Gå til innhold

Er vin sunt?


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men prøver her, så får heller moderator flytte den dersom hun anser emnet for å passe bedre i en annen kategori.

Jeg åpner her for en diskusjon rundt hvorvidt vin, og da især rødvin, er sunt. Dette er noe forskerne har diskuterte høylytt i mange år, og meningene har vært delte: Fra dem som mener at vin er sunt, til dem som anser det for å ikke ha noen helseeffekt(med unntak av en negativ effekt dersom man drikker store mengder). Så: Hva mener dere; er vin sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pucifer

Jeg har hørt fra flere leger (hjertespesialister spesiellt) at et glass vin (rød) om dagen er kjempebra.

Min "ste"bestefar, "ste"pappa og min biologiske pappa har alle hatt problemer med hjertet. De bor langt fra hverandre og har derfor vært på ulike sykehus. Alle tre fikk streng beskjed om å ta seg et glass rødvin hver kveld (eller minimum 3 ganger i uka)

Tolker det som at det er sunt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at "rødvinvin er sunt" blir mildest talt feil. Fra et inntak på 3 enheter daglig øker faren for skader på indre organer(herunder leveren(nei, jeg sa ikke noe om skrumplever; men fettlever er ikke barnemat, det heller)). På samme måte blir det feil å si at rødvin ikke er sunt: Det er godt dokumentert at et moderat konsum, hvilket tilsvarer 1-2 enhet daglig, har en rekke helsebringende effekter, deriblant minsket fare for blodpropp, hjere-og-karsykdommer, gallestein, høyt kolesterol, diabetes type 2 og visse krefttyper. I tillegg medfører det en bedret allmenntilstand, i det rødvin inneholder antioksidanter, samt det sunne kolesterolet HLD.

Konklusjon: Et moderat inntak av rødvin, dvs. 1-2 glass daglig, har man dokumentert en rekke positive effekter av. Dette må dog ikke taes til inntekt for et større inntak enn dette, da det kan ha svært uheldige virkninger på helsetilstanden ens.

Edit: Det skal også nevnes at rødvin inneholder procyanidin, hvilket gies æren for at den minsker faren for hjerte-og-karsykdommer. I tillegg antar man at drueskallet(!) er svært sunt. At dette fjernes i produksjonen av hvitvin er den antatte årsaken til at rødvin antakelig ikke er like helsebringende som rødvin, selv om en del av de positive effektene går igjen.

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor skille mellom forskere og hva deres mening om vin er - sunt eller ikke? Noen sier ja, andre sier nei. Hovedsaken er at vin inneholder 300 andre komponenter enn bare alkohol, derav mye antioksidant. Vi vet at antioksidanter i moderate mengder er bra for oss, og det er veldig bra å få i seg. Leger har i alle år sagt at 2 glass om og 1 glass om dagen for kvinner er tilstrekkelig mengde, og kan til og med holde hjelpe til å holde hjertet sunt. Noen forskere er uenige i dette, men jeg velger å tenke at et glass om dagen er sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...