Gå til innhold

delt omsorg/ bidrag

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer bare på om det er vanlig å betale bidrag om man har delt omsorg??

Jeg mener man ikke skal betale bidrag da, for da deler man jo 50/50 på alle utgifter og sånt med barna...

Hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Man betaler til hverandre ut ifra inntekt og utgifter...

Bare fordi den ene parten er så heldig å tjene mer enn den andre, så skal denne da underholde den andre??? Når man har ungene likt, så deler man jo på alt, da er det ikke mer å "betale" om du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.... man skal sitte likt igjen elle rnoe... Nåer det ikek jeg som lager reglene da.. men begge skal ha nok til å kjøpe klær, og ha hus til barnet da...

se på alenforelderforeningen eller lign du.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.f2f.no

Der er det mange i samme situasjon...

Men ellers stemmer det at den som tjener mest

- må betale litt i bidra til den andre parten...

Slik er det bare...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan regnes dette ut egentlig? Sees det kun på inntektene til de to foreldrene til barna, eller vil eventuelle nye samboere/ektefeller sine inntekter bli tatt med i vurderingen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente da at de nye reglene skulle være at man betalte utfra hva det kostet å ha barn, ikke en inntekst-prosent?

Men jeg har ikke satt meg inn i dette helt da, har ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda...det spiller nok vesentlig stor rolle hva man faktisk tjener, Fredagsbarn.

hva barna koster blir brukt som en grunnpilar i utregningen. Resten fordeles prosentvis basert på inntekt. Så en omsorgsforelder som tilfeldigvis var gift med en person som tjente bra, vil kunne få en langt høyere pris for ungen/e. Dette vil variere enormt.

I tillegg, så har de prestert å innføre hva man kaller et kaksebidrag, som slår inn etter tjente ca NOK 650 000,- Hvis man var gift/samboende med en person som tjener såpass, så kan man honke inn adskillige summer.

For hver 50 000,- over dette beløpet, vil man kunne claime 15% av det opprinnelige bidragsbeløpet pr barn.

Ganske betenkelig, med tanke på den summen et barn faktisk koster, i henhold til det nye regelverket.

Ser faren for at et slikt system vil virke som dette gammeldagse konebidragsystemet.

Man kan ikke på en side hevde at et barn koster slik og sånn, men samtidig si at man ikke greier seg uten et betydelig ekstrabeløp, kan man vel? Skal enhver omsorgsforelder automatisk tillegges den egenskapen at disse ekstra pengene automatisk tilfaller barnet?

Nope...det blir naivt.

Det nye bidragssystemet ivaretar nok endel tidligere problemområder, men det besitter fremdeles den gamle grunnholdningen om at paps (joda, paps er som regel den som ikke får omsorg) er forsørger, mens mor er omsorgsperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidragssystemet blir nok dessverre aldri perfekt... for perfekt KAN det vel neppe bli.... dessverre.

Jaja, jeg hadde altså ikke satt meg så nøye inn i dette, det er ikke en relevant problemstilling for meg. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med betaling kan man jo også bestemme selv.

Jeg og min eks. har delt omsorg for vår datter. Vi betaler ingenting til hverandre, og deler på SFO regning og andre store utgifter til barnet.

Ingen innblanding fra andre der altså. Veldig allright ordning. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om at bidragspliktige må betale ekstra (dersom mor søker) fordi han er høyt lønnet, er laget for at barna skal nyte godt av begge foreldrenes eventuelle velstand.

Hvorvidt det er rettferdig skal jeg ikke her mene så mye om, det er jo også sagt at de nye satsene er beregnet ut ifra hvor mye det faktisk koster å forsørge et barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...