Gå til innhold

Veldig forvirret


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg skjønner meg ikke helt på alt som skrives om palmeolje. Noen sier den er livsfarlig og matprodusenter må slutte med den, alle må unngå den, hjelp, hjelp. Andre, som ihvertfall fremstår som profesjonelle, sier at den har fått feil rykte, at den senker totalkolesterolet og har positiv effekt på det gode kolesterolet = det stikk motsatte av det f.eks FBI snakket om på NRK i fjor vår.

Hva er egentlig sannheten om denne oljen? Den inneholder ca 50% mettet fett, det er greit, men den siste halvdelen er jo da umettet. Er det noen forskjell på det mettede fettet i palmeolje og f.eks det mettede fettet i meierismør, kjøtt eller sjokolade?

Jeg blir så utrolig forvirret når "ekspertene" snakker om fullt av undersøkelser og studier som er gjort, og så har de helt forskjellig resultat. Er egentlig palmefettet farligere enn annet usunt fett? Vil det være uheldig å innta denne oljen dersom man eller spiser moderate mengder mettet fett og en god del umettet fett?

Håper det er noen som kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jo ofte palmeolje oksidert til transfett, og det er derfor den trekkes fram som usunn ingrediens i kjeks, kaker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå er jo ofte palmeolje oksidert til transfett, og det er derfor den trekkes fram som usunn ingrediens i kjeks, kaker o.l.

Nei, den omtales som farlig uansett. Det er derfor den brukes; fordi den har gunstige egenskaper i matlaging uten at den trenger å oksideres, for da kan produsentene si at varene ikke inneholder transfett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Jeg lurer også på dette. Palmeolje trekkes jo ofte fram av superfood-fantaster, blandt annet. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Transfett er ikke bra ... er det ikke det som er i palmeolje da?

Det beste er jo å bruke smør, eller olje som tåler varme temperaturer uten å bli ødelagt.

Ellers fins det mange bra oljer som IKKE tåler varme, som vi må nyte kalde i dressing og i slater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den omtales som farlig uansett. Det er derfor den brukes; fordi den har gunstige egenskaper i matlaging uten at den trenger å oksideres, for da kan produsentene si at varene ikke inneholder transfett

AH, da ble jeg også forvirret med hensyn til hvorfor den ikke er bra, og fremheves som sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nei, det er ikke transfett i palmeolje... men jeg tenker egentlig mest på hvorfor den er så farlig i foreksempel plantemargariner med 8-12% mettet fett. Hvis den er så kolesteroløkende som ekspertene sier, er det ikke da mulig at alle de sunne fettsyrene i margarinene reduserer kolesterolet en tilsvarende mengde slik det egentlig ikke skjer noen skade ved inntak av plantemargarin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosfett/olje er ikke det samme som palmeolje! Det er ingen som sier at palmeolje er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når noen sier at palmeolje er usunt/farlig, så er det i forhold til transfett. Se her:

http://www.lommelegen.no/322679/transfett

Alle vegetabilske oljer/fett kan bli til transfett, ved at det herdes/hydrogeneres. Dette er ikke noe som skjer ved steking i "eget kjøkken", men noe matprodusentene lager. Transfett er ikke bra å få for mye av, og er knyttet til en rekke sykdomstilstander. Nå står det ikke om matvarer inneholder transfett, men det vil f.eks stå delvis hydrogenert veg. fett/herdet veg. fett. Palmeolje er noe mange matprodusenter bruker fordi det er billig, og kan være hydrogenert/herdet.

Utover dette er både palmeolje og kokosolje usunt i så måte at det inneholder mye enumettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/palmeolje_usunn_for_kropp_og_klode

Og det som nesten er viktigst i mine øyner:

" Det er ikke bare helsemessig at palmeolje er lite gunstig. For å produsere palmeolje, blir det anlagt plantasjer der regnskogen tidligere dominerte. I Sørøst-Asia er oljepalmedyrking den viktigste årsaken til rasering av regnskogen.

- Malaysia og Indonesia står for rundt 85 prosent av verdens palmeoljeproduksjon, som blant annet brukes i mat, kosmetikk og biodiesel. I Malaysia er nesten all regnskog rasert for å produsere palmeolje, og avskogingstakten i Indonesia er den raskeste i verden, sier Vemund Olsen i Regnskogfondet. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Mettet fett er usundt, mens enUmette og flerUmettet er sundt.

Kroppen trenger de essenielle Umettete fettsyrene.

Det er mye mettet fett i spekk, flesk, kokkos og kumelk ... vet ikke om mettet er sundt eller ikke, jeg ...

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...