Gå til innhold

Beholde festskoene på?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Inspirert av diskusjonen om barbeinthet:p

Når jeg drar på fest har jeg alltid høyhælte sko på. Jeg liker ikke å ta de av pga de er en del av antrekket og visse antrekk krever hæler for å se stilige ut. Har bl.a en rumpe som ser hot ut med en ekstra dytt fra hæler!

Alternativet er å gå barbeint og det er kaldt. Jeg bruker ikke strømpebukse om sommeren (ei heller sånn hudfarget pga da ser beina blasse ut ift resten av kroppen, finner aldri brun nok farge)

Hva gjør du på fest? (tenker vors o.l, ikke høytidlige selskaper, da er det vel en selvfølge at man får beholde skoene på)

Hvordan er du som vert?

Jeg er alltid sånn i tvil om det er uhøflig å beholde skoene på. Det er jo snakk om pene og relativt rene pumps o.l, ikke skitne joggesko.

Vanligvis vinner forfengeligheten og jeg lever etter noe min venninne sa: "man skal aldri be en dame ta av seg skoene"

Jeg er tidlig i 20-årene om det har betydning, er altså ikke så veldig høytidlige fester og flotte parketter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg sier behold skoene på, det er en del av antrekket.

MEN skal du på fest i en bolig der det er parkett, og eller tregulv så hør med vertskapet og velg sko alt etter hva de sier.

Jeg husker godt på 80 tallet da "alle" hadde bygget nytt hus, "alle" la parkett og "alle" hadde innflyttningsfest og "alle" fikk ødelagt parketten sin grunnet damenes høyhælte sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg syns det er veldig uhøflig å traske inn på høyhælte sko. Spør folk som kommer til meg om det er greit sier jeg nei, Trasker de bare frekt inn uten å spør sier jeg fra og de blir som regel ganske snurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøftlig å gå inn hos andre med skoene på, i alle fall uten å spørre om lov. Selv tar jeg alltid av skoene med mindre jeg får klarsignal for noe annet. Når jeg ikke har strømper har jeg ofte med meg ballerinas som er rene under. Det å gå med stiletthæler inne ville jeg aldri gjort, det er ikke mange gulv som tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også helst beholde mine pumps på. Er faktisk en viktig del av antrekket. Hos folk jeg er på vors hos ofte, vet jeg hvordan landet ligger. Men skulle jeg være usikker, så spør jeg heller :) Kan også se etter hva alle de andre har gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes det er uhøftlig å gå inn hos andre med skoene på, i alle fall uten å spørre om lov. Selv tar jeg alltid av skoene med mindre jeg får klarsignal for noe annet. Når jeg ikke har strømper har jeg ofte med meg ballerinas som er rene under. Det å gå med stiletthæler inne ville jeg aldri gjort, det er ikke mange gulv som tåler det.

Hvordan får du plass til ballerinasko i vesken?

Jeg vurderer ofte ta med lave sko til den slags, men jeg bruker partyvesker der det ikke er plass til mer enn mobil, penger og litt sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg vil også helst beholde mine pumps på. Er faktisk en viktig del av antrekket. Hos folk jeg er på vors hos ofte, vet jeg hvordan landet ligger. Men skulle jeg være usikker, så spør jeg heller :) Kan også se etter hva alle de andre har gjort...

Mhm, enig! Spesiellt når man har kjoler og sånn, skoene er en viktig del av et festantrekk!

De aller fleste festene jeg er på tar folk av seg skoene, så skal jeg se på andre får jeg det ikke som jeg vil:p Til og med når jeg hadde fest hos meg og selv gikk med sko inne tok folk de av. Jeg la ikke merke til det før på bildene etterpå.

Selskapssko er jo rene sko! Annerledes på vinteren når det er snø, møkk og høye støvletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapssko er ikke rene sko om man også bruker de ute, og de fleste gjør jo det. Synes det hadde vært ganske uhøflig om folk hadde kommet inn med sko på uten å sjekke først. Så om noen hadde gjort det hos meg hadde jeg pent sagt at det ikke er greit.

Greit om man har med ekstra par innesko, som da ikke brukes ute i det hele tatt. Og da burde skoene også være uten hel. Noens trang til å vise fram rumpa si er ikke verdt nytt gulv, for å si det sånn.

Forstår egentlig ikke trangen av å sitte med (klamme) sko hele kvelden? Er det virkelig viktig del av antrekket?

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, på vors sitter man jo stort sett, da ser jeg ikke på det som noen nødvendighet å ha på skoene. Har stort sett inntrykk av at folk med parkett vil at vi skal ta av oss skoene mens folk med laminat ikke bryr seg. Siller meg i grunnen bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapssko er ikke rene sko om man også bruker de ute, og de fleste gjør jo det. Synes det hadde vært ganske uhøflig om folk hadde kommet inn med sko på uten å sjekke først. Så om noen hadde gjort det hos meg hadde jeg pent sagt i fra at det ikke er greit.

Greit om man har med ekstra par innesko, som da ikke brukes ute i det hele tatt. Og da burde skoene også være uten hel. Noens trang til å vise fram ruma si er ikke verdt nytt gulv, for å si det sånn.

Forstår egentlig ikke trangen av å sitte med (klamme) sko hele kvelden? Er det virkelig viktig del av antrekket?

