Gå til innhold

Din BMI er...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe, det er bra. Jeg bare tenkte i forhold til det som sto på den tabellen om at en BMI under 18,5 er undervektig. Derfor spurte jeg om du føler deg undervektig.

Det gjøre jeg altså ikke. Så lenge jeg er sunn og frisk, har former og mensturasjon, ser jeg ingen grunn til å forsøke å komme opp i en høyere bmi slik at jeg blir normalvektig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjøre jeg altså ikke. Så lenge jeg er sunn og frisk, har former og mensturasjon, ser jeg ingen grunn til å forsøke å komme opp i en høyere bmi slik at jeg blir normalvektig.

Nei, det har du helt rett i :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forfatter av innlegget.

Tusen takk, for et herlig svar fra deg! Jeg er så glad for personer som deg.

Tror du 20 kg ned på to år er realistisk?

Så hyggelig å være til hjelp. :)

Det er så absolutt realistisk med et mål på 20 kg på 2 år.

Er du motivert, kan det også gå raskere, men det trenger ikke være et mål nå i starten.

Ditt første mål bør som sagt være å foreta en varig livsstilsendring, og da tar det litt lenger tid enn hvis du hadde gått på en slankekur.

Den livsstilen du legger opp til nå, skal være en livsstil du ønsker å ha resten av livet.

Ønsker du å ha muligheten til å spise ett kakestykke i selskaper, så legger du opp planen etter det.

Ønsker du å ha muligheten til å spise litt potetgull og sjokolade på lørdagskvelden, så legger du opp planen etter det.

Jeg har gått ned 10 kg det siste året, og jeg har ikke kuttet ut noe som helst.

Jeg har begrenset mengden av usunn mat, erstattet noen produkter med sunnere alternativer, og beveget meg mer.

Jeg har ført mat- og aktivitets-dagbok, noe som har vært til veldig god hjelp for å få oversikt over hvor mye jeg virkelig spiser og beveger meg.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Føler du deg undervektig da?

Jeg har samme BMI som The Kitten. Føler meg heller ikke undervektig, og kunne gjerne vært enda litt slankere. :)

Samboeren mener at jeg har blitt for tynn, da... :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så hyggelig å være til hjelp. :)

Det er så absolutt realistisk med et mål på 20 kg på 2 år.

Er du motivert, kan det også gå raskere, men det trenger ikke være et mål nå i starten.

Ditt første mål bør som sagt være å foreta en varig livsstilsendring, og da tar det litt lenger tid enn hvis du hadde gått på en slankekur.

Den livsstilen du legger opp til nå, skal være en livsstil du ønsker å ha resten av livet.

Ønsker du å ha muligheten til å spise ett kakestykke i selskaper, så legger du opp planen etter det.

Ønsker du å ha muligheten til å spise litt potetgull og sjokolade på lørdagskvelden, så legger du opp planen etter det.

Jeg har gått ned 10 kg det siste året, og jeg har ikke kuttet ut noe som helst.

Jeg har begrenset mengden av usunn mat, erstattet noen produkter med sunnere alternativer, og beveget meg mer.

Jeg har ført mat- og aktivitets-dagbok, noe som har vært til veldig god hjelp for å få oversikt over hvor mye jeg virkelig spiser og beveger meg.

Forfatter av innlegget.

Så smart! Jeg tror absolutt det er best å ta det sakte og rolig, og ikke stresse. Og, som du sier, en livsstil man kan leve med resten av livet.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Forøvrig så må jeg si at BMI er den mest elendige målingsskalaen som finnes, ettersom denne ikke tar hensyn til noe annet enn vekt. Det at f.eks sykehus bruker BMI som måleskala på om det er mulig å gjennomføre en operasjon eller ikke er idioti, ettersom dette ikke sier noe om hvordan kroppen til en person egentlig er.

Personer som f.eks er med i Worlds Strongest Man-konkurranser og IronMan osv er per BMI-måling overvektige, men de er langt ifra feite slik de ville blitt oppfattet som dersom man kun hadde fått opplyst høyde/vekt/BMI uten å se personen.

Var f.eks en bodybuilder som ble nektet operasjon ved et sykehus pga at han var klassifisert i fedme klasse 2 eller noe sånn. Mannen hadde knapt nok fett på kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...