Gå til innhold

Kroppspress på KG?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er bare en unnskyldning for å forsvare at man ikke går ned i vekt. Det er kanskje hardere for noen men det er ikke umulig å gå ned i vekt. Du kan argumentere å si at man er syk, at man spiser for mye og hele tiden pga at man har en lidelse på samme måte som en som har anoreksi har en sykdom.. men å si at man bare er det pga stoffskifte osv blir for lett.. Er ikke alle som kan bli modell tynn (og godt er det for de fleste er for tynne og undervektige).. men OVERvektig.. det trenger ingen å være..

Kødder du eller? Er jo folk som går opp 25 kg pga antidepresiva og andre lignende tabletter. Å da kan de spise å trene så mye de vil, men er jo en sjanseløs kamp for det. Eller folk som har andre sykdommer, struma, drit med skjoldbrukskjertelen osv. som gjør at de legger på seg syykt mye selv om de spiser 1800 kacl om dagen.

Likt å sett hvor tøff i tryne du var om du måtte gå i "skoa" til slike personer i noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en forholdsvis ganske ung jente som leser mye på forumet her, og er overvektig. Dessuten har jeg ikke de "riktige standarene" som er idealet her inne, i forhold til både pupper, rumpe, ansikt, vekt, økonomi, utdannelse eller hvor mange jeg har hatt sex med osv.

Jeg fikk i dag så dårlig selvtillit av å lese her inne at jeg ser meg i speilet og vil bare gråte.

Ser folk kommenterer her at man ikke skal bry seg - men det er veldig vanskelig og ikke bry seg! Spesielt når jeg er så ung, og ikke er så tynn og fin som de andre er på min alder.

Pluss at det også sies her at overvektige tar opp sykehuskøene, og det hadde dem ikke trengt om de ikke hadde spist så mye. Jeg gremmes over folk som sier sånt, når selv jeg som er så ung som jeg er skjønner at det er absolutt ikke slik at overvekt alltid kommer av å spise mye og latskap.

Jeg synes man i slike forum som dette bør være forsiktige med å forhåndsdømme og generalisere generelt, uansett om det går mot undervektige, overvektige, de som har hatt mye sex, eller de som har hatt lite sex eller uansett hva det skulle være.

La os være den vi er, jeg synes alle mennesker er unike i alle fall.

Men det er utrolig vanskelig for meg å like meg selv, når standarne dere setter her inne tilsier at jeg absolutt ikke burde like meg selv...

Det blir litt for mye 'La oss alle være venner'...

Det er en kos tanke, men det er desverre ikke sånn verden fungerer selv om vi burde stebe mot det..

Om du er ung og overvektig så burde du ha en del energi og om du da virkelig vil så burde det å gå ned i vekt ved hjelp av riktig kosthold og trening være enklere enn for eldre folk. Og overvekt, på lik linje med undervekt er ikke noe som man bare burde synes er OK - på lik inje med andre ting det klages over støtt og stadig som røyking osv så er det usundt. Naturen vil ikke at vi skal være for tynne eller tykke..

Og jeg skal love deg, du blir aldri fornøyd med deg selv før du klarer å velge riktig etter hvem sine meninger om hva du skal bry deg om.. Jeg er slank, men jeg er ikke fornøyd med kroppen min.. jeg kan bli deprimert av å se på meg selv i speilet, MEN jeg nekter å sklde på andre for det - det er MITT problem og MINE tanker.. jeg har selv valgt hva slags standar jeg setter for meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Massevis av bitre mennesker her som liker å tråkke på andre, og som ikke har fått med seg at de finnes flere grader overvekt (kun sykelig overvekt). Man tar ikke opp sykehusplass med lett overvekt med mindre man lever på rent sukker og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kødder du eller? Er jo folk som går opp 25 kg pga antidepresiva og andre lignende tabletter. Å da kan de spise å trene så mye de vil, men er jo en sjanseløs kamp for det. Eller folk som har andre sykdommer, struma, drit med skjoldbrukskjertelen osv. som gjør at de legger på seg syykt mye selv om de spiser 1800 kacl om dagen.

Likt å sett hvor tøff i tryne du var om du måtte gå i "skoa" til slike personer i noen måneder.

Jeg ville bare dokumentere denne påstanden...

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=197694

Jeg vil også legge til at for omgivelsene er årsaken til overvekten likegyldig... de ser en overvektig, og tenker "lat overspiser", uansett hva den virkelige årsaken til overvekten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Kødder du eller? Er jo folk som går opp 25 kg pga antidepresiva og andre lignende tabletter. Å da kan de spise å trene så mye de vil, men er jo en sjanseløs kamp for det. Eller folk som har andre sykdommer, struma, drit med skjoldbrukskjertelen osv. som gjør at de legger på seg syykt mye selv om de spiser 1800 kacl om dagen.

Likt å sett hvor tøff i tryne du var om du måtte gå i "skoa" til slike personer i noen måneder.

Eller epilepsi for den saks skyld. En del antiepileptika fører til vektøkning, samt at de kødder med stoffskiftet. Div kjønnshormonforstyrrelser kan også føre til overvekt.

Jeg er enig med deg. Folk hundser ekstremt med overvektige, uten å tenke på at det kan skyldes andre årsaker enn dårlig selvkontroll og overvekt. Og jeg synes det er ille at folk er så jævlig etter overvektige. Dette er de samme personene som ofte ikke skjønner at det kan være enda mer farlig å være undervektig. Det er ikke moro å være utenfor gjennomsnittet i det hele tatt, og det blir ihvertfall ikke moro når man leser uttalelser som de man finner i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Massevis av bitre mennesker her som liker å tråkke på andre, og som ikke har fått med seg at de finnes flere grader overvekt (kun sykelig overvekt). Man tar ikke opp sykehusplass med lett overvekt med mindre man lever på rent sukker og fett.

Nettopp!

Man kan til og med være sunn selv om man er overvektig, og man kan ha helt perfekt blodtrykk og kolesterolverdier. Vekten til en person sier ikke alt, det er fysikken og hvordan kroppen er i stand som teller. En overvektig person som klarer å spille fotball i en time uten stopp er i mye bedre fysisk form enn en normalvektig som ikke klarer det samme. Det er dette som teller, ikke vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Det er bare en unnskyldning for å forsvare at man ikke går ned i vekt. Det er kanskje hardere for noen men det er ikke umulig å gå ned i vekt. Du kan argumentere å si at man er syk, at man spiser for mye og hele tiden pga at man har en lidelse på samme måte som en som har anoreksi har en sykdom.. men å si at man bare er det pga stoffskifte osv blir for lett.. Er ikke alle som kan bli modell tynn (og godt er det for de fleste er for tynne og undervektige).. men OVERvektig.. det trenger ingen å være..

Ett godt innlegg for å vise hvor lite innsikt du har. Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for mye 'La oss alle være venner'...

Det er en kos tanke, men det er desverre ikke sånn verden fungerer selv om vi burde stebe mot det..

Om du er ung og overvektig så burde du ha en del energi og om du da virkelig vil så burde det å gå ned i vekt ved hjelp av riktig kosthold og trening være enklere enn for eldre folk. Og overvekt, på lik linje med undervekt er ikke noe som man bare burde synes er OK - på lik inje med andre ting det klages over støtt og stadig som røyking osv så er det usundt. Naturen vil ikke at vi skal være for tynne eller tykke..

Og jeg skal love deg, du blir aldri fornøyd med deg selv før du klarer å velge riktig etter hvem sine meninger om hva du skal bry deg om.. Jeg er slank, men jeg er ikke fornøyd med kroppen min.. jeg kan bli deprimert av å se på meg selv i speilet, MEN jeg nekter å sklde på andre for det - det er MITT problem og MINE tanker.. jeg har selv valgt hva slags standar jeg setter for meg selv..

Kjære vene.. Snakk om å ha fint lite innsikt. Det er faktisk ikke slik at alle som er ung har tonnevis med energi. Det finnes mange sykdommer der ute, som også rammer unge mennesker. Både skjulte og ikke skjulte.

Og venner/ikke venner.. Har det blitt nevnt noe om det i denne jentas innlegg?

Jeg har lært meg å være ydmyk ovenfor andres situasjon. For det er utrolig mye man ikke vet. Kanskje det er feil å blande rusmisbrukere opp i denne debatten. Men da jeg som ung og uvitende så på de som forkastelige og ekle, tenkte jeg ikke da på hvor mye vondt mange av disse har gått igjennom oppveksten.

Overvekt og rusmisbruk kan vel forsåvidt ikke sammenlignes. Men det finnes jo tonnevis av grunner for overvekt. La oss nevne gener, stoffskifteproblemer, depresjon, bivirkninger pga medisinbruk, spiseforstyrrelser. Dette kan like godt ramme unge som gamle. Jeg er har ingen utdannelse innen helse, men såpass trodde jeg de fleste visste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett for mange å gjemme seg bak en dataskjerm å poste all dritten som de vanligvis ikke kunne uttrykt i det virkelige samfunnet. Derfor dukker det desverre opp fordommer om ALT, tydeligvis. Ikke bare er det fordommer mot overvektige, men også undervektige - ja til og med de som er midt i mellom.

Vel.. disse folkene er som regel feige j*vler som man ville ledd av dersom de hadde sagt noe slikt face-to-face. Men husk at det er forskjell på å ha en mening, og å være fordomsfull. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det blir slengt minst like mye dritt om til undervektige jeg var normalvektig på den nedre skalaen når jeg gikk på ungdomskolen. Og fy søren jeg fikk høre det fra voksene rundt meg.

Lærere "du må ikke bli tynnere nå du ser ut som et stankelben" "det er ingen som synes du er noe fin om det er det du tror" "fy så styggtynn du er jeg synes det er motbydelig og se på deg jeg"osv og dette kom fra ulike lærere.

Jeg fikk dårlig selvbilde pga av dette. Og det føles rart og se på klassebilder nå fordi jeg så jo bare ut som en normal jente jo ikke spesielt tynn eller tykk og gikk i helt normale klær så jeg var bare en helt normal 14 åring, bortsett fra at jeg var veldig sjernert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, hva gjør det egentlig meg at andre er overvektige? All den tid de påfører helsevesenet vårt betydelige kostnader, i tillegg til å forlenge allerede lange sykehuskøer(hvilket i mange kunne vært unngått bare disse personene hadde latt være å spise for mye), angår det meg i høyeste grad. All den tid vi ikke har et privatisert helsevesen er nemlig ikke helsetilstanden ens/livsstilen ens utelukkende en privatsak.

Tenker du på samme måte om alle som blir alvorlig syke (selvpåført), og koster staten dyrt?

Tenker da på røykere, alkoholikere, narkomane, enkelte selvskadere og spilleavhengige o.s.v.

Alt kunne jo tross alt vært unngått ved at folk bare sluttet med disse skadelige tingene når det gikk for langt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dainty

Kødder du eller? Er jo folk som går opp 25 kg pga antidepresiva og andre lignende tabletter. Å da kan de spise å trene så mye de vil, men er jo en sjanseløs kamp for det. Eller folk som har andre sykdommer, struma, drit med skjoldbrukskjertelen osv. som gjør at de legger på seg syykt mye selv om de spiser 1800 kacl om dagen.

Likt å sett hvor tøff i tryne du var om du måtte gå i "skoa" til slike personer i noen måneder.

Det regnes med at 99% av overvekt skyldes for lite mosjon og for mye usunn mat. De aller fleste har ikke pådratt seg overvekt gjennom medisinering, hormonfeil etc.

Overvekt er et stort problem, og det kommer ikke til å løse seg ved å spre et budskap om at "dette er helt ok!". Spesielt ikke når foreldres livsstilsvaner arves av barn.

Nå er det selvsagt helsefarlig overvekt det snakkes om her, det trodde jeg de fleste skjønte. Ikke noen valker her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på samme måte om alle som blir alvorlig syke (selvpåført), og koster staten dyrt?

Tenker da på røykere, alkoholikere, narkomane, enkelte selvskadere og spilleavhengige o.s.v.

Alt kunne jo tross alt vært unngått ved at folk bare sluttet med disse skadelige tingene når det gikk for langt :roll:

Røykere tjener Staten godt på, og alkoholikere betaler i stor grad for seg via den høye alkoholavgiften. Selvsagt har jeg ingenting til overs for narkomane, og spilleavhengige tror jeg du kan gjette hva jeg mener om...Selvskading blir noe annet, da psyksike lidelser i mange fall faktisk er påført av omgivelsene/et resultat av arvelig belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det regnes med at 99% av overvekt skyldes for lite mosjon og for mye usunn mat. De aller fleste har ikke pådratt seg overvekt gjennom medisinering, hormonfeil etc.

Overvekt er et stort problem, og det kommer ikke til å løse seg ved å spre et budskap om at "dette er helt ok!". Spesielt ikke når foreldres livsstilsvaner arves av barn.

Nå er det selvsagt helsefarlig overvekt det snakkes om her, det trodde jeg de fleste skjønte. Ikke noen valker her og der.

Nå sa jo Cupcake at INGEN trengte å være overvektige, og at ALLE bare kunne slanke seg og trene. Da har du ikke fått med deg mye når det gjelder vektøkning pga medisiner osv - det er jo fakta!

At det er 1 % det gjelder er en totalt udokumentert påstand du bare tar fra løse luften.

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da psyksike lidelser i mange fall faktisk er påført av omgivelsene/et resultat av arvelig belastning.

Og psykiske lidelser fører ofte til overvekt. Så, there you go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil alltid dømme, kritisere, rakke ned på og bry seg med andre. Ikke alle, men veldig, veldig mange. Man vil alltid holde seg til de man kan identifisere seg med, og kaste skråblikk på de som er annerledes. Det er ikke bare overvekt det gjelder, men også undervekt, hudfarge, alder, klesstil og mye annet. Det er slik samfunnet vårt er, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...