Er for mange relativt viktig. Jeg lager ikke oppstyr om jeg må ta av meg skoene, har som regel en tights, tynn strømpebukse og/eller nylakkede tånegler. Men som sagt, trasker ikke inn i noen sitt hus uten å sjekke om det er greit først. Det handler om normal folkeskikk. Har av og til med eller på meg flate ballerina sko, så da er jeg safe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg når folk tråkker inn med sko på, vi la nye gulv i hele leiligheten når vi flyttet inn her og ikke søren om jeg har lyst til å gå gjennom det på nytt igjen med det første! :fnise: Og ingenting er mer ødeleggende for gulvet enn høye hæler, møkk etter joggesko kan man tross alt bare vaske vekk ;)

Men hva man tenker om saken tror jeg kommer litt ann på hvor man er i livet (satt på spissen altså!), eier man egen leilighet/eget hus er man gjerne mer bekymret for ting som bl.a gulv. Jeg bekymret meg ihvertfall ikke over det når jeg leide :)

Edit;

Sko er en viktig del av antrekket, men gulvet mitt er viktigere!

Endret av Shade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg automatisk av på beina, for det er sånn jeg er oppdratt.

Hadde noen tråkket inn med pumps i den nye leil mi hadde jeg kaldkvælt de! :kjefte:

Høres sikkert litt harsk ut, men det er et fantastisk gulv i heltre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg gjør som jeg er opplært til, jeg tar av meg skoene før jeg går inn til folk, men mindre jeg får beskjed om å gå inn med sko.

Jeg har alltid med med et par svarte sokker (tåler gris) på fest som jeg tar på istedenfor sko, og driter i om antrekket blir litt ødelagt av at jeg ikke har på meg sko. Synes det er ekkelt å gå barbeint på fest (mye kliss og gris på gulvet) og jeg synes heller ikke det er spesielt gøy å risikere å få skoene mine griset ut eller ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får du plass til ballerinasko i vesken?

Jeg vurderer ofte ta med lave sko til den slags, men jeg bruker partyvesker der det ikke er plass til mer enn mobil, penger og litt sminke.

Har med en skopose eller en skulderbag der jeg også har en varm cardigan for senere på kvelden. Jeg går ikke på typiske uteplasser der det er fare for at andre knabber veska, så dette blir enten hengende i garderoben eller over stolen dersom vi drar ut etter å ha vært på en privatfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som normal høflighet (i Norge) å ta av seg på beina inne hos folk. Beholder kun skoene på dersom jeg blir spesifikt oppfordret til det. Og som sagt over - stilige sko med høye hæler er jo endatil langt mer ødeleggende for de fleste gulv enn slitne joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skoene har mye å si for et antrekk, så jeg har som regel holdt skoene på..... Inntil..... Jeg for ca. 1 år siden fikk visket i øret fra verten om at jeg gjerne burde tatt av pumpsene mine.

Uff, det var flaut. Fra nå av tar jeg skoene av, men har ingen problemer med å la andre gå på sko hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har parkett, og den blir ikke ødelagt av stiletthæler. :riste:

Mener dere sånne stiletthæler med metall under da eller? :klø:

Trodde det ikke var å få kjøpt siden 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar av meg skoene, om jeg ikke får beskjed om annet. Jeg er stort sett på vorspiel i de samme husene/leilighetene, så jeg vet at jeg burde ta de av. Bruker stort sett strømper/strømpebukse, ellers har jeg med et par sokker i vesken.

Hjemme hos meg bruker jeg gjerne festsko på vorspiel, og sier til folk at de ikke trenger å ta av seg på beina. Jeg bytter ofte antrekk under vorspiel hjemme hos meg selv fordi jeg ikke er sikker på hva jeg vil ha på meg, så da ender det opp med at jeg bruker festsko under prøvingen og fram til vi skal dra på byen. Parketten min er så herja av min store hund med kraftige klør, så jeg bryr meg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tar av meg skoa når eg skal inn til folk...stort sett. men hvis eg er invitert i selskap..og skoa er "med til antrekket" passer eg på at de er rene og ikke gulvødeleggende...(bruker ikke stiletter;)) her i Norge er det jo vanlig å ta av skoa når en går inn...heldigvis. Reagerer mer på at det er vanlig i mange land å tråkke rundt inni huset/leilgheten med sko...må jo vaske gulvet så ofte da;) og tenk hvis du har vært uheldig å tråkket oppi noe dritt..usj...JA TIL SOKKELESTEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg kan dessverre ikke tillate det hjemme hos meg, pga av parketten som er av den myke sorten, eik. :nei: Men jeg låner gladelig tøfler til alle mine gjester, ikke så sexy, men varmt, komfortabelt, og bedre for gulvet!

man kan ikke sammenlikne norske leiligheter med amerikanske hus, hvor det er vanlig å gå med sko inne. Først, så har vel mange flere hushjelp der. Og annet, det er vel ikke så vanlig med billig eikeparketten i USA, av den typen som "ALLE" har i Norge.

ps, valnøtt, kirsebær og noen andre tre-typer, som også dyrere parkett lages av, er også av de myke tresortene, og kan bli lett skadet. Altså, skoene inne er fyfy! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...