Gjest Mor til to Skrevet 24. september 2003 #1 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg er selv mor til en jente på 10 år som går på ridekurs en gang i uken. Det synes jeg er flott, det er bra man lærer seg å ta sev av dyr og å ta litt ansvar. Det jeg reagerer på er at en av jentene på ridekurset har fått sin egen ponny. Hun er også bare 10 år og ponnyen skal ha kostet over 100.000, inportert fra Danmark! Foreldrene "skryter" og sier dette er en ponny som dattren kan nå langt med, og vinne masse konkurranser på. For det første er det ikke galskap å kjøpe en hest til ett så lite barn? I allefall til over 100.000 og i tillegg planlegge at hun skal vinne masse konkurranser?? Er det riktig av foreldrene å legge ett press på så små barn?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 24. september 2003 #2 Del Skrevet 24. september 2003 JO det syns jeg var litt i overkant. Men har foreldrene mer enn nok penger, så tenker de kanskje ikke likt på det... Allikevel, er det lagt et alt for stort press på jenta... Mye bedre å ha hest på for da, så kan man få kjenne på alt ansvaret det innebærer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 24. september 2003 #3 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg synes de selv får avgjøre hva de vil bruke pengene på. Hadde Jeg hatt råd (og hadde plass og kunnskaper nok), ville jeg også ha kjøpt en ponny til min datter. Hun går også til ridning en gang i uken - startet før hun fylte 5 år. Her i Danmark har jeg inntrykk av at det er mer "lovlig" å gjøre dette - man er ikke misunnelig "på naboen" av den grunn. Skal man nå langt, bør man starte tidlig. Selvfølgelig skal det ikke være under press fra foreldrene, men et ønske fra barnet selv. En jente jeg kjenner (hun er 16), dansk, hun har sittet på en hest siden hun satt i bæresele på mor´s mage. Hun har hatt pony siden hun var 4, og den dag i dag lever og ånder hun for sine hester. 100 000,- er ikke spesielt mye for en pony. De "dyre" koster fra 500 000 og oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til to Skrevet 24. september 2003 #4 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg synes uansett ett barn på 10 år ikke burde eie hest. Det er ett alt for stort ansvar og de bør lære seg bedre å ri samt alt som følger med!!! Hos oss er ridetimen ukenshøydepunk og hest står øverst på ønskelisten. Vi har ikke økonomi til værken å kjøpe eller eie hest, men det forstår selfølgelig ikke vår datter og det er blitt mye mas og tårer siden veninnen fikk. Jeg føler at on noen år er hun klar til å få hest på halv for (eller hva det heter) Når hun blir eldre og kan tjene noe penger selv vil det selfølgelig bli andreledes. Jeg synes synd på hun som har fått denne ponnyen, foreldrene er overengasjerte og hun rir på privat timer flere ganger i uken. Hun skal snart ri sin første konkurranse, jeg trodde det var noen regler for barenidrett, men jeg tok tydeligvis feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 24. september 2003 #5 Del Skrevet 24. september 2003 Som nevt tidligere, 100.000 er ikke så veldig mye for en ponny, uansett hvordan det høres ut for utenforstående. Jeg fikk også en ponny når jeg var på den alderen, og lærte masse om det å ta ansvar. Har konkurrert aktiv siden jeg var 11, og aldri følt noe press fordet. Klart det var stas å vinne og kjedelig når ponnyen stod som ett esel, men morro var det!! Barneidrettsregelen i ridning sier at barn under 13 år (det året de fyller) ikke kan ri mesterskap, eller høyere enn LA. Man kan bare konkurrere med ponnyer ut det året man fyller 16, så de konkurrerer jo ikke mot alle. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for hun som har fått ponny, hun har det nok kjempegøy. Og det er bar hun har foreldre som støtter henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 24. september 2003 #6 Del Skrevet 24. september 2003 Vi har ikke økonomi til værken å kjøpe eller eie hest' date=' men det forstår selfølgelig ikke vår datter og det er blitt mye mas og tårer siden veninnen fikk.