Gå til innhold

Helt fortvilt..(kan sosialkontoret hjelpe meg?)


Dødspingvinen

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å fortsette å være registrrt bruker, selv om dette er vanskelig for meg å skrive nå som jeg ikke er helt anonym her inne.

Setter pris på om dere ikke kommer med sure kommentarer, bare gode råd :wink:

Har i to år, gjennom hele studietiden min, slitt med dårlig rygg. Ingen leger har gitt meg klart svar på hva som er galt. Studiene mine gikk dårlig. Jeg klarte ikke å følge med pga smerter. Så i år bestemte jeg meg for å ta et år fri, og heller jobbe. Prøve å klarne hodet, og ikke begynne å studere igjen, før jeg var blitt bedre. Trodde heller ikke at det skulle bli den store overgangen fra deltidsjobb/skole til fulltidsjobb.

I dag kom de virkelige smertene. Jeg har hatt desperat vondt i hele dag. For til slutt til legevakten. Har fått prolaps, og kan ikke jobbe. Problemet er at jeg jobber sykevikariater i bernehager. Jeg har dermed ikke noen fast jobb. Ingen rettigheter til sykemeldinger, naturlig nok. Har heller ikke opparbeidet meg nok lønn til at jeg kan få trygd til jeg blir bedre, siden jeg bare har jobbet i noen måneder.

Så dermed sitter jeg her, med husleie, studielån, og ingen inntekt. Sambo tjener ikke nok til at vi kan klare oss. Og legen sier at jeg ikke kan jobbe på en stund.

Sosialkontoret ser ut som eneste utvei... Men er redd. Tenk om de ikke vil gi meg noe støtte. Har ingen erfaringer med sosialkontoret. Kan de hjelpe meg så jeg har nok å leve av? Eller kan en bare få penger til mat? Høres sikkert teit ut at jeg spør, men er for første gang i mitt liv utrolig redd for framtiden. Visste jo at det kom til å bli tøft å skulle etablere seg, men trodde ikke at det skulle bli så vanskelig.

Siden jeg ikke har noen rettigheter er jeg redd. Det skal sannelig ikke være lett den første tiden etter studier..

Har noen erfaringer fra sosialkontoret de kan dele med meg? Så jeg vet hva jeg går til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kjip situasjon du har kommet opp i her. Hvis det er slik at du ikke har rett på sykepenger, (noe jeg ville sjekket nøye)har du rett på økonomisk sosialhjelp. De vil muligens kreve at du tar ut eventuelle feriepenger, avhengig av hvor lenge du vil være sykemeldt.

Hvis du har bil, eller andre realiserbare verdier vil dette også kunne kreves solgt.

Men, hvis du har krav på økonomisk sosialhjelp vil du som enslig motta livsopphold på rundt 3900 kr pr mnd (noe mindre som samboende), avhengig av i hvilken kommune du bor i. Dette skal dekke alt. Du vil også få dekket husleien, (halv hvis du er samboende.)

Jeg ville kontaktet sos.kontoret snarest, da det er opp til tre ukers behandlingstid. Det kreves også endel dokumentasjon.

Noe klokere? Håper du snart blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gjest. Svaret ditt hjalp en god del. Har nok desverre ikke rett på sykepenger, og har ingen verdier som kan kreves pantsatt. Er helt greit at jeg må ta ut feriepengene mine. Har nok penger til å klare neste husleie, og til å greie meg nesten en måned når det gjelder mat etc. Så jeg klarer meg mens de vurderer søknaden min.

Tusen takk for et veldig got svar, som hjalp en bekymret person :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosialkontoret dekker husleie, strøm og livsopphold (ca 3900 som nevnt over for en voksen - varierer visst fra sted til sted). Dersom du har boliglån, dekker de renter - og du må låne penger av sosialkontoret til avdragene. Tror du får beholde barnetrygden utenom - dette varierer.

