Gå til innhold

Ubehagelig møte på gaten idag

Cheesecake

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Åja, dette har jeg opplevd mye. Jeg ble forfulgt av en fyllik med hund, og når jeg prøvde å gå bort så tok han tak i armen min og begynte å rope, og skulle dra meg ut av kiosken. I større byer er det viktig å passe på seg selv, så jeg har ikke det minste dårlig samvittighet om jeg forhåndsdømmer noen og lar være å snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Har heldigvis aldri opplevd noe lignende, men eg bor i ein liten by da.. Men det har komt ein god del asylsøkende folk hit den siste tida; afrikanere, kinesere, folk fra Iran og Irak osv.

Eg pleier å få tur med hunden min på kveldene, nettene og tidlig på morningen, og ser ofte fleire av disse utlendingene på sykkel med sekk på ryggen, til alle døgnets tider..

Eg er kanskje litt paranoid og skeptisk, greit nok, men man hører jo så mye rart. Så eg går aldri tur aleine uten å ha kniv og bodyguard spray i lomma.. Just in case, bedre føre var... Ikkje at eg trur de hadde turt å prøve seg på noe, iom at eg har ei kraftig og svær bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis aldri opplevd noe lignende, men eg bor i ein liten by da.. Men det har komt ein god del asylsøkende folk hit den siste tida; afrikanere, kinesere, folk fra Iran og Irak osv.

Eg pleier å få tur med hunden min på kveldene, nettene og tidlig på morningen, og ser ofte fleire av disse utlendingene på sykkel med sekk på ryggen, til alle døgnets tider..

Eg er kanskje litt paranoid og skeptisk, greit nok, men man hører jo så mye rart. Så eg går aldri tur aleine uten å ha kniv og bodyguard spray i lomma.. Just in case, bedre føre var... Ikkje at eg trur de hadde turt å prøve seg på noe, iom at eg har ei kraftig og svær bikkje.

Er det ikke ulovlig å bære kniv, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme selv en gang, og det var veldig ubehagelig. De var 3 afrikanere, men det var kun han ene som var pågående. You are soo beautiful, kan jeg få nummeret ditt, hvor bor du, hvor skal du, og hele den regla der. Ekkelt ja! Kan være at de bare var hyggelige, og ikke hadde noen skumle hensikter, men man vet da faen aldri...

Edit: Skrivefeil på english'en ;)

Endret av Sweetpea25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har mange opplevelser jeg anser som ubehagelige etter hele mitt liv i Oslo, og også på reiser andre steder i Norge og verden.

En gang skulle jeg hjelpe en kompis med å kjøpe ny PC. Vi står i butikken og kikker litt, så kommer en selger bort. Han henvender seg til kompisen min og spør hva han ser etter. Jeg svarer at han skal ha ny PC, og at den må ha de og de spesifikasjonene. Og hva gjør selger? Jo han henvender seg igjen til kompisen min. Jeg var luft - og det jeg sa kom tydeligvis ikke frem til ørene til denne selgeren.

- Har mange sånne opplevelser når jeg har vært sammen med en mann og handlet.

Sto i taxikø i Oslo sentrum. Ble plaget av en mann som skulle vite hva, hvem og hvor - alt! Han ga seg ikke når jeg sa jeg ikke ville prate. I tillegg fulgte han etter meg inn i taxien.

Opplever til stadighet å bli klådd på, få uønsket oppmerksomhet mm. Noe jeg ikke liker!

Og hva er det som er felles med alle disse mennene jeg synes er ubehagelige og uhøflige? Jo de er norske menn som er født og oppvokst her - og sikkert med aner tilbake til vikingene.

Idioter finnes i alle farger og i alle lag av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En gang skulle jeg hjelpe en kompis med å kjøpe ny PC. Vi står i butikken og kikker litt, så kommer en selger bort. Han henvender seg til kompisen min og spør hva han ser etter. Jeg svarer at han skal ha ny PC, og at den må ha de og de spesifikasjonene. Og hva gjør selger? Jo han henvender seg igjen til kompisen min. Jeg var luft - og det jeg sa kom tydeligvis ikke frem til ørene til denne selgeren.

Det var vel ikke så rart at han snakket til kompisen din når det var han som skulle ha PC-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Det er vel ingen som tror at Afrika er ett land og at alle derfra er like. Og klart det finnes premiestuter i Norge, klart det finnes plagsomme folk fra Italia (selv om noen her mener at folk ikke synes det er plagsomt når de er påtrengende :klø: - vel, det gjør jeg!).

Hvorfor skal det være umulig å si noe om noen utenlandske/mørkhudete uten at folk skal ta på rasisme-brillene sine og rynke på nesen og være hundre ganger mer generaliserende enn det de beskylder andre for å være?

Her er det snakk om en spesiell type menn. Ikke "alle negere". Men plagsomme menn, som nok er det litt pga et aldri så lite kulturkræsj. Det må da gå an å si at man har hatt noen ubehagelige opplevelser uten at dere hører at et helt kontinent med menn er voldtektsforbrytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Det er vel ingen som tror at Afrika er ett land og at alle derfra er like. Og klart det finnes premiestuter i Norge, klart det finnes plagsomme folk fra Italia (selv om noen her mener at folk ikke synes det er plagsomt når de er påtrengende :klø: - vel, det gjør jeg!).

Hvorfor skal det være umulig å si noe om noen utenlandske/mørkhudete uten at folk skal ta på rasisme-brillene sine og rynke på nesen og være hundre ganger mer generaliserende enn det de beskylder andre for å være?

