Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 Jeg sitter og lurer på årsaken til prosedyren hvor man får resultat per post, særlig ved positivt utfall. Eksen fra UK tok en slik test, og fikk beskjed om at man ALDRI ville få et slikt resultat per brev. Tvert imot hadde de kriseberedskap tilgjengelig umiddelbart hvis positivt utslag. I Norge får man gjerne et brev i posten. Regner med de fleste ville fått sjokk, burde ikke noe slikt kun informeres om på et legekontor/sykehus? Så sensitiv informasjon per brev, hva om brevet kom i feil hender?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Jeg sitter og lurer på årsaken til prosedyren hvor man får resultat per post, særlig ved positivt utfall. Eksen fra UK tok en slik test, og fikk beskjed om at man ALDRI ville få et slikt resultat per brev. Tvert imot hadde de kriseberedskap tilgjengelig umiddelbart hvis positivt utslag. I Norge får man gjerne et brev i posten. Regner med de fleste ville fått sjokk, burde ikke noe slikt kun informeres om på et legekontor/sykehus? Så sensitiv informasjon per brev, hva om brevet kom i feil hender? Det å besvare en positiv HIV-test pr post må aldri forekomme, dette er helt uansvarlig. Det første som må gjøres ved positiv test, er å ta en ny test for å sikre at det ikke har skjedd prøveforbytting eller analysefeil. Av og til er testen dessuten kun svakt positiv, og da kan det dreie seg om uspesifikke reaksjoner som ikke har noe med HIV å gjøre, dette kan også avklares med en ny test. Uansett må positive funn i screeningtest bekreftes med en annen og mer spesifikk metode.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Det å besvare en positiv HIV-test pr post må aldri forekomme, dette er helt uansvarlig. Det første som må gjøres ved positiv test, er å ta en ny test for å sikre at det ikke har skjedd prøveforbytting eller analysefeil. Av og til er testen dessuten kun svakt positiv, og da kan det dreie seg om uspesifikke reaksjoner som ikke har noe med HIV å gjøre, dette kan også avklares med en ny test. Uansett må positive funn i screeningtest bekreftes med en annen og mer spesifikk metode. Men det er jo nettopp det det gjør. F.eks Olafia sender positivt resultat via brev, de innkaller ikke til ny time. Flere andre gjør det samme. Jeg syns dette er totalt hårreisende. Er klar over at man kan ha falsk positiv test, enormt mange andre tilfeller som kan gi kryssreaksjoner når det gjelder antistoffer. Men uansett, det er varselsmetoden som skremmer meg, slik informasjon bør da aldri deles per post.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Men det er jo nettopp det det gjør. F.eks Olafia sender positivt resultat via brev, de innkaller ikke til ny time. Flere andre gjør det samme. Jeg syns dette er totalt hårreisende. Er klar over at man kan ha falsk positiv test, enormt mange andre tilfeller som kan gi kryssreaksjoner når det gjelder antistoffer. Men uansett, det er varselsmetoden som skremmer meg, slik informasjon bør da aldri deles per post. Men er du sikker på at de sender ut brev hvis det er positivt svar også? Det er ikke lov, så det tviler jeg på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Men er du sikker på at de sender ut brev hvis det er positivt svar også? Det er ikke lov, så det tviler jeg på. Er det ikke lov? Er du sikker på dette? Jeg har selv tatt test og fikk beskjed om at de sendte brev kun ved positivt utfall, ei venninne det samme. Derfor jeg begynte å tenke at dette var en svært dårlig måte å informere om alvorlig sykdom på, og lurte på andres synspunkter/erfaringer. Er du sikker på at det ikke er lov?
skandale Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Nei. Olafia tar en hurtigtest først, og du får vite ganske nøyaktig svar på femten minutter. Så tar de blodprøve. Hvis denne er positiv, ringer de. Er den negativ, får du brev i posten som bekrefter dette. Det fikk iallefall jeg da jeg testet for noen uker siden, antar det er standard prosedyre. Endret 22. juni 2010 av ecureuil
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Jeg tok test hos indremedisiner, fikk klar beskjed om at de sendte brev hvis positivt resultat. Hørte aldri noe og har ikke fått innkalling til ny time, så jeg antar at alt er ok. Men det fikk meg til å tenke, i.o.m at de sa at de sendte brev kun ved positivt utfall. Men kan jeg da ha misforstått totalt, de sender brev ved negativt utfall? Siden testen ble tatt i regi av indremedisiner så er de pliktig til å sende epikrise til fastlege som har henvist, så jeg har hele tiden antatt at ting er ok siden fastlege heller ikke har nevnt noe. Men feil kan vel skje, så jeg burde kanskje ta en tlf? Er 1,5 år siden testen ble tatt, samtidig med andre tester.
Pjukset Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Ei venninne tok test på Olafia, tok ikke noe hurtigtest, fikk beskjed om at de ville sende svar i posten hvis positivt, ellers ville hun ikke høre noe. Dette er noen år siden, vet ikke om de kan ha forandret rutinene siden den gang. Syns det høres rart ut at slike testresultater kan formidles på noensomhelst annen måte enn på et legekontor.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Syns dette hørtes rart ut. Hiv er jo en alvorlig sykdom, så om noen får beskjed om at de har fått hiv, trodde jeg den personen det gjaldt ville få støtte og prate med en eraren persom/psykolog/psykiater som ville fortelle om sykdommen og hvordan man kan leve normalt? For viss man får brev i posten om pos.utslag så vil jo en bare sitte hjemme i sjokk og lure på hva en skal gjøre med livet ...
feuerstein Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 Mtp postens pålitelighet (eller mangel på sådan) ville det være hårreisende om fravær av brev skulle bety negativt resultat på prøven.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Dette synes jeg høres hårreisende ut! Man får ikke beskjed om en kreftdiagnose eller annen alvorlig sykdom pr post, så hvorfor er det greit med HIV?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Mtp postens pålitelighet (eller mangel på sådan) ville det være hårreisende om fravær av brev skulle bety negativt resultat på prøven. Man skulle vel tro at legen kontaktet pasienten via telefon, epost,eller brev hvis noe var galt, med innkallelse til ny time. Hvis man da ikke dukket opp til timen (hvis man ikke skulle fått beskjeden), så vil vel legen gjøre et ytterlige forsøk på å kontakte pasienten. Legen vil jo alltid ha telefonnummeret til sine pasienter uansett.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Jeg nekter å tro på at man får et brev i posten hvor det står noe ala "pasienten har testet positivt for HIV, og vil dermed utvikle HIV" Det er rett og slett hårreisende om man skal få tilsendt "en dødsdom" per post. Jeg var i risiko for en alvorlig sykdom som ikke er HIV, men som man også må ta blodprøve for å bekrefte. Jeg hadde krisepersonell rundt meg i ett år (lang prosess) og da jeg fikk svaret på blodprøven var det på et legekontor. Muntlig.