[/quote'] Når datteren deres er 10 år er det snart på tide at hun møter livets realiteter, hun kan ikke få alt det alle andre har. Økonomi setter grenser. Synes ikke dette er så ille jeg heller. Kusinen min var 8 da hun fikk hest. Det har hun lært og utviklet seg mye med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 24. september 2003 #7 Del Skrevet 24. september 2003 At ikke du melder dit barn på, også. Min datter var med til ridestevne, kom på 2. plass. Som 6 årig! Hun er så stolt over medaljen sin. Det var en kjempe opplevelse for henne, og hun spør meg flere ganger om ikke det er nye konkurranse snart. Ikke negativt i det hele tatt - men det er selvfølgelig ikke alle barn som er egnet. Min datter nyter det, - og jeg kan bare legge til at Jeg ikke presser henne. (Jeg er ved å "dø av angst", for jeg må jo også lære programmet). Men min datter, hun hadde bare bestemt seg for at hun ville ha premie, - og hun klarte det med glans!!! Jeg mener ingen foreldre bør kjøpe levende dyr til sine barn - med den tanke at barnet selv skal passe det. Barna kan være delaktige, men det er forelsrenes ansvar. Jeg kan ikke forestille meg at familien du nevner (er misunnelig på?), i sin villeste fantasi kunne drømme om å legge alt ansvaret med en hest over på en 10-åring. I det hele tatt synes jeg det er flott at de lar sin datter få denne utviklingsmuligheten, - i det norske samfunn hvor janteloven lever i beste velgående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til to Skrevet 24. september 2003 #8 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg kan da ikke melde min datter på konkurranser når vi ikke har hest. Det er en "konkurranse" siste gangen når ridekurset avsluttes, det ser jeg jo er kjempestas, og det har jeg ingen ting imot. Her er det snakk om store sprangstevner, hvor jeg har intrykk av at alt som betyr noe er å vinne. At foreldrene betaler flere hundre kroner i uken for at hun skal få privatundervisning av ryttere på landslaget synes jeg også er galskap. Hun blir liksom "opphøyet" i forhold til de andre barne. Ser tendenser til at hun kan herje med de også (de andre barna) får de til å stelle hesten osv.. Er redd denne ungen kan få problemer når hun er eldre. Virker veldig bortskjemt og egoistisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 24. september 2003 #9 Del Skrevet 24. september 2003 Det eneste jeg synes er synd med hestesport, er nettopp slike scenarioer. Har drevet med hest selv før jeg ble skadet, og det er flere år jeg er glad for at jeg har hatt! Kan ikke datteren din låne en hest på rideskolen der hun rir? Det hadde i det minste jeg mulighet til. Hvis foreldrene til denne jenten kjøper såpass dyre ponnier (stusset faktisk litt på prisen, det synes jeg faktisk er dyrt for en ponni for barn) og er så oppsatte på at hun skal vinne, er det deres eget problem, ikke ditt. Det er de som må slite med en ufordragelig unge senere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 24. september 2003 #10 Del Skrevet 24. september 2003 Min datter lånte også hest av rideskolen til ridestevnet. Trodde dette vanlig, jeg. Ufordragelig eller ikke, det har vel mer med personligheten å gjøre...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 24. september 2003 #11 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg synes ikke det er så unormalt med ponny til ei jente på 10 år jeg. Mange unge jenter i stallen hvor jeg vanker har også hester/ponnier i den prisklassen du nevner, og for ikke lenge siden kom en 17 åring med gamp til 180 000 - sponsa av pappa. Jeg tror ikke det har noe med snobberi å gjøre, men at man gjerne vil koste på en godt skolert hest så rytteren faktisk kan lære av hesten. Men det skal nevnes at de med så dyre hester her ikke er under 13 år da....og foreldrene er like interesserte og henger i stallen på timesvis hver dag. Hest er ikke en hobby for dem som driver sånn - det er en livsstil. Nå er ikke jeg så gira på sprang lenger, så for meg duger en turhest til 13 000, men før red jeg masse sprang og lånte alltid hester fra rideskolen jeg gikk på. Høres litt rart ut om ikke datteren din kan det også. Og meld henne på stevne, entend et er sprang eller dressur, for det er kjempegøy. Husker hvor stolt jeg var da jeg kom hjem med den første rosetten - enda da ble jeg bare plassert da. Jeg synes det kan være en god ide å la datteren din få ha hest på halvfor. Da kan hun ha "sin" hest et par ganger i uken. En hest hun får hele ansvaret for de dagene, en hest hun blir godt kjent med og blir trygg på. Og med voksen veiledning synes jeg hun godt kan prøve seg på halvfor hest alt i den alderen hun er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 24. september 2003 #12 Del Skrevet 24. september 2003 Ikke kjøp hest til barna deres, det er ikke for ingenting uttrykket "hesteperson" har kommet.. en person som er så langt inne i hesteverdenen at hester er de beste vennene og de ikke klarer å kommunisere normalt med andre mennesker. Ivertfall begrens sporten til å ikke bli en mental sykdom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 24. september 2003 #13 Del Skrevet 24. september 2003 Nå har jeg holdt på med hest jevnlig i over 20 år, og jeg kan ikke si jeg har merket store problemer med å kommunisere med andre mennesker. Hestesport er veldig tidkrevende, men man må jo sette av tid til annet og. Mine erfaringer er at de fleste hesteeiere/passere ikke har noen problemer med dette faktisk. Og her er det sånn at mange setter bort hestene til andre i helgene - nettopp for å få litt fri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mae Skrevet 24. september 2003 #14 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg synes hovedinnlegget lyser av misunnelse, ikke frykten for at dette barnet blir satt under press. Grunnen til at jeg tolker deg slik er din svartmaling av hest og konkurranser, du nekter og innse at dette kan være meget positivt for barn og du har allerede malt ett skrekkscenario med ett lite barn som blir tvunget av mor/far til å ri basert på svært lite reell info. Å nevne at han/hun skal få en ponny er ikke skryt- men du tolker det slik fordi du har problemer med å takle dette. Og jeg tror også at du innerst inne føler deg ustilstrekkelig som mor siden du ikke har råd til å kjøpe ponny til din datter, selv om du selvsagt blånekter. Din datter må før eller siden lære at enkelte har mer penger enn andre, og at dette ikke gjør de til kalde, tomme og egoistiske individer, de har bare større økonomisk frihet. Det er det hele. Ta deg sammen! Mae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 24. september 2003 #15 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg hadde ponny selv som barn Dog ikke til den prisklassen. d var heller ikke noe miljø for sprangridning på landsbygda der hvor jeg bodde. Stort travmiljø. Senere kjøpte jeg en tungdøl som jeg eksperimenterte med damesal på. hun var tøff og lett på foten. Har man pengene og jentungen ikke er for tung i ræva til å bli dyktig så hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharissa Skrevet 25. september 2003 #16 Del Skrevet 25. september 2003 En jente på ti år kan godt ha hest, synes jeg, men det forutsetter at hun har forholdsvis god peiling på stell, og har en del erfaring som rytter, og at foreldrene har peiling på hest. Hun er for liten til å ha ansvaret alene, så foreldrene må ha peiling på stell og bruk av hest de og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spotty Skrevet 25. september 2003 #17 Del Skrevet 25. september 2003 hei, du bråke bøtta etr helt på viddene...du blir ikke akkurat mentalt syk av å ha heste dilla!!!!!! MEN JEG HAR VÆRT MEGET HELDIG DA JEG FIKK HEST SOM 5 ÅRING, DOG AV GRUNN SOM ER HELSEMESSIG GRUNNER, MEN IKKE TIL HUNDRE TUSEN........DEN KOSTET VEL NÆRMERE 10 000 MEN UANSETT SÅ BÅDE PSYISK OG FYSISK SÅ HAR HEST OG RIDNING BARE VÆRT POSETIVT, JEG BLE BEDRE HELSEMESSIG, JEG MÅTTE TA ANSVAR OG ALT SOM FØLGER MED..... MEN MAN IKKE NØDVENDIG EIE HEST FOR Å HA GLEDE AV DET OG JEG FØLER IKKE AT JEG ER VÆRT BORTSKJEMT FORDI JEG HAR HATT EGEN HEST, TVERT I MOT HAR JEG VÆRT MEGET HELDIG OG LÆRT ENORMT MYE!!!HUSK AT DET FINNES MULIGHETER SOM RIDESKOLE,,,,VÆRE HESTE PASSER EL FOR RYTTER...............DET ER GOD ERFARING OG MED FORHEST FÅR MAN LÆRE MYE OM HVA SLAGS ANSVAR MAN TAR PÅ SEG.......JEG VIL OGSÅ ANBEFALE EN BOK TIL BADE FORELDRE OG BARN SOM HETER "JEG ØNSKER MEG HEST, KANSKJE" EL NOE SÅNT AV BENTE BANG NILSEN, DEN HAR MYE FOR SEG OG VÆRDT Å LESE. JEG ER NÅ 25 ÅR OG VENNINNA MI NOE OVER 30 OG VI DELER HEST OG HAR FORTSATT KJEMPE GLEDE AV HESTE SPORTEN. HUSK EKTE HESTEGLEDE KAN IKKE BIL KJØPT FOR PENGER, LA BARNA FÅ LÆRE HVA SLAGS ANSVAR OG GLEDE DET ER UANSETT OM MAN EIER ELLER GÅR PÅ RIDESKOLE EL FORRYTTER...IKKE PRESS DEM TIL Å MÅTTE OPPNÅ TING MEN LA DE LÆRE OG GLEDE SEG OVER HESTESPORTEN. HILSEN SPOTTY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 25. september 2003 #18 Del Skrevet 25. september 2003 På stallen der jeg står er det mange "ponny" barn. Jeg synes det er flott at de har foreldre som gir de muligheten til å drive med akkuratt det de liker best, nemlig hest!! Felles for alle er at de har foreldre som stiller opp, kjører de i stallen, på stevner og treninger. Flere av de tar på seg foringer i helgene, slik at de også er med på å betale litt av stallleien. Ponnyene er i prisklassen 20.000 og opp til 350.000. Jeg synes det er bra foreldrene legger litt penger i det, slik at barna får en trygg ponny de kan lære av og ha det gøy med. Det er mere uansvarlig å kjøpe en billig en, da kan du lett ende opp med hester som er veldig krevende, dårlig inridd, ikke friske ol. Det er mere galskap å kjøpe en x-traver/galopphest til små barn spør du meg. For de som ikke driver med hest høres det sikkert ut som galskap å betale over hundre tusen for en hest, men det er nå en gang slik markedet er. Jeg har ridd sieden jeg var seks og hatt egen hest i 14 år, og jeg er absolutt en sosial person. Jeg har flere veninner i ridemiljøet, men mine 2 nærmeste veninner aner kanpt foran og bak på en hest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå