Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet noen år, også ble jeg sykmeldt 1 år, og kom på rehablitering 1 år, og så på attføring 1 år.

Kommer det å være sykmeldt osv under jobberfaring når det gjelder 23/5 regelen?

Jeg fikk vite at jeg kom under 23/5 regelen, men jeg har ikke dokumentert det ...

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Gjetting: Jeg tror ikke sykemelding og rehabilitering kommer under jobberfaring. Men du må ha hatt skolegang eller jobb i 5 år, og det har de aller fleste når de er 21. Videregående regnes nemlig med.

Skrevet

Ring til studieveileder på skolen du vil søke på. Der kan du få svar evt bli henvist videre til samordna opptak. Jeg har selv hatt noen spørsmål rundt det samme, og fikk svar fra både samordna opptak og rådgiver på vgs. Så nå er jeg i gang :-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal ringe tilbake etter kl.14 idag, så sitter her ganske nervøs...

Ifjor pratet jeg med rådgiver på privatskole om å ta opp igjen fag fra videregående, og han sa at jeg kom under 23/5 regelen siden jeg var over 23 år. Han spurte meg om jeg hadde 5 års jobberfaring, og jeg sa bare at jeg trodde det, Og da var det greit. Han ba meg ikke om å sjekke det eller å få se dokumentasjon eller noe ... Og jeg tenket ikke på det siden han visste hva han pratet om?

Så har gått et år å tatt realfag, og skal gå et år til nå og ta de 6 obligatoiske fagene.

Så leste jeg plutselig om 23/5 regelen på forumet her, og lurer på om jeg faller utenfor likevel? Da må jeg jo ta enda flere fag?

Er det noen som kan forklare litt? Jeg er ganske nervøs nå, siden det betyr at jeg må ta flere fag og bruke enda et år ...

Skrevet

Jeg sluttet etter 2. året på vgs, og må ta opp norsk og historie.

Det gjør jeg på skolen her jeg bor :-) Man kan komme inn med realkompetanse også, men jeg er ikke helt sikker på hva kriteriene der er. Må være 25 år tror jeg. Usikker..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet etter 2. året på vgs, og må ta opp norsk og historie.

Det gjør jeg på skolen her jeg bor :-) Man kan komme inn med realkompetanse også, men jeg er ikke helt sikker på hva kriteriene der er. Må være 25 år tror jeg. Usikker..

Har pratet med rådgiver nå, og det går visst bra for meg og :D

Han sa at 23/5 regelen gikk ut på at man måtte være over 23 år, og måtte ha 5 års utdannelse eller yrkeserfaring.

Jeg hadde 3 års videregående og 1 år folkehøyskole dvs 4 år, og så måtte jeg bare dokumentere 1 år med 100% jobb eller 2 år med 50% jobb. da blir det 5 år. Så man kunne kombinere jobb og utdanning vissstnok :)

Noen som vet hva forskjellen er på realkompetanse og studiekompetanse er?

Skrevet

Realkompetanse er at man kan komme inn kun basert på jobberfaring, hvis man har hatt en relevant jobb. Da vurderes hvert tilfelle for å se om man har den erfaringen som trengs for å mestre studiet.

Ved bruk av 23/5 regelen må man ha 5 år med utdannelse og/eller jobb, være 23 år, og i tillegg ha 6 fag (matte, naturfag, norsk, historie, samfunnslære og engelsk). Har man fagbrev må man ikke vise til 5 års arbeid eller skole.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Realkompetanse er at man kan komme inn kun basert på jobberfaring, hvis man har hatt en relevant jobb. Da vurderes hvert tilfelle for å se om man har den erfaringen som trengs for å mestre studiet.

Ved bruk av 23/5 regelen må man ha 5 år med utdannelse og/eller jobb, være 23 år, og i tillegg ha 6 fag (matte, naturfag, norsk, historie, samfunnslære og engelsk). Har man fagbrev må man ikke vise til 5 års arbeid eller skole.

Interessant ... :) kan du gi et eksempel på det du fortalte om realkompetanse?

Skrevet

Har hørt om noen som kom inn på sykepleien fordi de var utdannet hjelpepleiere og hadde jobbet i mange år, ellers vet jeg ikke om noen som har kommet inn med realkompetanse. Men de er visst ganske strenge, og man må ha relevant erfaring.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner, det er iallfall bra det fins sånne muligheter for de som kunne trenge det. :)

Er det forresten noen som har tatt de 6 fagene(matte, naturfag, engelsk, norsk, historie og samfunnsfag) på 1 år? Har det gått bra? Jeg må ha nesten 6 i alle sammen, unntatt engelsk og norsk, tror jeg ikke klarer bedre enn 5 der ...

Skrevet

Jeg har tatt fagene (utenom engelsk og samfunnsfag, de hadde jeg fra før av) + realfag på ett og ett halvt år. Har ikke lest så alt for mye, og hatt full jobb ved siden av, men har klart meg ganske greit allikevel. Er du motivert og flink skal nok ikke det være noe problem!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok alle 6 fagene på ett år, det gikk greit det med litt jobbing.

For å komme inn på realkompetanse så må du ha jobbet med noe relevant i minst 5 år, men de som har jobbet lengst kommer først inn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt fagene (utenom engelsk og samfunnsfag, de hadde jeg fra før av) + realfag på ett og ett halvt år. Har ikke lest så alt for mye, og hatt full jobb ved siden av, men har klart meg ganske greit allikevel. Er du motivert og flink skal nok ikke det være noe problem!

Hvordan kombinerte du fagene da? Tok du noen halvårskurs?

Jeg skal, som sagt, ta de 6 obligatoriske fagene, men jeg skal også ta R1 (kanskje R2), fys1, kj1 og kj2 på 1 år...

Viss noen har noen tips om hvilke fag jeg burde ta til jul og hvilke fag jeg burde ta til vår, så er jeg veldig glad for å høre andres erfaringer og gode råd :)

Jeg skal ikke jobbe eller noe, skal kun fokusere på fagene dette året, og har bare meg selv å tenke på, så jeg burde klare det da ...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok alle 6 fagene på ett år, det gikk greit det med litt jobbing.

For å komme inn på realkompetanse så må du ha jobbet med noe relevant i minst 5 år, men de som har jobbet lengst kommer først inn.

Ja, de skal være forholdsvis lette fag å ta, men jeg må nok jobbe en del for det :)

Gjelder realkompetanse kun for de som har utdannelse?

F.eks en hjelpepleier som vil inn på sykepleien, eller kan en pleieass(uten utdannelse) søke på hjelpepleien eller sykepleien?

Kan f.eks en tannlege søke inn på legestudiet ved realkompetanse?

Viss man er hjelpepleier, må man da gå alle årene på sykepleien?

Og en tannlege, må h*n gå alle årene på legestudiet?

Skrevet

Jeg leste på egenhånd jeg. Bortkasta å bruke flerfoldige tusen på kurs i disse fagene, men så er jeg også strukturert nok til å bruke tid på å lese. Er man ikke det kan det kanskje være greit å følge kurs.

Ta de vanskeligste fagene først, da kan du slappe av litt mer når du vet at alle de er bestått. Og skulle det evt gå dårlig har du en sjanse til.

Hvorfor skal du ta så mange av realfagene? Hadde holdt meg til kun de nødvendige for å komme meg inn på skolen om jeg var deg. :)

Skrevet

Ja, de skal være forholdsvis lette fag å ta, men jeg må nok jobbe en del for det :)

Gjelder realkompetanse kun for de som har utdannelse?

F.eks en hjelpepleier som vil inn på sykepleien, eller kan en pleieass(uten utdannelse) søke på hjelpepleien eller sykepleien?

Kan f.eks en tannlege søke inn på legestudiet ved realkompetanse?

Viss man er hjelpepleier, må man da gå alle årene på sykepleien?

Og en tannlege, må h*n gå alle årene på legestudiet?

Må ikke ha utdannelse, men jobben må ha vært relevant for yrket. Om man kommer inn eller ikke er opp til studiestedet, så om du lurer på om du har muligheter for realkompetanse, ta kontakt med de og sjekk ut. Husk at du må være fylt 25 år!

Selv om man har kommet inn på realkompetanse må alle fagene tas (med mindre man har hatt fag tidligere som kan erstatte de aktuelle fagene)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste på egenhånd jeg. Bortkasta å bruke flerfoldige tusen på kurs i disse fagene, men så er jeg også strukturert nok til å bruke tid på å lese. Er man ikke det kan det kanskje være greit å følge kurs.

Ta de vanskeligste fagene først, da kan du slappe av litt mer når du vet at alle de er bestått. Og skulle det evt gå dårlig har du en sjanse til.

Hvorfor skal du ta så mange av realfagene? Hadde holdt meg til kun de nødvendige for å komme meg inn på skolen om jeg var deg. :)

Jeg skal inn på høyere utdanning, så derfor trenger jeg realfagene også... Jeg skal følge kurs, og huff så dyrt det blir ... men :)

jeg tenkte å ta fys1, kj1, R1, T1, engelsk, samfunnsfag til jul og kj2, R2, norsk, historie og naturfag til vår.

Men du, Twink, tok jo realfag i tillegg, skulle du inn på noe spesielt?

Skrevet

Ja, jeg skal inn på realfag på UiO fra høsten av.

Men du trenger vel ikke alle de fagene der? Hva skal du inn på?

Realfagene og slikt kan nok være greie å ta på kurs. Men samfunnsfag, historie og norsk er bare tull å melde seg opp til kurs i (med mindre du ikke klarer å sette i gang med å jobbe på egenhånd). Skal du ha seksere i alle fag blir det litt annerledes, men om målet er å få en grei karakter, les det selv. Historieeksamen min kom 1-2 mnd tidligere enn forventet, og hadde da ikke startet å lese det 3 uker i forveien. Rakk å lese igjennom bøkene et par ganger, og fikk 6 på eksamen! Så ikke spesielt vanskelig... Norsk gikk dårlig, men det var fordi jeg ikke hadde lest ordentlig på hva som var pensum (moralen er: sett deg inn i hva som er pensum ;) ). Men alle fagene ble bestått, 3 som laveste karakter og med ekstrapoeng har jeg nå over 50 poeng.

Legg deg opp en plan, så drar du og kjøper bøker i morgen, og setter i gang med lesingen! :)

Ellers et par tips:

-matematikk.net har et supert forum å spørre om alle matterelaterte spørsmål. Brukte dette mye da jeg tok matten!

-Nasjonaliblioteket har lagt ut mye gamle lærebøker. Ville ikke brukt de som basis siden de er gammel reform, men god kilde til regneoppgaver o.l. Finner søkesiden her.

-Om du skulle kjøpe bøker fra ascehoug, så er nettstedet til bøkene (lokus) åpent en måneds tid rundt skolestart, ca midten av august til september. Løsningsforslag på matteoppgavene og slikt ligger der inne som pdf filer, last ned alle sammen så har du de liggende og behøver ikke å betale for tilgang for hele året.

Skrevet

Regner med du skal inn på lege/tannlege mtp de realfagene du skal ta..? Alle de fagene på et år er som sagt tøft, men med god innsats kan det gjøres. Samfunnsfag, historie, engelsk og naturfag burde ikke være noe problem å lese på egenhånd og likevel få 6 i. De andre er derimot greit å få undervisning i. Har vitnemål fra vgs selv, men har forbedret fagene som gir studiekompetanse det siste året til seksere for å komme inn på medisin neste år. Mangler bare kjemien, samt noen fag jeg tar bare for å heve snittet enda mer. Med den siste 6ern på 3MX eksamen er jeg oppe i et rent karaktersnitt på 5.67 :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skal inn på realfag på UiO fra høsten av.

Men du trenger vel ikke alle de fagene der? Hva skal du inn på?

Realfagene og slikt kan nok være greie å ta på kurs. Men samfunnsfag, historie og norsk er bare tull å melde seg opp til kurs i (med mindre du ikke klarer å sette i gang med å jobbe på egenhånd). Skal du ha seksere i alle fag blir det litt annerledes, men om målet er å få en grei karakter, les det selv. Historieeksamen min kom 1-2 mnd tidligere enn forventet, og hadde da ikke startet å lese det 3 uker i forveien. Rakk å lese igjennom bøkene et par ganger, og fikk 6 på eksamen! Så ikke spesielt vanskelig... Norsk gikk dårlig, men det var fordi jeg ikke hadde lest ordentlig på hva som var pensum (moralen er: sett deg inn i hva som er pensum ;) ). Men alle fagene ble bestått, 3 som laveste karakter og med ekstrapoeng har jeg nå over 50 poeng.

Legg deg opp en plan, så drar du og kjøper bøker i morgen, og setter i gang med lesingen! :)

Ellers et par tips:

-matematikk.net har et supert forum å spørre om alle matterelaterte spørsmål. Brukte dette mye da jeg tok matten!

-Nasjonaliblioteket har lagt ut mye gamle lærebøker. Ville ikke brukt de som basis siden de er gammel reform, men god kilde til regneoppgaver o.l. Finner søkesiden her.

-Om du skulle kjøpe bøker fra ascehoug, så er nettstedet til bøkene (lokus) åpent en måneds tid rundt skolestart, ca midten av august til september. Løsningsforslag på matteoppgavene og slikt ligger der inne som pdf filer, last ned alle sammen så har du de liggende og behøver ikke å betale for tilgang for hele året.

Jeg tenker enten ernæring eller medisin, har ikke helt bestemt meg. Er veldig interessert i sammenheng mellom kosthold og helse :)

Så jeg må ha en god del 6-ere. Skal følge undervisning i det meste, men ikke i T1 og samf.lære, kanskje jeg kutter ut undervisning i historie og, for det syns jeg er kjempeinteressant og gøy!

Hva i alle dager er det engelsk går ut på da? Jeg er god i engelsk, men hva går eksamen ut på egentlig? Vet det er muntlig og skriftlig del...

Haha, ja, jeg skal nok få med meg pensum :D

Takk for alle gode tips, det trengs til dette harde året ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...