Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Del Skrevet 29. juni 2010 Kan mennesker som ikke har diabetes få føling? Jeg har ikke diabetes men i natt fikk jeg ikke sove fordi jeg var så sulten og når jeg sto opp og skulle spise så begynte jeg å skjelve noe voldsomt, svette og følge meg veldig uvel i kroppen. Jeg tenkte til meg at blodsukkeret kanskje var lavt så jeg drakk et glass med juice for å få i meg sukker. Så hva var dette? Var det føling? Eller var det bare en annen reaksjon på lavt blodsukker? Eller var det noe helt annet? Dette er ikke noe som forekommer ofte bare så jeg har fått nevnt det. Jeg tror det har skjedd én gang før, men det tror jeg var for et par år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Del Skrevet 29. juni 2010 Her er en nettside du kanskje finner noe nyttig på http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodsukkerlavt.php Det kan kanskje være reaktiv hypoglykemi, dette er visst den vanligste grunnen til føling hos ikke-diabetikere. Ta deg en tur til legen og spør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 29. juni 2010 #3 Del Skrevet 29. juni 2010 Det kan godt hende du fikk en liten føling ja. Man kan få for lavt blodsukker selv om man ikke har diabetes. Anbefaler deg å spise litt før du legger deg heretter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #4 Del Skrevet 29. juni 2010 Kan det ha en sammenheng med at jeg generelt har spist mindre i det siste? Jeg spiser alltid en del til middag, men har ofte droppet lunsj i det siste og frokosten har jeg drøyet en stund med etter jeg har stått opp. Kveldsmat spiser jeg, men det har blitt ganske sene kvelder så det har kanskje gått 4 timer fra jeg har spist til jeg har lagt meg. Men hvis jeg bare har opplevd det én gang før (for lenge siden), er det ikke rart at det er hyperglykemi da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #5 Del Skrevet 29. juni 2010 Det kan være en reaksjon på noe Det kan være fordi du har spist for lite/drukket for lite Det kan være panikkanfall (joda, det går ann å få anfall selvom man ikke sliter med angst eller andre ting) Det kan være at du har diabetes, lavt blodsukker m.m. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg mener selvfølgelig hypoglykemi over her og ikke hyperglykemi:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Del Skrevet 29. juni 2010 Men kan en jente på begynnelsen av 20-årene, 55 kg og som ikke spiser så mye sukker få diabetes da? Jeg har egentlig ikke peiling på dette. Men trodde diabetes stort sett var relatert til overvektige og de litt eldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #8 Del Skrevet 29. juni 2010 Unge mennesker kan også få diabetes ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 29. juni 2010 #9 Del Skrevet 29. juni 2010 Men kan en jente på begynnelsen av 20-årene, 55 kg og som ikke spiser så mye sukker få diabetes da? Jeg har egentlig ikke peiling på dette. Men trodde diabetes stort sett var relatert til overvektige og de litt eldre? Hmmmm, skulle tro at symptomene på ubehandlet diabetes er for høyt blodsukker... Det virker som om blodsukkeret ditt er litt for lavt om dagen fordi du spiser lite. Jeg har hatt samme problem i perioder. Har bare hatt et par episoder der jeg har fått føling, men om ikke jeg spiser regelmessig blir jeg veldig uvel, svimmel og ukonsentrert. Ps. Overvektige og eldre får ofte diabetes type 2. Diabetes type 1 kan forekomme hos folk i alle aldre og størrelser, det er ofte arvelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #10 Del Skrevet 29. juni 2010 Det var vel mest sannsynlig en føling bare sikkert. Siden jeg har spist dårlig i det siste Takk for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 29. juni 2010 #11 Del Skrevet 29. juni 2010 Men kan en jente på begynnelsen av 20-årene, 55 kg og som ikke spiser så mye sukker få diabetes da? Jeg har egentlig ikke peiling på dette. Men trodde diabetes stort sett var relatert til overvektige og de litt eldre? Alle kan få diabetes. Og små barn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #12 Del Skrevet 29. juni 2010 Ja, ingen i familien har noen former for diabetes. Jeg har også kuttet en del ned på karbohydrater, men kanskje jeg burde spise litt mer igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VaseLine Skrevet 29. juni 2010 #13 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg får også noe slags anfall der jeg først blir veldig trøtt, slik at jeg praktisk talt ikke klarer noe annet enn å krype til sengs/sofa... Når jeg så våkner (kan ha på vekking etter feks. 20 minutter, men da er det ikke sikkert jeg klarer å våkne - stadig oftere sover jeg i 1-2 timer), føler jeg meg helt ødelagt; skjelver, føler meg varm, føler meg uvel osv. akkurat slik som TS. Jeg har heller ingen diabetes-historie i familien. Jeg er noe overvektig, men trener regelmessig og er i over gjennomsnittet god form (i følge en undersøkelse jeg var med på). Fant denne listen her: * Blekhet * Svette * Skjelving * Følelse av svakhet * Hjertebank * Sult * Uro * Konsentrasjonsvanskeligheter * Irritasjon * Tretthet * Synsforstyrrelser * Nedsatt bevissthet * Kramper * Koma Med unntak av kramper og koma (og delvis nedsatt bevissthet; jeg føler meg jo helt borte, men det er fordi jeg er så innmari sliten/trøtt). Når jeg våkner føles det ofte som at det eneste som får meg til å "komme igang igjen" er å spise mat, enten det er sjokolade eller sunn mat... Evt. kan jeg også bruke feks 30 minutter på å gradvis komme meg ut av sengen, da våkner jeg også til live igjen etter hvert. Det som er rart er at dette kan skje nesten rett etter et måltid, og når det har gått mange timer siden sist jeg spiste. Det virker altså ikke som at det er koblet til inntak av mat, annet enn at symptomene forsvinner gradvis etter at jeg har spist noe (altså etter å ha sovet). Dette kan også skje på forskjellige tidspunkter på dagen, alt fra i to-tiden på formiddagen til i åtte-ni-tiden på kvelden. Jeg har skaffet meg en blodsukkermåler, så jeg får vel sette igang og måle når symptomene kommer. Er det noen her som har opplevd/opplever noe lignende? Sorry hvis jeg stjeler tråden din, TS, det er ikke meningen. /Line Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #14 Del Skrevet 29. juni 2010 hvis du går på lavkarbo diett, eller spise mye mindre karbo enn før. så er det en vanlig bivirkning å bli skjelven og sånt sånn som du forklarte. Hadde samme opplevelse er om dagen på jobb. det var ikke noe gøy, men fikk hivdt i meg noe mat, og da gikk det over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå