Gå til innhold

det ene eller det andre ordet?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvorfor er det så mange her som ikke kan skille på service og servise?

Det første handler om f.eks. kundebehandling og det andre om dekketøy...

Pass språket jenter,- man kan tro dere ikke er klar over at det er to ulike ord... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...dette ville kanskje verte enklare om ein brukte den nye fornorskinga... Då ville det verte sørvis og servise - samsvarer meir med uttalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kanskje det,- men jeg kan ikke helt venne meg til den skrivemåten... blir litt som å skrive pøbb eller sait (svenskene har faktisk helt adoptert skrivemåten sajt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, sørvis og service er tingen. :)

Førvrig har jeg aldri møtt noen som har problemer med å skille uttalen på ordet. (Kanskje enkelte utlendinger som ikke snakker norsk så bra ville ha problemer, men hva så?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Håper du mener at sørvis og service er det samme, da,- eller har du labbet rett i fella :wink:

Jeg har aldri møtt noen som ikke uttaler ordene riktig, det stemmer. Men går du inn og kikker på diskusjoner om hvilke dekketøy/ serviser KG-brudene og de andre damene samler på,- da får du se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du mener at sørvis og service er det samme, da,- eller har du labbet rett i fella :wink:

Jeg har aldri møtt noen som ikke uttaler ordene riktig, det stemmer. Men går du inn og kikker på diskusjoner om hvilke dekketøy/ serviser KG-brudene og de andre damene samler på,- da får du se....

:klø:

Nå gikk jo diskusjonen ut på å skille ordet service (sørvis) og service (tallerkner, oa) Men ja, service og sørvis er også det samme, ja... Men samtidig ikke! Hvis du skjønner. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:oops: Hehe! jeg som er journalistikk-student og greier. Men jeg skal nå sjekke i ordboka likevel. :blunke:

Håper inderlig at jeg ikke tar feil siden jeg var så bastant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror nok Green Sky gikk i fella, ja. Service og sørvis er absolutt det samme. Servise kan du dekke på bordet med. Og det er ikke lov å skrive det med "c".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Green Sky gikk i fella' date=' ja. Service og sørvis er absolutt det samme. Servise kan du dekke på bordet med. Og det er ikke lov å skrive det med "c".[/quote']

Joda! Se her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=49357

Poenget mitt var at jeg trodde servise kunne skrives både service og servise. Men ok, jeg gir meg på det.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ehhh...

Er ikkje heile poenget at service og sørvis er det same?

Medan servise berre er servise...?!

JEPP! Du fikk sagt det rent og klart. Selv på nynorsk!! *tulla*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...