Gå til innhold

Dårlige og gode skuespillere


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hører så mange si at den og den er så dårlig skuespiller og han er så god og alt sånt.

Men hva er egentlig en dårlig og god skuespiller?

Har du noen eksempler på noen du synes er god og dårlig og hvorfor du mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er en dårlig skuespiller en mCan tydelig ser spiller. Motsatt er da en god skuespiller en hvor man ikke ser at personen spiller. Da blir det enklere å leve seg inn i karakteren for de som ser på.

Johnny Depp, Camron Diaz, Robert De Niro, Josh Holloway, Catherine Zeta Jones etc. er for meg gode skuespillere.

Amanda Bynes, Courtney Cox, Mary-Kate Olsen, Ashley Olsen etc. er for meg dårlige skuespillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes det er særdeles mange av barne"stjernene" som er dårlige og oppskrytte. Macaulay Culkin og tvillingene Mary-Kate og Ashley Olsen er eksempler på dette. *grøss*

"Det jeg sier og gjør er ikke det spor troverdig/morsomt, så jeg overdriver bevegelsene og snakker ENDA HØYERE, FOR DA BLIR DET SIKKERT MORSOMT OG FENGENDE!

Om du har sett filmen Léon er det et eksempel på filmer med fantastiske skuespillerprestasjoner av både Natalie Portman og Jean Reno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E dårlig skuespiller er for meg en person man ikke tror. Om man skal spille mor og seeren ikke tror på at barnet er ditt, da gjør du en dårlig jobb. Man må ikke nødvendigivs ikke se at personen spiller (i teateret er det mange stykker og stiler hvor det er meningen at man skal se at det er spill, uten at det gjør vedkommende til en dårlig skuespiller, tvert i mot), men man må tro på det som skjer på scenen eller skjermen.

En god skuespiller for meg er Alan Rickman, har behersker de rollene som gis han, samme er Liv Tyler i mine øyne. Begge disse overbeviser i sine roller. Mindre gode skuespillere er vell omtrent alle de norske som man ser på skjermen :sjenert: Vi har gode skuespillere på scenen, men på skjermen er det ikke mange jeg personlig tror på (dog, noen leverer i noen filmer, men på generell basis er de fleste ganske blæææ. Igjen, min mening...)

Endret av Lykkelitenen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trajan

Det er egentlig veldig individuelt hvem en person synes er god eller dårlig skuespiller

f.eks jeg synes ikke Camron Diaz er noen god skuepiller.

Mens en ganske ukjent skusspiller som jeg tror svært få i Norge vet hvem er. Tracey Gold er en fantastisk skuespiller.

Men jeg er enig i at en dårlig skuespiller er en man tydelig ser spiller. Mens en god skuespiller en en man tror er den karakter han eller hun spiller som man ikke tenker ovet at spiller en rolle. Man tror fult og helt at den skuespiller er karakteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En god skuespiller er en som får meg til å leve meg inn i at han "er" den personligheten han spiller, og ikke bare mekanisk leser opp linjer fra et manus.

90% av norske skuespillere er eksempler på dårlige skuespillere. Ikke engang østlendingene greier å høres ut som de faktisk kommer fra østlandet; de snakker kunstig og teatralsk. Kunne kanskje skylde på at Norge er så lite, men da er det litt pussig at de fikser biffen i de andre nordiske landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Leonardo DiCaprio er en fantastisk god skuespiller. Bare se What's eating Gilbert Grape så skjønner du hva jeg mener. Her spiller DiCaprio en psykisk utviklingshemmet gutt, og det er helt utrolig hvor troverdig det hele er, man tror virkelig at skuspilleren ER psykisk utviklingshemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuespillerne i hotel cæsar er for eksempel så dårlige at selv om jeg skrur av lyden fordi jeg får panikk, kan jeg fortsatt SE at de er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes Leonardo DiCaprio er en fantastisk god skuespiller. Bare se What's eating Gilbert Grape så skjønner du hva jeg mener. Her spiller DiCaprio en psykisk utviklingshemmet gutt, og det er helt utrolig hvor troverdig det hele er, man tror virkelig at skuspilleren ER psykisk utviklingshemmet.

Enig i alt du skrev der; jeg husker at jeg ble imponert over skuespillerprestasjonene hans da jeg så den filmen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

En ting som gjerne skiller godt skuespillerarbeid fra dårlig er måten skuespilleren bruker pusten på. Hvis pusten ikke er til stede, eller brukes feil er det vanskelig å være troverdig.

Et godt eksempel på god skuespillerprestasjon, og bra pust, er Anette Bening i Being Julia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En ting som gjerne skiller godt skuespillerarbeid fra dårlig er måten skuespilleren bruker pusten på. Hvis pusten ikke er til stede, eller brukes feil er det vanskelig å være troverdig.

