Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Din BMI er 38.4. Dette regnes som kraftig overvekt. http://www.astrazeneca.no/sykdommer/angina_pectoris/bmi.php Hjelp. Hjelp. Hjelp. Hvor skal jeg begynne?
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 1. Hvor gammel er du? 2. Hvor høy er du, og hvor mye veier du? 3. Visste du ikke at du var overvektig før BMIen viste det?
LetThemEatCake Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Matdagbok är ett ypperligt hjälpmedel! Då får du en bra översikt på allt du äter (även en godisbit här och där ska skrivas ner). Då blir det mycket lättare att se vad som ska bort! Sådant här tar tid och det är hela livsstilen som behöver förändras, så tappa inte modet bara för att det inte går så fort som du skulle önska. Börja smått med en liten promenad varje dag och kanske ett besök på gymmet i veckan och ät lagad mat varje dag. Det är viktigt att inte börja för extremt då det är lätt att man tröttnar efter ett par veckor. Sätt upp ett mål för varje vecka och fokusera på det. Ett veckomål kan till exempel vara att gå ner 1kg tills nästa fredag, eller att låta bli den där kvällsmackan hela veckan, eller att begränsa intaget kaffe med mjölk och socker från 4 koppar till två koppar om dagen. Små steg! You can do it, sätt bara upp realistiska mål så kommer det att gå vägen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 æsj bmi målinger er som oftest ikke korrekte.Du vet vel selv om du er overvektig eller ikke. Begynne med å finne ut: 1. er jeg overvektig? om svaret er ja ,neste post 2. vil jeg gjøre noe med det? Er jeg lykkelig? Om ja neste post 3.helsemessige aspekter 4.Kontakte lege,ta en generell helsesjekk 5.Forandre kosthold 6.trene Om du er lykkelig akkurat slik du er ,så skal ingen tvinge deg til noe annet.Men overvekt som du sikker vet selv,er ikke helsemessig bra.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 1. Hvor gammel er du? 2. Hvor høy er du, og hvor mye veier du? 3. Visste du ikke at du var overvektig før BMIen viste det? Forfatter av innlegget. Jeg er født i 1989 og er ca. 167 cm høy. Jo, jeg visste jeg var overvektig. Men ikke SÅ overvektig... Jeg har spurt noen ærlige venner om hva de tror jeg veier, og da sier de at de tror jeg veier rundt 80-90 kg. Jeg veier jo mye mer enn det...
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Matdagbok är ett ypperligt hjälpmedel! Då får du en bra översikt på allt du äter (även en godisbit här och där ska skrivas ner). Då blir det mycket lättare att se vad som ska bort! Sådant här tar tid och det är hela livsstilen som behöver förändras, så tappa inte modet bara för att det inte går så fort som du skulle önska. Börja smått med en liten promenad varje dag och kanske ett besök på gymmet i veckan och ät lagad mat varje dag. Det är viktigt att inte börja för extremt då det är lätt att man tröttnar efter ett par veckor. Sätt upp ett mål för varje vecka och fokusera på det. Ett veckomål kan till exempel vara att gå ner 1kg tills nästa fredag, eller att låta bli den där kvällsmackan hela veckan, eller att begränsa intaget kaffe med mjölk och socker från 4 koppar till två koppar om dagen. Små steg! You can do it, sätt bara upp realistiska mål så kommer det att gå vägen! Forfatter av innlegget. Tusen takk for svar, jeg tror jeg skal skaffe meg en sånn dagbok! Burde man bruke de nettdagbøkene på f. eks VG og sånn?