Her er det snakk om en spesiell type menn. Ikke "alle negere". Men plagsomme menn, som nok er det litt pga et aldri så lite kulturkræsj. Det må da gå an å si at man har hatt noen ubehagelige opplevelser uten at dere hører at et helt kontinent med menn er voldtektsforbrytere.

De fleste her har jo, som deg, samme oppfatning om dette. Jeg bare synes at det er viktig at det blir sagt mange ganger at det ikke dreier seg om noen ensartet gruppe. Jeg syntes Dhanu kom med gode eksempler, og ville fortelle litt om mine egne opplevelser. Jeg tenkte ikke egentlig på det du har sagt, men på kommentarer av denne typen:

Det er dessverre vanlig i Oslo øst og utlendingene voldtar norske kvinner.

Typisk utlendinger!

(...)Får de først øyenkontakt tror de det er fritt frem for å voldta deg (satt på spissen)

(...)

Og nei, det er ikke tilfeldig at dette i 99% av tilfelle er afrikanske menn. De har en annen kultur og et annet syn på kvinner enn nordmenn, sånn er det enten antirasister vil det eller ei.

Utlendingers måte å sjekke opp jenter på er kvalmende i de fleste tilfeller. (og nei, jeg mener ikke svensker, engelsmenn og andre vestlige. Og nei, det er ikke pga hudfargen men pga oppførselen)

Men det er vel ingen tilfeldighet at det er anonyme som ytrer disse holdningene...

Edit: trykkleif :)

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det var vel ikke så rart at han snakket til kompisen din når det var han som skulle ha PC-en.

Selvfølgelig var det rart. Det var jeg som snakket og forklarte hva vi tittet etter, men det var min kompis som fikk svaret. Jeg fortalte da heller ikke at det var min kompis som skulle ha PCen, bare hva vi så etter. Og det er ikke eneste gang jeg er blitt oversett i en slik situasjon, enten det gjelder PC eller bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

De fleste her har jo, som deg, samme oppfatning om dette. Jeg bare synes at det er viktig at det blir sagt mange ganger at det ikke dreier seg om noen ensartet gruppe. Jeg syntes Dhanu kom med gode eksempler, og ville fortelle litt om mine egne opplevelser. Jeg tenkte ikke egentlig på det du har sagt, men på kommentarer av denne typen:

Men det er vel ingen tilfeldigvis at det er anonyme som ytrer disse holdningene...

Hehe, ikke sant.

Det er jo forsåvidt sant at slikt skaper fordommer, og at de selsvagt ikke stemmer på alle og kan ha konsekvenser for andre i samme "gruppe". Jeg er ikke det noen ville kalt rasist, men jeg merker jo på meg selv at jeg biter tennene litt sammen, skrur opp lyden på iPoden og ser en annen vei når jeg går forbi en gruppe utenlandske menn som står og henger utenfor en butikk og kjeder seg og prater. Men nå kommer det jo noen kommentarer og rop i 50% av tilfellene også da.. så det at Oslofrøkner ikke liker å trippe rundt i skjørt og hæler på Grønland er ikke bare fordi de er komplette ignoramuser som hater alle mørkhudete. Man gjør jo sine erfaringer og reagerer etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dhanu

Den "noen" du henviser til ( ;) ) syns også det er plagsomt når folk er påtrengende på en seksuell og respektløs måte, men det må være lov til å påpeke at noen av utsagnene i denne tråden helt klart er grunnløse eller i alle fall satt veldig på spissen (jeg har ikke kalt dem rasistiske) og dermed betviler jeg at forfatterne av disse innleggene kan ha spesielt stor kjennskap til det afrikanske kontinentet eller til "utlendinger" sine hjemland generelt. Og ettersom jeg derfor antar at jeg har bedre kjennskap til enkelte afrikanske land (men langt i fra alle) enn disse, tenkte jeg å komme med et motinnspill om hvordan jeg opplever folk fra disse landene.

I min hjemkommune er somaliere den største folkegruppen nest etter nordmenn, og ettersom dette er en gruppe med svært dårlig rykte overrasker det meg veldig at vi som lokalbefolkning aldri opplever problemer med dem. Hva er riktig da, vår opplevelse av dem eller det stereotype versjonen av dem?

Ellers har jeg ganske god kjennskap til noen få andre afrikanske land, og mennene i disse landene ligger generelt mange syvmilsteg unna den beskrivelsen "afrikanske menn" ofte får av norske kvinner, også av enkelte i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min hjemkommune er somaliere den største folkegruppen nest etter nordmenn, og ettersom dette er en gruppe med svært dårlig rykte overrasker det meg veldig at vi som lokalbefolkning aldri opplever problemer med dem. Hva er riktig da, vår opplevelse av dem eller det stereotype versjonen av dem?

:)

Og her kommer poenget mitt igjen fra et tidligere svar -nå som jeg har bodd unna de største byene i dette landet i noen år så ser man at folk, på tvers av land og kulturer, har lettere å tilpasse seg hverandre -rett og slett fordi stedet er mindre og miljøet er tettere. Den "fremmede" blir ikke den skumle mannen i parken, men den hyggelige naboen på andre siden av hekken som man inviterer inn på en kopp kaffe.

Creepy folk finner man over alt -og jeg var livredd de tøffe (helnorske og trønderske) gutta som hang på gatehjørnet og ropte ekle ting etter meg da jeg var 16. Og de gutta finnes fortsatt, forskjellen er bare at jeg har blitt eldre og tryggere på meg selv

-men å unngå hvem som helst som er mørkere i huden enn meg og ikke snakker perfekt norsk er jo bare idiotisk. Da måtte jeg unngått min venninnes kjæreste fra Australia og kompiser fra USA også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...