For noe tøv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En ting som gjerne skiller godt skuespillerarbeid fra dårlig er måten skuespilleren bruker pusten på. Hvis pusten ikke er til stede, eller brukes feil er det vanskelig å være troverdig.

For noe tøv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men er det alltid skuespilleren sin feil? Jeg har sett skuespillere i tv-serier der de prater velrig merkelig, høylytt og masse grimaser, mens i andre roller har de spilt langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Men er det alltid skuespilleren sin feil? Jeg har sett skuespillere i tv-serier der de prater velrig merkelig, høylytt og masse grimaser, mens i andre roller har de spilt langt bedre.

Nei, ikke alltid. Regissørene kan også ha en stor innvirkning på prestasjonene deres. Manus kan trekke ned en god skuespiller også.

En skuespiller jeg er usikker på om er god eller dårlig er Timothy Olyphant, som spilte Seth Bullock i Deadwood. Han var en skikkelig sint karakater, men måten han formidlet sinnet på var så... Merkelig. Merkelige ansiktsuttrykk og bevegelser. Så bet han tennene sammen da han snakket. Ble ikke bedre av at Ian McShane gjorde en formidabel tolkning av Al Swearengen i samme serie. Bleknet litt i forhold kan du si. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alltid. Regissørene kan også ha en stor innvirkning på prestasjonene deres. Manus kan trekke ned en god skuespiller også.

En skuespiller jeg er usikker på om er god eller dårlig er Timothy Olyphant, som spilte Seth Bullock i Deadwood. Han var en skikkelig sint karakater, men måten han formidlet sinnet på var så... Merkelig. Merkelige ansiktsuttrykk og bevegelser. Så bet han tennene sammen da han snakket. Ble ikke bedre av at Ian McShane gjorde en formidabel tolkning av Al Swearengen i samme serie. Bleknet litt i forhold kan du si. :ler:

Det er ikke sikkert at Timothy Olyphant har kontakt med sinnet sitt, vet du. Det er vanskelig å formidle emosjoner som man ikke selv kjenner så mye til. Jeg syns han er langt mer troverdig i roller der han først og fremst er intens og mindre emosjonell. Jeg likte ham i Hitman og i Die Hard 4.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stillness

For meg er en god skuespiller en som har evnen til å leve seg inn i en rolle,de er karakteren de spiller.

Mens en som er dårlig gjerne prøver for hardt og ofte kan man se at de er ukomfortable i rollen de spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god skuespiller er en som kan spille overbevisende i flere forskjellige roller.

Det er noen skuespillere som spiller ganske bra, men de ender opp med å spille den samme karakteren i alle filmer de spiller i.

Jeg snakker ikke bare om typecasting her.

Karakterene kan i utgangspunktet være veldig forskjellige, men skuespillerne spiller dem på samme måte, det er veldig enkelt å gjenkjenne skuespillerstilen deres.

Virkelig gode skuespillere har evnen til å transformere seg i den grad at du har problemer med å tro på at det er samme person.

Et godt eksempel på det er John Lithgow. Han er en ganske typecastet skuespiller, og har for det meste spilt i komedier, der han er en artig og snål type.

Men så dukket han opp som en fullstendig gal, ondskapsfull seriemorder i Dexter, og spilte så skremmende bra at hårene mine reiste seg på hodet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Dårlige skuespillere mangler mimikk og har gjerne bare ett ansiktsuttrykk gjennom hele filmen. Ofte sett hos Harrison Ford, Ben Affleck, Hugh Grant og til dels Brad Pitt og Nicolas Cage..

Scarlett Johansson likte jeg før, men i de senere filmene har ansiktsuttrykkene hennes vært så ensidige (alltid halvåpen munn..).

Ellers er jeg enig i det som ble nevnt her om å bruke pusten riktig. Gode skuespillere som Emma Thompson, Meryl Streep og Kristen Scott Thomas er i stand til å formidle en stemning bare ved måten de drar pusten på.

En god skuespiller gjenkjennes dessuten på allsidighet. Her synes jeg Ane Dahl Torp og danske Anders W Berthelsen er dyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Dårlige skuespillere mangler mimikk og har gjerne bare ett ansiktsuttrykk gjennom hele filmen. Ofte sett hos Harrison Ford, Ben Affleck, Hugh Grant og til dels Brad Pitt og Nicolas Cage..

Scarlett Johansson likte jeg før, men i de senere filmene har ansiktsuttrykkene hennes vært så ensidige (alltid halvåpen munn..).

Ellers er jeg enig i det som ble nevnt her om å bruke pusten riktig. Gode skuespillere som Emma Thompson, Meryl Streep og Kristen Scott Thomas er i stand til å formidle en stemning bare ved måten de drar pusten på.

En god skuespiller gjenkjennes dessuten på allsidighet. Her synes jeg Ane Dahl Torp og danske Anders W Berthelsen er dyktige.

Word! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...