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter av innlegget. Jeg er født i 1989 og er ca. 167 cm høy. Jo, jeg visste jeg var overvektig. Men ikke SÅ overvektig... Jeg har spurt noen ærlige venner om hva de tror jeg veier, og da sier de at de tror jeg veier rundt 80-90 kg. Jeg veier jo mye mer enn det... Ok aller først, ikke fortvil, og ikke la BMIen gå alt for mye til hode på deg. Har du lyst å gå ned noen kilo er det flott, men ikke la BMI resultatet tvinge deg til å slanke deg. Det er bare en indikator på hvor på lista du ligger. Mitt første og siste tips er ganske enkelt: begynn å tren. Gå turer i fjellet, sykle, svømme, gjør så mye fysisk som du overhodet kan! Å legge om kostholdet jo også svært viktig, men skal man gå ned i vekt og bli der må man legge om hele livsstilen, ikke bare kostholdet!
The Kitten Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter av innlegget. Jeg er født i 1989 og er ca. 167 cm høy. Jo, jeg visste jeg var overvektig. Men ikke SÅ overvektig... Jeg har spurt noen ærlige venner om hva de tror jeg veier, og da sier de at de tror jeg veier rundt 80-90 kg. Jeg veier jo mye mer enn det... Så du trodde du var mindre overvektig basert på at vennne dine trodde du veide mindre når du selv vet hvor mye du veier? :klø:
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Det beste stedet å begynne, er å bestemme deg for å foreta en livsstilsendring. Du trenger ikke foreta dramatiske endringer med en gang, små skritt i riktig retning er mye bedre enn et stort skritt framover, og to skritt tilbake, fordi du la opp til et så hardt regime som du ikke klarte følge opp. Det eneste du oppnår ved å gå for hardt ut, er å miste motivasjonen. Første skritt er å sette i gang, og tenke "TTT" (ting tar tid) Du brukte år på å få på de ekstra kiloene, og da kan du ikke forvente at de skal forsvinne i løpet av dager og uker. Perspektivet ditt må være på måneder. Trinn 1 bør være å få oversikt, og å legge opp en plan. Se først på hvor aktiv du er... det er mange små grep du kan gjøre for å bli mer aktiv i hverdagen. En gåtur om dagen, en time ekstra med husarbeid, lek i vannet... Så kan du se på maten du spiser... igjen, små grep i starten. Spiser du mye raske karbohydrater? (Loff, sukker, hvit ris, pasta, poteter osv) Erstatt noe av det med langsomme karbohydrater. (grovt brød/knekkebrød av rug, fullkornspasta, fullkornsris, grønnsaker) Overspiser du? Kanskje trøstespiser du? Finn ut hvorfor, og gjør noe med årsaken. Trinn 2 bør være å sette planen ut i praksis. Start i det små, mestring og resultater i riktig retning gir motivasjon til å fortsette. Å sette seg for høye mål, og mislykkes i å oppnå dem gang på gang, er demotiverende! Det er bedre å lykkes i å miste 200 g i uken, enn å mislykkes i å miste 1 kg i uken. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Ok aller først, ikke fortvil, og ikke la BMIen gå alt for mye til hode på deg. Har du lyst å gå ned noen kilo er det flott, men ikke la BMI resultatet tvinge deg til å slanke deg. Det er bare en indikator på hvor på lista du ligger. Mitt første og siste tips er ganske enkelt: begynn å tren. Gå turer i fjellet, sykle, svømme, gjør så mye fysisk som du overhodet kan! Å legge om kostholdet jo også svært viktig, men skal man gå ned i vekt og bli der må man legge om hele livsstilen, ikke bare kostholdet! Forfatter av innlegget. Hjelpes. Dette blir hardt. Men men, jeg må vel bare prøve.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 Så du trodde du var mindre overvektig basert på at vennne dine trodde du veide mindre når du selv vet hvor mye du veier? :klø: Forfatter av innlegget. Nei, selvfølgelig ikke. Det er bare det at jeg ikke ser så tykk ut som jeg egentlig er, om du skjønner.
