Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han er ganske klar til å begynne å spise brød. Bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal gi det til ham. Helsesøster anbefalte en skalk som han kan suge på, men han brekker seg av den. Går det ikke ann å gjøre det på en annen måte?

Takk

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gi han biter/staver som han kan spise selv? Vår gutt brakk seg også i starten av f.eks. skalk, men man må huske på at brekningsrefleksen til de små er mye lenger fremme i munnen enn hos oss. Det er bare å la han prøve seg. Etterhvert skjønner han hvordan han skal spise skalk og brød.

Bruk så grovt brød som mulig, og uten hele korn. Lyst brød klistrer seg bare til ganen, og frø er ikke så lett å spise.

Skrevet

Me starta å gje brød rundt same alder. Då delte eg opp skiva i bittesmå terningar som eg putta i munnen hans. Skalk var han ikkje spesielt glad i når han var så liten.

Litt etter litt fekk han større bitar, også begynte han snart å putte dei munnen sjølv også.

Skrevet

Har ikke erfaring på dette punktet selv ennå,men hva med og myke opp den lille biten med væske først hvis han sliter litt?

Skrevet

Vi forsøkte også å gi brød rundt den alderen.

Men snuppa bare brakk seg, uansett hvordan vi gjorde det. Vi tok derfor en pause, og forsøkte igjen senere. Ennå rundt 9 månedersalderen ville hun ikke ha brødbiter. Men da syns hun det var greit å spise litt på en skalk. Etter at hun hadde spist en stund på skalker introduserte vi biter igjen, da gikk det bedre. Hun var nesten 10 måneder før hun fikk til å spise ferdig oppskjært brødskive. Så vi brukte laaang tid på tilvenning.

Vær tålmodig, men ikke gi opp. Gi litt nå og da, plutselig en dag løsner det (men vær forberedt på at det kan ta tid).

Skrevet

Syns skalk var et dårlig forslag. Ville heller skjært opp små minibiter uten skorpe, med litt pålegg på.

Skrevet

Vi skar av skorpen på brødet, smurte med smørbart pålegg og skar skiven i biter som han enkelt kunne plukke opp og spise selv. Det fungerte veldig bra. Startet da han var 7 mnd. Husker ikke når vi gikk over til en hel brødskive brettet i to (som er det han fremdeles får, snart 19 mnd gammel). Kanskje rundt 10-11 mnd? De første månedene etter at vi begynte med brødskiver ble den bare klemt mellom fingrene så da var det enklere med biter, men han skjønte etterhvert at en hel brødskive er til å spises, ikke til å klemmes i hjel.

Skrevet

SummerJoy- Vi fikk faktisk tips om å begynne med skalk, og synes det var et veldig godt forslag (helsestasjonen anbefalte oss det, samt flere av mine venninner som hadde prøvd det). Det er jo ikke slik at barnet tar hele biter. H*n suger på brødet, og får dermed i seg bittesmå biter. Dette funket som sagt kjempebra for snuppa vår, hun brakk seg på vanlig oppskjært brød. Etter å ha "øvd" seg på skalk en god stund var hun mottakelig for små oppskjærte skiver.

Nå er hun 1 år, og hun er glad i brødskiver, også med skalken på.

Skrevet

Tror det kommer litt an på når de får tenner også jeg.. Vi kunne ikke gi skalk til å begynne med da hun hadde en del tenner og tygget av alt for store biter.. Så vi laget små terninger som hun spiste :) Og det gikk kjempebra! Nå har hun spist 1/4 skive i snart 2.mnd og hun elsker det!

Et godt tips er faktisk å kjøpe sånn aligator kutter på claes ohlson! Det kuttebrettet som følger med er alt for lite, men kjøper du med et litt større kuttebrett så er den perfekt til skiver! Også til potet og gulerøtter (til å koke) også til diverse frukter!

Man kan selvfølgelig kutte det selv også, men lenge leve latskapen :fnise:

Skrevet

Syns skalk var et dårlig forslag. Ville heller skjært opp små minibiter uten skorpe, med litt pålegg på.

Helt enig!

Skrevet

Når vi begynte med grøt dyppet jeg små biter i fruktmos for å mye den opp litt. Det fungerte bra her. Men vår likte å suge på skalker også da.

Skrevet

Skal du gi brød, så del to tynne skiver og ha pålegget i midten. Del de så opp i små biter, og legg det foran barnet så han kan plukke i seg selv. I starten må du hjelpe og putte i munnen. Hvis du skal gi skalk, så vil det hjelpe å tørke den i ovnen først så den blir hard. Da får han ikke av store biter, som kan være litt ekle i starten. Du kan også kjøpe ferdig tørkede skalker, jeg bruker de fra Wasa som heter Skorpor - grovbrødskavringer. De er også meget bra for en liten en som klør i gommene av tenner på vei ;) Jeg startet med kavring/tørket skalk til min, fordi de var store nok til at han klarte å holde dem selv, og han fikk ikke av store biter. Han bare sugde og gnagde litt på dem. Jeg begynte med slike da han var 5 mnd kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...