Gå til innhold

Imot abort

isopor

Anbefalte innlegg

Jeg tenner et lys for barnet i din mage, som lykkelig uvitende lever sine siste dager for aldri mer å komme tilbake. Selv sitter jeg maktesløs på sidelinjen uten mulighet til å gripe inn i urettferdigheten det vil bli utsatt for.

Hvil i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det har ikke blitt et barn enda, og det er ikke det tråden min handler om. Ha litt respekt for andre mennesker og deres liv, du vet ikke hvorfor svangerskapet skal avbrytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det har ikke blitt et barn enda,

Nei, merkelig er det da, at 9 uker gamle fostre kan føle fysisk smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt et barn enda, og det er ikke det tråden min handler om. Ha litt respekt for andre mennesker og deres liv, du vet ikke hvorfor svangerskapet skal avbrytes.

Ikke et menneske? Når det har sin egen unike genetiske kode som er utgangspunktet for et liv likt ditt og mitt? Hører det kanskje til en annen art en homo sapiens?

På bakgrunn av dette driter jeg i hvorfor du avliver fosteret når resultatet uansett blir fatalt for et forsvarsløst medmenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Isopor, greit at du syns at abort er en fæl ting - det er heller ikke noe jeg kunne ha tatt, men du vet ikke noe om omstendighetene til denne jenta. Det trenger ikke alltid være at "det passer ikke akkurat nå", som er grunnen til aborten. Ting kan være mye mer komplekse.... Så hvis du regelrett driter i hvilken situasjon denne jenta er i, så trenger du jo heller ikke komme inn hit og prøve å forandre hennes syn. Det tror jeg regelrett hun driter i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Isopor, greit at du syns at abort er en fæl ting - det er heller ikke noe jeg kunne ha tatt, men du vet ikke noe om omstendighetene til denne jenta. Det trenger ikke alltid være at "det passer ikke akkurat nå", som er grunnen til aborten. Ting kan være mye mer komplekse.... Så hvis du regelrett driter i hvilken situasjon denne jenta er i, så trenger du jo heller ikke komme inn hit og prøve å forandre hennes syn. Det tror jeg regelrett hun driter i også.

Jeg har faktisk en pedagogisk agenda med å svare på denne tråden. Jeg har omtanke for et barn som har et biologisk ønske om å realisere det potensialet som ligger i det som menneske. Jeg fremmer den stummes røst. Jeg forsøker å gi rettferdighet til de som er så svake at ikke en gang lovverket ønsker å tilegne det høyeste rettsgode; livet.

Den som tier samtykker. Mine skattepenger finansierer systematiske statlige avlivninger. For å redusere min inndirekte medvirkning prøver jeg å påvirke beslutningen i den lille grad jeg kan.

Barns rett til liv må stilles i første rekke uavhengig av hvor vanskelig livssituasjon den gravide eventuelt måtte være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har faktisk en pedagogisk agenda med å svare på denne tråden. Jeg har omtanke for et barn som har et biologisk ønske om å realisere det potensialet som ligger i det som menneske. Jeg fremmer den stummes røst. Jeg forsøker å gi rettferdighet til de som er så svake at ikke en gang lovverket ønsker å tilegne det høyeste rettsgode; livet.

Den som tier samtykker. Mine skattepenger finansierer systematiske statlige avlivninger. For å redusere min inndirekte medvirkning prøver jeg å påvirke beslutningen i den lille grad jeg kan.

Barns rett til liv må stilles i første rekke uavhengig av hvor vanskelig livssituasjon den gravide eventuelt måtte være i.

Dette er kanskje et litt ekstremt eksempel, men:

Om ei 13 år gammel jente blir voldtatt av sin far og blir gravid, da skal hun bære frem barnet? Er det det du påstår?

Jeg er også imot abort, men til en viss grad. Det finnes tilfeller hvor jeg kan forstå at abort er eneste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort.

Kvinnen bør selv få bestemme over sin egen kropp. For de fleste er ikke abort en lett avgjørelse, og jeg har full forståelse for de som velger å avslutte et svangerskap.

Man bør ikke dømme andre før man har vært i deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Hva om dette fosteret har Hitlers sjel, og det er skjebnebestemt at det skal aborteres vekk for at Hitler skal få sin straff? Du kan gjerne bytte ut Hitler med andre du føler passer bedre i denne sammenhengen om du vil.

At du personlig er imot abort betyr da ikke at du må fortelle andre som er uenige med deg at de tar feil. Jeg er ikke kristen, men prøver ikke å fortelle kristne at det de tror på er feil. Hva er det som gjør din mening om abort til noe du skal påtvinge mennesker du treffer på et forum på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det knyter i magen av irritasjon og frustrasjon når noen skriver om "barnet i magen" som har vært i der i noen uker. Det er ikke et barn enda, det er et foster. Det er i prosessen mot utvikling, men utviklingen er ikke kommet tilstrekkelig langt nok til at hjerne er utviklet. Det er ikke et selvstendig tenkende menneske enda, det er et levende frø akkurat slik som vi planter i jorden for å få blomster. Noen ganger passer det ikke å få barn - skal det da lide et barn bare fordi mor valgte å ikke ta abort når hun hadde sjansen? For med en gang man er gått over den tiden man kan for å ta abort, er det et barn, ikke foster og barnet har utviklet evner. Likevel kan ikke dette stakkars barnet snakke, og kan ikke si fra om at moren skulle tatt abort før det var for sent, fordi moren ikke er i stand til å ta vare på et barn.

Alle de uskyldige lille barna i religiøse samfunn som må lide på grunn av at det er imot religionen å ta abort, stakkars dem sier nå jeg. Da de var fostere ville de ikke tenkt på det. Hvis alle i verden hadde samme tankegang som deg TS, hadde det vært enda fler ulykkelige, fattige barn her i verden uten en ordentlig barndom, uten et ordentlig liv.

Abort er å ta livet av et frø kjapt og enkelt, i motsetning til å la det uønskede frøet leve opp til å bli et uønsket barn som sakte pines og utsettes for vold, traumatiske handlinger og misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, merkelig er det da, at 9 uker gamle fostre kan føle fysisk smerte.

Nei, helt ny forskning av 'the Royal College of Obstetricians and Gynecologists' i Storbritania viser at fosteret ikke føler smerte de første 24 ukene. >>>LINK så du kan se selv<<<

I Norge kan man ta selvbestemt abort opp til 12 uke. Opp til 18 uker kan man søke om det- men etter 18 er det ikke tillat i Norge så lenge det ikke finnes 'tungveide' grunder til det.. da opp til uke 23. Om abort skal gjennomføres etter 23 uke så må morens liv stå i fare.

Altså - abselutt lengste man kan vente i Norge er 23 uker - og ihvertfall i 24 føler de ikke smerte så du kan slappe HELT av og slutte å synes at noe er merkelig når det ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Hva om dette fosteret har Hitlers sjel, og det er skjebnebestemt at det skal aborteres vekk for at Hitler skal få sin straff? Du kan gjerne bytte ut Hitler med andre du føler passer bedre i denne sammenhengen om du vil.

At du personlig er imot abort betyr da ikke at du må fortelle andre som er uenige med deg at de tar feil. Jeg er ikke kristen, men prøver ikke å fortelle kristne at det de tror på er feil. Hva er det som gjør din mening om abort til noe du skal påtvinge mennesker du treffer på et forum på nettet?

For et sykt argument!!

Pluss en grov ærekrenkelse av det ufødte barnet.Pluss lite logisk.Hva med alle de millioner av aborterte barn rundt om i verden? Har alle disse hatt Hitlers sjel eller sjelen til andre monstre?

Kanskje det er DU som har Hitlers sjel og dermed er reinkarnasjonen av han? Han tok jo livet av millioner,noe du også tydeligvis synes er greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et sykt argument!!

Pluss en grov ærekrenkelse av det ufødte barnet.Pluss lite logisk.Hva med alle de millioner av aborterte barn rundt om i verden? Har alle disse hatt Hitlers sjel eller sjelen til andre monstre?

Kanskje det er DU som har Hitlers sjel og dermed er reinkarnasjonen av han? Han tok jo livet av millioner,noe du også tydeligvis synes er greit....

Si meg - hva betyr det å være menneske for deg? Hva gjør en person til en person i dine øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Si meg - hva betyr det å være menneske for deg? Hva gjør en person til en person i dine øyne?

En person blir til en person i mine øyne når den er unnfanget. Det vil si når egget og sædcellen har smeltet sammen og personen dermed har sin egen unike genetiske sammensetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En person blir til en person i mine øyne når den er unnfanget. Det vil si når egget og sædcellen har smeltet sammen og personen dermed har sin egen unike genetiske sammensetning.

Et frø med andre ord, som har blitt til ved at en sædcelle har truffet et egg. Et frø som ikke enda har tenkt en eneste tanke, ikke har sagt et ord, ikke har følt en følelse, ikke har sett noe, opplevd noe, eller hørt eller sett noe. Er det et menneske?

Det er mer en reaksjon! En reaksjon der det oppstår et bittelite frø som KAN utvikle seg, men som ikke i alle tilfeller bør gjøre det. Og hvordan tenker du det da når man bærer fram et foster som har store hjerneskader og enten fysisk eller psykiske sykdommer eller misdannelser. Synes du også da det er galt å abortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Nei, helt ny forskning av 'the Royal College of Obstetricians and Gynecologists' i Storbritania viser at fosteret ikke føler smerte de første 24 ukene. >>>LINK så du kan se selv<<<

I Norge kan man ta selvbestemt abort opp til 12 uke. Opp til 18 uker kan man søke om det- men etter 18 er det ikke tillat i Norge så lenge det ikke finnes 'tungveide' grunder til det.. da opp til uke 23. Om abort skal gjennomføres etter 23 uke så må morens liv stå i fare.

Altså - abselutt lengste man kan vente i Norge er 23 uker - og ihvertfall i 24 føler de ikke smerte så du kan slappe HELT av og slutte å synes at noe er merkelig når det ikke stemmer.

Mnja, grunnen til at man ikke utfører abort etter uke 23 er at fosteret da i teorien er levedyktig. Så jeg er på ingen måte sikker på om man skal være så fryktelig bombastisk på at et 24 uker gammelt foster ikke kan føle smerte, når leger og sykehus vil forsøk å redde de fra uke 23. Jeg syntes dette funnet virker underlig. Jeg har snakket med jordmødre som har tatt i mot barn som kommer i uke 23/24 i forbindelse med debatter om hvilken uke man bør prøve å redde tidligfødte barn. De beskrev prosessen med å forsøke å redde et barn født i uke 23 som ganske forferdelig, fordi det var så tydelig at barnet hadde vondt, og det så tidlig er svært vanskelig å redde dem. Jordmor syntes ikke det var noe særlig å se den lille kroppen bli stukket i og tydelig vise tegn på smerte og ubehag, når man vet at sjansen for å faktisk redde de så tidlig er liten. Avsporing, men, som sagt, jeg syntes det høres svært underlig ut at et 24 uker gammelt foster ikke er si stand til å føle smerte.

Når det er sagt, jeg er for selvbestemt abort. Men jeg er litt mot at man omtaler en abort i uke 9 og et svangerskapsavbrudd i f. eks uke 22 i samme åndedrag. De fleste senaborter/svangerskapsavbrudd, altså etter uke 16/18, kommer som en følge av sykdom hos mor eller at fosteret har skader eller sykdom som ikke er forenlig med liv. Det er også en helt annen prosess, iom at man i disse tilfellene faktisk må føde et lite barn.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Et frø med andre ord, som har blitt til ved at en sædcelle har truffet et egg. Et frø som ikke enda har tenkt en eneste tanke, ikke har sagt et ord, ikke har følt en følelse, ikke har sett noe, opplevd noe, eller hørt eller sett noe. Er det et menneske?

Det er mer en reaksjon! En reaksjon der det oppstår et bittelite frø som KAN utvikle seg, men som ikke i alle tilfeller bør gjøre det. Og hvordan tenker du det da når man bærer fram et foster som har store hjerneskader og enten fysisk eller psykiske sykdommer eller misdannelser. Synes du også da det er galt å abortere?

Jeg tror at de fleste mennesker med psykiske eller fysiske sykdommer tross alt er glad for at de er til.Mennesker er litt mere enn sin egen sykdom,hjerneskade eller misdannelse.

Kanskje er en del av disse menneskene som du ønsker eliminert ved fosterstadiet foreldre til funksjonsfriske barn, selv om de selv har en skade på hjernen eller sitter i rullestol eller har en eller annen psykisk sykdom.Ingen har rett til å ta livet av uskyldige kun fordi de ikke er perfekte nok !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste mennesker med psykiske eller fysiske sykdommer tross alt er glad for at de er til.Mennesker er litt mere enn sin egen sykdom,hjerneskade eller misdannelse.

Kanskje er en del av disse menneskene som du ønsker eliminert ved fosterstadiet foreldre til funksjonsfriske barn, selv om de selv har en skade på hjernen eller sitter i rullestol eller har en eller annen psykisk sykdom.Ingen har rett til å ta livet av uskyldige kun fordi de ikke er perfekte nok !!!!

Jeg ser poenget ditt, men er ikke helt enig. Selvfølgelig fortjener mennesker med misdannelser eller sykdommer også å leve - spesielt dersom de alt er til. Men si da at man hadde visst fra fosteret var 1 måned gammelt at det ikke kom til å kunne leve et normalt liv p.g.a misdannelser og sykdommer, ville det da vært verdt det å bære frem barnet? Da kunne man heller tenkt at det faktisk bare er et lite ubetydelig frø og tatt abort, for så å forsøke å lage et friskt foster. Hvor mange egg fins det inni livmora? Millioner? Sjansen for at ei sædcelle treffer et av de eggene er stort så lenge det gjøres på riktig måte. De andre hundretusen eggene blir kanskje ikke befruktet, men det er jo også små frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...