The Kitten Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 Føler du deg undervektig da? Nei, jeg føler meg vakker. Hvorfor i alle dager skulle jeg føler meg undervektig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Det beste stedet å begynne, er å bestemme deg for å foreta en livsstilsendring. Du trenger ikke foreta dramatiske endringer med en gang, små skritt i riktig retning er mye bedre enn et stort skritt framover, og to skritt tilbake, fordi du la opp til et så hardt regime som du ikke klarte følge opp. Det eneste du oppnår ved å gå for hardt ut, er å miste motivasjonen. Første skritt er å sette i gang, og tenke "TTT" (ting tar tid) Du brukte år på å få på de ekstra kiloene, og da kan du ikke forvente at de skal forsvinne i løpet av dager og uker. Perspektivet ditt må være på måneder. Trinn 1 bør være å få oversikt, og å legge opp en plan. Se først på hvor aktiv du er... det er mange små grep du kan gjøre for å bli mer aktiv i hverdagen. En gåtur om dagen, en time ekstra med husarbeid, lek i vannet... Så kan du se på maten du spiser... igjen, små grep i starten. Spiser du mye raske karbohydrater? (Loff, sukker, hvit ris, pasta, poteter osv) Erstatt noe av det med langsomme karbohydrater. (grovt brød/knekkebrød av rug, fullkornspasta, fullkornsris, grønnsaker) Overspiser du? Kanskje trøstespiser du? Finn ut hvorfor, og gjør noe med årsaken. Trinn 2 bør være å sette planen ut i praksis. Start i det små, mestring og resultater i riktig retning gir motivasjon til å fortsette. Å sette seg for høye mål, og mislykkes i å oppnå dem gang på gang, er demotiverende! Det er bedre å lykkes i å miste 200 g i uken, enn å mislykkes i å miste 1 kg i uken. Lykke til! Forfatter av innlegget. Tusen takk, for et herlig svar fra deg! Jeg er så glad for personer som deg. Tror du 20 kg ned på to år er realistisk?
minni123 Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Nei, jeg føler meg vakker. Hvorfor i alle dager skulle jeg føler meg undervektig? Hehe, det er bra. Jeg bare tenkte i forhold til det som sto på den tabellen om at en BMI under 18,5 er undervektig. Derfor spurte jeg om du føler deg undervektig.
LetThemEatCake Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter av innlegget. Tusen takk for svar, jeg tror jeg skal skaffe meg en sånn dagbok! Burde man bruke de nettdagbøkene på f. eks VG og sånn? Jag började med att skriva ner i en fysisk dagbok, men det blev så rörigt efter ett par veckor, så jag gick över till att skriva här på KG och det gick jättebra! Kolla runt lite på nätet och se om du hittar något bra. Annars funkar det ju att skriva ner allt i Word om du orkar strukturera upp det någorlunda. Steg två blir kanske en träningsdagbok då? Jag blir alltid supermotiverad när jag ser vad jag klarat av föregående vecka! Man tävlar lite med själv liksom. Jag önskar dig all lycka till! Berätta för nära och kära att du planerar att göra lite förändringar i livsstilen så får du nog full stötta från alla håll och kanter (plus att de kanske tänker på att inte bjuda på den allra onyttigaste maten när ni ses, haha).
The Kitten Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter av innlegget. Nei, selvfølgelig ikke. Det er bare det at jeg ikke ser så tykk ut som jeg egentlig er, om du skjønner. Aha! Da ble det mer logisk for meg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #20 Skrevet 24. juni 2010 Jag började med att skriva ner i en fysisk dagbok, men det blev så rörigt efter ett par veckor, så jag gick över till att skriva här på KG och det gick jättebra! Kolla runt lite på nätet och se om du hittar något bra. Annars funkar det ju att skriva ner allt i Word om du orkar strukturera upp det någorlunda. Steg två blir kanske en träningsdagbok då? Jag blir alltid supermotiverad när jag ser vad jag klarat av föregående vecka! Man tävlar lite med själv liksom. Jag önskar dig all lycka till! Berätta för nära och kära att du planerar att göra lite förändringar i livsstilen så får du nog full stötta från alla håll och kanter (plus att de kanske tänker på att inte bjuda på den allra onyttigaste maten när ni ses, haha). Forfatter av innlegget. Ja, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Jeg er veldig takknemmlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå