Gå til innhold

Barn med storken

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

I danmark finnes det et alternativ for enslige, lesbiske og andre som av ulike årskaer ikke kan få barn selv, Storken Klinikk.

Som lesbisk blir jeg ofte konfrontert med dette, hva jeg synes og om jeg skal benytte meg av denne muligheten. ( noen jeg forøvrig kanskje synes er litt uhøflig av fremmede å spørre om da men det er nå en annen diskusjon)

Hva synes dere om dette tilbudet rent etisk sett?? Jeg mener ikke om det er etisk rett at lesbiske skal få barn.

Men om det etiske aspektet med å få barn som aldri kan få muligheten til å vite hvem far er, eller om han eller hun har "tusen" søsken vandrende rundt i norges land.

Jeg synes det er en ganske vanskelig problemstilling og jeg vet ikke om dette har vært oppe før. Men det må jo være litt kjipt å aldri kunne få vite hvem far er???

På en annen side så har jo adopterte barn noe av samme problemstillingen. De kan få vite det om de er heldige og går inn for det.

Men de har jo ingen garantier.

Litt rotete innlegg, men poenget når sikkert frem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet kan det virke litt forkastelig kanskje. Men sett i sammenheng med kvinner som får unger i hytt og pine med folk som ikke er farsperson eller de ikek vil ha noe å gjøre med i ettertid osv - vel, sett i sammenheng med alt annet forkastelig som skjer i den sammenheng syns jeg at denne klinikken er et glimrende alternativ enten du er lesbisk eller homo eller helt vanlig heterofil.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det etiske aspektet med å få barn som aldri kan få muligheten til å vite hvem far er, eller om han eller hun har "tusen" søsken vandrende rundt i norges land.

Jeg synes ikke det er riktig, uansett hvor godt barnet måtte ha det sammen med foreldrene de bor hos. Jeg er ikke av de som mener at blod er tykkere enn vann og at barn alltid har det best hos de biologiske foreldrene, men å vite hvem foreldrene er, synes jeg likevel alle bør ha muligheten til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det ER en vanskelig problemstilling.

I bunn og grunn er vel spørsmålet om det er mindre etisk å benytte seg av an anonym sæddonor enn det er å få barn med en "levende" sæddonor.

Jeg vet ikke, jeg. Selv om man i siste tilfelle teoretisk sett vet hvem som er far, er ikke dette ensbetydende med at dette er en person barnet vil ha kontakt med. Er det da kanskje mer etisk å fortelle barnet at pappen er anonym, så har barnet det å forholde seg til, med andre ord ingen risiko for skuffelse dersom barnet skulle oppsøke sin biologiske far og li avvist...

Jeg er også av dem som mener at homofile også bør få muligheten til å få barn, enter ved sæddonasjon eller adopsjon, så i manges øyne burde jeg vel ikke uttale meg i det ehel tatt, kanskje...

Konklusjonen på rotet mitt er: Jeg mener at det IKKE er uetisk å benytte seg av et tilbud lik det Leya skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener heller ikke dette er uetisk, selv om det selvsagt hadde vært mest gunstig å vite hvem far er. Man bruker vel sæddonor på hetero par (som trenger det) også, der blir jo problemet det samme. Og også ved adopsjon, som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...