De kan pålegge deg å selge bil, campingvogn, båt osv. - men skal du kun ha kortvarig hjelp, kan det nytte å nekte å selge unna f.eks en bil du vil trenge i framtidig arbeid - du skal ikke bli dårligere stilt av å gå på sosialen - men de vil garantert påstå at de har rett til å pålegge salg av bil - derfor må du kanskje regne med å klage til fylkesmannen. Det tar tid - opptil et år før fylkesmannen fatter vedtak, men sosialkontoret kan synse i mange saker - slik at du ikke må gi deg uten å prøve først.

Men det var ikke dette jeg skulle svare egentlig - ville nevne at du kan framlegge krav om yrkesmessig - eller medisinsk attføring via trygdekontoret. Få attest fra legen din - han/hun må føre saken din overfor trygdekontoret. Når du ikke kan jobbe pga medisinsk årsak, er det ikke meningen at du skal gå over lang tid på sosialkontoret - da skal trygdekontoret inn i bildet. Tror ikke behandlingstiden er så lang, men du må i alle tilfelle gardere deg med å bestille time på sosialen.

Sosialkontoret vil pålegge deg å søke bostøtte - husbankens - skjema til dette får du på sosialkontoret, boligavdelingen/boligkontoret. Tror søknadsfristen er 10. oktober. Dette vil gavne deg dersom du får attføring, da slipper du å forholde deg til både trygdekontoret og sosialkontoret, - i og med at du får bostøtte, er det sjanse for at du vil klare deg økonomisk. Men mange kommer i klemma, og må forholde seg til begge instansene - noe som kan slite på psykisk. F.eks. om husleien er høy, og bostøtten ikke dekker det du egentlig skulle hatt. Tror - men er ikke sikker, at en bostøtte har et tak på kr. 5000,- i mnd. i husleie - slik at har du en mye høyere leie, vil du ikke klare det uten økonomisk hjelp fra sosialen i tillegg. Uansett blir du pålagt å søke bostøtte.

Anbefaler deg å ta en prat med legen din, samt trygdekontoret - i tillegg til sosialen. Søker du attføring og har barn, så husk å søke barnetillegg (trygdekontoret det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert i tilsvarende situasjon' date=' men svaret til s.kontoret var at samboer hadde høy nok inntekt å forsørge begge to.[/quote']

Nei og nei. Det kan de ikke gjøre iflg. sosialloven. De kan ikke pålegge en samboer å forsørge den andre part - samboere har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre.

Men - du vil kun få halve husleia, samt halve strømregningen dekket. Samt at du vil få halvparten av hva et par ville fått, dvs. ca. 800 - 1000 kr mindre i måneden til livsopphold. Så istedet for 3900 vil du få ca 2900.

Uavhengig av hva din samboer tjener.

Du trenger heller ikke oppgi at dere er samboere - de har ikke noe med hva dere gjør under dyna, dersom du sier at dere bor i et slags kollektiv, og kun er venner.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var ikke dette jeg skulle svare egentlig - ville nevne at du kan framlegge krav om yrkesmessig - eller medisinsk attføring via trygdekontoret. Få attest fra legen din - han/hun må føre saken din overfor trygdekontoret. Når du ikke kan jobbe pga medisinsk årsak, er det ikke meningen at du skal gå over lang tid på sosialkontoret - da skal trygdekontoret inn i bildet. Tror ikke behandlingstiden er så lang, men du må i alle tilfelle gardere deg med å bestille time på sosialen.

Sosialkontoret vil pålegge deg å søke bostøtte - husbankens - skjema til dette får du på sosialkontoret, boligavdelingen/boligkontoret. Tror søknadsfristen er 10. oktober. Dette vil gavne deg dersom du får attføring, da slipper du å forholde deg til både trygdekontoret og sosialkontoret, - i og med at du får bostøtte, er det sjanse for at du vil klare deg økonomisk. Men mange kommer i klemma, og må forholde seg til begge instansene - noe som kan slite på psykisk. F.eks. om husleien er høy, og bostøtten ikke dekker det du egentlig skulle hatt. Tror - men er ikke sikker, at en bostøtte har et tak på kr. 5000,- i mnd. i husleie - slik at har du en mye høyere leie, vil du ikke klare det uten økonomisk hjelp fra sosialen i tillegg. Uansett blir du pålagt å søke bostøtte.

Anbefaler deg å ta en prat med legen din, samt trygdekontoret - i tillegg til sosialen. Søker du attføring og har barn, så husk å søke barnetillegg (trygdekontoret det også).

Tusen takk Vega! Dette visste jeg ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har vert i tilsvarende situasjon' date=' men svaret til s.kontoret var at samboer hadde høy nok inntekt å forsørge begge to.[/quote']

Da har dere sannsynligvis søkt som samboere, dvs at begge har fylt ut søknadsskjemaet. Dersom du krysser av for at du er samboer, men kun fyller ut dine opplysninger på skjemaet vil du få sosialstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, jeg sier tror at du kan få rehabiliteringspenger.

Men da må legen bekrefte at du har vært syk i 1 år eller mer.

Rehabiliteringspenger får man når arbeidsevnen er nedsatt med minst havlparten pga en funskjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom, skade eller lyte.

Vilkåret for rett til rehabiliteringspenger er at medlemmet får aktiv behandlig med utsikt til å bedre arbeidsevnen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...th_sub=oversikt

Det står mer om det her.

Jeg har fått rehabiliteringspenger fra i sommer av og fikk etterbetalt fra 1 februar i år.

Jeg er født med en exstose ( eller hva det nå heter ) som gjør at jeg ikke kan bruke armen min i arbeidslivet.

Det kreves en operasjon for at jeg skal fungere igjen.

Det begynte i `99 og jeg trodde det var senebetennelse som kom og gikk og til slutt ble kronisk.

I februar i år, 4 år etter, så fikk jeg tatt røngten av armen og da ble det oppdaget hva som egentlig var årsaken.

Jeg har vært hjemmeværende siden midten av `99 med barn. Da sier det seg selv at jeg ikke har rett på sykepenger o.l., men rehabiliteringspenger fikk jeg pga av at jeg så og si er arbeidsufør pga dette problemet og kan ikke gå ut i jobb før operasjonen. Og jeg måtte slutte å leite etter jobb og si nei til barnehageplasser og alt pga dette.

Nå ble jeg jo gravid, men jeg får fremdeles rehabiliteringspenger av en eller annen grunn fram til 9 januar neste år.

Legen skrev at jeg er arbeidsufør pga smerter og innskrenket beveglighet i høyrearmen. Og det er jo sant. Jeg kan nesten ikke gjøre noe som helst hjemme og med snart 3 barn å ta seg av så sier det seg selv at jeg ikke får mye hvile. Legen har også sykemeldt meg. Det er også et krav.

Jeg synes du skal snakke med legen din og kanskje få h*n til å kanskje skrive ut sykemelding og en legeerklæring på at du har vært syk og hatt problemer med ryggen i mer enn 52 uker.

Så kan du snakke med trygdekontoret om rehabiliteringspenger.

Spørre om du har rett på det pga situasjonen som har oppstått.

Få gjerne med på legeerklæringen at legen har kommet fram til at du må ta pause fra jobben pga ryggproblemene dine.

Få med alt sammen så er du på den sikre siden sånt sett.

Sosialkontoret har plikt til å hjelpe deg og du har rett på hjelp fra dem.

Du er ikke gift og din samboer har dermed ikke plikt til å forsørge deg.

Jeg har selv fått hjelp fra dem og jeg skrev at jeg søkte om sosialhjelp, men jeg fylte på begges inntekt og utgifter.

Vi har ikke fått beskjed på at vi måtte selge det ene og det andre først.

Jeg fikk et livsopphold på 3000,- og noe og halve husleien dekket. Fikk 5000,- og noe pr mnd.

Jeg kunne også få dekket strøm med 500,- pr mnd.

De krever også at dere bruker opp oppsparte penger osv før du søker.

Også må de ha masse informasjon:

* Kontoutskrifter fra begges kontoer 2-3 mnd tilbake

* Husleie

* Lån og hvem som har det

* Lønningslippene deres

+ masse masse mer. Husker ikke alt, men det er en del info de må ha.

Hva får du vite av dem.

Kanskje du kan ligge med en legeerklæring til dem.

Nå vet ikke jeg om man kan f eks få rehabiliteringspenger ( hvis du f eks skulle ha rett på det ) og sosialhjelp samtidig, så der er jeg litt grønn.

Dette bør vel kanskje finnes ut av.......

Uansett så ønsker jeg deg lykke til og ønsker deg god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si takk til alle for kjempegode svar! Takk for at du delte dine erfaringer med meg Kittykat. Siden jeg fikk akutt medisin på legevakten (matte inn på onsdagen) får jeg ikke komme til legen min før mandag, men tror det skal gå greit. Så lenge jeg holder meg i ro, og tar smertestillende, så går det jo.

Er utrolig glad for at legen på legevakten trodde på meg. Istedet for å bare si "dette er nok bare muskelsmerter, det gir seg om noen uker", slik andre har sagt, sa ho rett ut at jeg har prolaps. Og at jeg trenger behandling. Det var utrolig godt å faktisk få høre det. I to år har jeg fått beskjed om at det kommer til å gi seg av seg selv...

Når jeg kommer til legen min, får jeg henvisning til CT, og han kan nok dokumentere smertene. Det står jo om dem i jornalen min for to år tilbake, så jeg kan ikke skjønne at det skal bli noe problem.

Tusen takk til dere allle, som gjør det dere kan for at jeg skal få det litt enklere! Er utrolig glad for at dere finnes her på KG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg god bedring. De på kundetorget bør vite hva du trenger å ha med deg til sosialkontoret/trygdekontoret.

Det er ikke lett å ha vondt i ryggen. Pappa er akkurat blitt uføretrygdet. Seilt på sjøen siden han var en ung gutt. Hadde noen år igjen, men legen nektet han å seile. :cry:

Lykke til hos legen, og du skal se det ordner seg. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg ganske mye roligere nå, ja. Var fortvilt tidligere, men har fått så mange gode svar her, og det hjelper selvsagt. Samboen har satt Stressless'en (eneste stolen jeg klarer å sitt i) forran dataen, så jeg kunne skrible med dere mens han er på jobb :wink:

Skal på kundetorget etter legebesøket på mandagen. Håper at det kommer til å gå bra. Har vel sikkert med meg papirer fra legen da, og tviler på at det blir noe tull ut av det.

Uff, føler med faren din. Det kan ikke være enkelt å få beskjed om at han ikke kan gjøre det han liker best mer. Håper han holder humøret oppe? Du får hilse ham god bedring fra meg :wink:

Tusen takk for fin melding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vigfa.

Ville bare ønske deg lykke til og god bedring. Jeg har erfaring fra hjelp av sosialkontoret, jeg var ikke så veldig heldig med min saksbehandler, men jeg fikk den hjelpen jeg trengte, uavhengig av om jeg hadde samboer eller ikke.

Håper det løser seg for deg og at du blir frisk!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg til legen igjen i morgen. Siden jeg fikk akuttmedisin (les: ting jeg blir ganske dopa av), av legevakten, fikk jeg ikke komme inn på fredag. Men tror det skal ordne seg. Skal ta en lang prat med han. Er også veldig glad for a legevakten sa at dette ikke kunne være muskulært. Er så mange andre leger som har sagt at dette bare sitter i musklene, og kommer til å gå over av seg selv.

Så nå skal jeg snart avtale tid for CT. SKal skrive videre om dette i dagboka mi, så dere får rapporter der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...