Djungelvrål Skrevet 25. juni 2010 #1 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg jobber med både eldre og yngre pasienter og opplever at mange av de eldre er fordomsfulle mot flere av mine innvandrerkollegaer. Noen av de eldre vil ikke ha hjelp av disse kollegaene i det hele tatt. De kan være helt åpenlyse i sine uttalelser, mens vi "yngre har lært at det ikke er pent". Det må ha vært en mye mere åpenlys rasisme før. Noen andre som opplever det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #2 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg forsvarer det ikke, men du må huske at antakeligvis så har mange av dine pasienter opplevd 2 verdenskrig. (Jeg trenger vel ikke utdype hva det innebærer for et menneskesinn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 26. juni 2010 #3 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg forsvarer det ikke, men du må huske at antakeligvis så har mange av dine pasienter opplevd 2 verdenskrig. (Jeg trenger vel ikke utdype hva det innebærer for et menneskesinn) men kanskje nettopp derfor burde de ikke være fordomsfulle, det var jo akkurat det nazismen var Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 26. juni 2010 #4 Del Skrevet 26. juni 2010 jeg synes faktisk ofte at det er fargede mennesker som er de værste rasistene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 26. juni 2010 #5 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg har også møtt en del eldre som har hatt samme oppfatning av innvandrere og mennesker fra andre land og kulturer. Man tenker jo ofte at gamle mennesker er veldig verdensvante og jordnær, men jeg opplever at mange gamle er motsatt. De har litt mer frykt overfor mennesker fra andre land og kulturer. Noen har mangel på kunnskap, andre har ikke fysisk møtt eller snakka med en innvandrer, og noen er bare rett og slett prippen og ikke vil vite noe annet enn hva de tror de har visst i flere år. Men når sant skal sies, er det mange unge mennesker som også deler disse fordommene. Jeg tror ikke det er karakteristisk for bare gamle mennesker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 26. juni 2010 #6 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) En av grunnene til at de ikke vil ha hjelp av innvandrere kan faktisk være språk. Jeg har selv en fastlege som ikke snakker flytende norsk, men heldigvis godt nok til at jeg forstår hva hun sier. Der jeg bodde før hadde jeg også en lege som ikke hadde norsk som morsmål, men han snakket så dårlig at jeg ikke forsto hva han sa, og han forsto ikke meg heller... Etter 15 minutter med "Hva du sa? Jai ikke forstå. Jai ikke kan hjelp dai", ja da gav jeg opp. Kanskje han kunne masse om de forskjellige tilstander og sykdommer som kan forekomme, men det hjelper så lite når språket blir en barriere. Eldre hører gjerne litt dårligere, og da er det greit å ha en lege som snakker flytende norsk, slik at det er lettere å kommunisere. Rasister finnes det dessverre noen av, både etnisk norske og innvandrere, men det kan være andre grunner til at man heller vil ha en norsk lege/sykepleier. Mange er også skeptiske til utdannelsen, om den er tatt i et annet land. Det trenger ikke ha noe med hudfargen i seg selv å gjøre ETA: Oppslag som dette kan jo også bidra til skepsis http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10002310 Endret 26. juni 2010 av Antlers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wabbit Skrevet 27. juni 2010 #7 Del Skrevet 27. juni 2010 Mange eldre mennesker er nok fordomsfulle pa grunn av fremmedfrykt. Selvom noen er eldre betyr ikke nødvendigvis at de har hatt kontakt med mennesker fra andre land gjennom livet. Hvis TV og aviser er den eneste måten de har fått kjennskap til våre utenlandske landsmenn på, skjønner jeg godt at de er skeptiske. Dette er selvfølgelig trist. I.am.me skrev at noen yngre har de samme holdningene til utlendinger som disse eldre, men fordi samfunnet har lært at disse holdningene ikke skal uttrykkes offentlig, virker det som at de eldre sitter igjen med å være de intolerente fordi de er så direkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 27. juni 2010 #8 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Jeg jobber med både eldre og yngre pasienter og opplever at mange av de eldre er fordomsfulle mot flere av mine innvandrerkollegaer. Noen av de eldre vil ikke ha hjelp av disse kollegaene i det hele tatt. De kan være helt åpenlyse i sine uttalelser, mens vi "yngre har lært at det ikke er pent". Det må ha vært en mye mere åpenlys rasisme før. Noen andre som opplever det samme? Det kan nok ha å gjøre med flere forhold. Dels kan det være at man rett og slett blir stivere og mindre tilpasningsdyktig med alderen. Ikke alle selvsagt, ikke som en naturlov, men som en generell trend. Et annet forhold er at det er såpass kort tid siden innvandringen begynte at de som er eldre i dag fremdeles har levd mesteparten av sitt liv i et etnisk norsk samfunn. For selv om det alltid har vært litt bevegelse over landegrensene, har det jo ikke vært masseinnvandring før de siste 40 år. Og på 70-tallet var det enda så få at det ikke utgjorde noen merkbar del av befolkningen. Så gjennom århundre etter århundre var befolkningen i Norge hovedsaklig etnisk norsk, og det var denne virkelighet de eldre vokste opp i. Det er denne virkelighet de opplevde i sin barndom, sin ungdom, når de var i tjueårene, trettiårene osv. De var allerede godt voksne da innvandringen så smått startet, og hvis de da bor i områder der innvandrere nesten har kommet i flertall bare i løpet av noen få tiår, vil de nok kunne oppleve dette som en enorm forandring. Ikke for å forsvare rasismen hos de eldre, men for å forsøke å forklare den. Vi som er yngre har vokst opp med innvandringen og merker ikke kontrasten på samme vis. Endret 27. juni 2010 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå