Gå til innhold

"Du er så god og rund"

lilla91

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er ikke et karakteristisk anoreksi-innlegg hvor jeg skal mase om og om igjen om noe jeg burde mast om til en psykolog. Dette er bare et hverdagsdilemma hvor recovery-etter-anoreksi-delen av meg viste seg å spille en alt for stor rolle.

Jeg fikk nemlig høre av min kjære bestemor at jeg var så god og rund, en kommentar som traff så det holdt. Eller, det var egentlig ikke det hun sa. Det hun gjorde var å kommentere størrelsen på lårene mine (dette var ment som et kompliment, det er ingen tvil om det), som jeg har opparbeidet meg pga. mye spensttrening og generelt mye trening av bein. Så det meste der er muskler, men likevel. En som har hatt anoreksi for ikke så lenge siden, kjenner denne kommentaren svi mer enn hva som er nødvendig og sunt.

Så da prøver jeg å fokusere på å ikke la det komme inn på meg, for i det siste har jeg vært redd for å vende tilbake til gamle stier, og det var før dette skjedde. Føler jeg trengte å få ut dette, og kanskje høre deres syndpunkter på saken. Hadde gjort godt med noen kloke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sikker på at du ser FANTASTISK ut! Ikke bry deg om hva hun sa! Vær fornøyd med deg selv, smil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest molte

Bestemødre sier mye. Og mange av dem er veldig opptatt av at barnebarna skal få i seg nok mat, om de så er 1 eller 30 år. Ingenting å bry seg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Men molte, det er nettopp det at bestemødre aldri synes at barnebarna er fyldige nok, og gir dem bare mer og mer mat. Så i grunn synes jeg det er ekstra ille at jeg tydeligvis har store nok lår også i min bestemor sine øyne! Men men, noen dager, og jeg håper at jeg har svelget bitterheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest molte

Takk for svar :) Men molte, det er nettopp det at bestemødre aldri synes at barnebarna er fyldige nok, og gir dem bare mer og mer mat. Så i grunn synes jeg det er ekstra ille at jeg tydeligvis har store nok lår også i min bestemor sine øyne! Men men, noen dager, og jeg håper at jeg har svelget bitterheten :)

Hun syntes vel bare at du så flott ut, og i hennes øyne er det beste komplimentet det at du ser "god og rund" ut. Blir liksom helt feil for en bestemor å si "så bra du ser ut, har du slanket deg?" Hovedpoenget er uansett at det ikke er noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som hadde anoreksi for noen år siden, og hun fikk også en sånn kommentar som hun holdt fast ved lenge. Hun var fremdeles veldig tynn på den tiden, men hun så friskere ut enn på lenge. Og personen som kom med kommentaren mente det godt. Etter å ta tygget på den kommentaren en stund, sa hun "nei vet du, jeg har hatt det utrolig tøft lenge nå, og uansett hva, så kan jeg ikke begynne helt på nytt. Det klarer jeg ikke." Og det gjorde hun ikke heller. Nå er hun så frisk som hun kan bli, og har et kjempeflott liv. Ikke tenk mer på det, vær så snill, det er ikke verdt det. Du er sikkert kjempeflott. Muskler og kjøtt er veldig mye penere enn bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...