Pjukset Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 Jeg er helt enig med deg, Kevlarsjäl, det gir ikke mening at man skal kontaktes via post for en slik diagnose. Men jeg fikk faktisk selv beskjeden da jeg skulle ta testen i forbindelse med ME-utredning: "vi sender brev hvis noe er galt, hvis du ikke hører noe er alt ok". Samme beskjeden ei venninne fikk da hun tok på Olafia for noen år tilbake. Kanskje vi begge misforstod kraftig, får håpe det
Gjest Dainty Skrevet 29. juli 2010 #15 Skrevet 29. juli 2010 Det står på Olafia sine informasjonssider at de sender brev hvis positivt resultat, og man hører ingenting ved negativt. Det understrekes at resultat ikke gis via telefon eller mail. Man kan dog oppsøke Olafia personlig for å få vite svar, men hovedsaklig er det brevkorrespondanse. Ytterst merkelig! Jeg hadde ikke klart å slappe av, tenk om brevet var sendt feil, forsvunnet i posten etc. Og tenk å sitte hjemme alene og åpne et slikt brev! Man kan jo i verste fall risikere at noen velger å avslutte sitt eget liv pga sjokk og fortvilelse? Det er veldig nødvendig med trøst, fagpersonell og en følelse av håp når man mottar en slik type beskjed.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #16 Skrevet 29. juli 2010 På mitt legekontor ringer de dersom det er noen positive prøver, ellers hører man ingen ting. Men jeg har jo aldri blitt testet for noe så alvorlig som HIV da, jeg har bare tatt de vanlige blodprøvene for å sjekke blodprosent og slikt... Tviler sterkt på at man bare får brev om at en HIV-test er positiv. Skal det ikke litt til for å få tatt en HIV-test i utgangspunktet? Hadde en kompis som ville testes for "ALT!" (total helsesjekk, hehe), og da nektet de å ta HIV-prøve så lenge han ikke var i risikosonen for det.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2010 #17 Skrevet 29. juli 2010 Huh. Har de i det hele tatt lov til å nekte HIV test?
Gjest gjest Skrevet 29. juli 2010 #18 Skrevet 29. juli 2010 Jeg tok en HIV-test ved studenthelsetjenesten for en tid tilbake, og fikk da beskjed på forhånd om at man måtte møte personlig for å få resultatet, enten det var negativt eller positivt. De ga det ikke ut via telefon, e-post eller brev.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #19 Skrevet 2. august 2010 På mitt legekontor ringer de dersom det er noen positive prøver, ellers hører man ingen ting. Men jeg har jo aldri blitt testet for noe så alvorlig som HIV da, jeg har bare tatt de vanlige blodprøvene for å sjekke blodprosent og slikt... Tviler sterkt på at man bare får brev om at en HIV-test er positiv. Skal det ikke litt til for å få tatt en HIV-test i utgangspunktet? Hadde en kompis som ville testes for "ALT!" (total helsesjekk, hehe), og da nektet de å ta HIV-prøve så lenge han ikke var i risikosonen for det. De har ikke lov til å nekte noen å ta en hiv-test, men de har ikke lov til å ta den uten å informere pasienten først. Når man sjekker "alt" hos fastlegen, så er det bare et bittelite utvalg som blir sjekket. Skal man sjekke ALT må man til en indremedisiner å ta blodprøver der. Men..hvis så en fastlege har henvist en pasient til full utredning, spesialist finner ut at pasient hiv..da er vel spesialisten pliktig til å skrive en epikrise til henvisende fastlege, uansett? Brev i posten høres helt hårreisende ut, kan ikke forstå at dette er en praksis som er til hjelp for pasienten.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2010 #20 Skrevet 4. august 2010 HIV-test går i flere omganger, fordi den første testen også slår ut positivt på antistoffer som mange har i blodet uten å ha vært i kontakt med HIV-viruset. Det er fordi den prøven er mye billigere. Dersom den første prøven slår ut positivt, gjør man den dyreste og nøyaktigste analysene. De fleste som ble positive i føste omgang, er da egentlig negative og friske. Ingen får en HIV-diagnose før den sikreste testen er gjennomført. I praksis gjøres det 60 000 HIV-tester i året, bare på gravide. I tillegg kommer alle som vil teste seg. Nesten alle disse prøvene er negative. Hvis alle skal komme personlig og få beskjeden om at de var negative, så betyr det over 60 000 bortkastede legetimer, som gir lengre ventetid for syke mennesker. De fleste leger vil nok løse dette med å kalle inn pasienten til en time for å ta flere prøver, og at det er det som står i brevet/sies i telefonen, ikke DU HAR HIV, SORRY! Jeg har tatt HIV-test på jobb (sykehusjobb) etter stikkskade, og fikk negativt resultat i brev i posten. Hvis jeg hadde vært positivt, er jeg sikker på at jeg ville blitt kontaktet på en annen måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå