Gå til innhold

Unormal hårvekst


Gjest nancy

Anbefalte innlegg

Gjest nancy

Hei!

Jeg er ei jente på 24 år med utenlandsk bakgrunn. Har alltid hatt "ekstra" mye hår på kropp og ansikt, noe som virkelig har påvirket meg som person gjennom alle disse årene. Jeg har blitt mobbet på ungdomsskolen og har siden blitt mer og mer isolert. Nå som det er sommer liker jeg ikke å gå ut av huset, fordi jeg føler meg så usikker i tillegg til at jeg må alltid gå fulldekket.

For 3 år siden fikk jeg vite at jeg hadde PCO og begynte å gå på Diane p-piller, fordi jeg ikke hadde fått mensen på rundt 8 måneder. Jeg fikk mindre hårvekst og alt ble bedre for en kort periode. Jeg sluttet med pillene da jeg fikk mensen igjen, men da fikk jeg økt hårvekst og det siste året har jeg fått ekstemt mye på kroppen og mange lange svarte hår på hake og hals. Her om dagen måtte jeg nappe et hår midt på kinnet.

Jeg dro til hudlegen for noen dager siden for å si det slik som det er, at jeg ikke orker å leve på denne måten lenger. Hele livet mitt står på vent til jeg får gjort noe med problemet mitt. Legen var ikke hjelpsom. Han trakk frem min opprinnelse som årsak og at hvis jeg hadde bodd der hvor jeg kommer fra (har bodd i Norge siden jeg var 3 år og føler meg ikke noe annet enn norsk) så ville det ha vært naturlig. Jeg prøvde å forklare han hvor viktig dette her er for meg og at jeg kom til han i hovedsak for å få råd og veiledning, men han fortsatte å provosere meg ved å spørre om jeg hadde kjæreste, noe jeg svarte nei på fordi jeg ikke kan være intim med noen så lenge jeg sliter med dette. Jeg måtte holde meg igjen for å ikke begynne å strigråte hos han da han oppfordret meg til å finne meg type og ta masse piller eller gå til psykolog for å bli komfortabel med det.

Det som er viktigst for meg nå og som jeg vil prioritere er å fjerne hår i ansiktet. Hvis laser kan ta disse hårene så er jeg villig til å gjøre det fra egen lomme selvfølgelig. Hvis ikke så har jeg kun elektrolyse som alternativ og som jeg gjerne vil søke å få dekket. Eletrolyse er veldig tidskrevende og dyrt (250 kr for 15 min) og man kan ta kun noen få hår om gangen.

Jeg vet at dette kan oppfattes som et luksusproblem for noen, men dette er det første jeg tenker på når jeg våker og siste før jeg sovner. Jeg føler at flere år av mitt liv har gått tapt og det fortsetter å kreve mye energi fra meg.

Kom vær så snill med deres råd til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er ikke noe luksusproblem du har, ikke når det plager deg i så stor grad som det gjør. Det er helt sikkert ikke noe galt med utseendet ditt, objektivt sett, men poenget er at du ikke føler deg vel. Jeg synes det var svært uprofesjonelt av legen å bagatellisere problemet.

Og å begynne å snakke om hva som hadde vært tilfellet hvis du hadde bodd i et annet land, er jo helt usaklig. Ja, og hvis du hadde bodd i en hule i steinalderen, ville det vært så mørkt at ingen så det... idiotisk.

Laser fungerer best på mørke hår, og det høres ut som det er akkurat det du har. Elektrolyse vil også fungere. I begge tilfellene må du påregne flere behandlinger, for noen hår kan kommer tilbake etter laserbehandling, og som du sier tar elektrolyse bare noen få hår av gangen. Laser vil i alle tilfeller være mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita___

Hei laser er tingen for deg,jeg har en venninne fra iran og hun har en del hårvekst som regel når man har mørkt hår har man mer synelig hår.Hvertfall for henne så funket laser kjempe bra og hun er så å si helt hår fri i ansiktet nå.

Legen din er en idiot som ikke skjønner noen ting,gjør jo bare alt verre.Prøve å bytte lege?Snakk med en lege som forstår seg på deg fortell hvor mye det går innpå deg psykisk.

Hvorfor fortsetter du ikke med diane??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar!

Jeg har lys hud og svarte hår, så jeg håper at laser vil fungere på meg. "Problemet" er at de ikke er stive nok. Men da er jeg villig til å pine meg gjennom mange behandlinger med elektrolyse. Er det noen som vet hva vilkårene er for å få det dekket?

Grunnen til at jeg sluttet på Diane er at jeg ikke hadde behov for å gå på det lenger da jeg fikk mensen igjen. Før eller siden måtte jeg ha sluttet med det. Grunnen til at jeg sluttet å få mensen i en periode var at jeg raste ned fra 60 kg til 45 kg. Siden jeg følte meg så stygg på grunn av hårene, prøvde jeg å kompensere med å ha perfekt kropp... under klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg har lys hud og svarte hår, så jeg håper at laser vil fungere på meg. "Problemet" er at de ikke er stive nok. Men da er jeg villig til å pine meg gjennom mange behandlinger med elektrolyse. Er det noen som vet hva vilkårene er for å få det dekket?

Grunnen til at jeg sluttet på Diane er at jeg ikke hadde behov for å gå på det lenger da jeg fikk mensen igjen. Før eller siden måtte jeg ha sluttet med det. Grunnen til at jeg sluttet å få mensen i en periode var at jeg raste ned fra 60 kg til 45 kg. Siden jeg følte meg så stygg på grunn av hårene, prøvde jeg å kompensere med å ha perfekt kropp... under klærne.

Hei,

jeg har også hatt mye problemer med dette. Gjorde også som deg å prøvde å kompensere med å ha "kontroll" med vekten siden jeg ikke "klarte å kontrollere hårveksten". Hadde jeg vært deg hadde jeg kansje startet med å bytte fastlege, er veldig viktig å føle at du blir forstått når det gjelder dette problemet. Selv om noen vil tenkte at dette er et "luksus problem".. Vet så godt at dette problemet hindrer enn i å delta i livet på så mange måter. Og det rare er, synes jeg ihvertfall, at om vi som har dette problemet hadde klart å akseptere oss som vi er så er det de som "mobber" andre for slikt som egentlig er det virkelige problemet. Håper du finner ut dette. Ikke gi opp å leve, pga dette problemet. Ikke la det få styre livet ditt!! Spør meg gjerne om det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har PCOS, og sliter som deg med hårvekst. Jeg vil anbefale deg at så lenge Diane faktisk virker for deg, så gå på det. Jeg må begynne på Diane igjen nå, for hårveksten og kvisene sin skyld, selv om jeg vet at jeg får bivirkninger av det (forsterket angst, humørsvingninger). Av den enkle grunn at det går for mye ut over livskvaliteten min. Laser har jeg ikke råd til, men Diane har jeg råd til. Skulle helst vært uten p-prevensjon, men se på det som den eneste mulige løsningen for mer.

Jeg vet hvordan du har det! Du er ikke alene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har PCOS, og sliter som deg med hårvekst. Jeg vil anbefale deg at så lenge Diane faktisk virker for deg, så gå på det. Jeg må begynne på Diane igjen nå, for hårveksten og kvisene sin skyld, selv om jeg vet at jeg får bivirkninger av det (forsterket angst, humørsvingninger). Av den enkle grunn at det går for mye ut over livskvaliteten min. Laser har jeg ikke råd til, men Diane har jeg råd til. Skulle helst vært uten p-prevensjon, men se på det som den eneste mulige løsningen for mer.

Jeg vet hvordan du har det! Du er ikke alene :klem:

Du synes forsterket angst og humørsvningninger er bedre enn økt hårvekst og kviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. For angsten og humørsvingningene kan jeg gjøre noe med. Hårveksten og kvisene hemmer selvtilliten min i en slik grad at jeg stenger meg inne og ikke vil omgåes mennesker. Vi snakker ikke om litt dun på overleppa og et par hudormer, for å si det sånn.

I tillegg må jeg over på p-piller for å slippe å ha mensen i seks uker sammenhengende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke noe dumt spørsmål. PCOS står for Polycystic Ovarian Syndrome, et syndrom som vanligvis (men ikke alltid) sammenfaller med cyster på eggstokkene, derav navnet.

Symptomer på PCOS er bl.a. uønsket hårvekst, uregelmessig menstruasjon (alt fra ingen menstruasjon i det hele tatt til langvarige blødninger), overvekt, kviser og nedsatt fruktbarhet, bare for å nevne noe. Wikipedia-artikkelen har mer informasjon.

PCOS er relativt vanlig. Graden av symptomer varierer veldig hos de som har diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nancy

Jeg har PCOS, og sliter som deg med hårvekst. Jeg vil anbefale deg at så lenge Diane faktisk virker for deg, så gå på det. Jeg må begynne på Diane igjen nå, for hårveksten og kvisene sin skyld, selv om jeg vet at jeg får bivirkninger av det (forsterket angst, humørsvingninger). Av den enkle grunn at det går for mye ut over livskvaliteten min. Laser har jeg ikke råd til, men Diane har jeg råd til. Skulle helst vært uten p-prevensjon, men se på det som den eneste mulige løsningen for mer.

Jeg vet hvordan du har det! Du er ikke alene :klem:

Jeg føler at Diane er kun et kortsiktig løsning, spesielt når jeg ikke har behov for prevensjon. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nancy

Hei,

jeg har også hatt mye problemer med dette. Gjorde også som deg å prøvde å kompensere med å ha "kontroll" med vekten siden jeg ikke "klarte å kontrollere hårveksten". Hadde jeg vært deg hadde jeg kansje startet med å bytte fastlege, er veldig viktig å føle at du blir forstått når det gjelder dette problemet. Selv om noen vil tenkte at dette er et "luksus problem".. Vet så godt at dette problemet hindrer enn i å delta i livet på så mange måter. Og det rare er, synes jeg ihvertfall, at om vi som har dette problemet hadde klart å akseptere oss som vi er så er det de som "mobber" andre for slikt som egentlig er det virkelige problemet. Håper du finner ut dette. Ikke gi opp å leve, pga dette problemet. Ikke la det få styre livet ditt!! Spør meg gjerne om det skulle være noe.

Det er ikke fastlegen som er så ille, men hudlegen som han henviste meg til. Nå har han hudlegen henvist meg til annen hudlege igjen som driver med laser. Han er mitt siste håp nå. Tiden med mobbing er over og jeg har kommet meg over det. Problemet er at jeg klarer ikke å akseptere meg selv og at det hindrer meg i å leve livet mitt til det fulle...

Hvordan takler du dette problemet? Har du snakket med legen din om det og tenker du å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan takler du dette problemet? Har du snakket med legen din om det og tenker du å gjøre noe med det?

Hei :)

Ja jeg har snakket både med min fastlege og psykolog osv. Jeg har jo egentlig alltid visst at min verdi som menneske ikke ligger i hvor mye eller hvor lite hårveskt jeg har. JEg har jo andre interresser og talenter som jeg heldigvis har fått positive tilbakemeldinger på. Og jeg har for lenge siden bestemt meg for at hårene IKKE skal styre mitt liv og mine muligheter for glede i livet. Så klart det er jo ting som jeg fortsatt synes er vanskelig, men jeg jobber mot dette. Det er nok greit om du kansje også har en psykolog eller annen samtalepartner som kan hjelpe deg med dette, i tillegg til hudlegen tenkte jeg.

Du kan også snakke med fastlegen om muligheten for å kunne få dekket elektrolyse-behandling (ihvertfall noe av den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...