 2010 av Mahareth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart Frue Skrevet 30. juni 2010 #26 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg har faktisk en pedagogisk agenda med å svare på denne tråden. Jeg har omtanke for et barn som har et biologisk ønske om å realisere det potensialet som ligger i det som menneske. Jeg fremmer den stummes røst. Jeg forsøker å gi rettferdighet til de som er så svake at ikke en gang lovverket ønsker å tilegne det høyeste rettsgode; livet. Den som tier samtykker. Mine skattepenger finansierer systematiske statlige avlivninger. For å redusere min inndirekte medvirkning prøver jeg å påvirke beslutningen i den lille grad jeg kan. Barns rett til liv må stilles i første rekke uavhengig av hvor vanskelig livssituasjon den gravide eventuelt måtte være i. Seriøst? hehehe... jaja, vi har alle rett til våre meninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #27 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg tenner et lys for barnet i din mage, som lykkelig uvitende lever sine siste dager for aldri mer å komme tilbake. Selv sitter jeg maktesløs på sidelinjen uten mulighet til å gripe inn i urettferdigheten det vil bli utsatt for. Hvil i fred. Noen ganger bør man holde kjeft. Dette er ett slikt punt du burde holdt kjeft på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 30. juni 2010 #28 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg tror helller det er noe som er vondt for jordmødrene- med tanke på at i uke 23 så vil at foster ha en ordentlig form og det vil kunne virke som om det er noe som kan føle noe. Det er en bitteliten kropp - MEN, som det står i artikelen jeg har linket til - så har ikke 'koblingene' i hjernen ennå blit utviklet slik at det kan føle smerte. Fosteret ligger desuten i en slags koma tilstand på dette tidspunktet så det får ikke med seg hva som skjer heller. (KLIKK og LES) < du kan laste ned hele artikelen. Som sagt, et barn født i uke 23 kan reddes. Har du sett et barn født rundt denne tiden? Det har jeg. Jeg har gjennom arbeidet med en bok som handler om barn som dør i magen eller like etter fødsel, og har i den forbindelse snakket mye med både foreldre og helsepersonell. Deres empiriske erfaring står i kontrast til en bombastisk uttalelse om at et foster ikke er i stand til å føle smerte før uke 24. Jeg har også lest linken din, i tillegg til å google problemstillingen. Det er greit å sjekke flere kilder, ikke forholde seg til en som om den er "carved in stone". Et google søk er nok til å vise at dette på ingen måte er fakta hevet over enhver tvil. Det er nok av fagfolk som er både skeptisk og direkte uenig i denne forskningen. Ut i fra noe av det jeg leste går det meste av dette på det som skjer i magen. Jeg kan ikke finne noe, verken her eller der, som sier noe bombastisk om det som skjer utenfor magen. Et barn som blir født i uke 23, og lever, befinner seg i en litt annen "situasjon" enn et som ligger i dyp søvn i magen. Det er også mange "ubesvarte problemstillinger" i kjølevann av denne forskningen, bla de som nevnes hyppig er at bla det er umulig å si sikkert om noen føler smerte eller ikke, da det er flere elementer som spiller inn. Man vet at et spesielt hormon spiller en rolle for om man kan føle smerte, og man vet ikke når dette oppstår. Man vet at et foster reagerer på stimuli av forskjellige typer fra uke 20, og man vet fra opersjoner av barn som fortsatt ligger i magen, og de som er født prematurt, at de reagerer på f. eks å bli stukket med en sprøyte. Man kan altså se reaksjoner, og flere fagfolk påpeker derfor at det blir mer riktig å st at man ikke vet om et foster kan føle smerte før uke 24, fremfor å si bombastisk at det kan det ikke. Et foster født i uke 23 kan som sagt reddes, det er i teorien levedyktig utenfor magen. For å kunne overleve må det mest grunnleggende være på plass, det som står igjen er modning og vekst. En annen ting er at denne forskningen har sin basis i å avgjøre om UK skal flytte sin abortgrense fra 24 uker til 20/22 uker. Jeg er som sagt for retten til fri abort, men for meg personlig blir hele denne debatten snål. Jeg tror dette er en av de områdene hvor man ikke kan finne sikre svar og fakta. På samme måte som man f. eks vet at barn plutselig kan dø i magen, tilsynelatende helt friske, uten at legevitenskapen kan gi noen indikasjon på hvorfor det skjer. Jeg tror også empirisk viten kanskje er en minst like god kilde her, som forskning på utvikling av hjernen i forhold til en uke fra eller til. Det er mye vi ikke vet om det som skjer med foster når det er i magen, og jeg tror det er lenge til man kan komme til å kunne komme med fakta og ubestridte sannheter innenfor dette området. For meg blir altså denne forskningen en av flere påstander, og så lenge det er såpass mange ubesvarte elementer og fagfolk som bestrider funnene, så tar jeg den ikke som det ene, korrekte svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hsre Skrevet 30. juni 2010 #29 Del Skrevet 30. juni 2010 vel, her får dere en personlig kristen som er FOR selvbestemt abort. jeg er derimot sterkt MOT noe så smakløst som å dele en aborttråd inn i en ny debatt av en slik karakter som ts legger opp til. fint at man kan kaster bort tiden sin på å dømme andre mennesker for handlinger vi ikek har noen forutsetningen for å sette oss inn i.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #30 Del Skrevet 30. juni 2010 Du skriver om at du har så omtanke og omsorg for fosteret helt fra det er et befruktet egg, og det er forsåvidt ikke noe galt i det. Men hva med omsorg og omtanke for den ufrivillige gravide? Det er mange årsaker til at jenter blir ufrivillig gravid, og mange årsaker til at noen velger abort. Jeg er sjeleglad for at vi har selvbestemt abort i Norge frem til 12 uker, hvis ikke hadde det nok vært mange "kloke koner" med strikkepinner der ute, og mange dødsfall, alvorlige skader og infeksjoner hos unge jenter. At abort er forbudt betyr ikke at kvinnene ikke prøver å fjerne fosteret, dette skjedde både i Norge før vi fikk selvbestemt abort og skjer mange steder i verden i dag. Man kan mene alt man vil om det - du skal få lov til å være imot abort - men nå er det nå slik at det er tillat, uansett hva du skulle mene. Ha litt empati for de som allerede finnes her på jorden også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #31 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Nei, merkelig er det da, at 9 uker gamle fostre kan føle fysisk smerte. http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.7184760 http://30.media.tumblr.com/ofGMFSqaDkyfkq31hRvbsBcbo1_400.jpg Img-tags er endret. Helen, mod. Endret 1. juli 2010 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 30. juni 2010 #32 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg heier ikke på abort, men det skal absolutt ikke brukes som en prevansjon.. Men i nøden.. Syns det er mye bedre å kvitte seg med et foster, enn å få et barn som er uønsket, er mange barn som ikke har det bra hjemme:( De skulle kanskje ønske de fikk forlate verdenen før du kom til den... Ja til selvvalgt abort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 30. juni 2010 #33 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Jeg heier ikke på abort, men det skal absolutt ikke brukes som en prevansjon.. Men i nøden.. Syns det er mye bedre å kvitte seg med et foster, enn å få et barn som er uønsket, er mange barn som ikke har det bra hjemme:( De skulle kanskje ønske de fikk forlate verdenen før du kom til den... Ja til selvvalgt abort! Jeg kan ikke si at jeg er for abort men jeg er for selvbestemt abort. Når det ikke var lov å ta abort ble alternative metoder som strikkepinner tatt i bruk. Det var også flere som tok selvmord... Husker en debbetant på tv utrykte at han var veldig i mot abort fordi moren hans kunne ha valgt og ta abort( men hun ønsket seg barn.) ja men hadde det vært bedre og bli fådt om moren overhode ikke ønsket det? Jeg tenkter at det sikkert ikke er så grit og være et uønsket barn heller. Jeg synes det er viktig at barnet har noen som ønsket at det skulle bli til og at det har foreldre som er i stand til å ta vare på det. Og jeg synes det motsattte tilfelle er hakket verre, om noen som absulutt ikke vil ha barn får seg barn likevel. Endret 30. juni 2010 av Sasha Sasha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 30. juni 2010 #34 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg heier ikke på abort, men det skal absolutt ikke brukes som en prevansjon.. Men i nøden.. Syns det er mye bedre å kvitte seg med et foster, enn å få et barn som er uønsket, er mange barn som ikke har det bra hjemme:( De skulle kanskje ønske de fikk forlate verdenen før du kom til den... Ja til selvvalgt abort! Helt enig. Men jeg nekter å tro at noen bruker abort som prevensjon, det må kun være noen promille av de som gjennomfører inngrepet. Har hørt om slike, men tror neppe det er særlig utbredt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #35 Del Skrevet 30. juni 2010 Av alle de mennesker som har dårlig psykisk helse og ikke har et godt liv så tenker jeg at det er viktig at når et barn blir født, at det hvert fall har forutsetninger for å bli lykkelig. At det har det grunnlegende for å kunne får et godt liv. Jeg hadde ikke selv en god barndom forutsetningen når jeg ble født var der jeg hadde en mor og en far som ville bli foreldre. Men ingen vet hva fremtiden bringer og jeg fikk ingen lykkelig barndom. Foreldrene mine ble skadet i en ulykke og min barndom ble ikke lykkelig. Jeg synes retten til et godt liv er viktigere en retten til et liv. Og hvorfor tvinge en mor til å få et barn når det ikke en gang når fosteret ligger i morens mage har forutsetningen for å få et best mulig liv? Hadde jeg fått valget mellom å bli født i en familie der moren ikke ønsket seg et bar eller ikke å bli født hadde jeg nok valgt det siste. Jeg er ikke på noen måte bitter men er barnet uønsket synes ikke jeg det er noe poeng å bestemme at moren skal føde det. Hvilket liv tror en barnet vil få da? Om en vet dette allerede såpass lenge før barnet er født ser jeg ikke poenget. Alle burde fortjene en sjangse men mulighetene er ikke like for alle. Ellers så er det en ting jeg synes hadde vært positivt med at abort ikke var en mulighet og det er at enkelte hadde skjerpet seg og brukt prevensjon. Da hadde en sluppet og drepe ufødte menneske fostre pga slurve feil med prevensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #36 Del Skrevet 30. juni 2010 Hva om dette fosteret har Hitlers sjel, og det er skjebnebestemt at det skal aborteres vekk for at Hitler skal få sin straff? Du kan gjerne bytte ut Hitler med andre du føler passer bedre i denne sammenhengen om du vil. At du personlig er imot abort betyr da ikke at du må fortelle andre som er uenige med deg at de tar feil. Jeg er ikke kristen, men prøver ikke å fortelle kristne at det de tror på er feil. Hva er det som gjør din mening om abort til noe du skal påtvinge mennesker du treffer på et forum på nettet? http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 1. juli 2010 #37 Del Skrevet 1. juli 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law Somehow, not suprised! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest j35 Skrevet 1. juli 2010 #38 Del Skrevet 1. juli 2010 Helt enig. Men jeg nekter å tro at noen bruker abort som prevensjon, det må kun være noen promille av de som gjennomfører inngrepet. Har hørt om slike, men tror neppe det er særlig utbredt. Ifølge noen som jobber på gyn. dagkir., er det MANGE som kommer tilbake flere ganger. Og de vil ikke høre om prevensjon, for "nå skal de aaaldri ha sex mer". Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 1. juli 2010 #39 Del Skrevet 1. juli 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Godwins_lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #40 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg tenner et lys for barnet i din mage, som lykkelig uvitende lever sine siste dager for aldri mer å komme tilbake. Selv sitter jeg maktesløs på sidelinjen uten mulighet til å gripe inn i urettferdigheten det vil bli utsatt for. Hvil i fred. Du, folk dør hver dag, i alle aldergrupper. Kanskje du skal adoptere noen barn som virkelig trenger hjelp? Fins mange foreldreløse barn der ute som blir mishandlet og misbrukt og utnyttet. Tror du heller skal bry deg litt mer om dem, istedenfor å få andre til å føle seg uvel, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg