Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #21 Skrevet 29. juni 2010 Regner med du skal inn på lege/tannlege mtp de realfagene du skal ta..? Alle de fagene på et år er som sagt tøft, men med god innsats kan det gjøres. Samfunnsfag, historie, engelsk og naturfag burde ikke være noe problem å lese på egenhånd og likevel få 6 i. De andre er derimot greit å få undervisning i. Har vitnemål fra vgs selv, men har forbedret fagene som gir studiekompetanse det siste året til seksere for å komme inn på medisin neste år. Mangler bare kjemien, samt noen fag jeg tar bare for å heve snittet enda mer. Med den siste 6ern på 3MX eksamen er jeg oppe i et rent karaktersnitt på 5.67 :D Jeg tenker, som sagt, på ernæring eller medisin, så håper jeg kommer inn neste høst Jeg tror det skal gå bra, egentlig, skal kun studere dette året, så kommer til å ofre mye av det sosiale for å få lest nok. 6 i 3MX??? Wow, det er bra, da, altfor bra Hvordan regner man ut snittet? Og vet du hvor mange poeng full pott er, når man tar med alderstillegg, folkehøgskole/militæret og realfagspoeng? Var det 12 poeng? Så, hvor høyt snitt må man ha for å komme inn på medisin`?
Nienna83 Skrevet 30. juni 2010 #22 Skrevet 30. juni 2010 Rådgivere på privatskoler sier en bør ligge mellom 5.4-5.5 samt fullt opp med tilleggspoeng. Dvs 14 totale tilleggspoeng, 2 fra utdanning/militær/fhs, 4 realfagspoeng og 8 alderspoeng (teller fra året man fyller 24 ved 23/5 regelen). Snitter regnes ved å addere alle karakterene og dele på antall karakterer. Hvilken skole skal du søke deg inn på og hvor gammel er du? Engelsk muntlig eksamen er iallefall ofte om engelsk historie, bøker en har lest el. Dersom sammenhengen mellom kosthold og helse er det du syns er mest spennende ville jeg anbefalt ernæring, har en bekjent som går der og hun var interessert i det samme og valgte derfor bort medisin, noe hun ikke angrer på i dag 3MX eksamen var faktisk veldig lett, ble helt overrasket selv, men kjempegøy å gjøre det så bra :D
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #23 Skrevet 30. juni 2010 Rådgivere på privatskoler sier en bør ligge mellom 5.4-5.5 samt fullt opp med tilleggspoeng. Dvs 14 totale tilleggspoeng, 2 fra utdanning/militær/fhs, 4 realfagspoeng og 8 alderspoeng (teller fra året man fyller 24 ved 23/5 regelen). Snitter regnes ved å addere alle karakterene og dele på antall karakterer. Hvilken skole skal du søke deg inn på og hvor gammel er du? Engelsk muntlig eksamen er iallefall ofte om engelsk historie, bøker en har lest el. Dersom sammenhengen mellom kosthold og helse er det du syns er mest spennende ville jeg anbefalt ernæring, har en bekjent som går der og hun var interessert i det samme og valgte derfor bort medisin, noe hun ikke angrer på i dag 3MX eksamen var faktisk veldig lett, ble helt overrasket selv, men kjempegøy å gjøre det så bra :D Jeg er 29 år, og jeg skal søke helst i oslo, men kanskje bergen Da har jeg vel 14 poeng da, eller? Viss jeg får 5,5 i snitt med de 14 poengene, hva får jeg da? Blir det 55 + 14? Ja, den matte-eksamen løftet jo snittet ditt beraktelig opp
Nienna83 Skrevet 1. juli 2010 #24 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Nå husker ikke jeg hva du hadde gjort før, men ved 60 studiepoeng får du som sagt de 2 tilleggspoengene for utdanning. Du er 29 så du får alle alderspoengene, men dersom du bare skal ta R1, R2, Fys 1, Kjemi 1+2 får du ikke mer enn 3 realfagspoeng, ergo 13 tilleggspoeng. Dersom du har 5,5 i snitt så ganger du det med 10 og legger til tilleggspoengene. Matteeksamen løftet snittet mitt fra 5,54 til 5,67 så ja det ble jo bedre =) Det tar tid før jeg får svart deg mellom hver gang, da jeg er i usa om dagen på ferie. Endret 1. juli 2010 av Nienna83
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #25 Skrevet 1. juli 2010 Nå husker ikke jeg hva du hadde gjort før, men ved 60 studiepoeng får du som sagt de 2 tilleggspoengene for utdanning. Du er 29 så du får alle alderspoengene, men dersom du bare skal ta R1, R2, Fys 1, Kjemi 1+2 får du ikke mer enn 3 realfagspoeng, ergo 13 tilleggspoeng. Dersom du har 5,5 i snitt så ganger du det med 10 og legger til tilleggspoengene. Matteeksamen løftet snittet mitt fra 5,54 til 5,67 så ja det ble jo bedre =) Det tar tid før jeg får svart deg mellom hver gang, da jeg er i usa om dagen på ferie. Jeg har fullført 3 årig allmenn, så nå forbedrer jeg bare karakterene og jeg tar noe jeg ikke har hatt. Jeg har 1 år med folkehøyskole ellers har jeg bare jobbet. Så viss jeg tar R1, R2, fys1, Kj 1 og 2 og f.eks bio1 og 2, hva får jeg da? Hvor mye poeng får man per fag, forresten? Jeg kunne sikkert spurt en rådgiver om dette, men får ikke pratet med noen på en stund. Fint du tar deg tid til dette, selv om du er på ferie. Må iallfall ikke stresse med å svare meg, kos deg i usa
Nienna83 Skrevet 2. juli 2010 #26 Skrevet 2. juli 2010 Folkehøgskole gir deg 2 tilleggspoeng så vidt jeg vet, så da har du det. 1 realfagspoeng får du for R2 og Fys 2, de andre gir 0.5 realfagspoeng. Dersom du tar R1, R2, Fys1, Kjemi1+2 og Bio1+2 får du 4 realfagspoeng. Evnt Fys2 istedenfor Bio1+2, vil også gi deg 4 realfagspoeng.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #27 Skrevet 3. juli 2010 Folkehøgskole gir deg 2 tilleggspoeng så vidt jeg vet, så da har du det. 1 realfagspoeng får du for R2 og Fys 2, de andre gir 0.5 realfagspoeng. Dersom du tar R1, R2, Fys1, Kjemi1+2 og Bio1+2 får du 4 realfagspoeng. Evnt Fys2 istedenfor Bio1+2, vil også gi deg 4 realfagspoeng. Ja, om jeg får 3 eller 4 realfagspoeng, har ikke så mye å si ... Hva slags realfag har du tatt da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #28 Skrevet 3. juli 2010 Jeg tenker, som sagt, på ernæring eller medisin, så håper jeg kommer inn neste høst Jeg tror det skal gå bra, egentlig, skal kun studere dette året, så kommer til å ofre mye av det sosiale for å få lest nok. 6 i 3MX??? Wow, det er bra, da, altfor bra Hvordan regner man ut snittet? Og vet du hvor mange poeng full pott er, når man tar med alderstillegg, folkehøgskole/militæret og realfagspoeng? Var det 12 poeng? Så, hvor høyt snitt må man ha for å komme inn på medisin`? Jeg tok alle fagene på ett år. Hadde ti eksamener på 1 månede på våren, phuu Tok det som privatist, ikke via skole, så da måtte jeg ha eksamen i engelsk skriftlig og muntlig, norsk muntlig, bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig, historie muntlig, naturfag muntlig og skriftlig, matte skriftlig og samfunnslære muntlig. Leste egentli aaalt for lite, nileste 3 døgn før eksamene, men endte med 3`ere og 4`ere så det var egentlig godt nok for meg hehe Du klarer det nok:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå